Gå til innhold
  • Bli medlem

- Lett skallbukse til sommerbruk (erfaring med dri3?)


aker

Anbefalte innlegg

Jeg har erfaring med Norrøna Falketind bukse i Proshell. Den er tett og beskytter bra men etter min erfaring er den ikke spesielt slitesterk. Sleit diverse hull i den etter ganske kort tids bruk i fjellet. Ellers syntes jeg erfaringen din med Dri3 hørtes drøyt ut og som andre har påpekt allerde hørtes det ut som produksjonsfeil. Jeg har gått med Norrøna Trollveggen Dri3 bukse de siste årene. Den er potte tett og utrolig solid. Mitt eneste ankepunkt er at jeg syntes dri3 er lang tettere og fører til mye svette sammenlignet med andre membraner jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill!

Merker jeg er litt skeptisk til Norrsøna Falketind proshell, mest pga. erfaringer med slitestyrken.

 

Om noen har erfaring med Klättermusen Eitre?

Vanskelig å finne erfaringer (selv på utsidan.se). Setter også pris på erfaringer med Klättermusens membran Cutan Stretch!

 

Har fått sett på Bergans Super Lett Long Zip - synes den var i overkant romslig. Andre Bergans modeller som anbefales?

 

Oppdatering om Falketind dri3:

Norrøna ringte meg igår og kunne fortelle at reklamasjonen var godtatt, får håpe det var et dårlig eksemplar som jeg hadde kjøpt. Blir nok ingen ny dri3-bukse på meg..

 

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Falketind Dri3 bukse og er meget fornøyd. Jeg har ennå ikke blitt våt verken i regn eller snø. Utrolig at en så lett og tynn bukse kan ha disse egenskapene. Slitestyrken virker tilfredsstillende for normalt friluftsliv. Har også en 8 år gammel Trollveggen jakke som ennå holder meg tørr , men denne er i GoreTex.

 

Forleden tok jeg sjansen på å kjøpe meg en Bitihorn Dri1 jakke som er ekstremt lett og tynn. Regner ikke med den helt store slitestyrken her , men siden Dri3 buksen overrasket meg slik så tar jeg sjansen. Fin å ha i sekken for vind og regnbeskyttelse i sommerfjellet.

 

Jeg har ikke brukt mine klær til klatring på skarpe steiner eller klatret over piggtråd , men til "normalt" friluftsliv holder Dri3 produktene mål eter min mening , er spent på hvor mye Dri1 jakken tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere innspill!

 

(Super)lett betyr som regel lavere slitestyrke. Derfor vil f.eks. Norrønas Recon og Trollveggen tåle mer enn Falketind. En bukse med høy slitestyrke vil ofte veie over 500 gram.

 

Tja, som regel. Buksen jeg er på jakt etter skal erstatte en Norrøna Nansen Packlite som veier lite (godt under 500 gr) og som har vært veldig slitesterk, den har holdt i 4 år med mye og relativ tøff bruk. På jakt etter bukser med samme slitestyrke og vanntetthet - har et lite håp om at den perfekte buksa finnes der ute ;)

 

Jeg har Norrøna Falketind Dri3 bukse og er meget fornøyd. Jeg har ennå ikke blitt våt verken i regn eller snø. Utrolig at en så lett og tynn bukse kan ha disse egenskapene. Slitestyrken virker tilfredsstillende for normalt friluftsliv. Har også en 8 år gammel Trollveggen jakke som ennå holder meg tørr , men denne er i GoreTex.

Jeg har ikke brukt mine klær til klatring på skarpe steiner eller klatret over piggtråd , men til "normalt" friluftsliv holder Dri3 produktene mål eter min mening , er spent på hvor mye Dri1 jakken tåler.

 

Enig i at stoffet var veldig behagelig, bare synd min ikke holdt tett. Min Falketind dri3-bukse ble dessuten raskt slitt nederst ved skoene, ble ikke veldig imponert over slitestyrken. Har nok et litt tøffere krav mtp slitasje enn deg, så må nok satse på noe annet enn dri3 ;)

 

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei.

 

Pluss: Lett (290 gr), god ventilasjonsglidelås, Gore-tex packlite (lav vekt)
Minus: Ingen bukseseler, Gore-tex Packlite (mindre slitesterk?)

 

 

Har LIM II jakke og Bukse.

Buksa er så enkel som den kan bli, strikk i livet, to glidelåser ned leggene for ventilering.

Min bruk er som overtrekksbukse når det regner eller er vått.

 

Som lett Regnbukse / overtrekk ved behov er den 9/10 for mitt bruk.

Lett & liten pakkvekt. (veide min til 220g, ser oppgitt vekt er 290g)

990kr gjør også at jeg tørr å bruke den.

 

Hvorfor den ikke passer til deg? : Har ikke "testet", men tviler på den tåler like mye som de som veier dobbelte.

 

Edit : Dobbeltsjekket, vekta sier 224g, størrelse L...

Edit 2 : Kanksje jeg har Lim 1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpha SL Pant - http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=NO&gender=Mens&category=Pants-Shorts&model=Alpha-SL-Pant

 

Denne er jeg veldig fornøyd med. Man merker knapt at man har den på seg, veldig behagelig å gå med. Det er glidelåser fra topp til bunn på begge ben, som gjør at det går raskt å ta den på seg om været plutselig skulle bli dårlig. Den veier kun 365g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar!

Har LIM II jakke og Bukse.

Buksa er så enkel som den kan bli, strikk i livet, to glidelåser ned leggene for ventilering.

Min bruk er som overtrekksbukse når det regner eller er vått.

Som lett Regnbukse / overtrekk ved behov er den 9/10 for mitt bruk.

Lett & liten pakkvekt. (veide min til 220g, ser oppgitt vekt er 290g)

990kr gjør også at jeg tørr å bruke den.

  

Mange som skryter av den Haglöfs-buksa. Den er fortsatt aktuell! :)

- Har du prøvd den i skikkelig regnvær?

- Holder glidelåsen tett langs hele benet?

Alpha SL Pant

Denne er jeg veldig fornøyd med. Man merker knapt at man har den på seg, veldig behagelig å gå med. Det er glidelåser fra topp til bunn på begge ben, som gjør at det går raskt å ta den på seg om været plutselig skulle bli dårlig. Den veier kun 365g.

Se her ja, den har jeg ikke sett enda. Skal så absolutt vurdere den! Liker den nye kroken på toppen istedet for knappen som er på Alpha LT-buksa. Pluss for forsterkninger flere steder.

- Hva synes du om glidelåsen - fungerer den bra til ventilasjon?

- Holder glidelåsen tett?

Skal ta en runde i ettermiddag i Oslo og se om jeg rekker å prøve Haglöfs LIM II, Arc'teryx Alpha SL og Norrøna Recon. Rekker jeg, skal jeg prøve Beta AR (Proshell, men dessverre gamasjer).

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har slutta med skallbukse på sommerstid. Bruker heller en lett luftig bukse som tørker på et blunk og en tynn regnbukse i sekken i tillegg. Montana terra bukse og en lett regnbukse på 200 gram. Regnbuksa er fin når man ikke er i aktivitet eller om det er kaldt.

Skallbukse blir for klamt og om den ikke blir våt utenfra blir den det inni av kondens under aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallbukse blir for klamt... Sies det.

Jeg har ikke den opplevelsen med min skallbukse.

Selvom jeg helst går i shorts så lenge det er plussgrader, så blir det oftere og oftere at skallbuksa er på ettersom sommeren begrenser seg til et par dager innimellom alt regnet :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skryter av den Haglöfs-buksa. Den er fortsatt aktuell! :)

- Har du prøvd den i skikkelig regnvær?

- Holder glidelåsen tett langs hele benet?

 

Viser seg at det er 3 versjoner av LIM buksene til Haglóft.

- Lim "1"

- Lim II

- Lim Ultimate II

Alle 3 er i salg pr i dag, og jeg har ikke den versjonen du ser på. :)

Har ikke hatt noen som helst problemer med regn eller vått.

På den turen avatarbildet ble tatt gikk vi 15km med oppakking og midt i turen så ble det lysshow og lydeffekter på himmelen og alle sluser åpnet seg i noen timer..

Bortsett fra litt klam av egen svette så var jeg knusk tørr på mellom og innerlag.

0 problem med glidelåser på den jeg har vertfall.

 

Men igjen, har nok ikke riktig versjon av buksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og innspill fra samtlige :)

 

Endte i går med å kjøpe meg Arc'teryx Alpha SL, ser ut til å være et godt alternativ foreløpig.

Pluss: + Ingen unødvendige detaljer + Visstnok vanntett glidelås (ifølge selgeren) + Forsterkninger på utsatte steder.

Minus: - Packlite (2-lags Gore-tex med "brunt"-materiale, som Johan2000 har advart mot, men den er ikke 3 lags og ikke spesielt stiv). - Ser ut til at det kan være litt plunder å regulere ventilasjonen når en går med sekk. - Ikke mulighet til bukseseler.

Vekten regner jeg verken som en pluss/minus ettersom den er midt på treet (365 gr), håper den tar igjen vektdifferansen til LIM/etc på slitestyrken.

 

Har åpent kjøp i 14 dager, så er mulig jeg angrer meg, men med god erfaring med Arc'teryx og Gore-tex Packlite tidligere håper jeg den skal holde.

 

- L

 

PS: Sitter igjen med en tilgodelapp hos Norrøna Flagship Store i Oslo, om du har tenkt å kjøpe noe der kan du få kjøpe tilgodelappen av meg med litt rabatt => Win-win!

 

PSS: Prøvde Norrøna Recon. En veldig solid bukse, gav et skikkelig godt inntrykk. Er litt frustrert over at Norrøna ikke plasserer en liten klaff over cargolommene når glidelåsene ikke er vanntette. Ser på den mer som en vanntett og slitesterk turbukse enn en overtrekksbukse i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.