Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel i naturen :(


famjsv

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg gikk et par turer i oslomarka i påsken, og mye av kvaliteten på turopplevelsen ble redusert av søppel som lå i naturen.

Som eksempler kan nevnes et telt som hadde overvintret ved Fagervann med en pose søppel inni. Dessuten var teltet bardunert med spiker i trærne!!! Søppel ligger overalt... ketschupflasker, engangsgrillrester, hermetikkbokser, plast, kaffekopper med plastlokk m.m.

I tillegg (og kanskje det aller værste) 100-vis av gjenknyttede hundeposer langs skitraseer og ved innfallsportene i marka. Stygt, unødvendig og irriterende.

Nå vet jeg jo at dere hundeeiere i forumet ikke gjør slik. Jeg kjenner også mange hundeeiere som aldri ville gjort dette. I marka er det bedre å ikke bruke pose i det hele tatt...

MEN! Grunnen til dette innlegget er om dere har noen gode ideer til hva som kan gjøres for å stoppe forsøplinga?

Selv rydder jeg så godt jeg kan ved slike anledninger. Teltet ved Fagervann m/søppel ble pakket sammen og båret ned til Skar. Hvis noen savner det... ta kontakt :)

Hva kan gjøres? Hva gjør dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever det samme som deg ang. hundemøkk.

Her i Fjellheimen som jeg bor går kyr, sau m.m fritt på beite i fjellet

så opplever man at en "intelligent" hundeeier som omtrent står med beina i ei kuruke

henger opp hundemøkka på ei bjørkegrein, i en plastpose :) .

Bare så det er nevnt, har sjøl ei Schäfer tispe.

B.Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stadig det samme med hundemøkk. Hvis bikkja har driti mitt i turveien eller slikt så er det bedre å ta en pinne å vippe det ut i grøfta.

Skjønner ikke hvordan folk tenker når de pakker møkka i plast og legger igjen. Uten pose blir det jo borte av seg selv.

Lurer på hvordan den ideen oppstod egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nesten tippe på at posen ble fylt på veien til marka, også var dem for tunge til å bæres ut igjen.

Var selv på telttur i Nordmarka i påsken og det var mye griseri å finne ved enkelte av bålplassene.

Jeg ønsker også å gi en stor tupp i leggen på dem som feller levende trær og prøver å fyre bål på dem uten å lykkes. Fant flere halvbrente bartrær med grønne nåler på, og våte bjørker. Disse stammene blir liggende som søppel ved bålplassene i lange tider. Dessuten er det som å stjele fra grunneieren. Virker som at noen tror at allemannsretten betyr retten til å opptre som bøller i naturen.

Skal man gjøre opp bål, så skal man ta døde trær som ikke har verdi og man sørger for at alt som legges på bålet blir brent opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går hjem fra togstasjonen ser jeg også ofte hundeposer langs veien, men da er eierne ute og plukker dem opp på vei tilbake. Allikevel ercdet et ugreit syn i mellomtiden. Hvorfor kan ikke folk gå med en slags soppkurv for å ha posene i. Folk som lar plastposer liggende i skogen er virkelige idioter. Eneste tiltak er kanskje å si fra hvis du ser noen gjøre det og forklare vennlig at det råter bedre vekk uten pose. Ellers kan du spørre kommenen eller grunneier om å sette opp opplysningsskilt eller flere søppelbøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplevelse som deg. Jeg var en tur ved nedre Blanksjø like innenfor Sognsvann denne uken. Masse søppel og dritt som flyter rundt. Jeg tok med meg det jeg kunne bære ut til søppelkassene da jeg gikk hjem. Idioter finner man overalt, både i byen og i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. de svarte posene med hundemøkk: Ta en titt oppe på garasjetakene langs gangstier i boligfelt..

Slike poser ute i naturen er jo mye verre forurensing enn selve møkka, så selv om de henger i trær så henger det ikke på greip. Merkelig fenomen dette med at man ikke kan ta dem med seg videre til nærmeste offentlige søppelkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å redusere søppelproblemet på er å innføre pant på emballasje. Min. 50 kroner på engangsgrillen, 10 kr. på tomflasker, 5 kr på sjokolade og ispapir, 20 kr på plast bæreposer osv. osv. Da ville nok folk tatt søppla med seg hjem, og det som måtte bli liggende igjen var det nok andre som ville tatt seg bryet med å plukke opp.

En av mine usedvanlig perifere bekjentskaper har hund, og har hatt slike dyr, opp til flere om gangen, både stor og små, i lange tider. Jeg tror ikke at han er alene om å mene at hundeposer og båndtvang er noe som hundehatere har påtvunget hundeeierne for å gjøre hundeholdet så vanskelig som mulig. Derfor henger han opp posene for å vise alle hvor pliktoppfølgende han er og så trenger ikke andre å få hundedritt på skoene sine. Men hans hunder driter jo ikke på stien og de løper ikke etter sauer eller skjenerer andre turgåere, det har han selvfølgelig lært dem av med. Om vinteren bruker han aldri poser. Da driter jo hundene i snøen utenfor stien og når snøen smelter så forsvinner dritten sammen med snøen.

Jeg som ikke har hund ser selvfølgelig disse tingene noe anderledes.

Når jeg går på tur så går jeg stort sett utenfor stier og veier og om våren etter snøsmeltinga så kan man ikke gå ved siden av stiene og veiene på grunn av hundedritt. Ikke bare en her og en der, men i noen områder er det ganske store mengder. Hundeposer med knute på ligger det også over alt.

Båndtvangen er ikke innført kun på grunn av husdyr på beite.

For ikke lenge siden møtte jeg noen mennesker på tur i et av våre nærområder og de hadde med seg et gjenomsnittlig hundespann med polarhunder. Alle var løse. I dette området er det båndtvang hele året. Jeg kom på sykkel og måtte stoppe helt opp for ikke å sykle på noen av hundene som lekte rundt på veien og på marken langs veien som en flokk kalver på vårslepp. selvfølgelig kommenterte jeg situasjonen og fikk til svar at det ikke var husdyr ute enda og desuten var ikke hundene farlige.

"Vis meg en hundeeier som innrømmer at hunden hans er farlig".

Jeg spurte høflig om de visste hvor mye rådyr det var i området og når og hvor disse fikk kjea sine. Det hadde de ikke tenkt på men de kunne jo ikke se noen rådyr der og da så da var det vel i orden.

Et det noen hundeeiere som kan fortelle meg hvor lang tid en løs sauerein setter bruker på å sluke et kull rypekyllinger på sin ville ferd rundt i terrenget langs stien som eieren går på? Det tar mindre tid enn eieren ville ha brukt på å rope på hunden sin, og når hunden kommer tilbake så er det ingen ting som røper hva den har gjort. :)

Min mor er en gammel dame som liker å gå på tur. Hun er panisk redd for løse hunder og møter hun en eller flere så kan hun bare avslutte turen og gå hjem igjen. Dagen er ødelagt.

Hvis noen ikke ønsker å følge lover og regler, normer og medmenneskelig høflighet, så er det minste man kan forlange at de skaffer seg kunskaper om det de holder på med. Dette er det tydelig vis svært lite av hos en del mennesker.

Men hva har så dette med forsøpling å gjøre?

Jo, ganske mye. Det er ikke bare plastposer og engangsgriller som forsøpler miljøet for andre mennesker, men også andre personers oppførsel.

Da mine barn gikk i barnehagen så lærte de noe som kalles "sosial kompetanse".Det handlet om noe så enkelt som hvordan man oppfører seg hvis man skal leve i et samfunn sammen med andre mennesker. Kanskje en del hundeeiere skulle hatt seg et slikt kurs. Ja, sikkert en del andre også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Når jeg går hjem fra togstasjonen ser jeg også ofte hundeposer langs veien, men da er eierne ute og plukker dem opp på vei tilbake. Allikevel ercdet et ugreit syn i mellomtiden. Hvorfor kan ikke folk gå med en slags soppkurv for å ha posene i. Folk som lar plastposer liggende i skogen er virkelige idioter. Eneste tiltak er kanskje å si fra hvis du ser noen gjøre det og forklare vennlig at det råter bedre vekk uten pose. Ellers kan du spørre kommenen eller grunneier om å sette opp opplysningsskilt eller flere søppelbøtter.

I lillesand har de satt opp søppelstativer til hundeposer samt også tilgjengelige poser.

Går man i naturen så finnes det alternativer hvis man er uheldig og det havner i stien.

nedbrytbare bio-bags http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å redusere søppelproblemet på er å innføre pant på emballasje. Min. 50 kroner på engangsgrillen, 10 kr. på tomflasker, 5 kr på sjokolade og ispapir, 20 kr på plast bæreposer osv. osv. Da ville nok folk tatt søppla med seg hjem, og det som måtte bli liggende igjen var det nok andre som ville tatt seg bryet med å plukke opp.

En av mine usedvanlig perifere bekjentskaper har hund, og har hatt slike dyr, opp til flere om gangen, både stor og små, i lange tider. Jeg tror ikke at han er alene om å mene at hundeposer og båndtvang er noe som hundehatere har påtvunget hundeeierne for å gjøre hundeholdet så vanskelig som mulig. Derfor henger han opp posene for å vise alle hvor pliktoppfølgende han er og så trenger ikke andre å få hundedritt på skoene sine. Men hans hunder driter jo ikke på stien og de løper ikke etter sauer eller skjenerer andre turgåere, det har han selvfølgelig lært dem av med. Om vinteren bruker han aldri poser. Da driter jo hundene i snøen utenfor stien og når snøen smelter så forsvinner dritten sammen med snøen.

Jeg som ikke har hund ser selvfølgelig disse tingene noe anderledes.

Når jeg går på tur så går jeg stort sett utenfor stier og veier og om våren etter snøsmeltinga så kan man ikke gå ved siden av stiene og veiene på grunn av hundedritt. Ikke bare en her og en der, men i noen områder er det ganske store mengder. Hundeposer med knute på ligger det også over alt.

Båndtvangen er ikke innført kun på grunn av husdyr på beite.

For ikke lenge siden møtte jeg noen mennesker på tur i et av våre nærområder og de hadde med seg et gjenomsnittlig hundespann med polarhunder. Alle var løse. I dette området er det båndtvang hele året. Jeg kom på sykkel og måtte stoppe helt opp for ikke å sykle på noen av hundene som lekte rundt på veien og på marken langs veien som en flokk kalver på vårslepp. selvfølgelig kommenterte jeg situasjonen og fikk til svar at det ikke var husdyr ute enda og desuten var ikke hundene farlige.

"Vis meg en hundeeier som innrømmer at hunden hans er farlig".

Jeg spurte høflig om de visste hvor mye rådyr det var i området og når og hvor disse fikk kjea sine. Det hadde de ikke tenkt på men de kunne jo ikke se noen rådyr der og da så da var det vel i orden.

Et det noen hundeeiere som kan fortelle meg hvor lang tid en løs sauerein setter bruker på å sluke et kull rypekyllinger på sin ville ferd rundt i terrenget langs stien som eieren går på? Det tar mindre tid enn eieren ville ha brukt på å rope på hunden sin, og når hunden kommer tilbake så er det ingen ting som røper hva den har gjort. :evil:

Min mor er en gammel dame som liker å gå på tur. Hun er panisk redd for løse hunder og møter hun en eller flere så kan hun bare avslutte turen og gå hjem igjen. Dagen er ødelagt.

Hvis noen ikke ønsker å følge lover og regler, normer og medmenneskelig høflighet, så er det minste man kan forlange at de skaffer seg kunskaper om det de holder på med. Dette er det tydelig vis svært lite av hos en del mennesker.

Men hva har så dette med forsøpling å gjøre?

Jo, ganske mye. Det er ikke bare plastposer og engangsgriller som forsøpler miljøet for andre mennesker, men også andre personers oppførsel.

Da mine barn gikk i barnehagen så lærte de noe som kalles "sosial kompetanse".Det handlet om noe så enkelt som hvordan man oppfører seg hvis man skal leve i et samfunn sammen med andre mennesker. Kanskje en del hundeeiere skulle hatt seg et slikt kurs. Ja, sikkert en del andre også.

Selv om jeg er enig i at alle skal ta med seg søpplet sitt så synes jeg erlig talt du fremstår som "en gammel grinebiter" med et spesielt hat for alle hundeeiere når du skriver slik du gjør - du er kanskje en av dem som slår med stavene etter hunder langs skiløypa når du kommer kjørende på ski vinterstid :shock:

Pant på sjokoladepapir er forøvrig noe sjokoladehatere ønsker seg for å gjøre det så vanskelig som mulig for sjokoladeelskere å spise sjokoladen sin :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha med hundepose for deretter legge den igjen langs stien må jo være det dessidert dummeste man kan finne på .Da er det jo mye bedre at hunden gjør fra seg i marka utenfor stien. Skulle man være uheldig at hunden gjør fra seg i stien så finnes som nevnt bio-bag hundepose som løser seg opp og kan dermed etterlates i naturen.

Skulle man gå tur på en sti og finner hundeskit midt i stien. Hva er problemet. ??? Er det et problem så er det jo bare å finne seg en pinne og få det ut over siden. Det løser seg opp etterhvert alikevel. Det må jo være mye bedre å bli kvitt problemet der og da istedet for å sutre i dagevis og deretter formidle det på et forum så i etterkant . Utrolig hvor mye energi noen folk bruker for å få lov til å være i dårlig humør.

Jeg bor med byggefelt rundt megpå alle kanter og rådyr i hagen hver dag . Her går hunden ALLTID løs og har aldri problem verken med at den stikker av eller at den plager rådyra.

(Naboen har ALLTID hunden i band . Problemet er at hvis den kommer løs -så stikker den alltid av.)

Hun her har jeg hatt boende på tomta i 4 år . Hun hadde 2 kje ifjor og har nå 2 kje iår også.

P1110451.jpg

I vinter med fjorårets kull. Her er det epler som settes til livs

P1080969.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.