Gå til innhold
  • Bli medlem

Import av amerikansk jerky (tørket kjøtt)


erlendne

Anbefalte innlegg

Annonse

Du er god på generalisering.

Ikke sant? Øvelse gjør mester, vet du. :shock:

Det er iallfall "mer lov" å generalisere at det amerikanske utvalget av mat/drikke vi finner i hyllene her i landet er mer crap enn sunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle gi et lite bidrag med tanke på kvaliteten på amerikanske matvarer som er tilgjengelig her i landet (og resten av Europa for den saks skyld). Det er riktig - mange av råvarer som kommer fra USA er mindre bra og inneholder ting som er lite populære her i landet /Europa. Det gjelder særlig brus, krydder, popcorn, sauser og lignende. Det er riktig at man kan treffe produkter på det norske markedet som er produsert i USA og som er genmodifiserte. I Norge regulerer genteknologiloven bruken av genmodifiserte organismer og matvarer. I loven står det at fremstilling og bruk av genmodifiserte organismer skal foregå på en etisk forsvarlig måte, det skal være nyttig for samfunnet', og det skal være i tråd med prinsippet om bærekraftig utvikling.

Genmodifiserte matvarer som skal selges i Norge, må godkjennes av Mattilsynet. Det er Miljøverndepartementet som sammen med Direktoratet for naturforvaltning (DN) har ansvaret for miljørisikovurderingen i Norge. Så det er ikke bare enkelt å få lansert noe "dritt" i norge - så mesteparten av produkter fra USA på det norske markedet er faktisk ganske ok (litt annerledes i Sverige hvor regler er betydelige svakere).

Når det gjelder kjøttvarer, og særlig Beef Jerky, så er saken derimot helt annerledes. Beef Jerky på det europeiske markedet er produsert av såkalt EU-kjøtt, og ikke av vanlig USA-kjøtt. Grunnen til det er storfe i USA spiser genmodifisert mat, og det er ikke lov i Europa. Så alt av Beef Jerky produkter som selges i Europa er produsert av kjøtt som kommer fra New Zeland hvor de driver kun med løsdrift - dvs at dyr går ute og spiser kun gress. Og det er meget streng kontroll over det når kjøttet blir importert til Europa gjennom utsedelsen av helsesertifikater (GVDE dokumenter).

Så, for å oppsummere - Beef Jerky produkter i Europa er faktisk sunne produkter av rent, naturlig kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, for å oppsummere - Beef Jerky produkter i Europa er faktisk sunne produkter av rent, naturlig kjøtt.

Det avhenger av hva man selv liker å lese og tro på:

"

The big downside to beef jerky is the enormous quantity of sodium you take in with each 1 ounce serving. In such a serving, you are already exposing your body to 626 milligrams of sodium. This threatens to be a potential problem because with a small helping of beef jerky, you're already approaching your daily recommended intake levels of sodium. According to the 2005 Dietary Guidelines of America, the upper range of your daily sodium intake is 1,500 milligrams for people over 50, with slightly higher levels for younger people. Since you will ingest sodium through most of the meals you eat in a day, it is not advisable to eat beef jerky if you want to keep your sodium intake at the recommended daily levels."

Og for de som mener at Real turmat har for mye salter, så er neppe denne "amerikanske godsaken" noe bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig ille dette! Rart at jeg lever enda. Har spist minst 200 gram av dette stoffet siste året.

Å, da dør du nok når som helst assa! :) Jeg er veldig glad i beef jerky og har også spist masse av det. Men nå er jo posene veldig små da og jerkyen veier veldig lite så porsjonsvis så bekymrer det meg utrolig lite. Tror jeg får i meg mye mere salt på andre måter, for eksempel når jeg spiser hjemmepoppet popkorn, eller spiser litt opphøgde poteter på byen. Å ha litt "sense of proportion" er en fin ting. (Hva er "sense of proportion" på Norsk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det amerikanske jerket blir uansett ikke sunnere fordi noen overlever det, i store eller mindre mengder, eller at de fleste synes det er godt.. Av amerikansk "mat" som finnes på det norske markedet er nær sagt 100% usunne, enten noen overlever det, liker det, eller spiser det bare fordi det er amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edsson - hvor har du dine tall fra? Et kjapt søk på nettet viser at i gjennomsnitt så inneholder 50 gr Beef Jerky ca 380 milligram av sodium (og ikke 626 milligram per 28 gr som du påstår). 50 gr Beef Jerky er faktisk mye - det tilsvarer 130 gr kjøtt - det blir man mett av ..

Så til anbefalinger: "In the U.S., the RDA (Recommended Daily Allowance) for sodium is 2,400 milligrams per day. The American Heart Association recommends 3,000 milligrams of sodium per day and in 2008, while the National Research Counsel states that sodium intake can be as high as 3,300 milligrams per day."

Anbefalingen fra norske mundigheter er på 3-4,5 gr per dag - dvs omtrent det samme som i USA.

Så kan vi se på når folk spiser Beef Jerky:

- Mange spiser det som et alternativ snacks - dvs istedenfor potetgull. I snitt så inndeholder 1 flak potetchips ca 8 mg av sodium. En pose av de sunnere chipsene på det norske markedet gir deg dermed ca 3 gr - dvs hele dagsbehovet. Og ikke blir du mett en gang .. Det skal godt gjøres å spise mer enn 100 gr Beef Jerky om gangen - (med tanke på at det tilsvarer 260 gr kjøtt). Det får du ca 0,76 gr av sodium fra ..

- Folk kan spise større mengder Jerky nå de er på tur. Men da svetter du, og vasker ut salter og mineraler - så det gjør faktisk ingenting å fylle på med det. Vår kropp skal ha en konstant nivå av sodium og trenger påfyll av ca 250 mg hver dag, og ja - det er noe vi enkelt får fra vanlig uprosessert mat. Under aktivitet, særlig i varme omgivelser trenger kroppen påfyll av opp til 450 mg salter per time. Og da gjør det ingenting å spise litt Jerky samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edsson - hvor har du dine tall fra? Et kjapt søk på nettet viser at i gjennomsnitt så inneholder 50 gr Beef Jerky ca 380 milligram av sodium (og ikke 626 milligram per 28 gr som du påstår). 50 gr Beef Jerky er faktisk mye - det tilsvarer 130 gr kjøtt - det blir man mett av .

Det spørs i såfall hva du velger å lese og søke etter. Du kan også søke på internett og finne innhold slik jeg linket til. Hvorfor tror du ellers jeg linket den amerikanske teksten? Det finnes sikkert, som med det meste av mat, flere varianter med forskjellige innhold også av sodium.

Men, når mat kalles sunn fordi den "ikke har mer saltinnhold enn potetgull", så må jeg innrømme at jeg har et noe annet syn på hva som er sunn mat enn andre. Potetgull er for meg ikke "mat", ei heller jerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tittet på innholdslistene fra de største produsentene av Beef Jerky. Som du sier - det finnes sikkert variasjoner. Det jeg har lagt ut stemmer i alle fall for Beef Jerky som selges gjennom norske butikker.

Det hele dreier seg om en "sunnere alternativ", og Beef Jerky blir et synnere alternativ til potetgull. Det at du klare å holde deg unna potetgull er virkelig flott - men de fleste i Norge sliter der - potetgull er den mest solgte snacksen i Norge. Så, vi er forskjellige.

Men, det viktigste er vel - man skal være forsiktig med generaliseringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes amerikansk jerky er utrolig digg. De selger det bl.a. på XXL og magasinet.no, men til rundt 1000 kr./kg. Ser at det selges på Amazon.com til ca. 1/4 av denne prisen. Problemet er bare at på alle typer jerky de har der står det: "We are not able to ship this item to your default shipping address." Skal tro om dette er fordi det er en eller annen form for eksport- eller importforbud på Jerky mellom USA og Norge? Noen som vet om det går an å importere fra andre land, eller via en "proxy-adresse" som denne: http://www.myus.com/...ng/?aid=1000721 Hvor lovlig er i så fall dette?

For å returnere til trådstarters spørsmål, jeg har ofte bestilt fra Wild West Jerky som er et britisk selskap som produserer jerkyen sin i Uruguay etter europeisk standard. Smaken er det ingenting å utsette på, mine favoritter Peppered og Hot 'n' Spicy og en liten pose Habanero er gull når du trenger et ekstra kick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøper min beef jerky på discountsupplements.co.uk.

Det geniale der er at de tilbyr gratis frakt.

Det tar 3.99£ for en 100grams pose. Dvs at jeg havner på 19.95 for 500 gram. Og under toll/moms/drit grensa på 200kr.

Så alt i alt 190 kroner for ett halvt kilo beef jerky :)

Eneste ulempen jeg kan se er at det sendes som brevpost, så det kan ta opptil 2 uker å få det. Og ingen sporingsmulighet. Men det spiller ingen rolle for meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men likevel, i tilfelle du ikke har sett alle trådene om å tørke og smakssette kjøttet selv. Det er jo så utrolig lettvint og billig å lage det selv.

Jeg bruker mørbrad og skjærer strimler på rundt 8-10 med mer på tvers av kjøttfibrene og marinerer dem i en marinade med f.eks HP-saus, tabasco og diverse krydderier fra noen få timer til over natten i kjøleskap. Den smaken du blander marinaden til er i det store og hele den smaken du får på det ferdige tørkede kjøttet, men den ferdige smaken er noe mildere enn selve marinaden.

Sett stekeovnen på ca 50-60 grader og lag en glippe i døren. Legg kjøttet på bakepapir eller en rist over en langpanne (for å hindre drypp i selve ovnen) og la dette stå i 8-12 timer. Selv bruker jeg en enkel dehyrator, men resultatet er akkurat det samme som fra stekeovnen.

Ferdig produkt veier omtrent 1/3 av fersk vare så vidt jeg husker, så en mørbrad til 150 kroner kiloet gir deg ”Beef Jerky” til 450 kroner og du har full kontroll på tilsetninger og smak.

Det eneste problemet jeg kjenner til ved å lage det selv er at besøkende spiser det opp før jeg rekker å dra på tur med det, men det er faktisk veldig trivelig det også.

Så vidt jeg husker er forresten benevnelsen Beef Jerky avledet av inka- eller mayaspråket og betyr noe slikt som veiamat.

Gjør et forsøk, du har alt å vinne og ingenting å tape. Bare ikke heng deg helt opp i disse petimeteroppskriftene som ligger på nett. De nøyaktige mengdeangivelsene har absolutt ingenting for seg.

Om det er noe du lurer på må du bare sende en PM, men oppsummèrt vil jeg påstå at å lage sin egen Beef Jerky er latterlig enkelt, morsomt og givende.

:smile:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men likevel, i tilfelle du ikke har sett alle trådene om å tørke og smakssette kjøttet selv. Det er jo så utrolig lettvint og billig å lage det selv.

[…]

Høres fristende ut. :)

Hvor lenge holder kjøttet etter å ha blitt tilberedt på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fristende ut. :)

Hvor lenge holder kjøttet etter å ha blitt tilberedt på denne måten?

Tja, si det. For å si det slik, det er ganske usannsynlig at du klarer å motstå fristelsen til å spise det i god tid før det blir skjemt. Jeg har ikke opplevd å ha dette så lenge ihvertfall ;)

Jeg pakker det i porsjoner som jeg legger i fryseren. Bare å nappe med en pose eller to når en skal ut en tur, dette er jo tørre greier som ikke krever tining.

Har vel hatt noen "overløpere" i frysen som dermed kanskje har blitt året gammelt uten at det har tatt smak eller har blitt forringet på annen måte. Men det kommer jo an på hvor sterkt krydder du bruker, tempen i fryseren og hva annet du har der som kan gi smak osv.

Ligger forresten 3/4 kg i marinade nå, så i morgen skal jeg ha med noen godbiter på padletur. Jeg brukte en salig blanding av Worchestersaus, HP-saus, Tabasco, hvitløkssalt, pepper og grillkrydder.

Jeg skrev at jeg skar kjøttet i 8-10 millimeter (autokorrektur endret dette til med mere..), men i morges så jeg at jeg skjærer det tykkere, men det er smak og behag og dessuten litt pluss eller minus i tørketid.

På denne søkefrasen finner du mye, dessuten kan du jø søke i forumet, dette har vært tema mange ganger. http://www.google.no...iw=1280&bih=716

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sør-afrikansk biltong er bedre enn beef jerky. Noen som vet om det lar seg skaffe her til lands?

Vet ikke, men det ligger oppskrifter på dette også på nett, f.eks: http://www.markblumb...om/biltong.html

Beef Jerky er rått kjøtt som er smaksatt med sauser og/eller krydder og av og til balsamico eller annen eddik. En kan skjære grove stykker eller fine. En kan altså få haugevis av helt forskjellige smaksopplevelser, men likevel kalles det "Beef Jerky".

Sånn er det vel i det store og hele med Biltong også. Det blir vel som å synes korv er bedre enn pølser eller vice versa, skulle jeg tro, selv om enkelte hevder at de to tørkede kjøttproduktene ikke engang kan sammenliknes.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

http://www.jetcarrier.com Her kan du opprette din "egen" adresse i USA. Da sender selger pakken til jetcarrier, og de sender den videre til deg.

De tillater ingen forsendelser med mat eller matprodukter i : /

Dette er fordi det er restriksjoner på innførsel av mat fra USA, spesielt kjøttprodukter. Ønsker å inportere noe overlevelses mat fra usa i store kvanta (personlig bruk) og det er et svarlig strev!

(Dog, som mange sier, ebay og andre amazon butikker kan man jo prøve :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har selv nå bestilt og venter forsendelse fra denne her: http://www.lucasjerky.com/

Ble anbefalt av @tronn vis jeg ikke husker for galt og prisen jeg betalte var ikke galen heller :)

Jeg har god erfaring med Lucas Jerky. Har kjøpt en del av den med Habanero (meget sterk!) og Red Pepper. De er gode men jeg syns Jack Links som bla XXL selger er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel min forsendelse i løpet av en uke eller 2 her. Har ellers nå tatt opp biffstrimler fra fryseren her som jeg skal tørke selv og krydre med tabasco og slikt. En "liten" test på å lage ting selv sia jeg har noen pakker med biffstrimler i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.