Gå til innhold
  • Bli medlem

Bleia 1.717m, Lærdal


coni

Anbefalte innlegg

Har vært på en av våre fineste skiturer noensinne.

Bleia er en helt utrolig fin topp men en utsikt som jeg har aldri opplevd før.

Turen gikk fra et sted nær lærdal jeg ikke husker navnet på. Så rett opp, 500 høydemeter på en bratt skogssti til en fantastisk seter (med ski og støvler på sekken). Fra seteren har du utsikt mot sognefjorden og hurungane. Derfra tusen høydemeter på perfekt snø opp til toppen av bleia. Noen vanvittige utsiktspunkter ned til aurlands-, lærdals- og sognefjorden. Og neste hele jotunheimen.

Nedkjøringen var like perfekt som utsikten. 1000 meter ganske bratt med meget bra "firn"snø. kan bare anbefales, ligger jo "bare 4,5 timer fra oslo, altså nærmere enn sognefjell eller spiterstulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Same her. Eg budde i Kaupanger i tenåra, med utsikt til Bleia frå stova, men var aldri på toppen. Den var jo på feil side av fjorden! Men no må det nok skje snart.

Du starta truleg frå Vindedalen, Coni. For meg ville det passe betre å køyre opp frå Erdal på gamlevegen mot Aurland og parkere på kote 900. Ein litt lengre skitur, men 5-600 høgdemeter mindre. Under her er kart frå Norgesglasset med alternative ruter prikka inn.

(Visste du forresten at Bleia ofte var i bakgrunnen i siste utgåve av "Farmen" på TV2?)

post-200-133474390722_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg drömte mye om å bestige Bleia fra Revsnes fergekai. Men så ble Revsnes heldigvis nedlagt (grunnet rasfare) og den muligheten er borte. Som en sommertur, burde denne turen vurderes. Dog med moped/sykkel ut til Revsnes da den veien er nedlagt.

Litt hamrer og urer nederst mot fergekaien kan omgås. Resten burde være OK. Da Bleia går rett ned i sjöen og rundt 1000 meter videre under havets overflate, er også Bleia et av Norges höyeste fjell. Om ikke det höyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleia ovanfor Revsnes ved Sognefjorden kjenner eg godt til. Med 3 år som busett i Balestrand, lenger ute i fjorden, var Bleia eit fast landemerke å sjå lenger inne i fjorden. Eg har ikkje vore på Bleia, men har tenkt på det nokre gonger. Då vurderer eg det som ein 2-3 dagars tur, som inkluderer å vitja den veglause bygda Frønningen (ferje frå Kaupanger eller Gudvangen, sistnemnde stad berre om sommaren), og kanskje gå opp der i frå som dagstur, og overnatting i bygda før og etter turen. Framtida vil visa om dette vert noko av. Elles er Bleia å nå frå fjell-vegen mellom Aurland og Lærdal. Elles nemner eg som fleire her at gamle Revsnes ferjekai når ein til fots eller på sykkel utover den stengde vegen mellom Vindedalen (Lærdal) og Revsnes.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frønningen er virkelig et nydelig sted - jeg så det sist under en fergetur fra Lærdal til Gudvangen. Det fascinerer med steder som i 2005 fortsatt ikke har veiforbindelse. Det må på mange måter være et deilig liv, så fjernt fra det jeg kjenner i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.