Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivyac - noen som har erfaringer?


Haakon

Anbefalte innlegg

Jeg er endel på tur alene og trenger egentlig ikke alltid mitt 2kg 2-mannstelt. For meg er det viktigere med lav vekt.

Har sett på noen bivyacs, men lurer på hvordan dette egentlig er i praksis.

Er det noen som har praktiske erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt både Helsports gamle Bivuak ganske mye, både 1-manns og 2-manns utgaven. 1-mannsen er mest som et litt romslig soveposetrekk, med en bue som holder duken opp og vekk fra ansiktet, og plass inni til at du kan trekke med deg utstyr inn hvis du ikke har så mye. 2-mannsutgaven gir god plass til en person og alt utstyr, men det går fortsatt kun an å ligge, såvidt plass til å lese på senga :) Egner seg derfor til turer med godt vær der du er ute hele kvelden og bare kryper inn når det er leggetid. Begge mine tåler regnvær godt forresten, så ruskevær på natta er ikke et problem. Fordi bivuakken er så lav tar ikke vinden noe særlig heller. Ikke så morsomt å stå opp til regnvær, men har du planlagd litt kan du innta en enkel frokost liggende før du kravler ut.

Jeg veit ikke om disse fortsatt er på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lengre tur med en gammel, militær 3-i-1 sovepose med yttertrekk i tykk, grov Gore-Tex. For øvrig den eneste Gore-Tex'en jeg har brukt som virker som annonsert.

Den er varm nok, tørker klær på en times tid og er en drøm å krype ned i når været er ille på slutten av en lang dag. Tar liten plass, veier litt mer enn bare sovepose og underlag.

To problemer.

- Klaustrofobisk om du ligger på ryggen og får trekket rett i ansiktet. Med noen treningsrunder på forhånd er ikke dette noe stort problem.

- Luftingen på denne er stor og bra, men uten myggnetting, hvilket blir et savn når myggen er sulten nok til å prøve seg på myggstiften.

I år blir det to turer med Jerven Exlusive med underlag fra Klymit. Litt mer plass å snu seg på, en liten sekk og støvler går til nød inn.

Underlaget bør være innenfor yttertrekket.

Bivy'en er først og fremst en rask soveplass. "Teltkos" er det fint lite av med mindre det er oppholdsvær. Men du får et annet forhold til stjernehimmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.