Gå til innhold
  • Bli medlem

En litt annerledes påsketur.


REs

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har tilbrakt ca. 20 påsker med Røde Kors Hjelpekorps passer det familien bedre å feire at snøen forsvinner og våren kommer. Derfor ble det i år, som det har vert noen påsker nå, påskeferie ved sjøen. Noen år har vi feriert ved Lindesnes, siden jeg er oppvokst med hytte i dette området, men i år ble det indre Ryfylke. Et lite sted som heter Marvik. Lite, stille og kanskje litt "trangt".

Men det var fiskemuligheter og utstyrt med et lite ekkolodd, "Fishfinder", og diverse fiskestenger og håndsnører dro jeg og sønnen på 12 ut for å fiske.

Ekkoloddet hadde en max. dybde på 100m, og det viste seg fort at steder grunnere enn 100m var sjelden vare. Trolling stanga mi hadde bare 80m snøre, så den ble ganske raskt lagt bort og vi gikk for enkel sluk og haspelstenger. Det var en enorm strøm i fjorden og jeg fikk etter hvert nok med å passe båt og motor mens sønnen fisket. Til slutt fant vi et sted helt opp under land hvor det var fra 25 til ca. 50 meter dypt et lite stykke før bunnen igjen stupte loddrett ned til 100 + +. Her viste ekkoloddet at det var fisk og i løpet av relativt kort tid hadde vi en bøtte full med fin lyr.

Nå har barn i den alderen som min sønn er i, en tendens til ikke alltid å gjøre som foreldrene sier, og etter at vi hadde drevet av grunnen vi fisket på så ga jeg beskjed om å ta opp snøret slik at vi kunne flytte oss tilbake til fiskeplassen. Det ble litt plunder med å få startet motoren og da benyttet selvfølgelig gutten anledningen til å fiske litt mer. Motoren startet og akkurat i det jeg oppdaget at han hadde snøret ute så plasket det kraftig i overflaten.

"Jeg har fisk!" Gutten reiste jeg opp i båten og stanga hans stod i en kraftig bue med tuppen nesten nede i vannet. En stor blank fisk sprellet i overflaten og det var tydelig at her var det fisk.

Det ble litt kaos i båten et øyeblikk, men så ble motoren stoppet og jeg var klar til å hente fisken om bord. Bremsen på snella hans hvinte kraftig hver gang fisken tok seg en tur bort fra båten, men etter en liten stund kunne jeg hente opp en fin sjøørret på 1.1 kilo. (Korrigert vekt.)

Gjett om gutten var stolt?

Moralen i dette må vel være at det av og til kan være greit at barna ikke alltid bare gjør som foreldrene sier, men tenker litt selv og lærer seg å ta egne avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.