Gå til innhold
  • Bli medlem

Det ultimate myggmiddelet


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker denne. Og det virker veldig bra for meg. Fikk testet seg skikkelig på et par turer i sommer, og den er svært effektiv.

Dette er det eneste myggmiddelet jeg tar med meg på tur. ( I tillegg til Aurax i tilfelle..)

Icaridin er good stuff ;-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off har en som heter Djungelgel i tillegg til jungelolje. Kanskje det var den du hadde en gang.

Off er et brand under SCJOhnson som og har bl.a Autan så det burde være en del som fører det. Mener brodern kjøpte noe Off her forrige året men husker ikke hvor.

Jeg bruker som regel Autan selv. Mot mygg funker det meste av midler men ikke alt som fungerer like bra på knott og klegg. Synes Autan gjør er bra jobb på de og. Dog må en smøre seg ganske ofte mot kleggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off har en som heter Djungelgel i tillegg til jungelolje. Kanskje det var den du hadde en gang.

Off er et brand under SCJOhnson som og har bl.a Autan så det burde være en del som fører det. Mener brodern kjøpte noe Off her forrige året men husker ikke hvor.

Jeg bruker som regel Autan selv. Mot mygg funker det meste av midler men ikke alt som fungerer like bra på knott og klegg. Synes Autan gjør er bra jobb på de og. Dog må en smøre seg ganske ofte mot kleggen.

Insektsmidlet jeg siktet til, hette Off. Ikke Jungelolje, eller Jungelgel. Trolig samme stoff, i de to siste, bare forskjellig konsistens. Kan også være den typen jeg brukte tidligere, bare byttet embalasje og navn. Kanskje jeg burde sjekke dette ut.

Og takk for tipset om Autan! Kan du undersøke, hvor det er å få kjøpt? Skal sjekke litt selv også.

Men den typen jeg nevnte, var veldig bra. Husker ikke mer, enn at det sto skrevet OFF med stor skrift, og at det var produsert av Johnsen. Mulig det var SH, i begynnelsen av navnet, men tror det ikke. Firmaet kan jo ha endret navn, eller andre har kjøpt det og endret noe på navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa Men Off som merke lager mange produkter Du ser hva de har her http://www.keepsbugsoff.com/en-US/Pages/default.aspx . men alt er nok ikke i Norge. Noe med 98% DEET bl.a.

Er ikke sikkert alle produkt finnes lenger. Etter hva jeg ser i Sverige så tok Johnson Djungelgel av markedet i 2008 http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoPreparat.cfm?PrepID=2128&PrepVer=3

Etter hva jeg fant på noen svenske sider så er og "gamle" Djungelolja ute av produksjon. Den kom en ny versjon midt på 2000 tallet som var mildere. Det var for mye giftstoffer i den gamle vistnok, kanskje derfor den funket bra.

Som en skrev " de har vel fjernet det middelet i den som gjorde at myggen eksploderte på 10 m avstand" :-)

Autan har jeg bl.a kjøpt på Meny. Ganske standard vare. her er litt av utvalget http://www.autan.se/nqcontent.cfm?a_id=1 . Jeg bruker den gulde flaska, Autan Protection Plus.

Dog er det jeg har best effekt av Cetirizin, altså et reseptfritt allergimiddel. Myggen biter men det slår ikke ut i noen grad. 1 tablettt om dagen når jeg er på tur, slipper jeg bruke så mye myggmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa Men Off som merke lager mange produkter Du ser hva de har her http://www.keepsbugsoff.com/en-US/Pages/default.aspx . men alt er nok ikke i Norge. Noe med 98% DEET bl.a.

Er ikke sikkert alle produkt finnes lenger. Etter hva jeg ser i Sverige så tok Johnson Djungelgel av markedet i 2008 http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoPreparat.cfm?PrepID=2128&PrepVer=3

Etter hva jeg fant på noen svenske sider så er og "gamle" Djungelolja ute av produksjon. Den kom en ny versjon midt på 2000 tallet som var mildere. Det var for mye giftstoffer i den gamle vistnok, kanskje derfor den funket bra.

Som en skrev " de har vel fjernet det middelet i den som gjorde at myggen eksploderte på 10 m avstand" :-)

Autan har jeg bl.a kjøpt på Meny. Ganske standard vare. her er litt av utvalget http://www.autan.se/nqcontent.cfm?a_id=1 . Jeg bruker den gulde flaska, Autan Protection Plus.

Dog er det jeg har best effekt av Cetirizin, altså et reseptfritt allergimiddel. Myggen biter men det slår ikke ut i noen grad. 1 tablettt om dagen når jeg er på tur, slipper jeg bruke så mye myggmiddel.

Jeg kjøpte min Off for mange år siden, det var jo ca 1984. Og flasken bar merkenavnet Off, som tidligere nevnt. Flasken med Jungelolje, hadde merkenavnet Jungelolje. Jeg kjøpte aldri Jungeloljen, men bekjente av meg hadde den og jeg så den i noen butikker. Jungelolje ble forbudt, før Off forsvandt fra markedet. Det kan ha vært samme firma, men jeg tviler.

Men dette er mange år siden og firmaer er oppkjøpt, eller slått seg sammen. Og det produktet jeg kjøpte, kan ha endret indigrensene, men beholdt navnet. Ikke vet jeg. Jeg skal forsøke noen av de nåværende produktene til Off. Og så skal jeg prøve Autan, som du foreslår. Men midlet jeg har brukt de siste årene fungerer ok. på mygg. Det er knotten (liten flue, som biter i huden) og ei flue alla Tune flua, jeg egentlig søker middel mot. Men, takk for tips.

Editt: Glemte at du hadde anbefalt Autan, mot knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelolja er vel produsert av Cederoth. mens Djungelgel ble produsert av OFF. Stemmer at den som het djungelolja hadde det navnet over hele flasken, men altså ikke produsert av OFF.

Hvis du tenker på de flekkfluene som biter noe j...... så hjelper Autan på de men en bør smøre seg ganske ofte. Får nok noen bitt uansett men slipper 20stk av de i slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på de flekkfluene som biter noe j...... så hjelper Autan på de men en bør smøre seg ganske ofte. Får nok noen bitt uansett men slipper 20stk av de i slengen.

Ja, de er på samme størrelse, som Tune flua. Dvs. sett ovenifra så er de trekantet, med mørk vinge. Men andre farger. Og de har noen runde flekker oppå vingene. Ja, de kan være plagsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de som kalles flekkflue, blinding, trekantflue etc. Er vel en klegg. De svermer 2-3 uker i overgangen juni/juli(hvertfall i lavlandet på østlandet). Skjer når det blir varmt nok. Etter de har lagt egg blir de borte.

Så beste er å holde seg unna områder hvor de er den perioden. Har vært en del ganger på Fjorda på padletur. Noen ganger i svermperioden. Alle hadde vel 10-20stk rundt seg til enhver tid. Vært samme sted i august og ikke sett noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ta det helt ut, så har jeg en historia fra min far. Far'n min jobbade før Verdenshelsoorganisasjonen (WHO), og hade en del dager ute i forskjellige djungler i Asia. En gang blev han skikkelig dårlig i magen, men var heldig: Han hade kontakt med en sovjetisk forskningsgruppe på samme sted. Han fikk et ark med ganske store tabletter, i en umerket forpakkning. Den var rød. Instruksen fra Sovjeterne var: Du trenger kun én for å bli frisk.

Så til saken: Ikke bare blev han frisk på 24 timer, men det fanns ikke en insekt som likte honom på 48h. Vi vet fortsatt ikke vad det var, og det var sikkert ikke nyttigt (hela huden blev knottrig), men om man virkelig vill, så ær sikkert røda umerkte piller standard issue i visse kretser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Off" var å få kjøpt for litt siden, som "borgern" også nevner. Men oppkjøp, endringer og alt det der kan jo gjøre det til noe i nærheten av en umulig oppgave å finne ut av, men hvorfor skal en egentlig det da? Dette med myggmidler minner meg mye og hvordan sommeren var da vi "gikk i knebukser". Men det er vel hukommelsen som er problemet heller enn vær og myggmidler. Ikke det at jeg husker så godt, men skrekk og gru hvor jeg husker den fete "Finns Myggolje"! Og for ikke å snakke om advarslene mot at den kunne skade (mine dyrekjøpte og elskelige) fluesnører.

Det fines massevis av gode myggmidler og det er ingen grunn til å tro at de blir dårligere og dårligere selv om helse- og miljøaspektet får en mer fremtredende plass i problematikken ettersom tiden går.

Men Jungelolje ble da vel ikke forbudt!? Den inneholdt bare 10% DEET og er ikke merket med noe jeg gjenkjenner som "svartelistet" idag.

Det ultimate myggmiddelet heter forresten "Vinter" og opptrer sånn noenlunde en gang i året og er til overmål gratis.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Off" var å få kjøpt for litt siden, som "borgern" også nevner. Men oppkjøp, endringer og alt det der kan jo gjøre det til noe i nærheten av en umulig oppgave å finne ut av, men hvorfor skal en egentlig det da? Dette med myggmidler minner meg mye og hvordan sommeren var da vi "gikk i knebukser". Men det er vel hukommelsen som er problemet heller enn vær og myggmidler. Ikke det at jeg husker så godt, men skrekk og gru hvor jeg husker den fete "Finns Myggolje"! Og for ikke å snakke om advarslene mot at den kunne skade (mine dyrekjøpte og elskelige) fluesnører.

Det fines massevis av gode myggmidler og det er ingen grunn til å tro at de blir dårligere og dårligere selv om helse- og miljøaspektet får en mer fremtredende plass i problematikken ettersom tiden går.

Men Jungelolje ble da vel ikke forbudt!? Den inneholdt bare 10% DEET og er ikke merket med noe jeg gjenkjenner som "svartelistet" idag.

Det ultimate myggmiddelet heter forresten "Vinter" og opptrer sånn noenlunde en gang i året og er til overmål gratis.

:)

Ja, vinter er nok det beste middlet mot mygg. :)

Du skriver noe om, at du tror myggmidlene er like gode i dag, som før. Eller antyder det. Ja, mulig det! Men jeg har ikke funnet det og det er derfor jeg diskuterer dette. Minner om noe jeg skrev tidligere her, om sammenligningen Eurak og OFF, på 80-tallet.

Jeg vet jo ikke om indigrensene til Eurax har endret seg på disse årene. Og heller ikke om dagens OFF, er anderledes enn tidligere. Men Euraks var betydelig dårligere, den gang. Så hvis ikke Eurax har fått nytt innhold i dag og den blir fremdeles ansett som bra, av noen også apotekene. Så jeg betviler at Eurax, er bedre en den myggoljen jeg har etterlyst. Og som nevnt, så skal jeg sjekke ut dagens Off produkter.

Hva "Jungelolje" hadde av giftstoffer, på tidlig 80-tall vet ikke jeg. Men jeg er temlig sikker på at den ble forbudt da. Og den ble sansynligvis produsert av en annen produsent, enn dagens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg fikk jakta i høst stort sett ødelagt av hjortelusflue her på øvre romerike. Brukte Autan, men vet ikke om det hadde noen virkning på dem (kan jo hende jeg hadde blitt spist opp istedetfor kun plaget ihjel om jeg ikke brukte Autan....).

Noen som har erfaring med disse små-dejvlene og hva som holder dem på avstand ?

Jeg ble kvitt ganske mange insekt-fobier etter 1 år i telt i bushen i Australia, men kunne godt tenkt meg å slippe å noen gang se de krypa der igjen.....man kan se det positive i det og man blir jo for kvitt blyghet når man (ved siden av riksveien) må strippe ned til nettoen, vrenge alle klær og sekk for å plukke 20-30-40 hjortelus fra alle kriker og kroker i stoffet/ plaggene før man setter seg inn i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hjortelusflua virker ganske vemmelig. Jeg visste ikke hva det var før jeg googlet det nå, og det rådet jeg plukket opp var at det var lurt å dusje grundig før man legger seg om kvelden, slik at man slipper å ha de kravlende rundt i sengen neste dag.

Hvor og når finner man mest av disse jævlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lest har de (heretter kalt HLus) nå spredd seg fra sør i østfold mot nord + vest i en sirkelform til sør i hedmark og oppland. Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud og Vestfold er berørt. Du finner den visstnok kun der det er hjortedyr, men jeg tviler på at den sjeldner mellom ville hjortedyr og husdyr som hest og kyr.

Den lander på det den håper er et hjortedyr. Deretter kaster den vingene og kravler inn gjennom pelsen (eller hårene på hodet ditt) til skinnet (eller hodebunnen) på jakt etter 1. mat (blod) og 2. en partner. Den legger deretter egg/ pupper som faller til bakken og klekker først påfølgende høst. Den nye HLus gjentar prosessen.

Den er ekstremt vanskelig å ta livet av. De er flate og harde i kroppen. og å klemme den mellom tommel og pekefinger så hardt du klarer bare ler den av, men jeg fant det effektivt å dele den i to mellom tommelneglen og pekefingeren. Effektiv drapsmetode, men det var så mye av dem at tiuren har sluppet billig unna.... siste turen jeg gikk snudde jeg etter bare 10 minutter. Jakt skal liksom være litt beroligende for sjela...

Det virker som om de er inaktive når det er under +5C og mens det er mørkt, men det kan ha vært tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall her i Lillomarka(Oslo) så dukker den opp uti siste del av august og september. Er vel da den har noe sverming. Hatt den i bakhodet noen ganger men bare enkeltindivider. Ingen i år. Har aldri bitt, Har veldig kort hår og stort sett såpass svett at den vel har nærmeste druknet når den åpnet gapet :-)

Men det er vel andre steder den er i større antall og mer plagsom. Hørt det er en del mer av den i Østmarka.

Myggmidler har vist ike noe effekt men har ikke testet så mye. Tips til folk som har hår til det å ta med en kam når man er i områder med fluene. Den prøver seg stort sett i nakken. Så da man man være kjapp å gre den ut. Den feller vingene når den lander så den man har gredd ut kommer ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kort hår og hverken det eller svette har vært særlig avskrekkende, men nå vil jeg si det har vært avsindinge mengder i de områdene jeg har beveget meg. Hver gang jeg så ned på brystet på jakka hadde jeg minst en eller to som kravlet oppover. Samme på skuldrene. Det rare er at jeg bor 1,5-2 km unna samme skogen, midt mellom noen jorder og der har jeg aldri sett dem, så de flyr ikke langt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kort hår og hverken det eller svette har vært særlig avskrekkende, men nå vil jeg si det har vært avsindinge mengder i de områdene jeg har beveget meg. Hver gang jeg så ned på brystet på jakka hadde jeg minst en eller to som kravlet oppover. Samme på skuldrene. Det rare er at jeg bor 1,5-2 km unna samme skogen, midt mellom noen jorder og der har jeg aldri sett dem, så de flyr ikke langt iallefall.

De klatrer opp i trærne for å slippe seg ned. De kan ikke fly :) Forbanna ekle dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klatrer opp i trærne for å slippe seg ned. De kan ikke fly :) Forbanna ekle dyr

Da må det faen meg være mange av dem i skogen rundt der jeg bor for det virker nesten som om de svermer sånn som flyve maur gjør. 20 blanke kroner til den som utrydder disse krypa. Rart dem har holdt seg i øst-Europa i tusenvis (millioner ?) av år også plutselig vandrer vest- og nord-over..... er jo bare 20 år siden dem først ble rapportert sett i Norge :mad:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurskog-Høland har store skogsområder og mye hjortevilt og følgelig er "æljlusa" godt representert her. Det varierer nok noe når lusa begynner å bli plagsom. Kanskje har det noe med temp og fuktighet å gjøre, men fra noe utpå høsten og til etter æljjakta er jeg sjelden i skauen. I den grad jeg tar en skautur følger jeg stort sett skogsbilveiene og da går det tålig bra. Du skal imidlertid ikke mange meterne vekk fra veien før du "tvinges" tilbake. Etter et par frostnetter er skauen igjen en trivelig plass å være. Det føles også som om problemet har blitt større de seinere årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
40 minutter siden, can skrev:

Noken som har prøvd dette her : https://www.fjellsport.no/divfriluft-jungelolje.html var i ei hendig lita flaske som sikkert ikkje er så lett å ødelegga

Brukte det masse i ungdommen. Rundt 1990. Det ble forbudt en periode fordi det var altfor mye DEET i det, så kom det tilbake i mildere utgave. Er egentlig noe skikkelig dritt å ha på seg. Blir som å smøre seg inn med matolje. Du blir og forblir skikkelig oljete til du får vasket det av med såpe. Ikke alle klær er så glad i olje heller.
På den tiden fant vi ut at Eurax krem, som vi hadde med for å smøre på etter vi fikk masse stikk, faktisk funket veldig bra mot  mygg også. Mygg landet ikke på hud som var smurt inn med Aurax.

I senere tid sverger jeg til Autan family i gel form. Fåes i matbutikken. Det i kombinasjon med over-disken-antihistamin og mygg/ knott er ikke lenger noe jeg tenker nevneverdig over annet enn å få dem inn i munnen og øynene, men ingenting man smører på hjelper mot det.

Små flasker som ikke går i stykker får du på eBay eller Ali for noen kroner stk og gratis frakt. Feks. disse her, 12 små flasker for $10. Jeg har flere sånne som jeg har forskjellig på myggmiddel i én (Autan gel), solkrem i en annen, osv. Leter du litt finner du sikkert noen som selger i løsvekt også.

Flere 1
Flere 2

Flere 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X100 funker fjell. 

Med ca 98% DEET er det ikke noe du smører på huden før du har fått de ungene du skal ha, men det duger. Bruker det på håndbaken om det er ekstremt med myg. Ellers brukes det mye på caps, buff osv slik at man unngår at myggen sitter der og stikker gjennom...


Ellers brukes mye Autan på dusjespray her. Ved ankomst til ny plass etter å ha ruslet rundt i skog og kratt så trekker man gjerne med seg en del mygg. Så ved ankomst ny plass så er det fast rituale å dusje i Autan i det man tar av sekken ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.