Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg et liggeunderlag?


Kickie

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale meg et liggeunderlag? (Og helst hvor det er lurt å kjøpe slike ting)

Jeg er rimelig ny i friluftsgamet, og trenger først og fremst et liggeunderlag til vår-, sommer- og høstbruk.

Helst ikke for dyrt, men jeg regner jo med at som for mye annet henger pris sammen med kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør du kikke på Exped Downmat eller Synmat. Jeg kjøpte meg en Downmat 7 LW til vintersesongen etter mange år med et Thermarest Ultralight,

og jeg har aldri sovet mer komfortabelt på tur. Jeg våknet ikke engang da en rypestegg satte seg utenfor teltet og begynte å svare på snorkingen min.

Det var bare turkompisen og steggen som var våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med dette: http://www.packrafting.com/index.php?product_id=13&page=shop.product_details&category_id=5&flypage=flypage.tpl&option=com_virtuemart&Itemid=18 Er ikke full kroppslengde, men det har aldri vært noe problem for meg. Kombinerer det med et vanlig tynt liggeunderlag i full kroppslengde hvis det er kaldt, eller jeg ligger på steinete grunn, eller grunn som kan ha skarpe gjenstander som kan punktere det oppblåsbare underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped synmat UL og andre oppblåsbare vil gi deg mykere søvn ennde tradisjonelle typen liggeunderlag. Det uheldige med disse er at de fort kan få skader/ hull og er dermed best til bruk inne i teltet. Skal du ligge ved et bål o.l og slappe av er det bedre med uderlag som Bamse extrem eller ridge rest osv. Glør fra bålet og spisse steiner/ kvister lager ekstremt fort hull på de fleste oppblåsbare. Personlig bruker jeg aldri oppblåsbart pga dette, og sover som en stein når man blir vandt med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg skal på XXL en av de nærmeste dagene. Er det noen av disse underlagene som er brukbare? http://www.xxl.no/vi...g/liggeunderlag

Finnes det butikker i Bergensområdet hvor man kan kjøpe liggeunderlag?

Helt sikkert fine underlag blant disse. Sjøl har jeg brukt therm-a-rest i 15 år og opplevd en punktering. Lappesaker er et møst å ha med hvis du skal ha oppblåsbart. Den gode, gamle skumgummimatta (Ajungilak Bamse Extreme) med godt med lyng under funker bra det også. Ellers sover man godt på hva som helst hvis man er sliten... Så kan du jo koste på deg noe dyrere etterhvert hvis du synes det gir mersmak å sove ute! :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meninga å overta tråden her, men hvordan er det med Exped Synmat UL og friksjon? Ser for meg at man fort kan skli rundt om i teltet på litt ujevnt underlag - noen erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meninga å overta tråden her, men hvordan er det med Exped Synmat UL og friksjon? Ser for meg at man fort kan skli rundt om i teltet på litt ujevnt underlag - noen erfaringer?

har kun hat 1 overnatting med mitt (Exped Synmat UL) men hadde ikke noe problem,mener du att man kan skli av liggeunderlaget? eller mener du att liggeunderlaget sklir rundt? det var rimlig skeivt der jeg la meg til og sove så støttet opp med noen pakkposer med klær slik att det ikke ble så ille (var litt helling slik att jeg støttet opp får og ungå og rulle ut mot telt duken),sov som en stein og våknet ikke før neste dag :)

jeg er 187 og det er litt på kanten,dvs lenge fungere greit på sommertid men vintertid ville jeg nok ha et større et :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mest på om underlaget sklir rundt på teltduken. Å bruke såpass tunge liggeunderlag sommerstid blir litt mer luksus enn jeg er villig til å bære, så tenker nok på vinteren. Det jeg bruker nå er stort sett reinskinn og bamse ekstrem, det kan bli litt aketur om det er ujevnt under teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.