Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløv på labrador retriver!


KjetilØ

Anbefalte innlegg

Annonse

Har en hund på 22kg / 3 = 7,3kg

Når vi trener med kløven så fyller jeg kløven med flasker med vann, klarer såvidt å komme opp i 7kg med full kløv...

Men det er unødvendig å trene med så tung kløv, på en reel tur så er kløven fullpakket kanksje 4-5kg...

Du sier du skal kjøpe valp, la den få vokse seg stor og få kraftig skjellett og muskler før du tenker på kløv, og kjøper kløv...

Labrador vokser fort, men tidligst når hunden er 1,5år.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er 18 mnd, og vi har akkurat kjøpt kløv. Det frarådes sterkt fra alle jeg har rådført meg med å begynne før denne alderen. Vi går turer der hunden får bære mye luft og lette sitteunderlag... Dette for å venne hunden til kløven, og at den har volum som hun må ta hensyn til. Det er viktig å gå veldig gradvis opp i vekt! Det siste man ønsker er beslastningsskader på en ellers frisk hund. Som godt voksen hund, dvs rundt 3 år og oppover, vil den kunne bære max 1/3 av egen vekt. Klart man kan hive mer vekt oppi, men da øker risikoen for skader, og ikke minst en hund som går lei og ikke vil mer.

Det er ellers veldig viktig å finne en kløv som sitter godt på hunden, sjekk at den ikke gnager noe sted, og at den sitter HELT jevnt. Vekt må selvfølgelig være helt jevnt fordelt også.

Vet ikke om det er lov å nevne her, men tar sjansen. På canis.no sitt forum finnes enorme mengder tips og hjelp til omtrent alt om hund. Mange dyktige og erfarne folk der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er 18 mnd, og vi har akkurat kjøpt kløv. Det frarådes sterkt fra alle jeg har rådført meg med å begynne før denne alderen. Vi går turer der hunden får bære mye luft og lette sitteunderlag... Dette for å venne hunden til kløven, og at den har volum som hun må ta hensyn til. Det er viktig å gå veldig gradvis opp i vekt! Det siste man ønsker er beslastningsskader på en ellers frisk hund. Som godt voksen hund, dvs rundt 3 år og oppover, vil den kunne bære max 1/3 av egen vekt. Klart man kan hive mer vekt oppi, men da øker risikoen for skader, og ikke minst en hund som går lei og ikke vil mer.

Det er ellers veldig viktig å finne en kløv som sitter godt på hunden, sjekk at den ikke gnager noe sted, og at den sitter HELT jevnt. Vekt må selvfølgelig være helt jevnt fordelt også.

Vet ikke om det er lov å nevne her, men tar sjansen. På canis.no sitt forum finnes enorme mengder tips og hjelp til omtrent alt om hund. Mange dyktige og erfarne folk der!

Vel, jeg syns canis.no er fult av fjortiser som har lest masse om hund, men ikke kan en dritt og ikke har noen praktisk erfaring med å bruke eller trene med hund. Et forum med litt flere flinke hundefolk er hundesonen.no, men det er ganske mange som mener mye uten å vite der og :P Men der kan man oftest få hjelp av folk som faktisk har brukt hunden sin også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns canis.no er fult av fjortiser som har lest masse om hund, men ikke kan en dritt og ikke har noen praktisk erfaring med å bruke eller trene med hund. Et forum med litt flere flinke hundefolk er hundesonen.no, men det er ganske mange som mener mye uten å vite der og :P Men der kan man oftest få hjelp av folk som faktisk har brukt hunden sin også.

Nå tenkte jeg ikke å starte en debatt om hundetrening her, men vil likevel svare på dette da det er en helt feil generalisering. Canis sitt forum er definitivt ikke fullt av fjortiser. Det er i all hovedsak folk (i alle aldre) som trener positivt med hunden(e) sin(e). Dvs at de trener ved hjelp av positiv forsterkning, og uten straff. Dette er svært godt underbygget av nyere forskning som effektivt, og med hundens VELFERD som fokus. At mange fremdeles velger å trene ved hjelp av straff er synd for hundene sin del, og i mange tilfeller basert på manglende kunnskap, også om alternative treningsmetoder. Canis frekventeres av folk som trener innen svært mange grener, bl.a spor, rundering, lydighet, IPO, agility, redningshunder osv. Å påstå at folk på Canis ikke har erfaring med å trene hund er så tåpelig at det faller på sin egen urimelighet.

Heldigvis går utviklingen i riktig retning, og stadig flere går vekk fra gamle og feilaktige teorier om lederskap og dominans. Det er mange tiår siden man sluttet å banke unger som del i oppdragelsen, nå ser stadig flere at det er like tullete å gjøre det samme med bikkja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier vent med belastning i kløven til hunden nærmer seg 18 mnd.Har selv to Malamuter og en Shiba som brukes aktivt til trekk og kløving. Ikke noe problem å belaste de med mer enn 35% av hundens vekt, med de bør da være godt trent.Det er også viktig å pakke kløven riktig: vekt frem og lavt, ingen skarpe kanter inn mot hunden,lik vekt på begge sider, stram opp kløvtaskene slik at de ikke gnager mot bena (hånden på høykant mellom kløv og ben er passe)

Lykke til

post-7472-0-77836500-1336420431_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.