Gå til innhold
  • Bli medlem

Turistforeninger: Miljøtrussel?


Balle

Anbefalte innlegg

For å ta det siste først, så er planen å sette opp ei ny hytte for å øke trafikken i området. Den eksisterende hytta er for nødstilfeller og er meget spartansk utstyrt.

Argumentet ditt om at alle skal ha muligheten til å komme seg opp i fjellet, er den samme som snøscooter-tilhengerne bruker, og det kjøper jeg ikke. Den dagen knærne mine er utslitt, er det slutt på lange turer, sånn er det bare.

Den dagen mine knær er utslitt, finner jeg meg bare ett mer bedagelig område å bo i. Hardangervidda f.eks.

Tror du hjemmetjenesten stiller opp på Besso med ukerasjoner av knekkebrød, real og ris? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ein vesentleg forskjell på dnt-hytter og private hyttefelt som du må ta inn i ditt resonement. DNT-hytter er ønska oppført inne i verneområder og villreinområder. Private hyttefelt blir aldri tillatt oppført i ein nasjonalpark eller inne i nasjonalt villreinområde. Samfunnsnytten av ei DNT-hytte er 1000 gonger meir verdt enn ei privat hytte, eg er enig med deg der.

Men skal den store samfunnsnytten gjera at DNT kan oppføre hytter overalt uansett konsekvens? Og må folk som ikkje klare bære tungt få tilrettelagt for feerdsel ved å hytter overalt?

NJA, jeg er ikke enig i det du sier.

Hvilke nybygg oppført i verneområder og nasjonalparker de siste årene kan du vise til? Jeg spør fordi jeg ikke har fått det med meg hvis tilfelle, ikke fordi jeg "vet at det ikke er tilfelle".

(Snøheim ble bygget på 50 tallet f.eks., og er på ingen måte ett nybygg. DNT har fått hytta si tilbake igjen. Det blir nesten som å kritisere Sandhaug på Hardangervidda...)

Når det gjelder hytta tråden dreier seg om, så ser ikke dalområdet som hytta skal oppføres i spesielt enestående ut. Jeg er som sagt ivrig telter selv, og når jeg ser på området med teltøynene mine så lokker nabodalene sør for eksisterende DNT sti vesentlig mer. Jeg kan igrunn vedde ganske mye på at man sannsynligvis får være alene i flere dager i strekk dersom man går utenfor den stien som går der allerede i dag- med morgendagens trafikk. Jeg har også opplevd å gå nesten en hel uke på DNT sti og sovet på DNT hytter mutters alene. Kun ètt menneske så jeg på turen, en dagsturist på topptur.

Ellers, jeg skulle gjerne likt to nye DNT hytter (ikke nybygg- men overtakelse av eksisterende bygg) mellom Aursjøhytta og Pyttbua. Altså rundt Sandgrovbotnen og Brøstet ett sted. Dette ville gjort det mulig å gå fra nordvestlandet til til Jæren i ett sammenhengende hyttenett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

DNT's potensiale for å bli en virkelig stor miljøtrussel ligger nok nettopp i at de åpenbart ser på seg selv som en bedrift med ønske om maksimal markedsøkonomisk vekst. De har forlatt konseptet med enkel fjellturisme og blitt en slags aktør for kulturliberalistisk "finkultur". "Fjell og VIdde" er et rent reklameblad for utstyrsnarkomane og DNT's egen business. Og det kan være alt fra yoga, massasje, "pushing av limiter", røvinsdrikking, politikk and you name it. Dette trekker inn nye kategorier av medlemmer. Og dette igjen brukes som legitimasjon av DNT for å kjøre på med stadig mer av det samme for å oppnå enda mer markedsmakt. Derfor burde de underlegges akkurat de samme restriksjonene og kravene som hvilken som helst annen turristvirksomhet.

Helt enig ! Som jeg skulle ha skrevet det selv ! DNT er nå blitt en bedrift (økonomsk sådan) som må tjene penger, mange penger, for å kunne lønne ansatte m.v.

Foreningen er "lukket" i den forstand at alle valg etc.skjer ved at noen som kjenner hverandre velger seg selv til alle tillitsverv. Regnskapene blir da også i praksis hemmelige.( STF i Sverige er bygget opp på en helt annen måte, mer i tråd med det som er vanlig i organisasjonslivet , f.eks.idrettslag og velforeninger.) Dette blir feil når DNT i praksis er en "monopolbedrift", spesielt i nasjonalparkene hvor ingen andre slipper til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ! Som jeg skulle ha skrevet det selv ! DNT er nå blitt en bedrift (økonomsk sådan) som må tjene penger, mange penger, for å kunne lønne ansatte m.v.

Foreningen er "lukket" i den forstand at alle valg etc.skjer ved at noen som kjenner hverandre velger seg selv til alle tillitsverv. Regnskapene blir da også i praksis hemmelige.( STF i Sverige er bygget opp på en helt annen måte, mer i tråd med det som er vanlig i organisasjonslivet , f.eks.idrettslag og velforeninger.) Dette blir feil når DNT i praksis er en "monopolbedrift", spesielt i nasjonalparkene hvor ingen andre slipper til.

Jeg vet at det ikke hjelper. Det er som å kjempe mot vindmøller, men...

Det er de lokale foreningen som stort sett betemmer hva som skal skje innenfor "sitt" område.

Den lokale forening er " lukket" i den forstand at bare et mindretall av medlemmene møter opp på årsmøtet og er med på å bestemme.

(I STF møter ca 80-100 personer opp av i alt 23.0000)

Men møtet er åpent for alle medlemmene, og slik jeg ser det, så gjør min lokale forening det den kan for å få med folk flest på årsmøter, fellesturer og ikke minst dugnader. Alle valg og hele møteagendaen for årsmøtet ligger ute på nettet i god tid før møtet, og det er også mulig å komme med innspill. Det er de siste årene kommet innspill/forslag fra "menige" medlemmer til årsmøtet, nettopp for å styre foreningens arbeid i en retning forslagsstillerne mener er riktig. (Og i en retning som trådstarter hentyder til.)

For å være med å bestemme, så er det bare å ta med en 20-30 venner og venners venner, så får dere svært mye å si i valgene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med trådstarter - DNT er mer opptatt av DNTs organisasjonsutvikling enn hensynet til miljøet. Snøheim burde aldri vært etablert og jeg har tidligere kritisert denne utbyggingen: http://www.villrein.no/Portals/norskvillreinsenter/Min%20mening/Monopol.pdf

Jeg lar meg også provosere av DNTs misbruk av hyttebegrepet. Det de bygger og drifter i fjellheimen har ingenting med hyttebegrepet å gjøre - dette er ordinære høyfjellshotell, ingenting annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. De enorme, private hyttebyggefeltene er en vesentlig større trussel mot tradisjonell friluftsutøvelse for hvermannsen enn DNT.

Ikke enig - det er en vesentlig forskjell og det er at DNT får lov til å bygge i vernede områder. Ellers er jeg helt enig i at hyttebyggingen går over stokk og stein mange steder. Ekstra ille er det faktisk langs kysten hvor kommunene gir disp fra byggeforbudet i 100 meters beltet mot sjø og vassdrag over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nyeste fjell & Vidde, side 15 nede til høyre.

"Mange av oss synes det er flott å få fjell og vidde levert på døra. Andre vil gjerne reservere seg mot å få mer papir inn i stua.

Så nå kan de som ikke lenger vil ha bladet i fysisk form, reservere seg mott dette på ""Min side"".

Du vil fortsatt kunne lese hele Fjell og Vidde på skjerm med gode artikler, turtips og Tester (og reklame)."

52 av 132 sider er Reklame, og 3 vedlegg med til sammen 16 sider med glanset papir med reklame....

Til sammen da 68 av 148 sider inne i denne plasten er renspikka reklame...

Eller 46 % av innholdet..............

Mal

  • post-9370-0-72097000-1339507542_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei I

Kampen mot "Vindmøller" og "Lokale foreninger" (Se ovenfor innlegget til REJHON )

Vi må ikke glemme at DNT har hytter og ruter i alle landsdeler og fylker og er den desidert største og mest innflytelsesrike foreningen i "fjellnorge" og som også har kontakter i og meget lett adgang til alle deler av forvaltningen og  det politiske miljø.

DNTs forrige generalsekretær K.K.D. var tidligere statsråd i en høyreregjering.

Vi kan håpe på at dersom DNT som organisasjon legger bredsiden til overfor regjeringen så blir det ingen villmannskjøring med scooter i noen av kommunene på Hardangervidda.

brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei I

Kampen mot "Vindmøller" og "Lokale foreninger" (Se ovenfor innlegget til REJHON )

Vi må ikke glemme at DNT har hytter og ruter i alle landsdeler og fylker og er den desidert største og mest innflytelsesrike foreningen i "fjellnorge" og som også har kontakter i og meget lett adgang til alle deler av forvaltningen og det politiske miljø.

DNTs forrige generalsekretær K.K.D. var tidligere statsråd i en høyreregjering.

Vi kan håpe på at dersom DNT som organisasjon legger bredsiden til overfor regjeringen så blir det ingen villmannskjøring med scooter i noen av kommunene på Hardangervidda.

brage

Her går vindmøllene for fulle mugger.

DNT har IKKE hytter og ruter i alle landsdeler og fylker.

Hytter og ruter er eid og blir vedlikeholdt av de lokale foreningene, og de vil nok se mørkt på det om DNT begynte å legge seg opp i disse tingene.

Derimot EDB,medlemsregister, fjell og vidde og liknende, er samarbeidsprosjekter som er felles gjennom DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vindmøllene for fulle mugger.

DNT har IKKE hytter og ruter i alle landsdeler og fylker.

Hytter og ruter er eid og blir vedlikeholdt av de lokale foreningene, og de vil nok se mørkt på det om DNT begynte å legge seg opp i disse tingene.

Derimot EDB,medlemsregister, fjell og vidde og liknende, er samarbeidsprosjekter som er felles gjennom DNT.

 

Hei REJOHN !

Du har rett i at det er mange lokale turistforeninger som har hytter rundt om i  landet. Det er lett  å skaffe seg oversikt over alle disse. Det samme gjelder DNTs hytter`. Men DNT er også en landssammenslutning av samtlige turistforeninger i Norge og opptrer ofte på vegne av alle disse andre (lokale) foreningene. Derfor er DNT en mektig aktør  som myndigheten, helt til topps , lytter til.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT har INGEN hytter (så vidt jeg vet).  DNT OA har hytter, men det er en turistforening på like linje som Stavanger Turistforening.. 

 

Når det gjelder det praktiske ute i naturen - stier, hytter, bruer og liknende, styrer den enkelte forening som de vil. Om denne virksomheten er miljøfiendlig, så må det tas opp med den enkelte forening.

Det samme gjelder i de fleste økonomiske spørsmål - den lokale forening bestemmer selv - suverent - over egne midler, og  til de som da mener at "turistforeningen" er blitt alt for opptatt av penger - sjekk regnskapet til din lokale forening.

 

Når DNT uttaler seg om verneområder, scooterkjøring, vindmøller og liknende, er det på vegne av alle foreningene, nettopp for å få "tyngde" i uttalesen.

At noen anklager DNT for å være miljøfiendlig fordi de har en mening om disse tingene, får så være.

 

Men når det gjelder økonomi, hytter, stier, bruer og tilsvarende. rett bakker og ikke smed. i dette tilfelle den lokale forening.

Da er det en ting som gjelder: Møt opp på årsmøtet og stem mot det dere ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT har INGEN hytter (så vidt jeg vet).  DNT OA har hytter, men det er en turistforening på like linje som Stavanger Turistforening.. 

 

Når det gjelder det praktiske ute i naturen - stier, hytter, bruer og liknende, styrer den enkelte forening som de vil. Om denne virksomheten er miljøfiendlig, så må det tas opp med den enkelte forening.

Det samme gjelder i de fleste økonomiske spørsmål - den lokale forening bestemmer selv - suverent - over egne midler, og  til de som da mener at "turistforeningen" er blitt alt for opptatt av penger - sjekk regnskapet til din lokale forening.

 

Når DNT uttaler seg om verneområder, scooterkjøring, vindmøller og liknende, er det på vegne av alle foreningene, nettopp for å få "tyngde" i uttalesen.

At noen anklager DNT for å være miljøfiendlig fordi de har en mening om disse tingene, får så være.

 

Men når det gjelder økonomi, hytter, stier, bruer og tilsvarende. rett bakker og ikke smed. i dette tilfelle den lokale forening.

Da er det en ting som gjelder: Møt opp på årsmøtet og stem mot det dere ikke liker.

 

Hei REJOHN !

 

Du har selvfølgelig rett i mye av det du sier, men i denne tråden er det de blåblås bebudete frislepp av snøscootere i friluftsområder,(bla Hardandetvidda), som  er temaet..

Vi kan  trygt si at i det spørsmålet blir de lokale foreninger (også DNT Oslo) overstyrt av landssammenslutningen  DNT. Jeg viser til det som står på DNTs hjemmeside. Se ovenfor.

 

Brage

 

Ps. En oversikt over DNT Oslos hytter og hvor de ligger finner du på DNTs hjemmeside og i årbøkene. Se selv ! 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei REJOHN !

 

Du har selvfølgelig rett i mye av det du sier, men i denne tråden er det de blåblås bebudete frislepp av snøscootere i friluftsområder,(bla Hardandetvidda), som  er temaet..

Vi kan  trygt si at i det spørsmålet blir de lokale foreninger (også DNT Oslo) overstyrt av landssammenslutningen  DNT. Jeg viser til det som står på DNTs hjemmeside. Se ovenfor.

 

Brage

 

Ps. En oversikt over DNT Oslos hytter og hvor de ligger finner du på DNTs hjemmeside og i årbøkene. Se selv ! 

.

Bla tilbake Brage, her er utgangspunktet for denne tråden.:

 

http://www.trollheimsporten.no/foreslaar-aa-gi-tillatelse-til-aa-bygge-hytte-i-naustaadalen.5047071-137312.html

 

At det er bekymring for blåblått frislepp av snøscooterkjøring tror jeg den finnes både hos tilhengere og motstandere av DNT.

 

Aner jeg en viss belæring i dine svar til REJOHN?

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne trenden med stadig flere og større turisthytter er skremmende, hva er poenget med vernede områder når slike saker slipper igjennom? Nå er det vel ikke 100 % sikkert ennå,men...

http://www.trollheimsporten.no/foreslaar-aa-gi-tillatelse-til-aa-bygge-hytte-i-naustaadalen.5047071-137312.html

 

 

Synes hele konseptet "Turistforeningen" er tvilsom når det gjelder miljøfokus. Jeg var en tid medlem, men ba om ikke få det ekstra bilaget som var stappfull av reklame og inntullet i plastikk, i tillegg til medlemsbladet i seg selv (som forøvrig også er stappfull av reklame). Svaret jeg fikk var at alternativet var å betale full pris medlemsskap, men velge å ikke få bladet i det hele tatt. For, "plastikken og det ekstra bilaget som en eller annen aktør hadde betalt ekstra for, måtte jeg få uansett", dersom jeg ville har medlemsbladet. Da var valget enkelt - jeg meldte meg ut av hele dritten..

 

 

Jeg mener også at DNT er en miljøtrussel. Hele greia har blitt et komerialisert og urbanisert opplegg for vanlig masseturisme. Under dekke av å skulle være en slags "ideell organsisasjon" tar de seg til rette i mange av de siste urørte natruområdene vi har. Og dette er kanskje akkurat de områdene som ikke ødelegges av andre økonomiske interesser.

 

 

Turistforeningen har nok hatt sin misjon i Norge. Men når en nyttig nisjeorganisasjon vokser seg mektig, vil den ofte forsøke å kontrollere flest mulige økonomiske og politiske aspekter innenfor området der den opererer. Størrelse og makt blir et mål i seg selv. Flere og større prosjekter må startes for at alle ansatte skal ha nok å gjøre. Og som vanlig er det naturverdiene det går utover.

 

 

 

Hei REJOHN !

 

Du har selvfølgelig rett i mye av det du sier, men i denne tråden er det de blåblås bebudete frislepp av snøscootere i friluftsområder,(bla Hardandetvidda), som  er temaet..

Vi kan  trygt si at i det spørsmålet blir de lokale foreninger (også DNT Oslo) overstyrt av landssammenslutningen  DNT. Jeg viser til det som står på DNTs hjemmeside. Se ovenfor.

 

Brage

 

Ps. En oversikt over DNT Oslos hytter og hvor de ligger finner du på DNTs hjemmeside og i årbøkene. Se selv ! 

.

Denne tråden startet med en henvisning til at TT (Trondhjems Turistforening) ville bygge ny hytte og ble fort en meningsutveksling rundt DNT - se sitatene fra noen av de første postene.

 

Og det er nettopp denne sammenblandingen av hvem som egentlig har ansvaret for saken som blir tatt opp, jeg prøver å få frem.

 

Å rette baker for smed er uttrykket.

 

Om TT bør bygge eller det bør være hytte på dovrefjell - med bakgrunn i reinsdyr, har jeg overhodet ikke kommentert.

 

Men ønsker noen virkelig å påvirke disse spørsmålene skjer det best gjennom å delta på årsmøtene i TT og DNT OA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interssant perspektiv er når 2 medlemsforeninger ikke er enige,

TT og KNT har vært uenige om området rundt Loennechenbua på Dovre http://ut.no/hytte/loennechenbua

TT ønsket å ikke kanalisere mer trafikk til området

KNT ønsker å utvide/bygge nytt og større

Saken ble behandlet av en høyere instans i DNT som konkluderte med at dette område falt under KNT og at TT måtte "holde seg unna"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interssant perspektiv er når 2 medlemsforeninger ikke er enige,

TT og KNT har vært uenige om området rundt Loennechenbua på Dovre http://ut.no/hytte/loennechenbua

TT ønsket å ikke kanalisere mer trafikk til området

KNT ønsker å utvide/bygge nytt og større

Saken ble behandlet av en høyere instans i DNT som konkluderte med at dette område falt under KNT og at TT måtte "holde seg unna"

 

 

noen linker :

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla tilbake Brage, her er utgangspunktet for denne tråden.:

 

http://www.trollheimsporten.no/foreslaar-aa-gi-tillatelse-til-aa-bygge-hytte-i-naustaadalen.5047071-137312.html

 

At det er bekymring for blåblått frislepp av snøscooterkjøring tror jeg den finnes både hos tilhengere og motstandere av DNT.

 

Aner jeg en viss belæring i dine svar til REJOHN?

 

EirikW

Hei eirikw

Jeg har en mistanke om at det her foreligger en forveksling at to tråder.

Jeg har ment å kommentere et innlegg under tråden : "Motorisert ferdsel i utmark" Hvis det er jeg som er på galt spor (tråd) så kan jeg bare beklage det.

brage

Endret av Kjell Iver
Innhold var skrevet sitat - flyttet det til under innlegget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.