Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling på Glomma


Anbefalte innlegg

Hei

Er der noen med kjennskap til padling på Glomma? Meg og damen vurderer at ta en padletur på Glomma i slutningen av juni og starten av juli. Hvordan er Glomma på den tid, med tanke på vannføring og strøm?

Vi regner med at starte ved kilden og padle i 2,5 uke langs glomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på biblioteket og lånt "Langs Glomma" og som du selv nevner giver den en masse tips. Jeg syntes dog ikke at nevner så mye om vannføringen i løpet av året. Grunnen til at jeg startet denne tråd var at jeg har hørt noen forskjellige meninger om å padle Glomma i juni/juli. Noen mener det er selvmord og henviser til noen tyskere som var ved at komme galt avsted for et par år tilbake, mens andre siger at Glomma er så regulert at der ikke er de store variasjoner i vannføringen.

Derfor er jeg litt interessert i at høre hvilke erfaringer folk her inne på forumet har.

Dessuten vil min kompis og jeg gjerne padle glomma og ikke bære kanonen ved siden av, fordi det viser sig at det ikke er mulig at padle den om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå tilfeldigvis på campingplassen i Elverum da de tyske turistene fikk problemer. De var ikke vante padlere og det var i tillegg høy vannføring. En av kanoene gikk rundt og noen av de andre prøvde å hjelpe med det resultat at flere falt uti. Var mye dramatikk med helikoptersøk etc. men heldigvis gikk det godt med alle. Mener å huske at de tyske turlederne/oppratørene fikk kritikk for manglende kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et par artikler om tyskerne på nett - lyder som om de har været noen skikkelige tullinger. Jeg fant også en netside (http://glb.no/Vannstander/tabid/1803/language/nb-NO/Default.aspx) hvor man kan se vannstanden i Glomma. På de forskjellige målestasjoner ser ut som om at slutningen av juni hvor vi vil ta avsted, ligger etter perioden med den kraftigste vannføring. Så det burde være greit at padle i juni/juli, men vi må hellere følge målingene opp til turen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke hvor langt dere kommer på den tiden, men det bør være ganske langt. Selv har jeg padlet kajakk sør for Øyeren, fra Mørkfoss og nedover for noen år siden, det var i slutten av juli. Det er store krefter her selv ved middels vannføring. En kar satte for noen år siden ut i kano fra Fossum for å padle medstrøms til Vamma hvor hans kone skulle plukke han opp. Han ble plukket opp 2 uker senere, men da var det ikke lenger liv i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.