Gå til innhold
  • Bli medlem

hybridsykkel


gamleerik

Anbefalte innlegg

Annonse

hvis jeg skulle kjøpt sykkel i den prisklassen ville jeg forsøkt å funnet noe uten demper. dempere på sykler i denne prisklassen er vanligvis ikke all verden. ved å kjøpte uten demper får du bedre utstyr på resten av sykkelen til samme prisen. så kan du evt spare og kjøpe deg en skikkelig demper senere hvis du savner det.

om du burde gå for en cyclocross i stedet for er vanskelig å si, all den tid du ikke sier noe om hvordan du skal bruke sykkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en grunn til at en sykkel er billigere enn en annen. Noen butikker sier at det f.eks. er på grunn av store innkjøp, men slike innkjøp skal jo også sikre butikken en viss gevinst så dette kommer ikke bare kunden til gode.

Hvis du velger en hybrid med dempegaffel så bør den være låsbar. På en slik sykkel som du nevner så er det nok en relativt billig gaffel uten at det nødvendigvis trenger å bety så mye siden de fleste hybridsykkler lever størstedelen av livet sitt på relativt gode veier.

Alivo girsystem er heller ikke noe mer enn sånn ca. midt på treet. F.eks. så bruker Bike Brothers for det meste Shimano XT girsystem på sine hybrider, men så koster de også fra 6- til 8 000,- kroner. Jeg har en hybrid fra Bike Brothers med Alivo girsystem og det nermer seg nå 10 år uten problemer. Det skylles nok like mye godt vedlikehold som kvalitet. Alle bevegelige deler på denne sykkelen er skiftet minst en gang.

Det står ikke noe om hvordan sykkelen er giret. Utvekslingen på noen hybrider er som på en offroad sykkel, mens andre er giret noe høyere. Personlig synes jeg at offroad sykkler er giret for lavt for landeveissykkling.

Jeg ser at Zabel nevner Cyclocross. Dette er en helt annen sykkel enn den du beskriver og en helt annen pris. Cyclocross er en forsterket resersykkel med et helt annet girsystem og en helt annen utveksling enn en hybrid.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article407722.ece

Jeg kjøpte nettop en Vipere cyklocross etter nesten 15 år med hybrid. Det var en ganske stor forskjell, men også en veldig positiv opplevelse.

http://www.spinn.no/newsread/products.aspx?nodeid=5425&docid=11428

Det som slites på en sykkel er stort sett de bevegelige delene og hvis disse er av god kvalitet så er det ikke så veldig nøye med resten.

Det er også veldig viktig at sykkelen passer deg. Kjøp den i en seriøs sykkelbutikk så får du kyndig veiledning. Obs eller Domus eller også en del sportsbutikker har ekspeditører som selger sykkler og som ikke vet mer om sykkler enn om en hvilken som helst annen teknis innretning, og det trenger ike være mye.

Det er skrevet mye på dette forumet om hybridsykkler så hvis du søker litt i nytt og gammelt stoff så vil du nok kunne finne en del gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar folkens!

jeg har nå bestemt meg for å gå for denne : http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65_67&products_id=467

de kunne faget sitt og sa til meg hvordan de skulle stille inn sykkel etter min høyde osv. noe som ga meg en mye bedre opplevelse enn hos gmax som egentlig ikke nevnte noenting bortsett fra specs.

var også på nettsiden til xxl og så den samme merida sykkelen som er linket til over her. den var 1000kr billigere hos xxl, men det jeg la merke til var at det var forskjellige specs på de. antakeligvis i negativ retning! gleder meg til å sette igang nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så det ble syclocross i stedet for hybrid? Et bra valg synes jeg. Prisen var også ganske fin. Min Vipera syclocross kostet i utgangspunktet 15000,-.

Denne sykkelen vil sansynligvis gi deg mange fine opplevelser, men vær klar over at hvis du ikke har syklet med denne typen styre så er sittestillingen noe anderledes enn på en hybrid. Ikke legg ut på de lange turene før du har vendt deg til dette, da ender du bare opp med stiv nakke og rygg.

Jeg regner med at du har fått en sykkel med rett størrelse. Den må ikke være for stor eller for lang fra sete til styre. Til å begynne med kan det noen ganger lønne seg å snu styrestemmen opp ned. Da kommer styret litt opp og du får en litt høyere sittestilling. Ikke mer en et par cm men det merkes.

Hvis du har sykklet hybrid eller offroad med dempegaffel før så vil du merke en kjempeforskjel. I motbakkene er det bare å gire ned et par hakk, reise seg opp og tråkke til.Sykkelen eksploderer som en godt trimmet sportsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det skal være helt riktig størrelse :) de målte og holdt på når jeg var der å prøvde sykkelen. og jeg har heller ikke lagt ut på lange turer enda så har ikke merket noe vondt i rygg/nakke, men kjenner jo at det er en uvant sittestilling da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips.

Jeg sykler til jobben nesten hver dag. Ca 16km hver vei. Været her hos oss er ofte dårlig og det brukes en del salt på veiene vinterstid.

Når jeg kommer frem, jobb eller hjemme, spyler jeg hele sykkelen med vann. Ramme, hjul og drivverk. Det er utrolig hvor mye dritt som legger seg på sykkelen.

Hvis støv og sand får stå på sykkelen i noen timer så tørker vannet bort og sand og støv blir sittende igjen. Ved videre bruk av sykkelen ligger dette og sliter på drivverk og lager (hvis disse skulle være litt utette).

Jeg smører kjede og girsystem med teflonsprey. Den holder ikke så lenge som olje, men binder ikke opp skitt og sand på samme måten som oljen gjør, og så holder drivverket seg blankt og fint. Med olje så blir dette svart og skittent i løpet av en liten sykkeltur.

Jeg vasker sykkelen ofte og da bruker jeg enten voksshampo fra Biltema eller hvis det er tomt, vanlig Zalo oppvask. Etter vask med zalo går jeg over alle blanke og lakkerte deler med vanlig bonevoks for bil. Dette hindrer støv og skitt fra å feste seg til sykkelen og dette forsvinner lettere ved spyling.

Slik vasking og gnikking kan kanskje virke noe i overkant, men dette har jeg også gjort med min gamle hybrid som nå nermer seg 10 år og er nesten like fin som da den var ny.

Etter vask og når det regner vil du kanskje reagere på støy fra bremsene, men dette kommer bare av vann på bremseskiver og klosser og er helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.