Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluer for fiske i Finnmark/troms, juni-august


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei

Til sommeren skal jeg få meg noen fine fjellturer i finnmark og troms, med fokus på friskluft og fiske :D Har nettop startet litt med fluefiske, og skal ta meg ett lite kurs om ikke lenge. (noen som vet av noen i fredrikstad?)

Har jo observert at det er en jungel av fluer der ute, men jeg er litt mere interessert i å "cut down to basics", og kanskje ha 10-15 fluer som dekker behovet mitt, som er som følgende:

-Fiskeperiode juni-august(lengre hvis været tillater det).

-Fisket skjer i fjellene i kystområder nordtroms og finnmark.

Noen som har noen tips til hva jeg burde gå for her?

Mvh

Viktor Storelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville hvertfall tatt med noen maurimitasjoner, gjerne i liten str. Ellers ville jeg utrustet meg med et par nymfer, gjerne hareøre e.l. Slike er veldig enkle å binde. Kan forresten anbefale denne boka: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4708427

Der er det først og fremst mange gode fluemønstre, i tillegg står det litt om fluevalg. Forfatteren har også laget en topp ti-liste det kan være greit å ta utg.punkt i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streaking caddis, rackel hanen, daddy longlegs, gniffits gnat, superpuppan, hareørenymfe og noen streamere.

Montana er en streamer som taes mye fisk på.

Der har du en rekke kjente klassikere som fungerer i Troms og i Finnmark.

Lykke til og skitt fiske :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streaking caddis, rackel hanen, daddy longlegs, gniffits gnat, superpuppan, hareørenymfe og noen streamere.

Montana er en streamer som taes mye fisk på.

Der har du en rekke kjente klassikere som fungerer i Troms og i Finnmark.

Lykke til og skitt fiske :=)

Med dette oppsettet så får du fisk gjennom heile sesongen i heile noreg.

Viktig å ha Griffiths gnat ned til str 18. Montana er foresten ein steinfluenymfeimitasjon egentlig men gudane veit kva fisken trur, den er iallefall effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til bytter jeg fortom når jeg bytter mellom tørt og våtfluer.

På flat vann når det ikke er en krusning på vannet så bruker jeg tynnere fortom enn når jeg fisker våtfluer

eg bruker standard o.15 til fjellfiske og går av og til ned i 0.12 på stille vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.