Gå til innhold
  • Bli medlem

hilleberg staika


oah

Anbefalte innlegg

Annonse
har lyst til å kjøpe meg et lite telt.

noen som har erfaring med hillebergs staiko. et selvbærende tomannstelt.

mvh

oah

Har ikke erfaring med dette teltet. Men jeg har et Exped Orion extreme, som også er et selvbærende tomannstelt og et fantastisk sterkt et sådann.. Jeg er ikke villig til å betale Hilleberg priser, når man kan få noe tilnærmet like bra, mye billigere:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10502&prodid=42430

En gjennomgang av teltet her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig telt som er svært kraftig. Høy kvalitet og gjennomprøvde løsninger. Trenger minimalt med bardunering.

Dette er teltet jeg plukker med under litt tøffe forhold vinterstid, eller i pent vært på sommeren.

Er du veldig lang (over 190) skal du være klar over at endeveggene skrår endel og du kan komme borti hvis du ligger i en vinterpose som bygger mye.

Om du ikke ser for deg svært tøff bruk bør du kanskje vurdere Allak som veier endel mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke..

Jeg vurderte et hillebergtelt for en tid tilbake. Jeg synes også det var uforholdsmessig dyrt. Men i USA fant jeg teltet til en LANGT rimeligere pris. Men på den aktuelle nettsiden stod det at de hadde blitt anmodet av Hilleberg om ikke å selge Hillebergtelt til Europa. Med tanke på prisforskjellen var ikke det vanskelig å forstå.

Tipper det er ganske godt overpriset her til lands.

Det finnes mange eksempler på gode, men ellers helt normale produkter, som prises veldig høyt uten annen grunn enn å prøve å skape et inntrykk av at det er noe "ekstra eksklusivt". Dette tjener de nok mye penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 var dollaren veldig lav, jeg skulle uansett til usa og kjøpte derfor et Hilleberg Allak telt fra www.moontrail.com for ca 3500kr

Jeg snakket med Hilleberg før jeg reiste, for teltet virket så billig i forhold til de på det norske markedet, men Hilleberg garanterte at der var det samme teltet. Produsert på samme fabrikken i Latvia, eller Litauen eller noe sånt.

Så jeg kjøpte et telt i USA som i Norge koster ca6500kr til 3500kr. Siden jeg brukte det i USA var det en brukt vare jeg tok med hjem til Norge og jeg trengte derfor ikke betale Moms... :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har Staika og er svært fornøyd med det. Bruker det som enmannstelt både sommer og vinter. At det er to åpninger liker jeg svært godt. Da kan jeg få sol inn både morgen og kveld, særlig om du tar ut en stang, da har du åpning i hele teltets lengde. :cool: Dessuten har du også mulighet til le fra vind med to åpninger. Bakdelen med teltet er jo vekta, men det tåler å nærmest brekkes løs fra snøen om det har frosset fast i snøen.

Jeg anser teltet som enmannstelt i alle fall vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

En liten tilføyning til Staika,(og andre telt med skrånende innertelt hvor innerduken er rett over nesa di når du sover.) Du kan nesten ikke snu deg uten å komme oppi duken.

 

Siden stort sett alle kuppetelt har skrånende innertelt vil det kunne være en utfordring vinterstid i spesielt små telt de gangene det ikke er mulig å ha tilstrekkelig lufting på grunn av sterk vind og snøfokk ikke minst når det er kaldt.

 

Kondensen fra pust rimer igjen luftenetting som igjen forsterker rimingen i innertelt. Dersom det blåser ristes rimet løs og drysser i ansiktet, på sovepose og annet utstyr. Varmen fra pusten som jo lager et rimlag rundt åpningen på soveposen i utgangspunktet smelter også rimet som drysser ned og medfører at det blir temmelig vått rundt soveposeåpningen i løpet av natta. Iskrystaller i isolasjonen også.

 

På Keron 4 GT teltet mitt er det lettere å ha kontroll med luftingen da det er større avstand fra yttertelt til innertelt, og at man ikke har innerteltduken rett over nesetippen.

 

Det lar seg jo gjøre å tørke soveposen sånn noenlunde ved å fyre litt kraftig i teltet, og etter hvert legge seg oppå det fuktige med buksa som i mitt tilfelle er av bomull/polyesterblanding. Det fuktige på buksa tørker forholdsvis raskt etterpå  med mye varme i teltet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.