Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig gode og rimelige kart på iPhone!


Anbefalte innlegg

Annonse

Synes appen fungerer fint, men det er litt irriterende at en ikke får slått av manuell rotasjon i kartet (eller har jeg ikke oppdaget knappen?) . Jeg har i alle fall en tendens til å rotere litt når jeg skal zoome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

kan den lastes ned og brukes off-line?

Ja.

Du laster ned kart ved å åpne appén og zoome ut og inn+flytte rundt i det området du skal. Da blir kartene liggende offline i 14 dager.

Kartene er hentet fra Statskart og kommunekart. De går helt ned på eiendomsgrense med gårdsnr/bruksnr nivå.

Navida er gratis(tror jeg). Bare prøv å zoome inn på samme punkt i begge appéne. Der Norge-serien gir seg og tjern blir kantete og rart, har Navida enda et par zoom-nivå å gå på og tjern vises med sin nøyaktige form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket det. Min navida virker ikke når jeg er offline. Mulig det er noen innstillinger?

Jeg ser at den Norgeserien fra Nordeca har fått en løsning der man kan legge inn bilder , ruter etc i kartet - så litt ok ut. Noen som har prøvd det ?

Sjekket igjen: i flymodus får jeg opp de kartene jeg har" lastet ned"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare Iphone i planleggingsfasen.

Typisk scenario idag: Var oppe med telefonen og sjekket kart og tok noen bilder. Sto ca 40% igjen på batteriet- så døde plutselig Iphone´n. Heldigvis har jeg alltid med en Garmin GPS (og kompass i topplokket), som tåler fukt kulde og kan bare sette inn 2 nye AA , så er du igang igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også disse to applikasjonene. Navida er veldig bra kart, men det er et problem at de ikke er tilgjengelig offline. (Nå har jeg ikke forsøkt metoden som beskrives over her. ) Det må testes ut. Den Nordeca saken er ok, men jeg mener kartene koster 49,- kr stk nå. Allikevel er det vel i grunn greit, for iphone som gps er vel strengt tatt en nødløsning??? Jeg bruker den kun på dagsturer (De er det ganske mange av om dagen). Da er det ok med detaljerte kart. Ellers så høres det litt rart ut Snooze med hensyn til at den dør ut fra 40% . Det har jeg aldri opplevd. (Om den ikke er veldig kald).

Begge disse kartene som nevnes er etter min mening de beste på markedet hva kommer til kart for iphone. (Tidligere var Viewranger et alternativ, men ikke nå lenger).

http://m.villmarkshi...-tips-nr-5.html

http://m.villmarkshi...-tips-nr-3.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49,- synes jeg er i overkant, men jeg var kjapt ute og plukket med meg det meste av Jotunheimen da de kostet 7,-.

Har heller ikke funnet noen knapp som hindrer rotasjon av kartet, irriterende!

Det er ikke noe problem å bruke Navida offline, du må bare laste ned kartet. Det er som sagt gratis, men man må gjenta nedlastingen hver 14. dag. Hvorfor, er mitt spørsmål.

Jeg synes appene er enklere å bruke enn en dedikert GPS, men det er dette med batterikapasiteten, da. Fulladet holder ikke en iPhone lenger enn en drøy dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes appene er enklere å bruke enn en dedikert GPS, men det er dette med batterikapasiteten, da. Fulladet holder ikke en iPhone lenger enn en drøy dagstur.

Enklere å bruke og bedre skjerm, ja.

Men en telefon tåler ikke kulde så godt. Umulig å stå å fikle med den i -15 grader.

En telefon tåler fukt dårlig. Da tenker jeg på fuktinntrenging i selve telefonen og fukt/regn på skjermen og nedsatt funksjon.

Batteri ja. Min Iphone tåler en dagstur til nød, hvis det ikke er kaldt da. Når batteriet er flatt, har du ikke telefonen tilgjengelig til å gi lyd fra deg. En GPS kan du bare skifte batteri på. Vips, som ny.

Dette fra en som akkurat har pakket opp en Garmin Astro:-) Endelig full kontroll på bikkja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyeste kartløsning til iOS6 er visst ikke helt i vater... ;)

Men GPS på android er helt OK, avhengig av kartene man bruker i appen selvsagt. Lite som kan konkurrere med Topo-serien fra Garmin der ennå.

Ang lading av smart-telefon på tur, jeg bruker samme der som jeg bruker til min Garmin Quest med innebygd batteri:

http://www.amazon.com/Ericsson-battery-Emergency-Re-Charger-Aluminum/dp/9983795027

Plukka den med meg i Kina for 4 år siden, betalte tre kroner eller noe sånt. En av mine bedre investeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kart på iPhone egner seg nok best til å finne nærmeste pub når du er på storbyferie. På fjelltur bør man satse på en dedikert GPS m/kart og papirkart. Men går jo selvsagt å bruke iPhonen på småturer i kjent terreng der man plutselig får lyst å sjekke noe... Men generelt er jo iPhone kjent for dårlig batterikapasietet spesielt bruker den mye mere strøm når det er dårlig dekning, noe som er vanlig når man er ute i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og rusla litt i østmarka for tre dager siden og sjekka kartet på ut.no appen noen ganger underveis for å se hvor godt den fungerte i "skauen", og da jeg endelig skulle ta et lite blinkskudd med kameraet mens sola fortsatt var oppe, hoppet batterimåleren på iPhonen ned fra 60% -> 40% -> 1% på 1-2-3 og takket for seg. Yeei!

Var vel rundt 0 grader eller så da det skjedde, men telefonen lå i jakkelomma med kun tynn mesh mellom den og ulltrøya = "god og varm"

Skal også nevnes at jeg hadde app'en Endomondo aktivert, så den dro jo litt strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.