Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor gammel Real ville DU spist?


erlendne

Anbefalte innlegg

Har noen pakker med Real som det står best før 2008 og en stridsrasjon som gikk ut i 2009. Siden de er forseglet burde de vel være trygge å spise, men vil nødig risikere matforgifting på tur. Tenkte å spise dem til kvelds når jeg ikke er på tur som et eksperiment :-P

Flere som har erfaring med å spise Real som er utgått på dato for årevis siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok tatt sjansen på å spise de så lenge de har holdt vakuumet og lukter/smaker normalt. Hvis de fortsatt er knallhard er vakuumet intakt, hvis ikke er de bare å kaste. Har spist Real som var 1-2 år etter utløpsdato, de var helt normale. Har prøvd å spise punktert Real turmat (som ikke var utgått), den smakte ikke godt og jeg tok ikke sjansen på å spise hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er RSP du sikter til med stridsrasjon.... ville ikke vært spesielt bekymret. Var på sykestua (som førstagangstjeneste) under militærtjenesten og militærlegene sa at 10 år over dato er helt greit, men nærmer du deg 20 så bør en være på vakt.... Men selvfølgelig, som kjiver og jeka påpeker om smaken er uvant, "rar" eller pakkningen lekker luft ikke spis. Dette gjelder for all mat.

Real er jeg mer usikker på, men i og med at den er frysetørret og det er en "best før" dato går datoen mest på smaken. Kanskje noe redusert smaksopplevelse etter datoen. Datoer på mat dreier seg mye/mest om å tilfredstille mattilsynets datokrav, som er veeeeldig konservativ i den forstand at den minste forringelse av maten fører til strenge datokrav.

Jeg ville allikevel vært litt forsiktig med gammel hermetikk, i og med at problemet med gamme hermetikk er at tungmetaller kan diffundere over i maten over tid. Teflonlaget (eller hva det nå er) mellom metallet og maten (som bla skal forhindre diffusjon) er ikke 100% tett over år. For en del år siden ble det også brukt tvilsom metallkvalitet i hermetikk (dvs høyt tungmetallinnhold), men det er vel blitt noe bedre nå uten at jeg kan bekrefte det. Trikset er å skrape bort matlaget som ligger nærmest metallet, slik at en ikke spiser maten som har ligget nær metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på en Real som hadde gått to år over datoen. Ante uråd da pakken var litt løs, men den var det eneste som jeg hadde med meg til lønsj. Tok en munnfull. Det var det verste som jeg noen gang hadde smakt. Det smakte surt, råttent og syntetiskt på en og samme gang. Spyttet den ut og tømte ut resten bak en maurtue. Selv den dag i dag har jeg et anstrengt forhold til Real sin sweet and sour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok ikke spist Real turmat som har vært utgått på dato, men jeg har spist forsvarets stridsrasjon, og det er vel ikke så utrolig stor forskjell på disse. Både med oksekjøtt, torsk, og vegetar.

I tillegg har jeg spist kjeksene som også har fulgt med, og kakaoen hadde ingen smak lenger, men sjokoladen derimot var like fin. Men kjeksen hadde så å si ingen smak lenger.

Alderen på forsvarets stridsrasjon som jeg har spist har vært mellom 12-15 år gammel, og smakte ikke dårlig, kun litt lite smak. Og jeg ville nok føye meg til resten om å avstå fra vakumposer som det har seget inn luft, og ikke vært tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første posene fra Real Turmat var ikke vakumpakket. Innholdet lå og skranglet rundt inne i posen som i en vanlig suppepose fra Toro.

Jeg har en av disse et sted, men har ikke tenkt å spise den.

Dagens Real Turmat pakker er vakumpakket og har ikke holdbarhetsstempel. De er stemplet "BEST FØR".

Dette trenger ikke bety noe som helst for holdbarheten, men er bare den tiden produsenten garanterer produktet 100%.

Jeg drev noen år som hobby birøkter, og som kanskje de fleste vet så har honning som oppbevares i lukket container tilnermet ubegrenset holdbarhet. Likevel skal i dag all honning som selges merkes med "Best før" dato. Anbefalt tid er ca 18 måneder, men det er faktisk funnet spiselig honning i gamle egyptiske gravkammer. "Slå den".

Hvis posen er tett og fast ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å spise gammel Real.

Jeg har også to gamle stridsrasjoner. Den ene er forsvarets SP63 og den endre er en sivil utgave, TP/8. Begge er fra en gang midt på 1970 tallet og det eneste produktet i disse pakkene jeg ville være litt skeptisk til å spise er kjeksen fra Sætre. Resten, RSP, kakeblokker og kraftsuppa burde holde i "hundre år".

En av våre lokale matbutikker solgte nettopp ut alle varene til -50% og kona kom hjem med et lass Eldorado Turmat -Gulasj-

Er det noen som har prøvd denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å si hva som laget sjau, men hvis stridsrasjonen var uåpnet og tett så burde den holde mange ganger den to til tre årene over holdbarhetsdatoen. De er jo laget for å tåle en krig.

Var det denne typen? Den i midten.

stridsrasj.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat kan forringes selv om den oppbevares mørkt, kjølig og lufttett. Så er det dermed ikke sagt at maten får ubegrenset holbarhet fordet om.

Selvfølgelig kan den det.

Murphys lov gjelder jo over alt.

«Hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det (og fortrinnsvis på det verst tenkelige tidspunkt)».

Fregatten Lossen (1684) forliste utenfor Hvesterøy, Hvaler; den 4. desember 1717. Vraket ble funnet av dykkere i 1967 og under utgravningen ble det funnet en tønne smør. Dette smøret hadde da ligget på "havets bunn" siden forliset. Noen var så dristige at de smakte på dette smøret og konklusjonen var at det nok fremdeles var smør, men ikke noe mer enn det. Smøret ble ikke spist, naturlig nok, men noe ligger i dag frysetørket i kjelleren på Norsk Sjøfartsmuseum. (Hvis ikke noen har blitt fristet til å gjøre noe annet med det da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke godt å si hva som laget sjau, men hvis stridsrasjonen var uåpnet og tett så burde den holde mange ganger den to til tre årene over holdbarhetsdatoen. De er jo laget for å tåle en krig.

Var det denne typen? Den i midten.

Hehehe, nei, var ingen "katastofeporsjon" eller noe av de andre greiene der. Så ut som en vanlig pakke Real bare grønn embalasje. Luktet normalt når den var ferdigkokt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist real som har vært fleire år forbi siste forbruksdato utan problem men så har eg også vært skulda for å ha jervemage...

Tillegg til REs Murphys lov: Alt som kan gå galt går galt (og fortrinnsvis på det verst tenkjelege tidspunkt) og om det likevel ikkje går galt

vil det i tidas lange løp vise seg at det hadde vært best om det hadde gått galt likevel.

Murphy var forøvrig ein optimist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en gammel realpose som virket litt suspekt, men måtte ha mat. Jeg løste det vet å helle innholdet over i gryta og koke det i 5 min. Det ble grøtete, men gled ned..

Poser som er hele og ikke punkterte kan holde mange år over dato. Det gjelder med disse som for det meste annet: Lagres mørkt og kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist feltrasjoner som har vært både ett og to år over dato under feltøvelse. Merket overhodet ingenting etterpå. Så lenge det ser bra ut, og lukter greit ville jeg nok tatt sjansen :)

Er det Real feltrasjoner? Disse vaakumpakkede posene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppklarende opplysning:

Det er et firma i Tromsø som heter Dry Tech som produserer Real Turmat. Dette er også det samme som Forsvaret bruker, kjent som Field Meal. Det eneste forskjellen er posene. Naturlig nok vil ikke en oransje pose "gjøre" seg i "krigen".

Har konsumert mengder med Dry Tech produkter og må si at holdbarheten er lang men du kan være uheldig å få noe som ikke har blitt oppbevart "riktig". Spesielt fiskerettene blir fort dårlig.

Men dette er ikke mat man drar med seg på tur for å kose seg med. Til ekstreme langturer tja.......

Det er for lite næringsinnhold i denne maten iforhold til det du trenger ila en dag med sekk/pulk. Annen mat må man ha i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Har själv ätit en konservburk med ertesuppe som min far haft på hytta så länge han minns. Han kunde inte specificera hur gammal den var men han skrattade och sa att den mycket väl kan vara från andra verdenskrig....

Smakade som all ertesuppe gör.

On topic: All konserverad mat, torkad, frystorkad, våtkonserv, blir dålig efter en tid och datummärkningen finns där av en anledning. Men det tar lång tid innan den blir farlig att spise. Men jag vill inte rekommendera någon att äta mat som blivit gammal och dålig, vill bara visa på att dålig inte behöver vara det samma som farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Spiste en nå for to dager siden på hardangervidda som gikk ut i 97

Dette var den gamle feltrasjonen til forsvaret i aluminiumspose laget av Real. Sei i rømmesaus.

Denne var helt vakumpakket og det gikk fint. Smakte ordentlig sei og godt var det. Har også Høns i karry som gikk ut i 2000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en mengde real turmat jeg tok med meg da jeg gikk ut av forsvaret for over 5 år tilbake. Brukt noe av det på tur i sommer og ikke blitt dårlig en eneste gang. Har vel nok igjen til en ukes fjelltur i mitt lager. Klarte å få med meg litt "mye" ut fra forsvaret gitt etter endt tjeneste.

Så lenge pakka er tett og det er ikke tegn på forringelse etter åpning så er det jo bare å smake. Smaker det OK er det bare å spise sier nå jeg. Aldri blitt dårlig her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke all verdens respekt for holdbarhetsdatoer, men skal innrømme at jeg droppet en boks Surstrømming som var 8-10 år over dato. Det var et studie verdt å finne ut hva som var opp/ned og hit og dit på boksen som var nesten kulerund, så jeg syntes det gikk en slags grense der jeg ikke følte for å eksperimentere med.

Jeg tror (påstår ikke) at de som blir dårlig av tørrmat med utgått "best før" dato er utsatt for tilfeldigheter uten årsak i posematen. Over tid mister de litt av smaken, tar til seg smak fra annet og mister farve, men de skal være drygt gamle før de gir noe annet enn en blek opplevelse. Jeg har ikke peiling på hvor gammel tørrmat jeg har spist fordi det ikke interesserer meg stort, men vet sikkert at jeg har kost meg med v e l d i g gammel årgang og jeg har aldri blitt dårlig på noen måte jeg kan linke til denne maten. Men jeg har ved noen tilfeller spist mat jeg like etterpå har skjønt ikke var helt "etter boka", da kan det være greit å hive innpå litt desinfisernede, men dette er ikke en metode jeg bruker til unnskyldning for sistnevnte ;)

Nå vil mange tro jeg ikke bryr meg om god mat, men det er absolutt ikke tilfelle, derfor er posematen med som backup selv om jeg synes det meste er godt på tur.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hermetikkboks som buler ville jeg aldri rørt. Det viser at det er bakterivekst i den og den har da blitt dårlig. Vakumert mat som ikke har mistat vakum og som i tillegg lukter normalt er noe jeg vil kalle trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.