Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny allroundkniv


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å skal bestille meg ny kniv, men meget usikker på hva jeg skal kjøpe. Skal brukes på fjelltur/fisketur, og må kunne brukes til "alt". Sløying av fisk, spikke grillpinner, kutte tau, etc etc.

Vil gjerne ha den som foldekniv slik at jeg kan ha den lett tilgjengelig i beltet. Har sett litt på den største foldekniven i gerber-bear-grylls serien. Og dette virker som en god kniv. Men lurer på om det kanskje er andre kniver hvor jeg får mere kniv for pengene enn GB-serien. Noen som har noen tips?

Viktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det hovedkriteriet ditt er "mest for pengene" så er det ikke lett å slå BG-serien.

Knifecenter har tilbud på greiene denne helgen: http://www2.knifecenter.com/item/GB000752/Gerber-31-000752-Bear-Grylls-Folding-Sheath-Knife-36-inch-Combo-Blade-Rubber-Grip-Handles

Hvis du skal ha en kniv som skal brukes mye over flere år, så er navn som Cold Steel (Recon, Lawman (svært nær en norsk tollekniv) og Voyager-seriene - meget gode låser på disse), Spyderco (Tenacious og Paramilitary), Benchmade og Fällkniven ganske trygge, men over et stort prisspekter.

Så vidt jeg skjønner er BG-serien mer ment som "krisekniv" enn brukskniv. Dvs noe som ligger i sekken, lomma, hanskerommet o.l. og redder deg ut av klemma på en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min første kniv derfra for noen uker siden. Tok ca en uke før eg fikk den på døra. :smile:

Såpass ja,

Måtte du betale moms og toll på den eller? Kan du fortelle litt kjappt? er litt skeptisk til å bestille fra utlandet, uten at jeg vet helt hvorfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakt, moms og toll kommer i tillegg. Knifecenter lar deg velge mellom USPS (Posten) og FedEx. Siste er kjapp, men litt dyrere.

Har bestilt et par kniver derfra tidligere og hittil ikke noe tull.

Selvsagt skal du være forsiktig med å legge igjen kortnummer i hytt og pine, men med den bedriften er du like utrygg som alle andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg velger at jeg skal kjøpe den gerberkniven får jeg dette regnestykket (kalkuler på frakt ti lnorge)

  • Subtotal$23.85
  • Discounts$2.38
  • Shipping$29.95
  • Total$51.42

Dette er jo ikke noe billigere enn å bestille fra feks outnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja,

Måtte du betale moms og toll på den eller? Kan du fortelle litt kjappt? er litt skeptisk til å bestille fra utlandet, uten at jeg vet helt hvorfor :P

kniven kosta 42$

Fedex 38$

Rabatt på 4$ = 76$

Fikk en Toll og avgift faktura på 71,- i posten i tillegg. da kom totalprisen på ca 510,- kr

sparte vel ca 230,- kr på den.

Kjøpte den derfra da ingen hadde kniven på lager her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<spark meg>

Legg på $6, så har du Ontario RAT Model 1.

http://www2.knifecenter.com/kc_new/store_store.html?ttl=Ontario%20RTAK%20Folders%20Blades&cat=ONT&k=rtak&a=folder&

Like greit å styre unna de med svart maling på bladet ettersom det visstnok holder dårlig.

Ligger godt i hånda, solid og kompakt. Stål og bladform slår GB med mindre du har spesielle preferanser. Hele kniven er ment for bruk - du kan spikke fint og grovt, kløyve ved (ulåst), gå løs på grønnsaksdisken, osv. Eneste er at den ikke er noen lettvekter... vel, omtrent samme vekt som den store GB'en.

Ja, her får du mer for pengene til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste foldekniver er det fort gjort å ødelegge låsen hvis du klubber dem gjennom treverk. Løsningen er en "ordentlig kniv" uten ekstra mekanikk, en av nevnte foldekniver fra Cold Steel, eller:

Slå midt på knivbladet til det sitter fast i treet. Lås opp kniven og hold godt fast. Klubb deg gjennom.

Gjelder alle foldekniver, men denne kniven virker som om den er laget med dette i tankene - tommelen får godt tak og det er ingenting som klemmer eller kutter fingrene under.

Dette er ikke ideelt (ikke minst fordi effektiv bladlengde blir ganske kort), men langt bedre enn ingenting eller en ødelagt kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fällkniven F1 er helt klart en bra allrounder. Meget solid kniv som opprinnelig ble utviklet for det svenske forsvaret. Den har konveks egg som er lett å slipe. Jeg ville ha holdt meg unna foldekniv til turbruk. Låsen kan bli ødelagt, og de er som regel vanskelige å rengjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

Unngå Bear Grylls produktene! Et kort søk på nett vil vise at det er mye dårlige brukererfaringer med disse (dårlig kvalitet). Og så er de stygge da - spør du meg.

Jeg har (alt for) mange kniver som alle blir brukt men skal jeg fremdra en som passer din beskrivning og som er min favorit blant foldekniver, så blir det Benchmade Griptillian i største variant (ikke tanto eller spearpoint).

Som desidert turkniv - og i særdeleshet ifbm fiske vil jeg dog ikke anbefale en foldekniv. F1 som det tippes til her er et lettilgjengeligt alternativ av meget god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg til slutt en Mora 2000. Har bare så vidt testet den til litt ymse, og den virker overraskende solid, og meget skarp out of the box! Fikk den for 199:)

fannt noen Helle-kniver jeg hadde liggende, som trenger oppsliping, så når de er klare så har jeg nok det jeg trenger av kniver, foreløpig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har kjøpt kniv allerede, men vil allikevel varmt anbefale Buck Folding Hunter 110FG med 9,5 cm blad. http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11103&prodid=333&utm_source=Kelkoo&utm_medium=Feed&utm_campaign=Kniv/multiverkt%c3%83%c2%b8y&utm_content=Buck%20foldekniver;

Den koster litt, men jeg har hatt min i 15 år nå, og den er like fin etter masse bruk. En flott allrounder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangpunktet litt mot uttrykket "allroundkniv", man klarer aldri å pakke alle egenskapene inn i èn kniv. Er den solid nok til å kløyve ved med, er den ikke noe særlig å sløye/filetere med. Jeg var så heldig å få tak i en Ka-Bar i USA til $20 for noen år siden, den har jeg slipt ny egg på etter inspirasjon fra denne herren

og bruker den til grovarbeid. Stålet er helt ypperlig og kniven er med rette blitt karakterisert som "bombesikker". Fingervernet er også en god ting. I tillegg har jeg med en CRKT M16 tanto (ikke serratert) til småting, en Leatherman Wave til fiksing av ting, samt en fileteringskniv hvis det fiskes. Totalvekt på alt skarpt en under et kilo. Hvis jeg vet at jeg skal bygge gapahuk og campe med ungene slenger jeg en machete i sidelommen utenpå sekken, en Gerber Gator, den har sag på ryggen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.