Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan holde varmen på telttur om vinteren når man sitter stille?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hvordan holder dere varmen på telttur om vinteren når man sitter stille?

Scenarioet er som følger:

Du går på ski, og det blåser litt samtidig som det er littegrann snø i luften. Du må spise mat, og smelte litt mer snø siden du er gått tom for vann. Du finner deg en plass i le, legger ut ett godt skumunderlag som du kan sitte på, og har ikke mulighet for å fyre bål så du bruker primusen. Det blir kaldt når du stopper, du er våt av svette på ryggen og helt våt av svette på føttene.

Det er bare noen få minusgrader, litt surt og du har på deg en ullfrottè, skalljakke, ullstilongs, ullsokker, varm lue, skallbukse og skisko.

1. Hva gjør du nå for å holde varmen?

2. Jeg går ut i fra at det opplagte er å hive på seg en dunjakke, og ta på seg en tørr lue og hette. Men hva gjør dere med med føttene og spesielt med bena? Det er ofte grunnen til at jeg begynner å fryse nemlig.

3. Ser for meg at en dunbukse ofte blir våt siden du sitter en del nede på underlaget, og sitter en del på kne. Her blir buksen sikkert våt, og etterhvert kaldere og litt "ekkel". Spesielt når det ikke er veldig kaldt ute. Det er alltid "ekkelt" med våte isolerte klær, spesielt når du skal pakke den ned igjen. Kanskje det finnes noen gode isolerte overtrekksbukser som ikke bli så våt som dunbukser?

4. Hvis man har glidelås langs hele bena på skallbuksen. Kan det da være en idè å prøve å finne en teknikk hvor man hiver på seg en ullbukse innenfor denne, uten at man trenger å ta skallbuksen helt av. Ser for meg en teknikk i hodet, men vet ikke om det går i praksis.

5. Hva med føttene? Må man bare fryse litt på de våte svette bena før man går videre?

Takker for alle råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør hva jeg kan for å unngå å bli svett, helst ved å kle meg riktig eller ved å senke farten. Ullnetting og en skibukse/jakke som er vindtett foran og puster bak fungerer godt ned mot 20 minus.

Skalltøy bruker jeg kun i nødsfall i ekstremvær og ikke til å gå med.

Dunjakke og fotposer holder meg varm i matpausene. Dunbuksa bruker jeg bare når jeg pakker teltet om morgenen i kaldt vær.

Kan nevne at jeg lett fryser på hender og føtter. Svetter også mer en normalt.

Trikset er å kle seg så du fryser når du begynner å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet i scenariet ditt oppstår før du stopper. Virker på meg at du har for mye på deg. Ullfrotte og skalljakke (jeg regner med at du mener membran) gjør en klissvåt i noen få minusgrader. I ditt scenariet ville jeg ha hatt på ullnetting og tynn mikrofiber over. Hvis snø- og vindforholdene tillot det ville jeg tatt av gamasjene, slik at de relativt varme støvlene (Alfa Skarvet med tynne ullsokker i) ville fått lufting. På hodet ville jeg hatt et synt pannebånd, i halsen en synt Buff og på henna tynne hansker.

Ved stoppet ville jeg tatt på dunbukse, dunjakke, varme votter og ullhals. Er du varm på hue og hendene fryser du sjeldent på beina. Stanser du så lenge at beina blir kalde, eller de er kalde når du stopper, så bytt til varme, tørre sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

I mitt tilfelle som da var i Stølsheimen forrige helg gikk jeg da med fjellreven g-1000 jakke og bukse. Materialet ligner veldig på bomull, og er impregnert lett med grønnladsvoks og strykejern.

Jakken åpner jeg alltid i halsen når jeg går, eller går med den helt åpen. Savner ventilasjonsglidelåser under armene av og til, men den puster bedre enn membranklær.

Buksen jeg har er den typen som går høyt opp i livet med bukseseler og har glidelåser som går hele veien på utsiden av begge bena fra topp til tå, så dem åpner jeg når jeg blir varm. Går også med den åpen i livet.

Lue er alt for varmt å gå med. Jeg har en kjemetjukk ull lue fra fjellreven, og ett tynt bredt bomullspannebånd i lommen. Som oftest går jeg uten noe på hodet, eller med pannebåndet. Lue er rett og slett alt for varmt, med mindre det er en tynn H&M bomullslue og veldig kaldt ute.

Gamasjer bruker jeg ikke siden jeg har snølås på buksen og en hempe integrert i buksen slik at jeg kan hekte den fast i skolissen slik som en gamasje. Så tror jeg at det er to maljer i snølåsen man kan tre ett strikk gjennom og ta det under skoen slik at den ikke sklir opp. Har ikke prøvd det i veldig syp snø, men det fungerer sikkert greit.

Jeg bruker også kun ullundertøy med glidelås i halsen, slik at jeg kan åpne og lukke etter temperatur.

Ullnetting har jeg aldri prøvd, så kanskje det kan være lurt ja. Og jeg pleier å gå hardt på slik at jeg blir godt svett.

Kanskje det er der problemet mitt ligger, at jeg burde roe ned litt slik at jeg ikke blir så svett. Men på bena blir jeg uansett godt svett, så kanskje jeg skal prøve dampsperrepose slik at ikke ullsokkene blir så våte (som nevnt i en annen tråd).

Så er jeg helt enig i at jeg må kle meg slik at jeg fryser før jeg begynner å gå. Ellers blir det for varmt etter 3-5 minutter.

Takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kryper inn i en Fjellduken Hunter som varmer hele kroppen. Med hull til armene kan du betjene primus og andre ting uten å åpne opp noe særlig.

Støtter de andre her angående det å redusere svette. Jeg sliter også med dette fordi jeg lett blir veldig varm.

På føttene bruker jeg isolerte dampsperresokker av typen VaprThrm fra RBH Designs (http://www.rbhdesigns.com/product/34/vaprthrm-insulated-sock.htm). Jeg synes de er knallgode. Støvlene blir ikke fuktige innenfra, og de er varmere og mindre klamme enn bruk av plastposer el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pleier å bli kald på føttene i pausene kan du ha med et lite underlag/sittematte og plassere beina på dem. Det hjelper veldig. Alternativt ha et par fotposer (hvor du har lagt inn små plater fra sittepute i bunnen)

Hvis pausen skal bli et kvarter eller mer flekker jeg av meg på overkroppen, tar på ei tørr nettingtrøye innerst og drar det andre tøyet over igjen. Når jeg skal begynne å gå tar jeg av den indre trøya igjen. En fin måte å holde varmen på.

Er ellers enig i at man skal prøve å redusere svettingen, men det er umulig for meg i alle fall å ikke bli våt av svette på en lengre tur. Selv om jeg har så lite tøy at jeg fryser, så vil jeg svette på ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være unødvendig å svette store mengder. Sjekk at voksingen av jakken ikke har gjort den potte tett. Jeg hadde en vokset jakke en gang, men skjønte etter hvert at den ikke pustet i det hele tatt. Jeg bruker tynnest mulig ytterste lag, helst mikrofiber som ikke er 100% vindtett og som puster bra. Et par tynne lag ull på overkroppen og en tynn lue og ev. tynn "buff", som tas av og på etter behov, bør gjøre det mulig å regulere varmen etter forholdene.

Når jeg tar pauser er det på med lett dunjakke, og hvis man vil sitte en stund kan man i tillegg ta en vindsekk over ben og sko.

PS. Jeg ser at du nevner ordet bomull. Ikke bra. Ull eller fleece!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som skrevet over bruker jeg en ullskjorte under jakken, og når jeg nevner bomull snakker jeg om skalljakken min som er i fjellrevens g-1000 materiale, som ligner litt på bomull. Den er impregnert slik at den blir vannavstøtende, men ikke med ett tykt lag. den puster såpass at jeg kan gå meg ganske tørr på lange flate partier. men på vestlandet og spesielt i stølsheimen er det bare opp og ned hele tiden. tungt terreng å gå i dyp snø i, så jeg skjønner ikke hvordan noen kan unngå å bli svett i slikt terreng. på hardanger vidden i godt føre er det jo ikke noe problem å unngå å bli veldig svett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver for all del å unngå å bli svett som er nevnt her tidligere. Man blir svett på ryggen når man går med sekk nærmest uansett. Hjelper faktisk noe med rammesekk som ikke ligger klistret inntil hele tiden. Det blir man ikke like lett når man drar pulk. Dersom det ikke blåser eller er nedbør av betydning bruker jeg nesten aldri jakke. Tynn ullgenser innerst, og så ta på flere avhengig av temperatur. Bruker vanlig vindtett fjellbukse (70/30 bomull/syntet) pluss en ullongs om det trengs. Pannebånd som Fimax nevner over bruker også jeg. Beskytter vår dyrebare hjerne :smile: og samtidig går mye overskuddsvarme ut på toppen.

Ser du nevner skallbukse, jeg tar den bare på ved eventuell stopp. Liker bedre vanlig fjellbukse. Men en skallbukse med hel glidelås i sidene gjør at du kan regulere luftingen mye.

Jeg bruker dampsperreposer i form av 5 liters fryseposer og synes det fungerer bra. En syltynn ullsokk innerst, så frysepose og tykkere sokk ytterst. Den innerste blir jo våt, men den tykkere ytterst er jo tørr. Det kan hjelpe betraktelig. Det er jo hovedsakelig ved fordampning at det oppleves kaldt. Kan sikkert være enda bedre med en dampsperresokk som uppis nevner. Jeg har aldri testet de.

Drikk deg kraftig opp før mars, og ha med termoser. (jeg har med 2 stk 1 liters) God varm drikke hjelper mye for å holde varmen ved stopp.. Å for eksempel drikke så kald drikke at det iser i nesa er nærmest å be om å bli kald.

Jeg bruker alltid å ha med matpakke for å eventuelt redusere stopp til et minimum om det er tøft vær. Er det ille spiser/drikker jeg nærmest i farta. Real turmat og varmt vann fra termos er også en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med ullnetting.

Bruker samme trøya året rundt, alene om sommeren og med microfiber vindjakke når det blåser og er kaldt. Samme løsning nedentil. Når vi kommer under null og nærmer oss minus 20 supplerer jeg med ekstra varme i hals, albue, håndledd og knær. Områder med muskelmasse slik som lår produserer varme mens ledd som albue og knær trenger hjelp. Det går fint å klippe til en slitt ullsokk til dette.

Ved å regulere luftingen med yttertøyet har jeg det komfortabelt med kun ullnetting fra pluss 15 til minus 15 grader.

Man må ta seg tid til å stoppe fror å kle av og på seg dersom det ikke er nok bare å åpne og lukke ventilasjonsåpninger.

Membranplagg bruker jeg kun som regntøy og i kraftig/kald vind.

Kan legge til at jeg har ekstreme svetteproblemer, har opplevd at en gammel dame ga meg et papirlommetørkle en gang det var trangt på toget :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulnetting er en gjenganger her ser jeg. tror jeg maa proove det og dampsperrepose i skoene. Sekken min er faktisk en saann som ikke ligger inntil hele ryggen, og det er digg. Lage nisten klar, varm drikke paa thermos og korte men effektive stopp ser ut til aa vaere det som kanskje funker best faar jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja g-1000 jakken er litt kraftigere enn f.eks. microfiber jakken min. den egner seg ikke så bra i påskevær med sol, men når det er litt surt synes jeg den er helt fantastisk. Men det er egentlig ganske intuitivt det der. man merker veldig fort om man har på seg for varme klær, og da letter man på plagget selvfølgeli ;-) Blir det vindstille eller sol går jeg gjerne bare i ull skjorten brettet opp og åpen i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

jeg støtter forslagene om ullnetting. Aclima sin nettingulltrøye er det beste ullplagget jeg har hatt på lenge, og hvis jeg roer litt tempoet litt ned det siste kvarteret før pause er jeg tilnærmet tørr på ryggen når jeg stopper. Jeg har gjerne tynn bomullsanorakk fra Klattermusen over, eller Nørrona sin tjukke hvis det er svinkaldt. Jeg bruker ikke vanntett jakke om vinteren lenger, medmindre jeg veit det blir ordentlig våt sludd. Skallbukse i Goretex funker dog greit, særlig hvis det blåser, men jeg merker jo at det er klammere på innsiden av Goretex enn bomull.

Jeg kler meg helst med lite klær på kroppen, doble skistøvler på beina (Varg Polar med innerstøvel i ull), tynn lue og tynne hansker, og supplerer først og fremst med ullhals og vindvotter hvis det føles kaldt. Ved stopp hiver jeg på dunjakke og en tjukk lue med en gang, har også en tynn vattert bukse fra Craft med glidelåser i siden som kan brukes til overtrekk. Matpakke og termos eller lunken drikke fra flaske, maks 20 min stopp, opp å gå igjen. Det ideelle ved lengre stopp er fotposer, men det er sjelden jeg har plass til å ha det med.

Om man svetter veldig mye på beina kan kanskje sånn Stop24 roll-on fra apoteket være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg bruker Brynje arctic og Aclima sin ulltrøye + ullskjorte som jeg pendler på å bruke. Går jeg meg ordentlig våt (gjør som regel ikke det om det er ordentlig kaldt) så skifter jeg. Har også brynje arctic buksa, og som skift brynje nettingbukse + ull longs.

Regulerer mye på overkroppen etter vær. Tynn fleecejakke brukes ofte over ullskjorta. I tillegg har jeg en fleecevest som ofte er med.

I pauser er det ofte av med anorakken og på med dunjakka eller dunjakka rett over anorakken. Lue kan det være greit å ha med tørr varm lue, om en går lua våt så kan det bli kaldt. Har ofte med ull jegerlue og kansje skinnlua også i tillegg til den vindtette tex saken som alle bruker (husker ikke navnet).

Det neste på ønskelista er fotposer. Har forsvarets men de er tunge å ta på, vurderer disse som er til høyre http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=271 men de andre er sikker brukbare også. Fotposer med kartanker inni er en uslåelig og lett kombinasjon.

Turkompisen har en slik (http://www.hhworkwear.com/nor/PRODUCTS/Minto-Mikrofleece-Jakke) Selv har jeg en slik: http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=24010&page=bekledning_detalje&ID=122&byttbilde=black&ml1=2&ml2=1

Litt reklame:

Denne over aclima sin ullnetting og brynje netting er på linje med brynje arctic.http://www.hhworkwear.com/nor/PRODUCTS/Roskilde-Polotroeye#

Tynn fleece:

Turkompisen har en slik (http://www.hhworkwear.com/nor/PRODUCTS/Minto-Mikrofleece-Jakke)

Selv har jeg en slik: http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=24010&page=bekledning_detalje&ID=122&byttbilde=black&ml1=2&ml2=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.