Gå til innhold
  • Bli medlem

forslag til mat på tur?


riksen77

Anbefalte innlegg

hei, lurer på om noen har forslag til noe mat på tur, et alternativ til realturmat o.l.? jeg er så utrolig lei frysetørket mat så nå er det slutt, men lurer litt på hva jeg skal erstatte det med. så tenkte jeg jo at her inne er det sikkert mange som har hatt fornuft nok tidligere enn meg og byttet ut slik mat:) så da hper jeg at det kommer inn noen forslag til fjell middag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Et stykke indrefillet i tynne skiver, Kjøp gjerne den importerte som ligger i frysedisken på Rema 1000, den er ofte på tilbud.

Noen forskjellige grønnsaker, gjerne litt eksotiske, kuttet i tynne skiver eller strimler, En løk, et par poser østerssaus og noen nudler.

Stek kjøttet raskt i pannen og legg det over i en gryte. Fres grønnsaker og løk i pannen til de er "aldente". ( Ikke helt myke.) Bland alt sammen med østerssausen og kanskje litt vann, og la det holde seg varmt til du har kokt nudlene. (Nudler kokes 2 - 3 minutter.)

"Chinese take away midt inne på fjellet".

Ellers liker jeg godt mårpølse. Mårpøle kan være to forskjellige ting alt etter hvor du bor i landet, men her hos oss, fra Stavanger og nedover sørlandet er dette en pølse som minner litt om scottenes haggis.Altså ikke spekepølse.

Denne pølsa kan blandes med løk og stekes i panna.(Ta av skinnet og del opp i stykker før steking.) Så lager jeg potetstappe. Helst av kokte poteter som jeg har med hjemmefra ferdig "stappet". Da er det bare å tilsette litt smør og en melkeskvett. Er ikke så glad i posestappe. (Har ikke prøvd den frossne som kun skal tilsettes smør og melk.)

Bland alt sammen og spis før det blir kaldt. "Kjempe turmat".

Denne pølsa kan også varmes hel sammen med kjøttsuppe fra f.eks. Toro. Kok så noen poteter og ha pølsa og noe av suppa i en skål eller på en talerken.

Denne pølsa inneholder ofte ganske mye fett, avhengig av hvem som lager den, og er en kjempefin turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en liten miks forrige uke. Den var så god at den spiser jeg gjerne hjemme også :)

"Marius tur-havregrøt":

Bland følgende ingredienser i små ziplock- eller fryseposer, så har du en porsjon klar til bruk:

-Så mye lettkokte havregryn du vil 50 gram for ett greit måltid ca.

-Litt rosiner

-Kanel

-Sukker

-Ett lite dryss salt

-Så til den hemmelige ingrediensen: Ca en stor spisesje proteinpulver med vaniljesmak. F.eks: http://myrevolution....-elite-gold-3kg

-(hvis du er litt treg i magen pleier dette å være bra, men du kan i tillegg legge til en liten skje med linfrø for å få systemet godt i gang)

-EDIT: legg til litt hakkede mandler for mer sundt fettinnhold hvis du ønsker

Hell over litt varmt vann, rør rundt og la svelle ett par minutt før du spiser.

Ett par gode variasjoner som og er sunne og næringsrike kan være å blande i en skje cottagecheese i den ferdige grøten, eller en most banan. Med en most banan kan du kutte helt ut sukkeret.

Godt, sunt, enkelt, lett, næringsrikt, proteinrikt og hurtig energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen grunnleggende ting liggende til en hver tid:

-hurtigkokt risengrynsgrøt fra toro

-melkepulver

-potetmos med melkepulver

-gryteretter

-supper

-nudler

-drikkebuljong porsjonspakker

-friele pulverkaffe

Deretter varierer jeg med dette. forskjellige gryteretter og supper osv. Potetmos med jegergryte uten kjøtt er snadder. Ellers er pannekakemix fra toro en fin "overraskelse" til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tørke kjøttdeig og bruke det sammen med toro-poser, da helst de posene som man kun trenger å tilsette kjøttdeig.

Måten jeg gjør det på er å steke all kjøttdeigen sammen med mye smør. Når det er gjort er det å sette det i stekoven på lav varme (50 grader) på rist (langpanne kan brukes men det må røres litt i pannen innimellom). Dette skal stå i ca 12 timer med en liten sleiv eller ligne i døråpningen for at fuktigheten kommer ut av ovnen. Når det er ferdig vil kjøttdeigen være mørk og hard.

Når man skal tilberede maten i teltet kan det være greit å la kjøttdeigen stå en stund i vann før man begynner eller tilsette litt ekstra vann samt koke litt lengre.

Her kan man eksperimentere med det meste, bare tiden som varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandiosa!

Pizza en vinner på de korte familieturene, men du tenker sikkert på noe av den lettere typen. Risgrøt, havregrøt og hjemmelaget brød er godt. Ta med ei melblanding hjemmefra. Min oppskrift pleier å se slik ut:

2 ts tørrmelk

1 ts bakepulver

1 ts salt

1 ts sukker

ca. 350 gram hvetemel

ca. 50 gram sammalt hvete

(ingrediensene ovenfor tar du med deg i en pose)

Når du skal lage brødet tilsetter du 2-2,5 dl vann, så blir det en fin deig. Denne stekes i steikepanna, husk masse smør og kanskje litt bacon? Oppskriften er for 2 personer.

Finnbiff er god middag. Jeg pleier å steke det i smør og tilsette salt, pepper, matfløte og mais. Ekstra bra blir det i lomper eller med pasta/makaroni ved siden av.

Et ganske lett måltid er å ta med vakumpakkede laksfileter. Det er kjempegodt å koke det oppi potetmosgryta, med litt smør da. Rett i koppen skalldyrsuppe er også veldig fin turmat hvis man koker et par laksefileter i samma gryta. Da blir man faktisk god og mett :)

Andre ting som ikke har så liten vekt, men er knall på tur er: ostefondue, taco og hjemmelagde hamburgere av karbonadedeig med potetmos som tilbehør.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på tur med barn så er Muffins en populær ting å lage.

Kjøp en slik eske som inneholder alt du trenger, da er det bare å tilsette vann.

Ha småstein eller ca. en tomme sand i bunnen på en grute og stek muffins i gryta på bålet. Primus funker ikke så bra på grunn av sanden i bunnen. Bålet varmer gruta opp lang sidene og den blir som en liten stekeovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tok inn noen porsjoner med frysetørket mat fra Hawk Vittles i USA for en stund tilbake
. Dette var utrolig digg, og ble ikke så mye dyrere enn Real turmat og lignende. Problemet er frakten da han ikke har eksporterer, og det ikke er tillatt å importere matvarer uten en haug med godkjenninger. Jetcarrier har i betingelsene sine at de ikke frakter matvarer, så det er heller ingen løsning.

Hvis du finner en måte å få det inn på, så vil jeg absolutt anbefale denne maten. Selv ikke mors kjøttkaker er bedre enn dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilde Fjellbit (spekepølse med lang holdbarhet) blir mør og god når den freses i litt smør. Kan brukes til det meste av middagslaging. Meksikansk gryte er favoritten her.

Har du med deg aluminiumsfolie kan du lage ostesmørbrød når brødet begynner å bli tørt og gammelt.

Ellers har jeg alltid med noen egg på tur (eggboks fås kjøpt på sportsbutikker) og godt smør på f.eks en termos.

Egentlig er det få begrensninger på hva du kan ha med deg av mat. Det meste fra kjøleskapet holder noen dager i fjellet om du oppbervarer det tett og vekke fra solvarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.