Gå til innhold
  • Bli medlem

Front- eller bakmontert brems på snelle?


Øyvind.L

Anbefalte innlegg

Mens snøen daler ned i Trondheim sitter jeg og drømmer meg bort om nytt utstyr til sommeren. Det ligger an til ei ny snelle, og går nok for Shimano Exage 1000 etter mange lovord her på forumet. Men så er spørsmålet; hva er fordelene/ulempene med henholdsvis front- og bakmontert brems (FC og RC)? Hvilken betydning har det for fisket?

For min del tenker jeg å bruke snella på lengre turer og fiske i små fjellvann med ei relativt kort stang. Synspunkter og gode argumenter for hvilken type en fersk fisker bør velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, den exage snella er bra. Har to stk. selv med frontbrems. Shimano exage 2500 fc ble klassevinner i snelletesten i Jakt og fiske nr. 7 2011. Den samme snella med bakbrems fikk en 4-er på terningen i samme testen.

hva man liker av front eller bakbrems er vel en individuell sak, men personlig foretrekker jeg frontbrems i alle fall til fiske med sluk for å få en mer nøyaktig justering av bremsen under kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbrems ER bedre! Større bremseflate gir en jevnere brems som har mye lenger holbarhet enn bakbrems.

Bakbrems gir dårligere balanse mellom stang/snelle og ser direkte usexy ut. Det er liksom på samme nivå som dem som har haspelsnella på oversiden av stanga og sveiver baklengs mens de fisker.

Kraftig sagt ja, men det er faktisk slik det er. Bakbrems er amatørmessig.

Husk alltid å løsne bremsen helt når snella lagres. Sørgelig å tenke på alle de gode snellene som får bremsene sine ødelagt av at de lagres med stram brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på kvalitet og holdbarhet på front kontra bakbrems. Om dere tar en titt på Shimano og Daiwa sine bedre snellemodeller ser dere at de ikke kommer i utgave med bakbrems. Det går ikke an å lage bakbrems som er særlig bra.

Twin Power er vel det "beste" som kommer i bakbremsversjon. Denne holder vel til et par års aktivt bruk. Kjøper du derimot frontbremsversjonen av Twin Power har du snelle i mange mange år.

Problemet er at for den uerfarne bruker ser bakbrems mer praktisk ut. Produsenter og selgere opplyser ikke skikkelig om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på kvalitet og holdbarhet på front kontra bakbrems. Om dere tar en titt på Shimano og Daiwa sine bedre snellemodeller ser dere at de ikke kommer i utgave med bakbrems. Det går ikke an å lage bakbrems som er særlig bra.

Twin Power er vel det "beste" som kommer i bakbremsversjon. Denne holder vel til et par års aktivt bruk. Kjøper du derimot frontbremsversjonen av Twin Power har du snelle i mange mange år.

Problemet er at for den uerfarne bruer ser bakbrems mer praktisk ut. Produsenter og selgere opplyser ikke skikkelig om dette.

Dette er galt. Det er selvfølgelig ingen problemer med å produsere solide bakbremser på sneller. Og det blir gjort. Selv bruker jeg bla en 25 år gammel Sølvkroken haspel med bakbrems og lavt startmoment. den er MYE brukt, stort sett i saltvann. bakbremsen er lettere tilgjengelig enn frontbrems under fiske, men har ofte større startmoment fordi bremseflatene er minde og trykket større. fordeler og ulemper, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er galt. .

Jamen du er jo ikke uenig. Du fortsetter jo innlegget med å forklare at størrelsene på bremseflatene gir høyere startmotstand. Det må nødvendigvis mere til for å få bakbrems til å bli like bra. Kvalitetsforskjell altså!

Du kan heller ikke sammenlikne snellekvalitet for 25 år siden med dagens. Selv hadde jeg i guttedagene en Spinit med bakbrems som holdt til aktivt og uvørnt bruk i over 10 år. Dengang ble utstyret produsert for å vare en god stund. Bremsen var dog aldri noe å rope hurra for.

Til trådstater:

Bakbrems kan se mer praktisk ut, men jeg føler meg på trygg grunn når jeg mener jeg kan garantere deg en bedre snelle om du velger utgaven med frontbrems. I praktisk fiske synes jeg ikke du bør tillegge plasseringen særlig vekt. Bremsen skal uansett være forhåndsinnstilt, og det er relativt uproblematisk å justere underveis.

Nå sorterer jeg riktignok i entusiastsegmentet hva fiskeutstyr angår. I den enden av skalaen jeg ser i når jeg skal skaffe ny haspelsnelle finnes ikke bakbremsutgaver. Det er ikke uten grunn!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke så nøye på det. Kunne faktisk ikke alt meg inn å svi av 3-4-5000 på ei snelle. Men så ligger jeg bare på drøye 50 fiskedager i året. Og da funker bakbrems helt fint, det samme gjør frontbrems. På begge deler gjelder det å uansett å unngå de billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snakker om bremsen.... men jeg lurer på hvor mange bremsen har vært av avgjørende betydning for her inne på forumet?? Ikke for meg i alle fall, etter å ha fisket aure i 40 år......... muligens det sier mest om meg som fisker, ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.