Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur fra Finse til Haukeliseter - Hva kan man forvente?


TillaCharlotte

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å legge ut på tur over Hardangervidda for første gang i sommer, og vi gleder oss stort ;)

Jeg har sett meg litt rundt om på tidligere innlegg, og også på ut.no og dnt sine sider for å få et inntrykk av hva vi kan vente oss.

Ruten vi har valgt er som følger: Finse - Kjeldebu - Dyranut - Hadlaskard - Litlos (om hårteigen) - Hellevassbu - Haukeliseter. Vi ser for oss å bruke ca 10 dager på denne ruten, og vi skal ha med oss hund. Vi baserer oss på å ligge i telt under hele oppholdet da vi synes det er greit å ikke ta hundene i dnt-hyttene der allergikere ferdes. Er dette en god rute? :P Kom gjerne med forslag og erfaringer. Har lest litt om de forskjellige etappene, men det er alltid gøy å høre litt om andres opplevelser.

Vi reiser i løpet av den første uken av august, og det jeg lurer mest på da er hva slags temperaturer kan vi forvente oss? Jeg har ikke funnet noen referanser til det her inne. Ingen kan spå været, men en liten pekepinn hadde vært topp og ville gjort pakkingen av sekken litt enklere.

Og, er matlageret på de selvbetjente dnt-hyttene så gode at man kan "planlegge" med at man skal "handle" underveis? Dette for å kunne unngå litt vekt i sekken. Jeg har sett en oversikt over hva som "skal" finnes, men det sto at dette kunne avvike fra hytte til hytte. Har du besøkt noen av disse hyttene?

:)

Har du tidligere gått en slik tur på vidda og har noen tips eller ting du har ville gjort anderledes til neste gang, del de gjerne :D

 

 

Hei TillaCh !

 

Steinbuene på Hardangervidda. Proviant.

 

I mitt forrige innlegg lenger oppe i tråden glemte jeg å si at det på Hardangervidda ligger flere gamle åpne steinbuer i ulik forfatning.

Det kan være greit å vite for deg som går med hunder som ikke kommer inn på DNT-hyttene.

Hvis du "googler" på "Åpne steinbuer på Hardangervidda" sæ det opp oversikter med bl. a. GPS koordinater.

Noen kommuner og andre har i de senere år restaurert flere av buene som kan være gode å ty til i dårlig vær, kanskje spesielt når du har med hunder.

 

Jeg glemte også å si at på DNTs selvbetjeningshytter er det normalt rikelig med provinat til salgs.

God tur !

 

Vi planlegger å legge ut på tur over Hardangervidda for første gang i sommer, og vi gleder oss stort ;)

Jeg har sett meg litt rundt om på tidligere innlegg, og også på ut.no og dnt sine sider for å få et inntrykk av hva vi kan vente oss.

Ruten vi har valgt er som følger: Finse - Kjeldebu - Dyranut - Hadlaskard - Litlos (om hårteigen) - Hellevassbu - Haukeliseter. Vi ser for oss å bruke ca 10 dager på denne ruten, og vi skal ha med oss hund. Vi baserer oss på å ligge i telt under hele oppholdet da vi synes det er greit å ikke ta hundene i dnt-hyttene der allergikere ferdes. Er dette en god rute? :P Kom gjerne med forslag og erfaringer. Har lest litt om de forskjellige etappene, men det er alltid gøy å høre litt om andres opplevelser.

Vi reiser i løpet av den første uken av august, og det jeg lurer mest på da er hva slags temperaturer kan vi forvente oss? Jeg har ikke funnet noen referanser til det her inne. Ingen kan spå været, men en liten pekepinn hadde vært topp og ville gjort pakkingen av sekken litt enklere.

Og, er matlageret på de selvbetjente dnt-hyttene så gode at man kan "planlegge" med at man skal "handle" underveis? Dette for å kunne unngå litt vekt i sekken. Jeg har sett en oversikt over hva som "skal" finnes, men det sto at dette kunne avvike fra hytte til hytte. Har du besøkt noen av disse hyttene?

:)

Har du tidligere gått en slik tur på vidda og har noen tips eller ting du har ville gjort anderledes til neste gang, del de gjerne :D

 

 

 

Du skriver at dere brukte 7 dager på denne turen. Hvor lenge og langt gikk dere da pr. dag? (ca) :) Vi kom oss aldri på vidda i fjor da ferien til gubben ble flyttet i siste liten, og i år blir det bryllup i august. Derfor har den blitt utsatt til sommeren 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.