Gå til innhold
  • Bli medlem

Rute til Trolla - Trollheimens høyeste fjell


Ove Smedplass

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke vært på Trolla ennå og begynte å søke etter erfaringer og ruter opp på toppen til dette fjellet, men det var vanskelig å finne noe.

Er noen som har erfaring både fra vinter og sommerrute opp på Trolla så vil jeg gjerne høre om det.

OveS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere ruter til Trolla er beskrevet i "Klatrefører for Innerdalen" . Enkleste veg mener jeg går opp Nordøstflanken fra Giklingdalen. Bratt side av mose, berg og lausgods. Har ikke gått denne selv. Sikkert fin under gode snøforhold om vinteren. I området som denne ruta går opp finnes den "vanligste" skilinja på Trolla. Egner seg nok best for de som mestrer bratt skikjøring.

Et annet alternativ er å gå opp snørenna til Snøskar, for deretter å traversere over Nordre Trolla til hovedtoppen. Her bør en nok ha med tau, selv om det ikke er vanskelig klatring. Følger en eggen strengt siste biten til toppen er det luftig 4'er klatring. Dette partiet kan omgåes.

Videre kan det traverseres over Søre Trolla (rapell på sørsida), og deretter sørover mot Hoåsnebba. Etterhvert blir det greitt å ta seg ned i dalen igjen.

Geir

PS ! Denne tråden burde sikkert vært flytta til Toppturer & Tinderangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.