Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftslivklokke


Anbefalte innlegg

Takker for svar. Dette med kalibrering er sjølvsagt og ikkje noko problem for meg. Spørsmålet er rett og slett: Dersom eg feks går opp eller ned 50 høgdemeter på nokre få minutt vil då klokka vise dette? altså ikkje om det er riktig høgde. Det er høgdeforskjellen eg er ute etter, desse distansane går ein på eit blunk, store trykkendringar ikkje noko problem. kan evt måle høgdeforskjellen både opp og ned.  og den må vise høgdeendring for kvar meter. 

 

Ut frå det som er skrive til no tolkar eg det slik at desse klokkene ikkje kan vise nøyaktige høgdeendringar på den måten.

Min erfaring er at klokken (Casio PRW-5100)viser høydeendringer med god nøyaktighet når jeg går på fjellturer, så lenge jeg har kalibrert klokken før turen. Jeg har testet nøyaktigheten flere ganger med kart og GPS og det har stemt veldig bra. Ikke mer en 5-10 meter avvik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Henter frem denne posten igjen og lurer på hvor dere har kjøpt klokker. Har tenkt å kjøpe Casio Pro Trek PRW5100 -1. Prisen i Norge er 4900 NOK men jeg ser på Casio sine sider at den koster 480 USD. Hvor mye må jeg regne i frakt/toll? Lønner det seg å kjøpe klokker som dette fra utlandet? 

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter frem denne posten igjen og lurer på hvor dere har kjøpt klokker. Har tenkt å kjøpe Casio Pro Trek PRW5100 -1. Prisen i Norge er 4900 NOK men jeg ser på Casio sine sider at den koster 480 USD. Hvor mye må jeg regne i frakt/toll? Lønner det seg å kjøpe klokker som dette fra utlandet? 

 

Takk på forhånd!

 

 

Jeg kjøpte min PRW-5000T-7ER på www.urverket.no

Denne er noe dyrere grunnet Titan rammen

 

Men du får "Casio Pro Trek PRW5100 -1 til Kr. 3328,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er det stor forskjell på kvaliteten på disse to? Kommer titan rammen i svart?

Jeg klarer ikke se noen teknologiske forskjeller og jeg tror ikke den svarte finnes i Titan.

 

Valg av klokke blir nesten en smakssak:

Den sorte har stål-ramme, med plast/gumme armbånd.

Men den andre har både titan ramme og armbånd (lettere).

 

Gumme armånd er nok noe mer klamt, men kan strammes etter behod. Titan armbåndet kan ikke strammes, den har en fast diameter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Dette med kalibrering er sjølvsagt og ikkje noko problem for meg. Spørsmålet er rett og slett: Dersom eg feks går opp eller ned 50 høgdemeter på nokre få minutt vil då klokka vise dette? altså ikkje om det er riktig høgde. Det er høgdeforskjellen eg er ute etter, desse distansane går ein på eit blunk, store trykkendringar ikkje noko problem. kan evt måle høgdeforskjellen både opp og ned.  og den må vise høgdeendring for kvar meter. 

 

Ut frå det som er skrive til no tolkar eg det slik at desse klokkene ikkje kan vise nøyaktige høgdeendringar på den måten.

Jeg har en Highgear axis-xt, har ikke hatt den så lenge og har bare testet den på to fjellturer. Altimeteret viste til en hver tid likt som gpsen. Har vært mange høydemetre på kort tid. Har ingen rutine på kalibrering, men jeg gjør det før tur. Kalibrerer da altimeteret og ikke barometeret, fordi jeg vet hvilken høyde jeg er på når jeg er hjemme og gidder ikke finne ut hva lufttrykket er. Klokken har også en "værmelding", den har også, så langt, fungert bra. Det jeg sliter mer med er kompasset. Skal veldig lite vinkling til før sør og nord nesten har byttet plass, så jeg går fortsatt for et godt gammeldags kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter frem denne posten igjen og lurer på hvor dere har kjøpt klokker. Har tenkt å kjøpe Casio Pro Trek PRW5100 -1. Prisen i Norge er 4900 NOK men jeg ser på Casio sine sider at den koster 480 USD. Hvor mye må jeg regne i frakt/toll? Lønner det seg å kjøpe klokker som dette fra utlandet? 

 

Takk på forhånd!

Jeg kjøpte min klokke på Rei.com, god service der. Klokken jeg har finnes ikke i Norge, men er den eneste multifunksjonsklokka jeg har funnet som er unisex, ellers syns jeg de blir for store.

Det er ikke toll på klokker, men du må betale 25% moms og et fortollingsgebyr som posten tar for å ordne med tollvesenet for deg. Husker ikke beløpet, men det finner du på postens nettsider. Frakt varierer enormt fra butikk til butikk. Jeg betalte rundt 300 kr tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg liker klokker mye, og har både modeller fra Suunto (2 stk), Casio (2 stk) og Citizen (1 stk)

 

Efter 14 års bruk af klokker designet til friluftsliv, både fra Suunto, Casio og Polar er min konklusion at de ikke holder mål. For mye teknik i klokken gjør at der er mere der kan gå i stykker.

 

Min favorit klokke de seneste år har været et solidt Casio G-shock påsat et Silva kompas på urremmen. Klokken opfyller de krav jeg har. Tid, dato, stopwatch, timer, lys og alarm, vanntett og holdbar!

 

Bruker den på jobb, ski, fjellvandring, havkajak, klatring, kano og generelt friluftsliv.

 

 

Har flere venner og har også selv haft problemer med Suunto.

post-2989-0-63999200-1375710471_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Suunto Core de to siste årene, bortsett fra at kompasset er helt tuellete så har klokka holdt bra helt til den falt av armen tidligere i sommer pga et feste som røyk. Er fornøyd med klokka og har kjøpt ny feste, baserer meg uansett ikke på et klokkekompass og barometeret, alimeteret og alt annet har fungert optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er preget av å ha løpt orientering en del år, men hadde aldri i verden byttet ut et sikkelig kompass med et digitalt enten det befant seg i ei klokke, på en gps eller som en eller annen app.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.