Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukererfaringer med Trangia gass og Primus ETApower?


tursurre

Anbefalte innlegg

Hei forum!

Jeg lurte på om det er noen som har erfaringer med Trangia med gassbluss i som dette:

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gassbrennere-1/trangia-stormkjokken-25-4ul-gassbrenner.html

Og ETAPower fra Primus:

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gassbrennere-1/primus-eta-power-ef.html

Hva er egentlig forskjellen?

Her er det vel stort sett to firma som lager mye det samme av stormkjøøken, eller tar jeg feil?

Bruksområde vil være turmat for Junior og meg i skogen for det meste, et par dager med matlaging for konen om jeg klarer å lure henne med meg på tur også av og til. 3-sesongers bruk, altså ikke på vinteren.

Har til nå bare brukt bluss skrudd rett på bokser og diverse ranglete kokeutstyr, vil derfor oppgradere bittelittegranne.

Har sett på multifuel, optimus hiker type (gammel vane fra forsvaret), løse bluss, stormkjøkken etc etc og kommet frem til at stormkjøkken med alt man trenger er saken for meg. Liker å ikke pakke med meg for tungt og heller ikke løse deler rundt om i sekken.

Om noen har forslag til andre apparat er det bare å komme med forslag :D

Tusen takk for hjelpen alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig intresant teama :D

er i litt samme båt som deg,har et trangi sett (stekpanne,kaffe kjele og 1 liter kasse rolle) og bruker en vanlig GAS brenner.

Det fungere helt greit men som du sier man vil jo alltid ha noe bedre.

Jeg villle vurdert veldig nøye på hva du skal bruke det til,selv har jeg kun med kjelen og stekepanna nå og har "alt" opp i kjellen (100g gass fyrstiker og gass brenner) jeg lager kun pannekaker (til junior) og koker vann til og ha i dry tech osv.

Hvis du kun skal koke vann er det mange alterativer,men som det kanskje går frem her att du skal lage mat,er det greit og ha ting som du trenger til det :) (som store kjeler osv)

jeg vurderer veldig og kjøpe det her http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=1944&ref=prisjakt men siden vi etterhvert blir 4 stk på tur etterhvert er det nok kanskje bedre det du har funnet frem er ikke lett nei :)

ps hvis du har et dårlig håntak så vil det bli en liten "revulusjon" og kjøpe det her http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kjeler-bestikk/trangia-haandtak-th25-1009463 jeg hadde slik som er på bilde her før http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kjeler-bestikk/trangia-stekepanne-gourmet-hoe-1009413?searchWord=trangia og det var helt forværdlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største forskjellen er vel non stick belegget i kjelene på Etapoweren. Og dedikert kaffekjele samt en kjele mer på Trangian. For en pris forresten! Du får den for 800,- på xxl.

Har hatt begge selv. Jeg var fornøyd med Trangiaen helt til jeg prøvde Etapoweren. Ultempen med Etapoweren er at det fort kan bli for varmt i panna, samt at den har litt skarpe kanter på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt at jeg trenger to kjeler og stekepanne samt mulighet til å ha med kaffekjele.

Når broren min og jeg er bak i skogen må det selvfølgelig lages kaffe også.

Skjønt, det finnes kanskje andre bedre måter å lage kaffe på enn i en kaffekjele?

(litt på siden av opprinnelig spørsmål men om noen har svar på kaffespørsmålet er det bare å melde inn)

For meg virker det litt som at Trangiaen er gamle gode traveren mens Primus sin er den nye gutten i gata med masse forbedringer. Skarp fot ikke noe problem tror jeg...

Er det vanskelig å regulere styrken på ETApower siden du sier det fort blir for varmt i denne?

Non-stick er flott syntes jet men hater at jeg ikke kan rote rundt i grytene med kniven min som jeg liker å gjøre når jeg er på tur.

Websiden jeg linket til var bare for å vise frem produktet, kunne kanskje heller linket til produsent men var enkelt å bare google :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangian er den gode gamle ja. Hvor du vasker opp ved å ta litt grus og vann oppi og surrer rundt. :D Det går heller dårlig med non stick belegget.

Det er ikke vanskelig å stille varmen på Etapoweren, men jeg syns den rett og slett er for varm!

Kaffe lager du i en Aeropress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt at jeg trenger to kjeler og stekepanne samt mulighet til å ha med kaffekjele.

Når broren min og jeg er bak i skogen må det selvfølgelig lages kaffe også.

Skjønt, det finnes kanskje andre bedre måter å lage kaffe på enn i en kaffekjele?

(litt på siden av opprinnelig spørsmål men om noen har svar på kaffespørsmålet er det bare å melde inn)

For meg virker det litt som at Trangiaen er gamle gode traveren mens Primus sin er den nye gutten i gata med masse forbedringer. Skarp fot ikke noe problem tror jeg...

Er det vanskelig å regulere styrken på ETApower siden du sier det fort blir for varmt i denne?

Non-stick er float synths jet men hater at jeg ikke kan rote rundt i grytene med kniven min som jeg liker å gjøre når jeg er på tur.

Websiden jeg linket til var bare for å vise frem produktet, kunne kanskje heller linket til produsent men var enkelt å bare google :D

En gryte med lokk som fungerer som stekepanne er alt du trenger. Du kan koke kaffi i gryten, og har plass til å pakke masse ting og tang oppi den i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke tenkte på Aeropress!

Jeg har vært på kaffesmaking (veldig fisefint men moro å lære litt) og der testet jeg den ut. Har en bror som har en også. Genialt, da er kaffekjelen avskaffet, skikkelig kaffe med Aeorpress er jo mye bedre. Jada, skal være litt grut og alt det der på tur men litt luksus må man jo ha!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke tenkte på Aeropress!

?

Det er defor man har forumet :D

Jada, skal være litt grut og alt det der på tur men litt luksus må man jo ha!

?

Nææisj, trenger ikke turgrut (les det baklengs a'!) Men luksus på tur er alltid morsomt og overraskende. Selvom jeg også pakker lett, har jeg også turer i skogen med flere kjeler, fiskeutstyr i håp om å få blodfersk ørret, sushi ris, nori og wasabi. Jeg har sågar hatt med kaffekverna, men ikke si det til noen.

Så har du sansen så ikke gå for en løsning hvor du ikke har mulighet til å kokkelere ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er defor man har forumet :)

Nææisj, trenger ikke turgrut (les det baklengs a'!) Men luksus på tur er alltid morsomt og overraskende. Selvom jeg også pakker lett, har jeg også turer i skogen med flere kjeler, fiskeutstyr i håp om å få blodfersk ørret, sushi ris, nori og wasabi. Jeg har sågar hatt med kaffekverna, men ikke si det til noen.

Så har du sansen så ikke gå for en løsning hvor du ikke har mulighet til å kokkelere ute.

Kan trygt anbefale trangia brenneren etter mangeårig bruk.

Spiser du fisken din rå? Jeg hadde også drømmer om å tilbrede sushi på nyfisket fjellørret, men ble fortalt (husker ikke fra hvem) at dette kunne være farlig pga bakterier. Visstnok skal fisk som skal brukes som sushi dypfryses i 24 timer før den serveres. Dermed har dette uteblitt for min del. Er det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du fisken din rå? Jeg hadde også drømmer om å tilbrede sushi på nyfisket fjellørret, men ble fortalt (husker ikke fra hvem) at dette kunne være farlig pga bakterier. Visstnok skal fisk som skal brukes som sushi dypfryses i 24 timer før den serveres. Dermed har dette uteblitt for min del. Er det feil?

Det er vel stort sett kveis (saltvannsfisk) og måkemark (ferskvann) man er redd for, men jeg spiser fisk jeg selv har fisket rå. Uten at jeg føler meg helt Rampage for det. Det er helt sikkert mulig at det er farlig, men jeg velger å tro at fisk som er fisket i norske fjellvann er frisk og uten parasitter. Selvsagt er jeg nøye nok til at jeg ser om fisken er i god kondisjon og jeg er nøye når jeg fjerner skinn og skjærer ut stykker. Jeg sjekker mage/innvoller/gjeller etter at jeg har skjært ut stykker osv. Har aldri blitt syk av det. Men så er jeg av den typen som mener at barna mine ikke tar skade av å falle eller å spise litt jord en gang i blandt da..

Jeg syns du skal prøve. Det er få ting som er så herlig som å se uttrykket på fiskekompisene dine når de har kokt seg ei tynn fiskesuppe på fisket de har fått og du drar fram ett hvitt håndkle og legger ut nori, wasabi, ingefær og ferdigkokt ris. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trangia-settet sjøl, kjempesett! Lagde kaffe, stekte pølser og kokte suppe til seks pers på tur i vinter og det funka helt flott. tok litt tid å koke opp to liter iskaldt vanne til suppe, men gikk fint og var verdt det:) bra med mange kjeler. Nå har ikke jeg prøvd noe annet utstyr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trangiasettet er utmerket. Har brukt det på mange turer, både med gassbrenner og med primus (optimus Nova+).

En ting å huske på er at om gassboksen er kald (vinterbruk) så gir den mindre effekt, så for meg er gass en tre årstids løsning, men ikke til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønt, det finnes kanskje andre bedre måter å lage kaffe på enn i en kaffekjele?

Min private ønskedrøm er en "hybrid" mellom en kaffekjele og gryte med bålhank. Noe slikt som dette, men i et nummer mindre (for eks. 1,5 liter), og helletut ala kaffekjele. Kankje et stødigere lokk enn akkurat den gryta har, og formet som stekepanne (på den viste gryta utgjør ei Trangia stekepanne på 18 cm. et glimrende lokk!). Mye enklere å gjøre ren, slik at man kan lage nær sagt all slags mat i den. Og stor nok til å koke seg noen reale fiskestykker. Og stor nok til å være beholder for "nattevann" i teltet. :)

Denne størrelsen, men på grunn av den tåpelige trange toppen er den kjelen vanskelig å gjøre ren. Bra til å koke vann, men ikke stort mer. Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min private ønskedrøm er en "hybrid" mellom en kaffekjele og gryte med bålhank. Noe slikt som dette, men i et nummer mindre (for eks. 1,5 liter), og helletut ala kaffekjele. Kankje et stødigere lokk enn akkurat den gryta har, og formet som stekepanne (på den viste gryta utgjør ei Trangia stekepanne på 18 cm. et glimrende lokk!). Mye enklere å gjøre ren, slik at man kan lage nær sagt all slags mat i den. Og stor nok til å koke seg noen reale fiskestykker. Og stor nok til å være beholder for "nattevann" i teltet. :)

Denne størrelsen, men på grunn av den tåpelige trange toppen er den kjelen vanskelig å gjøre ren. Bra til å koke vann, men ikke stort mer. Mener jeg.

Ser etter det samme som deg, hvor lokket kan fungere som en god stekepanne med gode kanter på.

Helletuten derimot mener jeg kan være godt nok hvis det bare er en liten "leppe" ut på ene siden, slik som på en bakebolle. Og lokket/stekepannen bør ha noen hull i ene kanten, slik at du kan bruke kjelen som ett dørslag i tillegg slik som her: http://www.flust.no/kjoekken/kjeler-og-panner/obh-nordica---supreme/obh-nordica-supreme-gryte-3-ltr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. En form for helletut/leppe som gjør at man kan helle uten å ta av lokket (kokende innhold og stor åpning er ikke godt). Jeg har den gryta jeg linker til i forrige innlegg. Når jeg bruker Tranigapanna som lokk bruker jeg det med bunnen ned (det detter ned til en liten kant like under toppen på innsiden). Da ligger det støtt og fint, og kan også brukes som tallerken der det ligger. I gryta under bidrar det varme innholdet til at maten på "tallerkenen" holder seg varm lenger. På tur med ryggsekk frakter jeg gryta ved å tre den ned på det sammenrunnete skumliggeunderlaget jeg fester i loddrett stillit utenpå sekken. Festet i hanken til en av pakkreimene sitter den godt, og skrangler ikke. Lokket og putter jeg i en av sidelommene til sekken.

post-8832-0-65694600-1335094539_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk for omnifuel og primus litech pannesett fra xxl.

Brenneren brenner som bare det, bråker på flytende fuel, litt mindre på gass.

Litech sette er jeg ikke helt happy med egentlig. Stekepannen bøyer seg godt på midten selv om jeg ikke kjører på med sååå mye varme.

Noen som har samme erfaring?

Valgte omnifuel etter mange anbefalinger og tenkte jeg kunne finne bedre panner enn det som er i vanlig trangia-sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.