Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport ringstind 2 vs. ringstind superlight 1-2


StorHans

Anbefalte innlegg

Kommer til det punktet hvor jeg ikke klarer å bestemme meg. Jeg skal på 3 ukers vandring, "Ustaoset - Fyresdal". Og jeg skal reise aleine.

Light har større inneplass enn super-light, men teltene har samme vannsøyle (4000 mm).

Vekta på superlight er på snaue kiloen, og light utgaven veier rundt 1,6. (så vidt jeg er klar over).

Ellers så er light er billigere en superlight.

http://www.xxl.no/vi...-2-2011-1072591

http://www.xxl.no/vi...ght-1-2-1072613

er det noe jeg burde tenke på i forhold til stabilitet i vind, slitestyrke etc.'

Kommer til å ha med en liten kovea gassbrenner, som også skal brukes i teltet ved eventuelle regndager.

Takker for alle anbefalinger og erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både light og superlight. Mitt Ringstind light veier nesten 2kg, mens superlight veier bare 1kg som oppgitt av Helsport.

For meg er dette telt for korte turer der værmeldingen melder finvær.

Du må ta høyde for at du må inn på hytter underveis for å tørke utstyr dersom du er uheldig med været. Jeg er 198 høy. I styggvær er det ikke mulig å unngå at soveposen blir våt. Det er heller ikke noe gøy å ligge værfast i telt som er så små at du ikke kan sitte komfortabelt og fyre samtidig.

Sats heller på et større/tyngre/mer stabilt telt og bruk penger på lettere sovepose/liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk den relativt store høydeforskjellen på disse teltene - 20cm. Superlight er hele 20 cm lavere en Light. Dette har mye å si for vindstabiliteten, spesielt i sidevind. Dersom superlight-duken holder, må Superlight være betydelig mer vindstabilt. Jeg har ikke prøvd Superlight, kun forgjengeren til Light med samme høyde, og det teltet er lite vindstabilt. På den annen side er teltet veldig komfortabelt med den store takhøyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlight kom best ut i test av 6 lettvektstelt i Villmarksliv. Med i testen var Fjellreven Abisko lightweight 1, Nanok Domus solo, Black Diamond firstlight, Ferrino Nemesis 1, Black Diamond Hilight, Og Ringstind suoperlight. Det som jeg stusser over med testen er at på for eksempel Black diamond teltene så presiseres det at duken er veldig lett og man må være forsiktig med den. De sier ingen ting om det på Helsport teltet. Er duken på dette solidere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har light 2 og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker det hele året når jeg er på soloturer, og synes det er godt og vindstabilt. Har vært på fjellet med det i vinter opp mot 18 sekundmeter vind, uten at jeg følte at det var noen fare. Jeg har også snust på superlighten, men bl.a. fordi jeg er usikker på hvor sterkt stoffet er, har jeg valgt å fortsette i det jeg har. Dessuten er det litt bedre plass i bredden og vesentlig bedre i høyden. Det gir bedre komfort og fyringsmuligheter som jeg synes rettferdiggjør de ekstra grammene. På kjøkkenbekten veier det 1852 gram inkl repkit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ikke den lave vekten, og pakkvolumet til Superlight 1-2 er "nødvendig", så er min anbefaling å gå for Ringstind 2. Det er større, har bedre løsninger (bl.a. ventilering) og har nok mer solide materialer. Spes. bunnduken i Superlight synes jeg virker "skjør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har light 2 og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker det hele året når jeg er på soloturer, og synes det er godt og vindstabilt. Har vært på fjellet med det i vinter opp mot 18 sekundmeter vind, uten at jeg følte at det var noen fare. Jeg har også snust på superlighten, men bl.a. fordi jeg er usikker på hvor sterkt stoffet er, har jeg valgt å fortsette i det jeg har. Dessuten er det litt bedre plass i bredden og vesentlig bedre i høyden. Det gir bedre komfort og fyringsmuligheter som jeg synes rettferdiggjør de ekstra grammene. På kjøkkenbekten veier det 1852 gram inkl repkit.

Jeg er enig. Har Ringstind 2, ikke light, og det tåler overraskende mye vind bare det er satt opp riktig. Jeg ble utsatt for kraftig vind på høyfjellet, en natt for et par år siden, det var nok storm i de verste kastene. Vinden kom mot fotenden. Jeg var redd stanga skulle knekke, den bevegde seg en del, men den taklet det bra.

Det ble noen timer søvn likevel den natten, vinden stilnet ikke før ut på ettermiddagen dagen etter.

Mitt Ringstind 2 veier akkurat 2 kilo inkl. rep.kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

En dansk teltproducent tager nu kampen op mod de store nordiske producenter, men til en lavere pris.

 

Et 2p telt der kan sammenlignes med Ringstind UL til 3300 danske kroner. Og så er der både Ul og 1pers. telte der er endnu lettere. Dog ikke meget, så jeg vil nok "savle" mest over 2 personers teltet i Light udgave.

 

Men holder det kvaliteten som et Hellsport eller Hilleberg? Tja.

 

http://spejdergear.dk/shop/nordisk-telemark-2-3877p.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme som Kjellis med mitt Ringstind II Light. Vinden stod i storm styrke inn mot fotenden. Stanga ble pressa ned i de kraftigste kastene, men alt holdt. Måtte foreta en ørliten reparasjon på duken et sted hvor den hadde fått en bittebitteliten slitasjespot. Men det var definitivt ingenting å snakke om etter en hel natt i en sat*** vind i den nordnorske fjellheimen. Jeg hadde gått for Light istedetfor Superlight, da jeg rett og slett ikke er sikker på om duken der tåler samme belastning som på Light, når det begynner å friskne til i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsesforskjellen gjør disse til totalt forskjellige telt etter min mening. De 20 cm i høyden gjør nok førsteutgaven litt mer utsatt i vind, men er ikke i tvil om at jeg likevel ville valgt det nettopp på grunn av høyden. Dessuten er det i superlightsegmentet mange andre telt å velge mellom.

 

Vet ikke hvor sterk vindt mitt R2 har taklet, men har vært på tur hvor alle stengene i kompisen sitt telt gikk helt i stykker. Da skal det sies at takhøyden i mitt sannsynligvis var ytterligere halvmeteren lavere enn i superlightversjonen, men det var overhodet ikke tatt høyde for været som kom i løpet av natten. F.eks kan bardunering over vandrerstav, tre, store steiner etc gjøre en veldig stor forskjell ved siden av retingen teltet har ift vinden.

 

Spennende med teltet og produsenten "erikbreum" henviser til. Antar vi vil få en pekepinn på kvaliteten etterhvert som teltet dukker opp i tester rundt om.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger Ringstind Light 2 utgaven, kan du jo legge igjen innerteltet hjemme hvis du skal på en tur med lettest mulig sekk. Da sitter du igjen med "Finse"-utgaven på 1222 gram inkl rep kit og overtrekspose og enda bedre inneplass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja sorry, la den inn feil. Holdt på å lese på lett sekk tråden, og la det inn feil

 

Har Ringstind Light 2 selv og er veldig fornøyd med teltet, deilig med høyden inni i det teltet. Ser det er flere som har brukt dette på snaufjellet med mye vind. Selv vet jeg ikke om jeg hadde stolt helt på teltet til dette. Iallefall ikke vinterstid.

Hvis det er ultralett telt man skal ha så er det jo flere valg der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det plass til en større sekk typ bergans alpinist eller powerframe i forteltet til ringstind 2?

 

XXL i Oslo sentrum hadde bare ringstind superlight 1-2 oppe, og der så det for smått ut, er r 2 nevneverdig større?

 

Er det lurt å dra på fjellet/hardangervidde med r 2, eller blir det for vindsvakt?

 

 

Alternativ slik jeg ser det, er Rondane 2 light. evt om jeg ønsker å vrenge lommeboka kan jeg hive meg på Fjellheimen Superlight 2.

Har klødd meg bra hardt i huet den siste tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind er noe større enn SL versjonen. Er vel 20cm høyere og litt bredere, og litt mer plass i fortelt. En kompis har vanlig Ringstind og han har sekken i forteltet. Er en Helsport 90+30 sekk. Han har brukt det med seg selv, sønn da han var litt yngre og bikkja. Har litt begrensinger i sterk vind.

Rondane er et alternativ men du mister en del høyde, litt fortelt og så er det en del smalere i fotenden. Jeg som er 187cm høy synes det blir for lite, hvertfall for lavt. Fjellheimen er noe større og har bra høyde igjen. Men dyrer og tyngre. Går du for SL versjon der er det jo lett men og dyrt.

De siste er bedre på vind enn Ringstind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å si at det er plass til en Bergans Alpinist - hvis den er tom, men jeg ble litt usikker siden et fortelt på et slikt telt ikke er et prioritert område for meg. Innerteltet er såpass langt et for en liten sprett som meg er det masse plass inne. Du får heler høre på "borgern".

 

Siden du er på kjøper'n er jo Fjell Camp et alternativ. Mulig jeg roter med navn, men så på et slikt for litt siden med stort fortelt og innertelt som Nordmarka-varianten, og det teltet var faktisk oppgitt 100 gram lettere enn mitt Ringstind 2 innveid av meg selv!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids plass til ein sekk i forteltet. Sjølv har eg Ringstid 1, og har aldri hatt problem med å få plass til sekken. Men det synest utanpå teltet at det ligg ein sekk der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får fint plass til sekken i et Ringstind light 2, men da er det ikke mye plass til annet der. Jeg hiver sekken inn i teltet ved siden av meg og bruker den lille plassen i forteltet til kokkelering:

 

DSC02597.jpg

 

DSC02448.jpg

 

Flere bilder av teltet i bruk finnes på bloggen min :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg er litt OT, men mener å dra kjensel på den boksen som titter fram bak nudlene eller hva det måtte være. Vet det er proteiner, men likevel, Bjarne, du får mye annet for 19 kroner rundt om som både er bedre og like sunt!

 

;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind 2 på 2 kg har jeg. Heter vel Light det nå. Tåler bruk i høyfjellet og er akkurat passe stort til en person.

Hmm, vi har grei plass til oss to + en hund som liker å ta den plassen den har lyst på. Og sekkene våre. Sikker på at du ikke har R1?

 

Modellen du refererer til tror jeg ikke lages lengre. Dessverre. Min veide for øvrig som levert med repsett og alt det der 1957 gram om jeg ikke husker feil.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vi har grei plass til oss to + en hund som liker å ta den plassen den har lyst på. Og sekkene våre. Sikker på at du ikke har R1?

 

Modellen du refererer til tror jeg ikke lages lengre. Dessverre. Min veide for øvrig som levert med repsett og alt det der 1957 gram om jeg ikke husker feil.

 

:)

 

Niks, er 2-ern fra 2005. Det er god plass til en person - mer enn god nok egentlig når jeg tenker meg om.  Men to stykker og en hund? Da ligger ting tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.