Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny GPS. Garmin Dakota 20 vs. eTrex 30? Råd ønskes.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe min første GPS, og dette har jeg veldig liten greie på.

Min vanlige turkamerat har nettopp kjøpt seg en Garmin 62sc. Han kjøpte denne fordi det virker som en god GPS på vinteren når man har på tykke hansker på. Berøringsskjerm er ikke så bra med hansker.

Men jeg skal og kjøpe meg en GPS. Den blir mest brukt til turer på sommer, vår og høst, men også når jeg skal på viterturer uten min vanlige turkamerat. Selv om ikke det blir så veldig ofte.

Jeg har alltid med papirkart i tillegg. Går aldri kun med GPS.

Derfor har jeg tenkt som så at jeg bør kjøpe meg en GPS som er veldig lett og grei å bruke om sommeren, men også går an å bruke om vinteren.

Fordelen med eTrex er at den har knapper, så kanskje den er lettere å bruke med hansker, og fungerer dermed greit på vinterturer? Minuset er at den har liten skjerm, og kanskje den blir vanskeligere å bruke når man ikke har hansker på?

Så da står jeg igjen med noen valg:

-Den lille lette Garmin Daktoa 20 med berøringsskjerm (skjermstørrelse: diagonalt 6,6 cm). ca 1700kr

-Den lille lette Garmin eTrex 30 med knapper (skjermstørrelse: diagonalt 5,6 cm). ca 1700kr.

Eller evt:

-Den litt større Garmin Oregon 450 med berøringsskjerm (skjermstørrelse: diagonalt 7,6 cm). ca 2300kr

Sammenligning mellom instrumentene kan du ser her

Setter stor pris på alle gode råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du skal være alt for engstelig i forhold til hansker og Oregon. Når jeg kjøpte GPS for et års tid siden sto valget mellom Oregon og 62s, så jeg testet begge. Det var ikke noe problem å bruke Oregon med hansker (Allikevel valgte jeg 62s, og er svært fornøyd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med en Oregon 350 forrige helg i stølsheimen. Første erfaringen min med GPS sålangt. Jeg hadde på meg tykke hansker, og synes det var knotete å bruke skjermen. Måtte av med hanskene flere ganger, mens andre ganger gikk det greit. Så vintestid synes jeg det taler litt til fordel for knapper.

Men min GPS skal bli mest brukt om sommeren, og bare noen ganger på vinteren. Så det spørs hvor stor vekt jeg skal legge på dette, hvis det er slik at touch-skjerm er mye lettere å bruke den tiden man ikke trenger hansker da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått lenge og vurdert GPS. Usikkerhet vedrørende hvilken modell jeg burde kjøpe har resultert i at dette har tatt veldig lang tid. Må innrømme at jeg har holdt en knapp på Oregon og trykkskjerm. Ifb med annet utstyrskjøp på XXL fikk jeg tilfeldig se 62s til noen kroner under 2.500,- og slo impulsivt til. Har nå testet den ut noen uker og er så langt veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.