Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeiler


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg er ei 16 år gammel jente som skal gå Norge på tvers fra Femundsmarka til Stadt til sommeren. Jeg vurderer å kjøpe meg en nødpeiler, å ha det som en ekstra sikkerhet på turen siden jeg går alene. Har dere noen erfaringer med det og noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale en McMurdo FastFind 210. Dette er en "ekte" (COSPAS-SARSAT)

nødpeilesender som veier minimalt. Denne har kun "trykk på knappen og vent på hjelp" funksjonalitet.

Skal du ha litt mer avanserte saker så er det vel SPOT som gjelder. Fordelen med SPOT kontra "ekte" nødpeiler er at du kan sende andre type meldinger (tror det er "OK", "trenger assistanse" og "SOS") og folk kan følge deg på en nettside (oppdateres hver gang du trykker "OK"). Ulempen er at den har dårligere dekningsområde. Den sender vel heller ikke på 121.5MHz (som lyttes på i alle luftfarttøy og kan brukes av disse til å finne deg enklere).

"Ekte" nødpeiler krever også registrering hos post og teletilsynet.

Skal du kun bruke den i sør-norge så har SPOT grei nok dekning vil jeg tro. Jeg har ikke brukt denne selv.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOT 2 fungerer greit i området, og er det enkleste alternativet. Fordelen er, som nevnt over, at du har mulighet for å sende OK meldinger og andre kan følge posisjonen på nett. Velger du SPOT, så pass på at du får SPOT 2, og ikke SPOT 1 som mangler beskyttelse over sende knapp.

Et tips: Pass på at du ikke har en solid hindring mot sør når du sender posisjon. Satellittene du sender til befinner seg mot sør, og om du har f. eks. en fjellvegg eller solid tømmerhytte mot sør kan det skje at posisjonen ikke går gjennom.

SOS meldinger med SPOT fungerer ved at en sentral blir alarmert om nødsituasjon og posisjon. Deretter varsler denne sentralen redningsfolkene som søker. I motsetning til en ren nødpeilesender er du da avhengig av å holde deg på posisjonen, og som nevnt over, kan ikke letemannskapet direkte peile seg inn mot senderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du SPOT, så pass på at du får SPOT 2, og ikke SPOT 1 som mangler beskyttelse over sende knapp.

Man skal være passe uheldig om man klarer å aktivere 911-knappen på SPOT 1 uten vilje. Den knappen "ligger godt nedsunket" i enheten og trenger mer enn et lite dytt for å aktiveres, og det skal en del til for at det skjer utilsiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har brukt spot i flere år er ikke dekning på hytta,han her veldig fornøgd med den har til og med lagt den inn mot facebook slik att alle venne hans ser hvor han er.

Det fungere slik att det er definert "ok" knappen som er linket opp mot facebook.

linken ser slik her ut http://fms.ws/7UQlx (den på facebook) det er og mulig og ha på "live" feed da raporterer den inn hvert 10 min mener jeg hvis det er bevegelse.

man kan da gi ut en link uten brukernavn/passord eventuelt passord beskyte linken slik att man må vite passordet (kanskje greit att familien følger med men resten av verden ikke trenger hva vet vel jeg :)

Det som og er kjekt med den er att du kan trykke på hjelp knappen og da går det mail/SMS (ut fra hva som er satt opp) til 10 personer mener jeg som du legger til,det er veldig kjekt si hvis man knekker et ski eller hvis man tråkker over eller andre ting som gjør att man ikke er "desperat" etter hjelp men kjekt om en av de man har på sms kommer og henter en,det er jo ikke krise men man kommer seg eller ingen vei.

Det er og veldig kjekt og ha den ok knappen til og sende beskjed om att "til info er alt ok med meg" slik att personer ikke trenger og være bekymra,pappa har blitt veldig flink til det :)

enste jeg ser som er dumt med den her er att det er kun 1 veis,dvs du får ikke noe svar tilbake så mulig den her ikke er så dum http://shop.delorme.com/OA_HTML/DELibeCCtpSctDspRte.jsp?section=10820&minisite=10020/eurl.axd/2a17d16a60c73044bacc0179362cea41/

post-9803-0-00921300-1335373826_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg er ei 16 år gammel jente som skal gå Norge på tvers fra Femundsmarka til Stadt til sommeren. Jeg vurderer å kjøpe meg en nødpeiler, å ha det som en ekstra sikkerhet på turen siden jeg går alene. Har dere noen erfaringer med det og noen å anbefale?

Hei villmarksjenta. Synes du bør gå for en "ekte" nødpeilesender som sender GPS- signal hvis det utelukkende sikkerhet du tenker på. De fleste av oss har jo ikke mere erfaring med nødpeiler enn batterisjekk og satelittsjekk og takk for det :-D

Jeg har selv en GME MT 410 GPS. Vanntett, liten og lett med strobelys på toppen. Har ikke aktivert den ennå, men den finner satelittene rimelig kjapt under test.

Batterigaranti på 7 år er jo heller ikke ueffent.

En link til nevnte peiler: http://www.seatronic.no/nodpeilesender-c-87/gme-mt410-plb-med-gps-p-200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Isatphone satelitt telefon, 4875,- hos maritim radio. Du får kjøpt "kontantkort" på 50, 100, osv enheter til en en dollar pr, enhet. Varighet på kontantkortet er 2 år. Har denne selv og er godt fornøyd. Synes absolutt størrelsen/vekt på denne er akseptabel.

Du kan også legge inn forhåndbestemte nummer/mailadresser som du kan sende posisjonen din+valgfri tekst til ved å trykke * og # samtidig.

http://www.isatphonelive.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest PaperCut

Jeg har brukt Spot2 i to år, og er ikke fornøyd med stabiliteten til "ok" og "custom" meldingene i systemet. Har som ganske mange andre slitt med at meldingene rett og slett ikke kommer frem.

Spot LLC vil ha verden til å tro at SOS og HJELP meldinger har høyere prioritet - og inntil nå har jeg vel bare slått meg til ro med det.

Jeg har derimot mer tro på Delorme InReach - som forøvrig er på vei i posten as we speak. Håper å kunne teste dem side om side før Spot abonnementet mitt går ut i juli.

Det hele blir vel et spørsmål om funksjonalitet og kostnad. Satelittelefon er sikkert kos, men trolig dyr i bruk?

Jeg har ingen erfaring med satelittelefoner, men det hadde vært interessant å laget en sammenligning mellom de forskjellige løsningene.

Dersom noen av mine barn finner på å gjøre det samme blir de trolig tvunget til å bære med seg både McMurdo og Delorme Inreach :).

Det er jo ikke akkurat sydpolen du skal til, men Todd Charmichael hadde vel tre forskjellige nødmeldere med seg, og jeg tror alle tre streiket før han kom frem. Moralen er vel at det er greit å unngå å ha alle egg i en kurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Spot 2 bruker Globalstar satelitter og de har dårlig dekning her oppe i nord.Har hatt sat.tlf som gikk på disse satelittene,

den ble ubrukbar,Har nå Iridium tlf,og den har signal hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Spot2 i to år, og er ikke fornøyd med stabiliteten til "ok" og "custom" meldingene i systemet. Har som ganske mange andre slitt med at meldingene rett og slett ikke kommer frem.

Spot LLC vil ha verden til å tro at SOS og HJELP meldinger har høyere prioritet - og inntil nå har jeg vel bare slått meg til ro med det.

Jeg har derimot mer tro på Delorme InReach - som forøvrig er på vei i posten as we speak. Håper å kunne teste dem side om side før Spot abonnementet mitt går ut i juli.

Jeg sender nå bare HJELP-meldinger med spoten, pga at mange OK-meldinger forsvinner. Hjelp-meldinger sendes kontinuerlig (slik som tracking-meldinger) i en time (såvidt jeg husker), så leveringssikkerheten blir større. I tillegg er det mulig de har høyere prioritet.

Interessert i erfaringene dine med InReach!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det virker som Spot 2 bruker Globalstar satelitter og de har dårlig dekning her oppe i nord.Har hatt sat.tlf som gikk på disse satelittene,

den ble ubrukbar,Har nå Iridium tlf,og den har signal hele tiden.

Det er korrekt, Spot=Globalstar, og har noe sviktende dekning. Inreach er Iridium-basert.

Jeg sender nå bare HJELP-meldinger med spoten, pga at mange OK-meldinger forsvinner. Hjelp-meldinger sendes kontinuerlig (slik som tracking-meldinger) i en time (såvidt jeg husker), så leveringssikkerheten blir større. I tillegg er det mulig de har høyere prioritet.

Interessert i erfaringene dine med InReach!

Har ikke tenkt på å bruke hjelp-knappen fast, men det er er jo en grei omgåelse av problemet. Jeg synes Spot undervurderer konsekvensen av problemene med Spot2 meldingene. Et godt omdømme er essensielt for et sikkerhetsprodukt av dette kaliberet. Jeg er spent på om de kontakter meg for å høre hvorfor jeg kutter ut abonnementet mitt, eller om de bare lar humla suse.

Skal komme tilbake med test av Spot2 og Delorme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på om de kontakter meg for å høre hvorfor jeg kutter ut abonnementet mitt, eller om de bare lar humla suse.

Skal komme tilbake med test av Spot2 og Delorme.

Flott. Abonnementet mitt gikk ut igjen i april. Etterhvert fikk jeg denne purringen da kredittkortnummeret er endret fra ifjor:

Thank you for your continued service with Spot LLC. We appreciate your business and loyalty as our customer.

Your SPOT Service Plan is scheduled to renew automatically every 12 months from the date of your initial service activation. On 04/10/2012, we attempted to renew your service and charge your credit card ending in XXXX for the amount of EUR99.00 for account X.XXXXXXXX and device ESN(s) X-XXXXXXX.

Unfortunately, the charge was unable to process. Please contact SPOT Customer Service at your earliest convenience to update your credit card information and ensure that your SPOT service remains uninterrupted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk SPOT 2 - Kjøp på Ebay - koster halvparten av i Norge.... funker fjell !

Kjøp gjerne i utlandet, men kjøp fra Europa /laget for Europeiske markedet..

Det er vel påvist at folk som kjøper fra USA ol plages mye mer med at "lavprioritet" meldinger ikke kommer frem, noe med routing gjennom gsm nettet og mailservere osv osv, før de eventuelt kommer frem...

Jeg har akkurat kjøpt spot 2, å valgte å kjøpe i Norge på tross av prisen..

Ja-takk til norske forbrukerrettigheter. :)

Fikk med fløyte, led-lykt, flyte-veske, bandana osv.. Litt morro.

(komplett fritid 1800kr)

Har kjørt en del tester siden aktivering å alt kommer frem i alle retninger, mail, sms, facebook

(tips reduser face-delingen til familiegruppen)...

Sålangt har det virket 100% stabilt...

Prøvde meg på en Tracking i bil, men da tror jeg den slet litt med å bestemme GPS posisjon...

:P det gikk for fort, fikk ikke fikset seg til en posisjon, den endret seg hele tiden...

Logget Trackingen når vi kjørte gjennom et tettsted hvor hastigheten var lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

PaperCut:ser jo veldig spennden ut inreach men ut fra hva jeg leser er det her kun får "usa"? står hverfall priser får USA og cannada? venter i spenning på omtale :)

Jeg var i kontakt med Delorme sales før jul, og da sa de at det bare var å bestille fra dem direkte, men jeg tok meg ikke råd før nå :).

Kjøp gjerne i utlandet, men kjøp fra Europa /laget for Europeiske markedet..

Det er vel påvist at folk som kjøper fra USA ol plages mye mer med at "lavprioritet" meldinger ikke kommer frem, noe med routing gjennom gsm nettet og mailservere osv osv, før de eventuelt kommer frem...

<snippet litt>

Dette skulle jeg gjerne sett litt dokumentasjon på. Hvordan er en "Europeisk" spot2 annerledes enn en Amerikansk?

Dersom dette var tilfelle, skulle man tro Spot support ville vært ganske kjappe til å fortelle oss om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest PaperCut

Når man kjøper en SPOT2, er det da sånn at man må søke om rettigheter av no slag eller er det bare fritt frem og bruk (etter at man har tegnet abonnement).

Ingen søknader av noe slag, du tegner abonnement og Spot er klar til action.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.