Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur Jarfjordfjellet (Sør-Varanger) i sommer. Tips/erfaringer?


JEKA

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg planlegger en ukes tur til Sør-Varanger i sommer i området Grense Jakobselv - Jarfjordfjellet - Karpdalen. Planen er å gå denne distansen på en uke, og ha 3-4 leirplasser der og gå til ulike vann i nærheten for å fiske og traske litt rundt i området for å se det som er verdt å se.

Jeg har tidligere vært stasjonert i Grense Jakobselv da jeg var i militæret så kjenner området langs elven godt, men jeg trasket mest nede i dalen ved elven langs grensen og ikke like mye på Jarfjordfjellet.

Jeg fikk desverre ikke testet fiskelykken den tiden jeg var der, men hørte fra flere andre at det er mange fine ørret- og røyevann i området. Fiskekart jeg har funnet på nettet viser at det er tett med ørret- og røyevann der. Derfor satser jeg på at det blir mye fisk å spise, men tar selvfølgelig med litt mat så jeg ikke sulter.

Vil jeg som student få fiske gratis? Eller mener fefo at tilreisenede studenter, som studerer (og er bosatt) i Finnmark, får fiske gratis?

Gratis innlandsfiske for:

• bosatte i Finnmark

• tilreisende under 16 år og over 67 år

tilreisende studenter eller vernepliktige i Finnmark

Hadde vært fint om folk kan dele sine erfaringer med fiske og turer i området, og gi meg generelle eller spesifikke tips :D

post-9307-133474785239_thumb.jpg

post-9307-133474785244_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som vet om alle studenter fisker gratis i finnmark, eller om det kun gjelder de som studerer i finnmark?

Da må jeg nesten spørre fefo, så kan jeg dele svaret her. :-)

Noen som vet hvordan man lurer på røya i disse områdene på sommeren? Virker folk får mest ørret om sommeren, mens de som isfisker der får mest røye.

Har selv opplevd å fiske i røyestim uten at de viste særlig interesse for slukene jeg brukte.

Noen tips på gode sluker, metoder osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en konge plan!

Jeg var i nord-norge i fjord og fisket, da fikk vi plenty røye

Her kan du lese om det forøvrig: http://heftig-villmark.blogspot.com/p/17-dager-i-samisk-lappland.html

I de høyereliggende områdene møtte vi på så og si rene røyevann, røya var ganske bitevillig.

Fikk på sluk og spinner, svart-gul, rød, oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en kjempetur det der!

Det er sånnt som bare får meg til å glede meg mer!

Ser dere spiste mye fisk. Hadde dere mye mat med ellers? Har planer om å ta med litt i tilfelle det ikke blir så mye fisk, men er jo dumt å ha for mye med. Kan jo ta med noe som kan brukes som tilbehør til fisken, og som i verste fall kan spises alene dersom jeg ikke får fisk.

Hvor langt gikk dere ca. totalt sett i km? Lurer på om jeg skal sette av flere dager for å få bedre tid. Går helt fint å gå den planlagte strekningen og vel så det på den tiden, men skal jo ha tid til å fiske, brenne bål, gå på noen topper osv.

Har forresten fått høre fra en som er kjent i område at det er fisk i stort sett alle vann, og at fisken stort sett er av fin kvalitet og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til FeFo for å svar på spørsmålet ang. gratis fiskekort. Fikk følgende svar:

Hei!

Det er riktig. Men det gjelder kun for de som studerer eller avtjener verneplikten i Finnmark, alle andre studenter må betale på lik linje som de andre. Nevner i tillegg at alle yngre enn 16 år og eldre enn 67 år også kan fisker gratis. Studenter i Finnmark kan ved kontroll vise til bekreftelse på at de studerer. Student ID og semesterkort bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvorfor står det at tråden er startet av alexstra? Fikk den ikke opp da jeg søkte etter tråder jeg har startet heller.

Begynner å nærme seg tur, og begynner å gleder meg voldsomt :D

Tar fortsatt gjerne imot tips om området spesielt og finnmark/ørret/røye generelt :cool:

Da jeg var i området i vinter hørte jeg at en reineier hadde kjørt scooter og tatt en flokk med løshunder fra Russland på fersken i å spise på en nydrept rein, mener det var to rein som var drept. To av hundene ble skutt på stedet, hvorav en ble skadet og stakk av. Hva ville dere gjort om dere hadde møtt på denne flokken alene og ubevæpnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det nærmer seg tur og jeg har testet ut forskjellig mat og diverse jeg skal ha med forrige helg.

Tok meg en liten tur til Langedalen ved foten av Jostedalsbreen (i nærheten av Tungestølen, som desverre blåste ned i vinter :cry: )

med_gallery_8819_16_484064.jpg

Funderte en stund på om jeg skulle ha med polarbrød, eller vanlig brød på turen, men i tillegg til at det tar plass så har jeg erfaring med at polarbrød mygler fort..

Bestemte meg for å teste ut grove scones fra toro. Det er tørt, så sparer vekt. Det skal kun tilsettes vann og krever ingen heving.

Testet ut å steke på svak varme på primus, med litt smør i pannen under lokk. De ble litt svidd, men ellers var resultatet over all forventning! Absolutt godkjent og skal bli med på tur! Regner med en pose er nok til to-tre dager for en person (til et brødmåltid pr. dag).

7568814546_a06460e0d3.jpg

med_gallery_8819_16_348160.jpg

Har også gått til innkjøp av sluker for en liten formue... Skal nok ikke gå tom for sluker iallefall :cool:

med_gallery_8819_16_1841270.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.