Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg fryser i soveposen


Anbefalte innlegg

Annonse

Prøv med ullundertøy, ha kokene vann i en nalgene flaske og putt den nedi rett før du legger deg, lag eller kjøp en fleecepose å ha oppi, eller hvis du kan bruke litt penger, kjøp en tyn sommerpose og ha den nedi isteden. Funker ingen av delene så gå til innkjøp av helsports tempelfjorden sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du seier ganske lite her, og det er nok mykje som kan gjerast... Søv du med mykje kle?..prøv mindre.. Eller prøv som forrige innsendar sa.. eller som eg har brukt å gjere om det vert for kaldt: putte enden av posen oppi sekken...meir varme rundt føtene. Funkar fett=) hugs godt liggeunderlag! Mykje av varmen forsvinn med dårleg underlag! Lukke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lite klær på meg, ingen bukser, kun ullsokker, t-skjorte underbukser for å være nøyaktig.

Har prøvd med ullundertøy i bilen men uten underlag, kun noen fleecetepper. Der begynte jeg å fryse og.

Kan det hende at kroppen ikke produserer nok varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne svare sikkelig så må du fortelle litt mer om under hvilke forhold du bruker posen, ca vær/tempratur, hvilket liggeunderlag, telt/hytte/bil og gjerne litt om soveposen. Hvis du tror at kroppen kansje produserer forlite varme så prøv å skape litt blodgjennomstrømning før du legger deg (men ikke så du ligger å svetter), spis og få i det nok veske, gå på do, etc.

Det at du strammer inn soveposen sikkelig er også viktig slik at du minimerer luftinga inn i posen. Hjelper lite med en sikkelig sovepose hvis vær og vind har fri tilgang rett ned i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av sorten "Cold as ice". Pass i hovedsak på å ha bra underlag, et bamse oppå og et exped downmath pleier å fungere supert.

Ekstra klær fungerer også bra. Når gradene ligger på under 25 minus så ligger jeg i dunjakke, med alt annet også unntagen skallbekledning.

Som tidligere nevnt, nalgeneflaske, gå på dass før du legger deg, og spis elller drikk noe varmt hjelper masse.

Fyrer du med primus i teltet, så hjelper det en masse å varme opp posen før du legger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten det som er nevnt, så hjelper det å dekke litt ekstra på knær og rumpe spesielt og innta tilstrekkelig mengder med karbohydrater. Jeg opplever selv at komforttemp. tilsvarer hva posen er godt for om jeg bruker ullundertøy på hele kroppen, sokker og lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med McKinley poser men har en sekk. Det er jo ikke noe luksusmerke akkurat.

Kanskje du bør innvestere i en sovepose av noe bedre kvalitet hvor temp-angivelse stemmer bedre med virkelighet.

Ellers er mine tips:

- Våkner du og må pisse så piss med en gang. Man fryser klart lettere pissatreng og resten av natta blir kald og dårlig søvn.

- Godt underlag

- Ikke legg deg med for mye klær på. Ta minst mulig å kle heller på deg litt hvis du våkner at det er kaldt. Har du for mye klær svetter du lett og når det blir rått blir det kaldt.

- Må du bruke trøye så bruk ull og ikke bomull. Det holder bedre varme hvis den blir litt rå.

- Sov med lue hvis du er av sorten som ikke fikser ligge i posen helt igjen(Jeg gjør ikke).

- Snurper du posen for mye igjen og puster i posen skapes kondens og fukt. Det blir kaldt etterhvert. Ha ansiktet utenfor posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klærne du tar av deg når du legger deg kan det være leurt å ta med seg ned i posen. Legg ullklær og fleece under ryggen og legg yttertøyet på oversiden av kroppen. Det er en fordel å bruke innerpose i soveposen. Den varmer litt og så sparer du posen en del. Klær som du ikke har på deg legger du mellom innerposen og hovedposen.

Et yttertrekk hjelper også, men det er nok rett som det sies av flere i denne tråden. Underlaget er veldig viktig.

Jeg har en pose som skal være en såkalt "Ekstrempose". En Halti Pamir. Den begynner å bli gammel, men er lite brukt. De to siste vintrene har jeg prøvd den og sammenlignet med en Ajungilak Iglo med en tynn sommerpose inni. (Komforttemp fra +4 grader.) Igloen + sommerposen vinner suverent både hva vekt og varme angår.

Ajungilak Iglo er vel det som kalles en tre sesongers pose, men med en tynn sommerpose inni kan du sove ute hele året.

Prøv en billig lett sommerpose inne i den du har og se hvordan det funker. Hvis du finner en som er lett, ca. 1 til 1,5kg så kan du kjøpe den hvor som helst. Det betyr ikke så mye hvilket merke som står på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktig og ha på seg tørre og reine klær når man legger seg,jeg vet ikke hvor viktig det her er men jeg tar alltid på meg reine sokker og ull undertøy når jeg skal sove.

En gang da det ikke var spesielt kalt så droppe jeg og ta på meg nye ullsokker og fikk da ikke sove pga var kaldt på beina,byttet så til et reint par,det andre var litt fuktig (ikke spesielt mye men litt) sov da som en stein til neste dag.

tar ikke mye plass i sekken med "lang stilongs og shorte + ullsoker + lue" kanskje et tips du kan prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha vært veldig bevisst på hva jeg hadde med meg av klær og andre løssaker ned i posen. Jeg er generelt stor fan av det å tørke på kropp og mindre gira på det å tørke ting i posen, lett fuktige sokker er ok men hvis du stapper den full av fuktige klær du har gått med dagen lang så vil posen raskt ta opp fuktigheten fra klærne. Er det en dunpose vil den da kunne kollapse og uansett så vil den ettervært fryse og bli ganske ubrukelig og ikke minst tung. Å bruke to poser og legge noe klær mellom posene er et godt tips men også her bør du være veldig påpasselig hvis det er svært kaldt.

Å passe på å puste ut av posen og ikke nedi er også en knalltips, da børster du bare vekk kondensisen med en gang du våkner også holder du posen sånn noenlunde tørr. Er uenig i at det å bruke lue er en god løsning isteden for å snurpe igjen posen sikkelig, du må gjerne gjøre begge deler men hvis du ikke lukker posen sikkelig så faller den ganske mange grader i comf.temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass på å spise nok. På tur spiser jeg lett dobbelt så mye som på en jobbe-onsdag. Støtter forslag om å forbedre liggeunderlaget - det kan gjøres både med greiner og mose, eller med synmat/downmat. Dunjakke kan også legges over soveposen om natta. Hvis du er eier av et pelsdyr, kan du ta med isolert fjellduk som du lar dyret krype inn i, det blir av erfaring veldig varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.skikkelig liggenderlag

2.tørre reine ulsokker og ullundertøy + lue

3.ta jakka og legg den over posen på det partiet du fryser på, har du ekstra klær bruk det også, bare pass på at det ikke blir for mye vekt oppå posen for da trykker du den sammen og den mister effekt.

4.skal du tørke noe tørk det oppå posen, varm luft stiger.

5. dyr og varmt vann er bra varmekilder,du får også kjøpt varmekilder på sportsbuttiker som kan gjennbrukes hvis du koker dem.

6 .ikke sov med hodet eller munnen inni posen,det avgir fuktighet som gjør at posen blir kaldere.

viktigst av alt hold posen tørr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en skikkelig frysepinne - på beina. Når jeg endelig ble varm, måtte jeg ut for å tisse. Så var det på`n igjen, med masse gymnastikk og div varmetriks. Invisterte kr 110 i en skikkelig tisseflaske - med stor tut. Anbefales, for da slipper du å krype ut av posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha vært veldig bevisst på hva jeg hadde med meg av klær og andre løssaker ned i posen. Jeg er generelt stor fan av det å tørke på kropp og mindre gira på det å tørke ting i posen, lett fuktige sokker er ok men hvis du stapper den full av fuktige klær du har gått med dagen lang så vil posen raskt ta opp fuktigheten fra klærne. Er det en dunpose vil den da kunne kollapse og uansett så vil den ettervært fryse og bli ganske ubrukelig og ikke minst tung. Å bruke to poser og legge noe klær mellom posene er et godt tips men også her bør du være veldig påpasselig hvis det er svært kaldt.

Å passe på å puste ut av posen og ikke nedi er også en knalltips, da børster du bare vekk kondensisen med en gang du våkner også holder du posen sånn noenlunde tørr. Er uenig i at det å bruke lue er en god løsning isteden for å snurpe igjen posen sikkelig, du må gjerne gjøre begge deler men hvis du ikke lukker posen sikkelig så faller den ganske mange grader i comf.temp.

Om vinteren har du ikke så mange valg. Tar du ikke fuktige klær med deg i posen, gjerne skoene også, så risikerer du at de er stivfrossne neste morgen.

Jeg glemte en gang en rød fjellanorakk på utsiden av soveposen. Det hadde vert ca. 0 grader og veldig våt nedbør hele dagen og mesteparten av klærne var enten våte eller bra fuktige. I løpet av natten så klarnet det opp og ble frost. Neste morgen var de fleste klærne tørre, eller i hvert fall tørrere enn dagen før, men anorakken var som en rustning. Stivfrossen så det holdt. Den ble tredd på som en sylinder og banket på plass med knyttnevene. (Så var den i hvert fall vindtett.)

Hvis skoene står på utsiden av posen, i teltet, hele natten, i slikt vær risikerer du at du må bruke halve dagen på å få varme i beina. Da velger jeg heller å sove litt dårlig med et par skisko mellom beina.

Dette var i goretexens barndom, og på samme turen var det en kammerat som hadde med seg en helt ny goretexjakke uten fór. Den var dekket av is på insiden neste morgen, men ved hjelp av litt kraftig risting så var isen borte og jakken klar til bruk. Imponerende for oss som fremdeles brukte bomuldsanorakk.

Teltet fikk samme behandling. Det var dekket av iskrystaller, fra frosset kondens, på innsiden av ytterduken. Denne duken ble vrengt med innsiden ut, ristet, og så var det meste av fuktigheten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men er svært uenig med deg her REs, skoene kan holdes varme under posen og ved å gå slik at man ikke silsvetter så kan man tørke det meste av klærne på kropp på kveldstid så lenge man har et tykkere plagg utenpå, feks ei dunjakke. Ellers kan man bruke brenneren i teltet for å tørke en del på kveld eller morgen, grunnen til at jeg heller tørker med dunjakka er at denne er mye lettere å tørke en soveposen.

Konsekvensene av en kolapsa dunpose om vinteren er mye større enn en litt stiv anorakk eller at man fryser på beina førte 20min av skituren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker bare å si at jeg aldrig har hatt skoene ned i soveposen, men varmer klærne i tørkeloftet så på kroppen i sovepose. Skoene blir satt for seg selv med mest mulig åpning slik at fuktigheten lettest kommer ut, og det er lettere å få dem på om morgenen. Har fungert bra hittils.

Vindtett utstyr av derimzax henges også opp inni teltet slik at det tørker i varmen fra primusen.

Edit- Jeg fyrer unaturlig mye primus. Storkoser meg virkelig lenge med varmen som kommer fra primusen. 2,5DL + per dag i fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig frysepinne. Jeg har spurt mange hva de gjør for å holde varmen om natta, og svarene er veldig forskjellig. Nå skriver du ikke hvordan temperaturer og turer du har problemer med å holde varmen, men oppskriften som funker for meg på vinterturer er for det første et godt liggeunderlag. Bamse ekstrem er solid og bra, men trenger du ikke å bære, så er det ingen ting som slår reinskinn oppå bamse ekstrem. Men det er tungt.

- Godt liggeunderlag

- God sovepose, komforttemperatur er ikke nødvendigvis komfortablet ;)

- Dunjakka under rumpa og delvis lukka igjen over deg utenpå soveposen (jeg bruker en svær dunjakke i leiren om kvelden)

- Tørr ullstilongs og trøye (kan gjerne ligge i soveposen og bare brukes om natta)

- Tjukke, men ikke trange, ullsokker. Tørre. Jeg lar de ligge i soveposen om dagen

- Balaklava (tørr)

- Spis litt ikke så lenge før du legger deg, gjerne noe varmt

- Tiss før du kryper i posen, og ikke utsett det om du våkner og må tisse. Du blir kald av å ligge å holde deg.

- Jeg tørker ikke klær i soveposen. Heller fryse på starten av dagen når man skal bevege seg, enn når man sover. Men jeg legger gjerne de fuktige klærne under soveposen så de ikke skal stivne. Samme med sko. Skallklær funker som hodepute. Skoene får stå og fryse om de er våte, men åpner de så mye som mulig så jeg skal få dem på meg om morgenen. Det meste av klær tørker jeg noenlunde på kroppen i leiren om kvelden. Siden jeg har med svær, varm dunjakke, kan jeg tåle litt fuktige klær et par timer til de tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.