Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av dunpose


SJL

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har tenkt til å "oppgradere" til en 3-sesongs dunpose. Jeg har ikke eid en dunpose før, så er ganske blå på hva man burde se etter. Jeg er 192, og soveposen skal brukes fra vår til høst i skog og på fjell. Den burde takle ned til -10. Den trenger ikke være veldig fancy, men helst noe lett, uten att det går på bekostning av kvaliteten. Maks 4000-5000,-.

-Noen tips om hvordan dunpose jeg burde se etter?

-Hvilke merker og hvor burde jeg se?

-Hva er fordel/ulempe med "vantett" membran?

Hilsen Sigge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du!

Jeg ville uten tvil gått for Western Mountaineering. Meget lette og gode poser, made in USA. Høyeste kvalitet på dun, lette materialer og flott finish. Nå kan du også få dem til gode priser i Norge på www.outnet.no. Man kan velge og vrake i tresesongsposer hvis man har 4000-5000 til rådighet.

Apache MF (eller Badger MF hvis du vil ha det romslig) veier ikke mer enn 970g (1220g) og har komforttemperatur ned til -4oC.

Antelope MF veier 1240g og har komforttemperatur ned til -10oC. Dette blir for varmt for meg til tresesongsbruk.

Ultralite er vel den mest typiske tresesongsposen til WM. Veier 880g og har komforttemp til -2oC (T lim -9, T ext -27). Denne finnes også i en romslig utgave, Alpinlite på 990g.

Jeg har aldri hatt poser i "vanntett membran". Fordelene er åpenbare, men ulemper er vel høyere vekt og mer pes med komprimering av posen. Jeg ville gått for en vanntett ytterpose isteden.

Hilsen Tjernivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellspor...ring-180-v.html (husker ikke hvilke lengder den kommer i, men min er 195 om jeg husker riktig)

Ajungilak Sphere Spring

rett over 500g, god dunkvalitet og kort oppsummert en fantastisk pose!

Om den blir for kald, har jeg hørt mye bra om: http://www.fjellsport.no/merker/h-m/mammut/ajungilak-altitude-3-season-195-h.html

Når det kommer til "vanntett membran" kan jeg kun referere til innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har tenkt til å "oppgradere" til en 3-sesongs dunpose. Jeg har ikke eid en dunpose før, så er ganske blå på hva man burde se etter. Jeg er 192, og soveposen skal brukes fra vår til høst i skog og på fjell. Den burde takle ned til -10. Den trenger ikke være veldig fancy, men helst noe lett, uten att det går på bekostning av kvaliteten. Maks 4000-5000,-.

-Noen tips om hvordan dunpose jeg burde se etter?

Hilsen Sigge

Hvilken type dunpose? Vel, du har allerede satt en del krav (lett, kvalitet, komfort -10 gr. C og makspris) som gjør valget lettere ;)

Et godt valg å gå for en pose som takler -10 gr C. Du må nok regne med at den vil veien ca 1-1,2 kg da, men det er vel verdt å ha 200 gr ekstra for å sikre seg en god natts søvn - slik jeg ser det.

-Hvilke merker og hvor burde jeg se?

Jeg har personlig veldig god erfaring med The North Face dunposer, har en vinterpose som jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på. Jeg har også en svært lett Mountain Equipment sovepose som jeg er ganske fornøyd med. Western Mountaineering er som nevnt over et merke som får mye skryt. En kamerat som har Marmot skryter også veldig av den. Skulle jeg kjøpt meg ny pose tror jeg det enten ville blitt en pose fra TNF eller fra Mountain Hardwear.

Hvor du skal kjøpe? Tja. Det finnes hauger av muligheter. Du har norske butikker som også har nettbutikker: amfibi.no (15 % rabatt til DNT-medlemmer), sportsnett.no (10 % rabatt til DNT-medl.), oslosportslager.no, osv...

Jeg kjøpte min TNF vinterpose på amerikanske backcountry.com og er fornøyd med det (en søm som raknet ble fikset av importøren her i Norge).

Slik jeg ser det er det "tryggere" å kjøpe av norsk butikk mtp garanti/reklamasjon/reparasjon, men det koster gjerne en del mer...

Forslag til poser

- Mountain Hardwear Phantom 15 - Vekt: 1 kg, komfort temp. herre (= EN T-lim) -9 gr. C. Dette skal bli min neste 3sesongs sovepose.

- Mamot Helium - Vekt: 1,1 kg, komfort temp. herre -9 gr.C. Bra alternativ!

- Mountain Equipment Xero 750 - Vekt: 1,3 kg, komfort temp. herre -13 gr.C. Litt i tyngste og varmeste laget..

-Hva er fordel/ulempe med "vantett" membran?

Det er allerede nevnt over, men en membran gir

- Større motstand mot fuktig sovepose (fuktig dun isolerer ikke), kjekt når du våkner og finner ut at du satte teltet i en helning slik at du har sklidd ned mot teltduken ila. natten og kondens har fuktet posen... Det skjer titt og ofte..

- Mindre pustende pose og økt vekt. Noe av du første en merker med dunpose er at de puster skikkelig - gjør de mer behagelige å bruke i varmere temperaturer enn fiber-poser med samme temp.grenser. Jeg har membran i min TNF-pose, men synes fortsatt den puster godt..

Lykke til!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sove godt er helt avgjørende for å få en god turopplevelse.

For mitt vedkommende finnes det ikke noe som heter 3-sesongpose. En pose som er noenlunde behagelig i 10 kuldegrader blir for varm for meg allerede ved 5 pluss. Å sove med glidelåsen mer en litt åpen fører til at jeg våkner i løpet av natta. Dersom du ikke har en sommerpose fra før av ville jeg heller kjøpt to poser. Det vil være en god løsning da du får en mye bedre nattesøvn og dermed bedre utbytte av turene dine.

Til sommerbruk ville jeg kjøpt en fiberpose. Den vil typisk ha en vekt på en døy kilo og koste kr 6-900,- feks Helsport Lom. Dattera mi har denne. Selv bruker jeg Sir Joseph Koteka 290 som koster 5 ganger mer. Om det er verd å betale så mye for å spare en halv kilo er mildt sagt diskutabelt.

Til vår og høst bruker jeg en Mountain equipment Xero 550 kjøpt for under kr 3000,-. Denne veier over en kilo mindre og forskjellen i volum er svært merkbar i forhold til min gamle Helsport Alta.

Da dun tåler lite fuktighet er membran et godt valg for våte høstturer. Hva du velger her er avhengig av bruken av posen. På korte turer er det mindre risiko for at posen blir våt. Poser med membran er tyngre enn poser uten. Dette har også sammenheng med at disse posene er laget for hardere bruk med mer solide glidelåser osv.

Ikke kjøp en for varm sovepose. Posen bør vær komfortabel å sove i med kun boxershort i den temperaturen som er normal for årstiden. Du har uansett med deg et skift med ullundertøy, lue og en fleece du kan ha på deg i posen dersom været blir kaldere enn beregnet.

Kort oppsummert, kjøp en billig fiberpose til sommerbruk. De er så små og lette at det ikke er så mye å hente på å kjøpe dun.

Til høst og vår kjøper du en dunpose av god kvalitet, gjerne med membran. I temperaturer under null er det viktiger å ha noe du kan stole på da det er mer dramatisk å få en våt eller skadet sovepose i lave temperaturer.

Forslag: Helsport Lom for sommerbruk og ME Lightline/Xero550 til høst og vårbruk. Lykke til med valget og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det nesten er ingen som nevner Ajungilak Sphere 3-season når denne type spørsmål dukker opp, men viser heller til Ajungilak Sphere Spring. Nå er jeg også klar over at Sphere 3-season har en komfort temperatur på -6, mens Sphere Spring på 0 grader.

Likevel om det disse temperaturene står i de tekniske spesifikasjonene for posene, er det jo likevel relativt på hvordan de oppleves å sove i, og hva den faktiske komforttemperaturen er.

Noen som har erfaring med en 3-season mot en Sphere Spring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikkje å gjenta dei andre så har eg nokre andre anbefalingar: http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=795&p_id=2321153 Dette er ei oppdatering av modellen eg har. Lkar min veldig godt, kjøpte den hos www.campsaver.com som hadde den på tilbod. Den har ikkje vannstett membran,men er likevel behandla slik at den er bra motstandsdyktig mot vatn.Mont-Bell har og ein del andre modellar som burde passe til ditt bruk. Kan og anebefale Rab, dei har nettopp oppdatert design og fargar på sine modellar. Her er ein oversikt over modellar med spesifikasjonar http://rab.uk.com/files/SS12sleepingbagchart.pdf Eg har Ascent 700 og er veldig godt fornøgd med den,men litt tyngre enn Mont-Bell'n er den pga litt enklare dunkvalitet. Rab finn du og til salgs i Norge,men det kan lønne seg å handle utanlands.

Verdt å merke seg er at komforttemperaturområdet er større på ein dunpose enn ein kunstfiber, altså om du har ein fiber og ein dunpose berekna ned til -10 så kan du bruke dunposen ved høgre temperatur enn fiberposen før det blir ukomfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Western Mountaineering Alpinlite. Den er litt bredere enn mange andre soveposer og passer til de som er litt store. Er selv 192cm og valgte denne på grunn av det. Den står oppgitt med en grense på -7C men WM er konservative og jeg har overnattet i lavere temp enn det og har hatt det varmt og godt. Den koster kr. 5800 i lengste variant på Sportsnett men er du DNT medlem får du 15% rabatt og er du flink til å prute får du sikkert enda litt bedre pris. Mere info:

http://www.westernmo...es&ContentId=28

http://www.sportsnet...id=2864&cid=629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Western Mountaineering Alpinlite. Den er litt bredere enn mange andre soveposer og passer til de som er litt store. Er selv 192cm og valgte denne på grunn av det. Den står oppgitt med en grense på -7C men WM er konservative og jeg har overnattet i lavere temp enn det og har hatt det varmt og godt. Den koster kr. 5800 i lengste variant på Sportsnett men er du DNT medlem får du 15% rabatt og er du flink til å prute får du sikkert enda litt bedre pris. Mere info:

http://www.westernmo...es&ContentId=28

http://www.sportsnet...id=2864&cid=629

En vennlig sjel skrev i en annen post at Outnet.no selger WM billigere enn Sportsnett, i dette tilfellet så vil du spare ca 2000 på å handle derfra. Jeg sikler selv på denne posen så tenkte jeg at det kan være verdt å nevne dette om WM Alpinlite er aktuell for deg også. På Outnets sider står også EN-rating på posene fra WM, har ikke sett dette andre steder.

http://www.outnet.no/no-western-mountaineering/alpinlite-198-cm.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1136

Lykke til i jakten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.