Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det mulig å korte(klippe) ned en dunpose?


Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en gammel dunpose som er litt lang. Posen er "stygg" kamuflasjefarge og ingen glidelåser. Kun mulig å snurpe igjen åpningen til hodet. Den veier ca 1 kg, og er litt kald ved rundt null grader. Men det går om man kler seg.

Er det uproblematisk å sy denne igjen, slik at den er i passe størrelse og klippe av det resterende? Og hvordan unngår man da en kuldebro nede i bena der man syr igjen?

Tenkte at da kan jeg spare litt vekt og plass i sekken, og kanskje den blir litt varmere når den er mer passelig.

Kan det da være en idè å ta vare på det dunet man har til overs for å fylle dette i de andre kammerene for å kanskje øke komfortemperaturen litt?

Hvordan bør man gjøre dette best mulig? (har en mor som har symaskin, og liker å sy)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ingen erfaren skredder, men jeg tror at dette er en jobb som krever at du (eller din mor) er klar for en skikkelig utfordring.

Det å sy/ endre på dunprodukter er vistnok en skikkelig drittjobb.

Dette har jeg fra en av damene i systua på Bekkestua som i følge dem selv er omtrent de eneste i landet som gjør den type jobber.

Jeg var der med en dunjakke som jeg hadde ødelagt drageren på glidelåsen på, og hun var meget fornøyd med å finne en drager som passet i samleboksen sin.

Hun forklarte meg også at vi begge kunne være fornøyd med at hun slapp den jobben. (jeg fikk ny drager og jobben for en 50-lapp eller noe, så jeg var fornøyd)

Hvis du eller moren din har lyst til å prøve vil jeg anta at dette ikke er uproblematisk, men heller ikke umulig.

Husk at du må sy igjen før du klipper så ikke dunet slipper ut, og så må du vel antagelig sprette opp den sømmen igjen etterpå.

Damen i systuen antydet at det ville kostet meg en god del hundrelapper å få skiftet glidelåsen hvis hun ikke hadde funnet en drager som passet, og at hun egentlig ikke hadde lyst på jobben....

Hvis alternativet er å kaste posen, og du eller din mor har lyst på en utfordring så kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Kom ihåg ett blogginlägg med Anneli Wester om att sy i dunprodukter. Länk här:

http://www.utsidan.se/blogs/anneli/dansa-med-anglar-eller-bara-flytta.htm

Att flytta blött dun är nog relativt lätt men att sy igen och få det tätt tycker jag verkar svårt men det finns säkert tejp man kan använda som gör sömmen tät. Sedan hur du skall göra för att få till fotänden? Fråga någon som är duktig på att sy, gärna proffesionell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.