Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken fleecegenser er LETT og god?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en god fleecejakke til å ha under eller utenpå skalljakken/microfiberjakken som er veldig lett, varm, praktisk og er pakkvennlig?

Tanken er å bruke denne til raster, og i campen om kvelden fra noen få minusgrader og oppover når det er fare for vått vær og dunjakken ikke passer så bra å ta med fordi den ikke tåler vann veldig bra.

Gjerne med en høy hals, og glidelås hele veien :)

Takker for alle tips :)

EDIT: Forandret hele spørsmålet mitt egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

artig spørsmål,var akuratt og såg etter en ny en til meg selv,klart og svi hull i en fleece jakke/genser jeg fikk av mamma/pappa til jul så ville ha en ny en.

Må si att fleece er utrolig bra matriale så lenge det ikke blir vått,da er det helt håpløst.

jeg kjøpte den her http://www.xxl.no/da...-unisex-1070909 jeg bruker vanlighvis L og her måtte jeg bruke XXL så "unisex" gjør vel att liten er til dame osv.....

den er nok ikke verden beste men tror den fungere veldig fint til sommer bruk (under en skalljakke?),til vinter er det vel like dumt med en dunjakke?

Hvis jeg skulle ha kjøpt til vinterbruk ville jeg kjøpte noe som kan strammes i livet slik att den sitter god på plass,det hadde jeg på den jeg hadde før det var veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tung diger dobbeltlags dunjakke. Men den veier ett kilo, og tar like stor plass som en dunpose i sekken, så den blir sjeldent med.

Så har jeg nettopp arvet en tynn dunjakke som er veldig lett og fin å ta med i sekken. Med avtagbar hette, og laget i sånn tynt stoff som vireker veldig skjørt egentlig. Sikkert for å spare vekt. Det er en jack wolfskin jakke som jeg ikke har funnet når jeg har søkt etter den på nettet.

Men jeg ser for meg at den lette dunjakken passer best på vinterturer med minusgrader, og at en fleecegenser passer bedre når det er fare for fuktig vær under skalljakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår spørsmålet rett så er det snakk om en lett genser med halv glidelås og litt hals, med god passform.

I tilfelle så anbefaler jeg en av de enkleste toppene som Haglöfs har. Jeg har flere av disse og de sitter fint, er ikke bulkete, gir god isolasjon, og tar lite plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår spørsmålet rett så er det snakk om en lett genser med halv glidelås og litt hals, med god passform.

I tilfelle så anbefaler jeg en av de enkleste toppene som Haglöfs har. Jeg har flere av disse og de sitter fint, er ikke bulkete, gir god isolasjon, og tar lite plass i sekken.

Ja, du har forstått spørsmålet helt riktig. Men jeg ser nå en fordel med å kunne ta fleecejakken utenpå skalljakken/microfiberjakken ved korte raster. Slik som du nødvendigvis vil gjøre med en dunjakke når det er tørt og kaldt ute.

Så mitt spørsmål er blitt litt forandret, og jeg er på utkikk etter en fleecejakke som passer bra til å ta både utenpå og innenfor en tynn skalljakke/microfiberjakke ved f.eks. raster, og så klart ved bålet om kvelden. (Har forandret første innlegget)

Ser for meg at en god varm fleecejakke kanskje vil gjøre god nytte dersom det er fare for vått vær når dunjakken ikke passer bra å ta med på tur. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok ha en fleece-jakke ja, som er ganske mye mer romslig...

Men er fleece utenpå skalljakke noe som fungerer?

Fleecen blåser det jo tvers igjennom, og jeg har aldri vurdert noe annet enn å ta på en fleece under skalljakka ved stopp, ikke utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Trollveggen Warm2 er delvis vindtett, så derfor tenkte jeg at det burde fungere. Tror jeg..

Jeg har prøvd med en dårlig fleecejakke utenpå en microfiberjakke, når det var lite vind. Det fungerte fint, men jakken er ikke av noe særlig god karakter, så jeg trenger en ny.

Om det blåser mye tar man den bare under jakken som du sier, men om det bare blåser litt eller trekker litt kan man jo bare hive den utenpå når man skal stoppe for en liten rast.. Poenget er at det er så mye enklere og mer elengant å bare hive den utenpå jakken man allerede har på seg.

Dette bruker jeg en dunjakke til når det er kaldt ute. Men som sagt, når det er fare for vått vær er det greiere å bare ta med seg en fleeccejakke på tur i stedet for dunjakke og ullgenser. Eller det tror jeg må være en bedre løsning da ihvertfall, siden dunet ikke er særlig glad i fukighet, og det er kjipt å sitte der med en våt dunjakke og ingen god måte å holde varmen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mountain Hardwear Monkey Man Jacket er velrenommert, lett og superduper comfy. Har V hals versjonen, dorky løsning i halsen, men fikk den til 1/3 av prisen på Ebay, og sliter den ikke ut til hverdags ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.