Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett to-mannstelt


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter jeg flytta til det blide (øh våte og snøete) Trøndelag, har jeg ingen å gå lange turer sammen med lenger, og nå er det nok. At ingen gidder være med på lengre fjellturer trenger ikke bety at jeg ikke kan dra! Men, jeg er ei lita jente, og dermed ikke veldig sterk. Jeg har gått noen lange turer med sekk godt over 20 kg, men det er for tungt. Både for hyggen og knærne. Så om jeg skal på tur alene, må jeg tenke mer vekt. Sommerturer krever ikke like mye tungt utstyr som vinterturer, så vi starter der. Også er det kosligere å ligge i lyngen sammen med bikkja med en god bok enn i snøfokken selv om vinterturer har sin sjarm ;) Nok babling. Det jeg spør etter er et lett telt. Jeg har et 3-mannstelt med stormmatter og full pakke, men det veier jo en del. Og istedenfor å spikke på grammene er det greit å starte der jeg kan kutte noen kg med en gang. Teltet.

Jeg ser derfor etter et lett 2-mannstelt. Det må tåle litt dårlig vær, men trenger ikke være et ekstremtelt. Vekt er viktig, men desverre pris også. Noen forslag? Jeg har erfaring med de større varantene av fjellreven og helsport, men tar gjerne i mot tips om andre merker også. Jeg har ikke vært så glad i kuppeltelt tidligere, men kom gjerne med forslag om det og. Det er dog viktig at det er en del plass til bagasje og våt hund i ytterteltet. Er dyret tørt får det komme inn i varmen :P

Jeg har lyst på Fjellreven Abisko Lightweight 2, men det koster glatt sine 5000 kroner. Eller Hilleberg MSR Carbon Reflex 1 til over 6000, men det blir nok litt for dyrt.

Har også sett på Helsport Fjellheimen 2 camp. Den er en tusenlapp billigere og vi nærmer oss grei pris. Nå så jeg at xxl har Fjellheimen Pro Camp 2 til 3200 litt billigere igjen, og ser helt greit ut til mitt bruk. Er dette bare en nyere variant av Fjellheimen 2 camp? Og tilfeldigvis hos en billigere forhandler?

Helsport Telt Ringstind Light 2 - 2011 er jo ekstremt lett og til en fin pris, men jeg lurer på om dette blir litt vel trangt? Både i plass inne og bagasjeplass? Noen som har erfaring med dette?

Helsport Telt Nordmarka 2? Litt det samme. Veldig lett og grei pris, men litt vel liten plass i ytterteltet? Hehe og så billig som 1000 kroner gjør meg nesten skeptisk til kvaliteten. Jeg skal ikke på ekstremtur alene, men det bør jo tåle litt kraftig vind på fjellet.

Jeg får sette meg ned og sammenligne målene og prøve å få sett dem oppsatt, se hva jeg kan komprimisse med og se hva jeg syns, men hadde satt veldig stor pris på noen erfaringer og synspunkter fra dere også! Egenerfaring er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget fornøyd med mitt MSR Carbon Reflex 1 telt. Litt stiv pris men se etter tilbud på fjorårets modell som har gul ytterduk (grønn er årets)

Gode penger å spare på å handle fra UK, feks fra. http://www.completeoutdoors.co.uk/ eller http://www.cheaptents.com/

Har hatt med meg bikkje (golden) på ukestur og selv om det ikke akkurat er kjempeplass så funket fint og vekten er kun 1kg.

Kan jo vurdere Reflex 2 med litt mer plass eller Hubba serien som er billigere og litt tyngre utgave.

Mountain hardwear skyledge 2.1 er også et telt jeg har god erfaring med og her får du litt mer plass innvending og fortelt på begge sider.

Vær obs på at disse "USA teltene" settes opp med innerduken først så hvis det sprutregner kan det fort bli vått hvis man er treg med ytterduken. Fordelen er på solskinnsdager hvor man kan slå opp kun innerduken og få en pause fra myggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro camp er vel nyere versjon ja. Det er vel noe bedre lufting på de så de er bedre egent for vinterbruk.

Fjellheimen serien er gode telt.

Helsport kommer med Fjellheimen Camp 3 superligt nå som veier rett under 2 kilo, men det koster vel veil 7500 eller noe. Er vel heller ingen erfaringer enda hvordan det er i vind kontra vanlig modell.

Ringstind er lette og fine. Har ikke det selv men en kompis har. Han har brukt det med seg, sønnen og bikkja. Da ble det dog litt trangt.

Dog er vel ikke det det mest vindstabile. Skal noe til at det ryker men det er ikke behagelig med telt som flagrer for mye i vind.

Nordmarka serien er noe Helsport lager for XXL. SÅ vidt jeg husker har ikke de ripstopnylon i duk. De er billigere men og tyngre enn tilsvarende andre Helsport telt.

Så har du jo Hilleberg da. De koster gjerne men er bra. Nallo2 GT er vel kanskje en tanke for deg. VEier vel 2,6 kilo og har bra plass i fortelt. De har og kommet med noen lette 3 sesongs nå men de har jeg ikke sett enda.

Selv bruker jeg "amerikanske" telt. Noe mer stenger men selvstående. Gjør det litt enklere der det er vanskelig å få ned plugger.

Selv har jeg bl.a dette https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/StringRidge2

Veier 2,5 kilo og tåler vær og vind bra. Noen liker ikke at man i utgangspunktet setter opp innertelt først men det går å sette opp yttertelt først også.

Her er ikke fortelt kjempestort men det er god plass inne så du kan fint legge bagasje ved siden av deg og bikkja i fortelt, eller motsatt. Får vel begge i fortelt og så lenge du ikke har for mye bagasje. Må bestills fra USA. Betalte vel ca 3000 for det inkl. frakt og MVA.

Det andre jeg har er dette https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

HEr er det 2 fortelt så du kan ha bikkja i et og bagasje i ett. Vekt er 1,6 kilo. Dog er det mye netting i innertelt så det passer best i varmere vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

Jeg la inn en edit med Nallo til Hilleberg samtidig som deg Borgern. Det er noe sånt jeg ønsker meg, men jeg tror prisen blir litt vel stiv.

Disse amerikanske teltene har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, så takk for tips der! De skal skjekkes ut. Men jeg ser det som en ganske stor ulempe at innerteltet settes opp først. Det er ganske ofte regn i norske fjellheimen, og vått innertelt høres fuktig ut ;) Men om det går å sette opp ytterteltet først og så innerteltet uten mye styr er det jo en mulighet. Jeg er stor fan av telt som kan settes opp på under 10 minutter :P

Edit: Jeg så nå at Nordmarka-serien ikke har ripstopnylon i duken, som du skriver Borgern. Da er de nok ikke aktuelle tror jeg. Det finnes mye bedre alternativer som ikke er så fryktelig dyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har et Hilleberg Akto. 1,5 kg. God plass til både meg og hunden, en Labrador. Bruker Jerven Original som fortelt, den skal jo med likevel. Lett å sette opp. Fik et tips her på forumet at det er plass til en ekstra 9mm stang. Da skal det litt til at det blåser vekk. Se teltet på You tube.

post-6946-133474784601_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

Jeg la inn en edit med Nallo til Hilleberg samtidig som deg Borgern. Det er noe sånt jeg ønsker meg, men jeg tror prisen blir litt vel stiv.

Disse amerikanske teltene har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, så takk for tips der! De skal skjekkes ut. Men jeg ser det som en ganske stor ulempe at innerteltet settes opp først. Det er ganske ofte regn i norske fjellheimen, og vått innertelt høres fuktig ut ;) Men om det går å sette opp ytterteltet først og så innerteltet uten mye styr er det jo en mulighet. Jeg er stor fan av telt som kan settes opp på under 10 minutter :P

Edit: Jeg så nå at Nordmarka-serien ikke har ripstopnylon i duken, som du skriver Borgern. Da er de nok ikke aktuelle tror jeg. Det finnes mye bedre alternativer som ikke er så fryktelig dyre.

Letteste måten å sette opp ytterduk først er å kjøpe med ekstra bunn. Det har jeg gjort på mine. Sparer slitasje på bunn samtidig som det gir flere muligheter for oppsett.

1. Inner og yttertelt. 2. Bare innertelt ved fint vær. 3 bare yttertelt.

Siste er vel mest aktuellt hvis man vil ta en pause i ly. Ellers hvis man er på tur man ikke trenger skydd for innsekter og slikt, spare vekt.

Selvstående telt er og lettere å sette opp alene. Bruker vel 3-5 min på UL2 og noen minutter mer på String Ridge siden det har flere stenger.

Et annet du kan se på Er BErgans Compact Light 2 også. Får du vel for litt over 2000. Det veier 2,5 kilo, dog er fortelt noe mindre enn f.eks Fjellheimen 2.

Titt og på Helsport sine sider, et par nye kuppeltelt der. Reinsfjell 2+ og Storsylen 2+. Der skulle du ha fin plass med både bikkje og bagasje. Dog nevner de lite om vekt og pris enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Staika er et knalltelt som du kan presse 2stk inn i, veier ca 3,5kg men kan deles opp. Det er litt dyrere enn en del av de andre teltene her men da ha du også et knalltelt som kan brukes nesten hvorenn det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er eventyrlysten så ikke lås deg inn i "Norske" telt. Prøv å definer hva du egentlig vil ha fra teltet.

Trenger du 2 duk telt eller holder det med singelduk?

Hvor lett er lett nok?

Hva med noe spennende fra USA eller Tyskland?

Tenker du helhetlig? Hvis teltet er mindre, hvor liten/lett sekk trenger du da? Hva med sovepose og underlag?

Hvis du har lyst til å teste noe utenom det vanlige, hva med å spørre om det er noen her som har det så du kan ta en titt på det? Jeg er i Trondheim helga 5. mai hvis du har lyst til å ta en titt på en Tarptent Scarp 2 eller en MLD Cuben TrailStar.

For meg er kjøpeprosessen veldig langdryg og jeg ender opp med å lese masse bloggposter og ser på veldig mye rart.

Å kjøpe fra USA er fort veldig mye billigere enn å kjøpe i Norge, spesielt hvis du kjenner noen der som kan pakke om og videresende som gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er eventyrlysten så ikke lås deg inn i "Norske" telt. Prøv å definer hva du egentlig vil ha fra teltet.

Trenger du 2 duk telt eller holder det med singelduk?

Hvor lett er lett nok?

Hva med noe spennende fra USA eller Tyskland?

Tenker du helhetlig? Hvis teltet er mindre, hvor liten/lett sekk trenger du da? Hva med sovepose og underlag?

Hvis du har lyst til å teste noe utenom det vanlige, hva med å spørre om det er noen her som har det så du kan ta en titt på det? Jeg er i Trondheim helga 5. mai hvis du har lyst til å ta en titt på en Tarptent Scarp 2 eller en MLD Cuben TrailStar.

For meg er kjøpeprosessen veldig langdryg og jeg ender opp med å lese masse bloggposter og ser på veldig mye rart.

Å kjøpe fra USA er fort veldig mye billigere enn å kjøpe i Norge, spesielt hvis du kjenner noen der som kan pakke om og videresende som gave.

Jeg er mer praktisk enn eventyrlysten når det kommer til teltkjøp :) Men tar veldig gjerne mot alternativer.

Du har rett, jeg kunne beskrevet nøyere hva jeg vil ha.

Vekt: ikke over ca 2,7 kg

Jeg er ikke gramjeger, og har ikke noe problem med å bære litt, men som ei jente på 1.60 høy og på tur alene, så må jeg kutte litt vekt. Eh og da kjøper jeg heller et lettere telt enn å legge igjen biffen og boka hjemme :P

Det må være to lags.

Helst tunnelltelt og helst kan ytter og innerteltet settes opp samtidig, men er også åpen for løsninger hvor de settes opp hver for seg om det er mulig å sette opp ytterteltet først i dårlig vær, uten for mye mas.

Det må være plass til en person og hund, eller to personer som syns det er ok å ligge trangt. Det må være plass til forholdsvis stor sekk og en hund i ytterteltet (jeg vil ha bikkja inni teltet om han ikke er klissvåt, men det bør være plass til våt hund i ytterteltet også så jeg slipper at alt blir like vått som bikkja). Derfor tror jeg de aller letteste som Helsport Telt Ringstind Light 2 - 2011 på ca 1,7 kg utgår, men om noen har erfaring med plassen i disse, så kom gjerne med det.

Det skal brukes på ukesturer i fjellet, så det må tåle litt vær og vind, men det er ikke et ekstremtelt jeg er på jakt etter.

Jeg snakker mest om de som er vanlige i Norge, for de kjenner jeg best til, men jeg skjekker ut alle de amerikanske variantene dere kommer med også! Så bare kom med dem :D Tusen takk folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har et Hilleberg Akto. 1,5 kg. God plass til både meg og hunden, en Labrador. Bruker Jerven Original som fortelt, den skal jo med likevel. Lett å sette opp. Fik et tips her på forumet at det er plass til en ekstra 9mm stang. Da skal det litt til at det blåser vekk. Se teltet på You tube.

Glemte å svare på den jeg. Jeg tror jeg syns det er litt for lite plass i både ytter og innerteltet på den varianten der. Og hvis jeg skal ta med ekstra duk og stang, så kan jeg jo like gjerne kjøpe et litt større telt? Men takk for tips. Å søke på youtube er jo smart. Gir et bedre inntrykk av teltene :D Jeg får en hund til neste år, så da blir det to store hunder som skal få plass (men også en til som kan bære når den er voksen da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på om det er mulig å finne 2-mannstelt (evnt 1 mannstelt), til en fornuftig pris? Jeg hverken vil, eller klarer å betale 3-4-5tusen for ett telt som skal brukes i max 2 overnattinger i juni/juli/august. Finnes det noe til 1000-1500 kroner? Gjerne med ett lite yttertelt til matlaging hvis været ikke tilsier at jeg kan sitte under åpen himmel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på om det er mulig å finne 2-mannstelt (evnt 1 mannstelt), til en fornuftig pris? Jeg hverken vil, eller klarer å betale 3-4-5tusen for ett telt som skal brukes i max 2 overnattinger i juni/juli/august. Finnes det noe til 1000-1500 kroner? Gjerne med ett lite yttertelt til matlaging hvis været ikke tilsier at jeg kan sitte under åpen himmel...

Lag en egen tråd om dette, eller bruk søkefunksjonen. Så får tijon diskutert det hun skulle i denne tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på om det er mulig å finne 2-mannstelt (evnt 1 mannstelt), til en fornuftig pris? Jeg hverken vil, eller klarer å betale 3-4-5tusen for ett telt som skal brukes i max 2 overnattinger i juni/juli/august. Finnes det noe til 1000-1500 kroner? Gjerne med ett lite yttertelt til matlaging hvis været ikke tilsier at jeg kan sitte under åpen himmel...

Ta en titt på xxl og se på f.eks. Helsport sin Nordmarka-serie. Der får du greie telt (jeg har ikke prøvd dem selv) ned i 999 kroner. Om de er bra nok til ditt bruk kommer jo litt an på hva du er ute etter og hvordan du skal bruke det. Billigere telt må selvfølgelig kompromisse for å få ned prisen, akkurat som lette telt må kompromisse for å få ned vekta. Disse billigteltene til Helsport har f.eks. ikke ripstop duk som de dyrere variantene deres. Men til din bruk holder det helt sikkert fint ;) Man trenger ikke det beste av det beste for å sove et par sommernetter i telt på lavlandet. Om du ønsker flere tips om billigere telt kan det være en ide å lage en egen tråd :)

Dette er fint!

http://www.fjallraven.se/produkter/talt/singi-lightweight-2

Fjällräven har lett duk. Verd å sjekke flere av deres modeller.

Ja! Det er noe sånt jeg er ute etter. Har sett litt på det der, og det er et av dem det står mellom nå. Har du brukt det selv? Erfaringer med det? Jeg ser det koster rett i overkant av 4000 kroner, og jeg må vel opp på omtrent den prisen for å få det jeg er ute etter. Helsport har også et par jeg ser på til nesten en tusenlapp mindre. Etter å ha sett litt rundt tror jeg at jeg lander på at jeg er villig til å betale rundt 3-4 tusen pluss/minus litt :P

Disse amerikanske teltene klarer jeg ikke helt å like jeg. Det er antagelig tåpelig, men jeg liker ikke fasongen på dem :P Hvordan er disse i sterk vind? En del av dem ser ut som gode vindfang mot et mer strømlinjeforma tunnelltelt. Men de ser ut som de har grei sittehøyde inne da. Det er selvfølgelig en stor fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er noe sånt jeg er ute etter. Har sett litt på det der, og det er et av dem det står mellom nå. Har du brukt det selv? Erfaringer med det? Jeg ser det koster rett i overkant av 4000 kroner, og jeg må vel opp på omtrent den prisen for å få det jeg er ute etter. Helsport har også et par jeg ser på til nesten en tusenlapp mindre. Etter å ha sett litt rundt tror jeg at jeg lander på at jeg er villig til å betale rundt 3-4 tusen pluss/minus litt ;)

Disse amerikanske teltene klarer jeg ikke helt å like jeg. Det er antagelig tåpelig, men jeg liker ikke fasongen på dem :) Hvordan er disse i sterk vind? En del av dem ser ut som gode vindfang mot et mer strømlinjeforma tunnelltelt. Men de ser ut som de har grei sittehøyde inne da. Det er selvfølgelig en stor fordel.

Siden du har flyttet til Trøndelag kan du jo vurdere en tur over grensa til Fjällräven. Tipper du sparer en del..

Jeg har selv et Akka, og har ligget i andre telt fra dem. Ikke i dette. Jeg liker dem veldig godt. God duk, god bardunering, god ventilering, godt brukbare om vinteren, selv om de ikke har stormklaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på telt frå Exped?

Eg har exped venus II extreme (http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/0/9C1604779B74B993C1257857003BBA5A?opendocument), og er nøgd med dette. Dette teltet har to fortelt, så då har du plass til hunden i det eine og bagasje i det andre. Om du er på tur aleine har du i tillegg god plass til bagasje inne i teltet. To stykker på tur med kvar sin store sekk er heller ikkje noko problem, men då er det meste av plassen teke til anten bagasje eller liggeunderlag, og det er lite plass til overs til matlaging og andre aktivitetar inne i teltet. Eg har førebels berre nytta det på sommarstid, men har høyrt dette teltet skal fungere som vintertelt òg. Dette er ei kryssing mellom tunell- og kuppeltelt, så sjølv om du i utgangspunktet er skeptisk til kuppeltelt kan det kanskje vere aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at du sier at du vil ha toduks og ikke amerikanske telt, men har du sett på BD Black Diamond Lighthouse/Firstlight? Da har du et telt på 1,5 kg som også kan brukes om vinteren...

Jeg har ikke noe mot amerikanske telt :? Men de som har kommet forslag på har ikke helt vært det jeg ser etter. Toduks tror jeg at jeg vil si er et krav. Tunnelltelt er det jeg ønsker meg, men jeg kan helt klart fire på det kravet om jeg finner et bedre kuppeltelt. Men god plass i ytterteltet (enten et stort eller to innganger med bagasjeplass) kan ikke fires på (neste år har jeg to store hunder+kløver og min sekk). Ut i fra bildene syns jeg det er lite plass i ytterteltene på mange av de amerikanske? Eller lar jeg meg lure litt av bildene der?

Da er exped venus II extreme som Marihøna foreslo mer interessant, men det veier litt mer enn de nordiske tunnellteltene jeg har sett på, og jeg ser ikke hva dette har som fortrinn som de ikke har. Kanskje unntatt to fortelt. Det er veldig praktisk. Men ett stort gjør egentlig samme hytten (bikkja er lydig og grei og raider ikke sekken etter mat om han sover ved siden av den). Men jeg skal se litt mer på det.

Haha jeg er så teit at jeg føler meg slem om jeg nedstemmer godt mente forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen til Venus er den tredje stanga som gir teltet en 'rygg'. Det gjør at teltet blir selvstående og dermed ikke trenger mye plugger og barduner i pent vær. At de har utganger på siden av liggerettning gjør også at det er et glimrende telt for to personer.

Et tunneltelt for to er lite brukbart da det har utgang i hode eller fotenden.

Har selv Kaitum2 som er et glimrende telt når jeg er alene. Er vi to bruker jeg heller Vella II som har sideutganger.

Ut fra vektkravet ditt er det vel Helsport Fjelheimen Superlight som er best egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tijon

Jeg har et Hilleberg Nallo 3GT og et MSR Carbon reflex 3, og er normalt på tur med 2 pers og 2 hunder (en stor, en mellomstor), og er kanonfornøyd med begge teltene.

Førstnevnte på vinterstid og i høyfjellet, og det siste når ting er litt roligere.

Og, det stemmer nok det du har tenkt og det folk skriver. De skiller litt, og har hver sine fordeler og ulemper.

MSR teltet er ultralett, og samtidig overraskende sterkt, men litt knot med inner-teltet opp først i regn og vind osv. Litt små fortelt er det også, men veldig greit alikevel med fortelt på hver side, da man alltid kan åpne i forhold til vindretningen.

Hilleberg teltet er litt tyngre, men definitivt det teltet jeg ville valgt om jeg måtte ta et av de.

Det er fortsatt lett til å være i "den litt tyngre tunnel-telt klassen", superrobust, praktisk, meget lett og sett opp da både inner og ytter - teltet kommer opp i samme slengen.

Jeg tipper Nallo 2GT passer seg meget bra. Da tror jeg du også kommer under vekt-kravet ditt, og du får et stort fortelt (tipper jeg, det er i hvert fall stort på 3GT)

Dog er de litt dyre da, men kanskje kan du få en bra pris i utlandet.

Et tips kan være å titte på Moontrail.com sine sider (og for så vidt kjøpe der i fra også). De har alltid masse bilder fine bilder av teltene, med folk og liggeunderlag etc, slik at du kan danne deg et bilde av hvor stort teltet faktisk er.

Her får du et bra bilde av 2GT (se nedover på siden)

http://www.moontrail.com/hilleberg-nallo-gt.php

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter det samme, men vil ha et 4-sesongs pga allsidigheten det gir.

Ingen her har snakket veldig om Bergans, og mtp prisklassen og det du er på jakt etter virker jo dette som et knallkjøp?

http://komplettfritid.no/product/bergans-compact-winter-2-pers-tent-green

Noen erfaringer fra andre i tråden?

Det bergansteltet er uhyre lavt og trangt. På vinteren vil du gjerne ha plass til å i det minste skifte mening(!) Har du litt pæng å legge ut ville jeg kjøpt meg et av de amerikanske, MSR, Mountain Hardwear ol. Har selv MH Skyledge 3, det veier akkurat 2 kilo, og Skyledge 2.1 veier vel et par hundre gram mindre. God oppholdsplass og god sittehøyde inne i teltet. Samt 2 utganger/fortelt med plass til 2 sekker. Dette teltet har også såpass god lufting da det stort sett er netting i innerteltet at det er fint å lage mat inni innerteltet. God vindstabilitet og enkelt å få god trim på det er også fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.