Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111, hvilken parafin?


Da9

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke om den flasken din egner seg, er du usikker kjøper du ny. Lampeolje inneholder voks og kan tette primusen din, så den er ikke å anbefale. Bruk tennveske eller fritidsparafin som du kjøper på bensinstasjonen. 111 kan også brenne bensin, men da må du være sikker på at det ikke lekker noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den nye Hiker+ med Nova-brenner du har, det er en multifuelbrenner. Den brenner bensin, parafin og tennveske på samma dysa, så det er bare smak og behag hvilket drivstoff du velger.

Hvis du bruker renset bensin (4-takts miljøbensin) trenger du ikke rødsprit til forvarmingen, du kan bruke bensin fra tanken. Forvarming med parafin og tennveske soter, derfor er det best med rødsprit til det.

Jeg bruker for det meste bensin selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenneren blir sotete om du forvarmer med miljøbensin også. Like mye som ved parafin. Den blir helt svart under, og det gjelder både min Optimus 111C og MSR simmerlite. Derfor bruker jeg rødsprit på begge.

Men om jeg ikke har med rødsprit bruker jeg det som er på tanken, det er ikke verdens undergang om du får litt sot på brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenneren blir sotete om du forvarmer med miljøbensin også. Like mye som ved parafin. Den blir helt svart under, og det gjelder både min Optimus 111C og MSR simmerlite. Derfor bruker jeg rødsprit på begge.

Men om jeg ikke har med rødsprit bruker jeg det som er på tanken, det er ikke verdens undergang om du får litt sot på brenneren.

Helt klart, men brenneren i denne er konstruert slik at den ikke blir veldig sotete om en forvarmer med bensin, så da slipper en å drasse på rødsprit i tillegg.

Er helt enig i at å forvarme 111C og 111T soter ned brennerene litt for mye, jeg synes at å forvarme disse på bensin er siste utvei.

Å forvarme med parafin er noe virkelig herk, sot og svartrøyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men brenneren i denne er konstruert slik at den ikke blir veldig sotete om en forvarmer med bensin, så da slipper en å drasse på rødsprit i tillegg.

Er helt enig i at å forvarme 111C og 111T soter ned brennerene litt for mye, jeg synes at å forvarme disse på bensin er siste utvei.

Å forvarme med parafin er noe virkelig herk, sot og svartrøyk.

Å? Hvordan klarer de å konstruere brenneren for å unngå å fange opp sot? Er det noe spesielt med overflaten på materialet eller?

Hvis det du sier stemmer, så er det mye lettere å forvarme med miljøbensinen, hvis du har det på tanken. Ihvertfall om vinteren, da rødspriten kan være litt vanskelig å få fyr på (ihvertfall uten veke i forvarmingsskålen) Eneste minuset er når du skal forvarme i telt. Da kan flammen bli en del høyere ved bruk av bensin enn ved bruk av rødsprit. Men ha pannen klar til å holde over flammen, så stopper du den før den evt. skulle nå taket dersom du har helt på for mye bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mindviruz, forrvarm kunn med rødsprit så slipper du en skitten og sotete brenner. Bruker du også kun rødsprit til forrvarming, så slipper du faren med å forrvarme varm brenner hvor det med bensin vil bli en gasseksplosjon som sier WOOOOOOOOOOOOF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik hiker. Når jeg bruker bensin på tanken forvarmer jeg med bensin. Synes ikke det soter så mye at det gjør noe, men med rødsprit slipper man også den utrivelige "poffinga" man får med bensin i forvarminigskåla. Bensin fordamper så lett at et slikt "poff" er vanskelig å unngå. Hikeren brenner penest på bensin, særlig på lav effekt (småkoking). Selv foretrekker jeg parafin eller tennvæske på alle primuser med pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Hvordan klarer de å konstruere brenneren for å unngå å fange opp sot? Er det noe spesielt med overflaten på materialet eller?

Hvis det du sier stemmer, så er det mye lettere å forvarme med miljøbensinen, hvis du har det på tanken. Ihvertfall om vinteren, da rødspriten kan være litt vanskelig å få fyr på (ihvertfall uten veke i forvarmingsskålen) Eneste minuset er når du skal forvarme i telt. Da kan flammen bli en del høyere ved bruk av bensin enn ved bruk av rødsprit. Men ha pannen klar til å holde over flammen, så stopper du den før den evt. skulle nå taket dersom du har helt på for mye bensin.

Ganske enkelt for at slike nyere multifuelbrennere som Nova, Omnifuel, MSR Dragonfly m.fl. er oppbygt på en annen måte enn stillebrennere som 111 C og T, MSR Whisperlite m.fl. som har en konstruksjon som gjør at de har en større flate som brenner oppunder i forvarmingsprosessen og samler sot.

Jeg har en MSR Dragonfly som jeg bare har forvarmet med bensin og den er ikke sotete, men min MSR Whisperlite og 111 blir veldig sotete. Jeg har også fyrt en del med Optimus Nova, som er den samme brenneren som står i primusen til trådstarter, og den er også kun forvarmet med bensin. Dette er en av fordelene med disse moderne multifuel bråkebrennere, de kan forvarmes med bensin og soter lite. Jeg for min del forvarmer gjerne med rødsprit for å ha en primus med stillebrenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Den nye heter visst varmeolje. Kan kjøpes på Europris. Fungerer fint. Tennveske lukter pyton for meg som nostalgiker, og er helt unødig å bruke, så lenge det finnes gode alternativer. Blir vel en smak ( og lukte)sak dette som så mye annet. :cool::arrow::cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Den nye heter visst varmeolje. Kan kjøpes på Europris. Fungerer fint. Tennveske lukter pyton for meg som nostalgiker, og er helt unødig å bruke, så lenge det finnes gode alternativer. Blir vel en smak ( og lukte)sak dette som så mye annet. :cool::arrow::cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

For oss fra flymiljøet lukter brent Jet A-1 godt! :)

Har brukt mye rart drivstoff til min Nova+, men er nå tilbake på white gas (renset bensin) og da har behov for service vært minimal. Er nå i gang med en Optimus 111C også, og den blir det nok også white gas på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

hmm, fant frem min optimus 111 som det står international på- lyseblå boks. Denne er kjøpt for mange år siden og brukt bare en gang.

 

Prøvde den ute nå med forvarmet på rødsprit og det som allerede er på tanken.  FUNKET med en gang !

Ettersom denne har en stille cap er lydnivået behagelig ( i forhold til det jeg minnes i fra førstegangstjenesten)

Jeg husker ikke hva som er er på tanken.

Hva er det som er det beste brenselet for denne da ?

( Kjøpte lampeolje på Jula der det står at den er egnet for parafinbrennere, men ser lengre oppi tråden at dette ikke anbefales)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @Blaser. Du kan fyre med fritidsparafin (campingparafin), tennvæske, grønn pumpeparafin. Du kan forsøke med bensin også, men pass på at det ikke er lekasje noe sted. Jeg har også brukt white spirit på min. 

Det står i tråden at lampeolje er fyfy, men jeg vet om flere som har fyrt med dette og påstår at det går bra med lampeolje hvor det står at den passer til parafinbrennere. Jeg har ikke prøvd. Kjøpte en gang tennvæske som ikke var naftabasert for å bruke på primusen, satte den i garasjen noen dager med noe lav temperatur noen dager. Da jeg hentet den for å fylle på Optimusen oppdaget jeg at det lå seig hvit voks på bunnen av flaska, flaks jeg ikke fylte på tidligere.

Jeg har lagt merke til at ved bruk av bensin tørker tanklokkpakningen ut/hardner fortere, ved bruk av parafin virker pakningen å vare mye lengre. 

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med lampeolje, er at dette varierer veldig fra produsent til produsent. Den feite lampeolja legger igjen mye dritt inne i brenneren, som til slutt går tett, annen lampeolje er helt OK, jeg vet bare aldri hva som er hva.

Stillebrennere er ofte mer følsomme enn bråkebrennere. Ser vi bort ifra lukta er parafin kjøpt på fat, eller pumpe billigst og best.

Noen nedelendere jeg traff på primustreff  for maaaange år siden blandet i inntil 20% blyfri bensin i parafinen, og påstod at oppfyring og regulereing funket bedre da.

Jeg kan ikke anbefale den miksen, men bekrefte at det var lettere å bruke enn parafin når det var kaldt.  Senere har jeg blitt mer og mer fortrolig med multifuel og bensinbrennere. 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har alti brukt rød sprit til å forvarme med som jeg har i en liten flaske . før så brukte jeg vanlig parafin men det sotet fert, så gikk jeg over til lampe olje å det har fungert veldig bra .det blir lite sot men det er min erfaring . det lønner seg også ha lit fett i pumpe så o ringen eller den gamle skinn biten som liger inni pumpa .hiker 111 er meget let å velikeholde  har vel hat min i 25 år å like god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.