Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken og brenner - Merke?


Henrik

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et stormkjøkken med non-stick stekepanne, kjeler og kaffekjele, og jeg har så vidt sett på Trangia 25-6 HA, og ser den har disse kvalitetene. Men er det noen andre kvaliteter jeg også bør se etter, som f.eks. hvor godt de forskjellige kjelene/stekepannene klarer å fordele varmen? Er det noen andre merker man heller burde gått for enn trangia, eller er det det som er mest brukt?

Det jeg tenkte å kjøpe var et stormkjøkken med spritbrenner, og i tillegg til det kjøpe en separat multifuelbrenner fra primus, men er disse merkene kompatible ovenfor hverandre?

Men er merket primus noe av det bedre på markedet, eller er det noen andre merker som anbefales, og evt. modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får egen multifuelbrenner tilpasset trangia sitt stormkjøkken. Denne http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/multifuelbrenner-1031922?searchWord=stormkj%C3%B8kken Du får ikke plass til noen andre brennere uten modifikasjoner. Dvs du må ta av beina osv på brenneren og da får du ikke brukt denne løs. Når det er sagt så er stormkjøkken systemet veldig bra, Finnes knapt bedre i vind og stabil og stødig, Noe lettvekter er det ikke, Spritbrenneren fungerer bra men mange syns nok den har lav effekt. Tar 2-3ganger så lang tid å koke opp en liter vann som med Gass/multifuel. Varmefordeling,,, Dette er stort sett bare ett problem når det kommer til stekepannene, alle veldig tynne turpanner har lett for å svi maten om man ikke har en brenner som sprer varmen veldig godt.

Om du går for Primus Optimus eller MSR så får du kvalitet, Dog så vil nok jeg og flere andre inne her anbefale en nærmere titt på brennere som ikke er av typen slangebrenner, For eks har Coleman noen fine bensinbrennere som ikke krever forvarming, Det spørs litt hva du er ute etter og hva du skal bruke det til. For eksempel så kan det være greit med gass om du ikke skal bruke det i kulda. Og det finnes mini spritbrennere hvor du får ett helt kokesystem ned i ca 200gram. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med slangebrenner?

Jeg tenkte igrunn på stormkjøkken, og ikke bare brennere + kjeler etc, det blir jo liksom det samme, og ved stormkjøkken får man også beskyttelse mot vind, og mindre varmetap enn om det hadde vært "åpen løsning".

Om man har brenner, får man ikke brukt den til noe særlig dersom man ikke har kjeler heller, slik at totalvekten ikke vil vike noe særlig om man bruker stormkjøkken, eller brenner med kjeler. Man havner jo til syvende og sist på ca 1 kg +/-.

Men er det kun trangia som leverer gode/brukbare stormkjøkken? eller er det noen andre forslag til dette?

Og kan du eller noen andre si noe omkring multifuelbrenneren til trangia? Er det av kvalitet som brennerne til primus, optimus eller MSR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifuelbrenneren til Trangia er mer elle mindre det samme som Omnifuel. En velprøvd og solid sak, ikke noe å si på den egentlig. For å si noe mer om alternativer så hadde det vært fint med litt mere info om hva du skal bruke det til. Hvilke årstider og hva slags mat.

Skal du for eksempel bare koke vann så er det mulig å komme ned i en langt lavere vekt. Faktisk ned mot 100 gram for brenner/kjele/stativ/vindskjerm og beholder til å ha dette i. I tillegg kommer sprit til brenneren. Dette egner seg kun til å varme 3-5dl vann, (typisk kjele da er brus/øl boks) Om noe slikt er interessant så finnes det masse oppskrifter på å lage selv eller se på ebay for ferdig.

Her er noen alternativer til Trangia. http://eagleproducts.no/kokeutstyr/alum_anodized_artikler/

Ett annet alternativ om du skal ha multifuel og vindbeskyttelse. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/multifuelbrennere-1/primus-eta-power-mf-m-flaske-350ml.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt Dette settet får man panne til også, Det som er med disse er at i bunnen av kjeler og panner er det varmeveksler som utnytter varmen bedre og sparer drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområdet blir stort sett hele året, med hovedfokus på høst(jakt) og lengre turer på vinteren. Hvorvidt det blir til at jeg går innom hytter som drives av de lokale fjellstyrenes eller DNTs hytter, må bli en annen sak. Men den blir også med på kortere turer på sommeren, hvor man da kan ha litt mer mat i sekken og lage et festmåltid langt fra folk :mrgreen: Så det må være anvendelig og ha et stort bruksområde.

Jeg er litt ambivalent til hva jeg isåfall skal velge, men det er liksom stormkjøkken med multifuelbrenner som har stått høyt på ønskelisten, men dersom det er bedre alternativer mtp. vekt og plassbesparenhet er jeg lutter i øret. Og linken til primus kjøkkenet så fint ut det, men det følger liksom bare med én kasserolle og stekepanne, men et stort pluss er den varmeveksleren som utnytter varmen og sparer på drivstoff.

Jeg vet jo det er mulig å kjøpe flere kokekar/kaffekjel, men da vil det gå mye ut over plassen i sekken.

Et stormkjøkken har liksom alt inkludert, og man må jo absolutt ikke ta med alle kjelene på tur fra stormkjøkkenet. Men i et stormkjøkken har man jo to kaseroller, kaffekjele og stekepanne(i tillegg til ekstra vekt som brenneren står på, og bollen som man setter kjeler og stekepanne på.

Jeg høres kanskje litt rigid ut mtp. at jeg nesten har låst meg stormkjøkken.

Den første linken du ga meg til trangias multifuelbrenner hjalp også mye på, mtp at jeg slipper å holde på med DIY for å gjøre et stormkjøkken kompatibelt med en multifuelbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia har også en fin gassbrenner til stormkjøkkenet. Fungerer glimrende dersom det ikke blir for mange kuldegrader. Gass fungerer dårlig i kulde.

Ja, tenkte også på gassbrenner, da denne koster noe mindre enn multifuelbrenneren, men pga. vinter og kulde tror jeg nok ikke det er det mest optimale. Så jeg gikk fort bort fra denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg tenker litt anneldes,men en ting er og lage en skiklig god måltid på sommeren,men en annen ting er på vintertid.

Jeg selv har hverfall klart meg lenge med en MSR simmerlite http://www.oslosportslager.no/produkt/simmerlite-bensinbrenner-5507.aspx og et enkelt trangia sett,(kaffe kjele og stekepanne og kjelle til og kokke 1 liter vann) kjøper du gode kjeller så kan du på vintertid bruke en bensinbrenner og på sommertid bruke en GAS brenner,topp montert lite brenner koster ikke stort,og skal du lage mat til flere osv kan du eventuelt ha med deg 2 stk ;) veier ingen ting og tar veldig lite plass,er jo veldig greit og styre efekten på gass ikke alltid like greit med bensin.

Så kan du jo eventuelt kjøpe flere kjeller osv hvis du trenger det etterhvert og hvis du skal på solo tur på sommer/vinter tar du bare med deg mindre kjeller :) (her er døme på billig brenner http://www.fjellforum.no/index.php?/topic/22931-selges-msr-pocketrocket-ubrukt/page__p__638__hl__rocket#entry638 ) finner jo veldig mye billig på ike osv og av kjeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et trangiasett med en Optimus Nova+ multifuelbrenner og en gassbrenner. Gass om sommeren, ellers Nova+ med parafin. Veldig fornøyd med dette oppsettet, men kjeleklypen "håndtaket" til Trangia er dårlig og ødelegger panne/kjele. Har kjøpt en fra Optimus som er langt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et trangiasett med en Optimus Nova+ multifuelbrenner og en gassbrenner. Gass om sommeren, ellers Nova+ med parafin. Veldig fornøyd med dette oppsettet, men kjeleklypen "håndtaket" til Trangia er dårlig og ødelegger panne/kjele. Har kjøpt en fra Optimus som er langt bedre.

Er trangiasettet og Optimus Nova+ kompatibelt ovenfor hverandre, eller har du holdt på med DIY?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må mekke litt men de fleste Slangebrennere får plass. Men beina må som regel skrus av også får man ferdig adapterplate som kan tilpasses sin brenner.

Slangebrenner er forøvrig en brenner med slange mellom tank/pumpe og selve brenneren. For at du skal kunne få brukt brenneren så må du vite at du kan regulere denne. Blir litt kjedelig om justeringen havner inne i stormkjøkkenet. Enten finner man en med lang nok arm på justeringen eller med justeringen på pumpa, Eventuelt kan man modifisere. Forøvrig har jeg prøvd selv med min omnifuel. Fant ut at i lett vind så fikk jeg ikke noe bedre resultat (koketid) i stormkjøkkenet enn med å bruke en vanlig tynn vindskjerm. Så da gidder jeg ikke dra med den ekstra vekten. Forøvrig liker jeg ikke slangeprimuser og har heller med en gammel liten bensinbrenner. Mye mindre dill og mikk. Og mindre som kan gå i stykker. På bensinbrenneren min er det kun en bevegelig del :) Det er til og med ikke behov for pumpe. Jeg har en primus 71 men den kan sammenlignes med sva 123 som er i salg i dag. http://www.outnet.no...prod_grp-s1/549 (dette er garantert det billigste du finner denne ny) Svea er liten nok til å gå ned i ett kjelesett. Og supplert med en vindskjerm så har du ett godt system. Ulemper er liten tank om man skal fyre teltet om vinteren og lav effekt. Men dette tar den igjen på sjarm :) Den går kun på renset bensin (4 takt miljøbensin til gressklippere er bra)

Kan ta med en ulempe med Multifuelbrenneren, den bråker ganske mye, Det gjør vel alle multifuelbrennere med dette designet med unntak av MSR Whisperlight og Simmerlight.

Oppsett.

Whisperlight m pumpe/ flaske 450gram

Msr Vindskjerm med bunn. 20gram

2kjeler og panne. 200gram http://www.rei.com/p...3-piece-cookset

= 670gram For ett system som etter min mening er nesten like godt i vind som stormkjøkkenet og med

. stillegående multifuel. Leste ett sted at brenneren passer inne i kjelene.

Trangia 25 m 2kjeler og panne minus brenner = ca 800gram (uten spritbrenneren)

Multifuel brenner (med pumpe og flaske?) 550gram

= 1350gram

Edit. De har faktisk stormkjøkken på Biltema 9 deler til 199kr http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Stormkjokken-9-deler-26491/

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Har hatt stormkjøkkenet mitt i 15 år - i all slags ver. Sommer og vinter. Kjøpte multifuelen til Trangia for eit par år sidan - håpar å bruke det i minst 15 år til. Superfornøgd. Eg må ha utstyr som tåler litt og Trangia er solid 

Eg er også opptatt av at det må vere mogleg å fa tak i delat til det eg kjøper, om noko skulle bli øydelagt. Derfor valgte eg trangia i utgangspunktet.

[/CODE]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her i vinter hadde jeg en dialog med Trangia og Primus omkring bruk av ulike brennere i Trangias stormkjøkken. Kortversjonen er å ikke bruke andre enn Trangias "egne", hvilket betyr den gamle trangia (optimus) multifuel, og trangia multifuel X2 (primus multifuel EX modifisert).

Det advares mot ufullstendig forbrenning og kullos samt nedsmelting av kjøkkenet ved bruk av andre brennere.

Hej,

Jag vill bara poängtera att det inte rör sig om standard Primus OmniFuel som nu säljs som Trangias multifuelbrännare. Vi avråder fortfarande från att montera in OmniFuel i Trangias vindskydd eftersom inte syretillförseln till brännaren kan säkerställas. Att vissa aluminiumdelar kan smälta när man monterar in det stämmer (om man gör det på ett klantigt sätt) men framför allt får man väldigt höga värden av koldioxid och kolmonixd, vilket naturligtvis är förenat med livsfara om man sedan använder köket på detta sätt i tältets absid.

Med vänliga hälsningar

Om forskjellene mellom Trangias gamle Optumus-multifuel og den nye X2 opplyses videre:

Utan att få in exakt på vad det är som skiljer de två brännarna åt så är det bland annat följande:

* X2-brännaren har lägre effekt genom mindre munstycken, vilket leder till en bättre förbränning inne i Trangia vindskydd. Dessutom är det bara två munstycken i stället för tre. (0,32 mm för gas och bensinliknande bränslen samt 0,28 mm för fotogen och i nödfall även diesel.)

* X2-brännaren har en annan flammspridare för att bättre passa till Trangias grytor.

* X2-brännaren har som ni redan påpekat inget reglage för finjustering av lågan.

Mvh

Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB

Her antydes det usikkerheter som en må gjøre en vurdering av. På henstilling om at de (trangia) med fordel kunne engasjere seg i relevante fora for å øke egen og brukernes kunnskaper om produktene, svarte de følgende:

Hej Håvar,

Tack för dina mail.

Vår brännare , X2 , är tillverkad av Primus åt oss. Det är en hybrid mellan deras Omnifuel och EX och är ombyggd efter våra specifikatioer för att passa och fungera på bästa sätt i våra stomkök.

Forum är bra för konsumenten att läsa o fråga i, ett toppenverkyg! Mehn tyvärr har vi inte möjlighet att följa alla och vara aktiva.

Med vänlig hälsning / Best regards

Malin Svensson

Trangia AB

Alsenvägen 16

830 47 Trångsviken

Sweden

Tel. +46-640 68 13 30

Fax.+46-640-68 13 39

Internet: www.trangia.se

Email: [email protected]

Har selv en Kovea Booster +1 i mitt stormkjøkken. Denne kombinasjonen er utprøvd og anbefalt av flere, eksempelvis Amfibi. De har sagt de vil ta opp spørsmålet med Trangia pånytt. Vurderer selv å sørge for bedre lufttilførsel til selve brenneren i fall jeg måtte få behov for å bruke den inne i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo selvfølgelig ikke gå god for noe annet enn det de har testet selv. Og det er kanskje ikke rart om de ikke vil anbefale noe annet enn sine egne produkter. Selvfølgelig bør man gjøre seg opp en egen risikovurdering. Når det kommer til ufullstendig forbrenning så ser jeg på det som like trygt eller tryggere enn å sette en tett aluminiumsfolie/vindskjerm rundt hele brenneren. Om ting smelter litt så skitt au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har ein tommelfingerregel for oppkok av 1 liter vatn sommarstid med raudsprit og stormkjøkken? Normalt tek eg med for mykje raudsprit til fjells, men tenkte å pakke meir knepent dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hvor mye sprit går er det plass til i brenneren til trangia (forskjell på 25 og 27?), og hvor lenge brenner EN tank...

dette som en videreføring av spm til Thrill, da det er greit å vite hvor mye sprit man tar med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god forklaring på hvorfor bioetanol ikke funka så bra for meg, men det ble ikke like varmt som rødsprit. Det sota mindre.

Best resultat har jeg fått med 80/20 Rødsprit/metanol. (Sotfritt)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spørsmål: Hvor mye sprit går er det plass til i brenneren til trangia (forskjell på 25 og 27?), og hvor lenge brenner EN tank...

Brennaren er den same. På trangia.se står det "Spritbrännaren rymmer 1 dl och brinner i ca 25 min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennaren er den same. På trangia.se står det "Spritbrännaren rymmer 1 dl och brinner i ca 25 min"

Takker. Har nå fått min 27-4 hjem i posten, sammen med 5dl flaske og nylontrekk til brenneren. Gleder meg til å teste ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.