Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettere utstyr til sommeren - hva ville du kjøpt nytt for 10.000 kr?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Nedover ser dere hva jeg har nå eller er i ferd med å kjøpe inn i disse dager og frem mot våren og sommeren . I sommera skal jeg en tur til Svalbard, gå en uke i Femundsmarka og så en lengre tur et eller annet sted, kanskje Børgefjell. Frem til sommeren blir det nok mest Østmarka og Nordmarka.

Så lurer jeg på hva dere ville kjøpt om dere hadde ca. 10.000 å "ruste opp" utstyret med. Jeg skal ha utstyr til både lengre og kortere turer, hytte-til-hytte, vandring med telt, fisketurer og loffing i marka. Utstyrslisten er alstå en slags oversikt over det jeg allerede har, jeg skal ikke nødvendigvis ta med alt dette på en gang på tur.

Jeg kan handle inn utstyr for ca. 10.000 kr frem mot sommeren ++ Målet er å få vekten så lav som mulig uten at det går helt utover komforten. Altså "moderat" gramjeger. Tråden vil bli oppdatert frem mot sommeren.

Kom gjerne med forslag til ting jeg kan kjøpe for å få lavest mulig vekt. Jeg har jo det vesentligste fra før for å klare meg).

Jeg har:

Turutstyr:

Hagløfs sec 75 l 2,7 kg

Lowe Alpine Alpamayo 80+20 ryggsekk (ukjent vekt)

Helsport fjellduk 775 g (fungerer også som regntøy)

Hagløfs Z sensor ca. 2 kg. (tung, men fin å ha til skogturer med bål og åpen himmel, fiber).

Lett sovepose med 10 grader komfortemp. Veier ikke mye.

Fleecepose (650 gram)

Liggeunderlag Bamse extrem 600g (Kjekk å ha om vinteren og til bål. For tung til lange vandringer).

SynMat 7 UL M liggeunderlag 470 gram.

BD Lighthouse telt 1500 g

Garmin Oregon 200 g

Kart og kompass 100g

"Gammeldags" kartmappe, ukjent merke. Bør kanskje kjøpe ny og mer vanntett.

Gassbrenner, ukjent merke, tror den veier rundt 300 gram.

Klær

Norheim skalljakke ukjent vekt. Dette er ikke den beste, men den funker. Vanntett, men puster ikke supert. Usikker på om jeg skal bytte den ut.

Fjällraven G-1000 bukse 504g

Fleecegenser fra Stormberg ca 300g

Fleecevanter ca 50g

Devold expedition baclava 235 g

Ekstra ullsokker ca 100 g

Fiskestang, jeg har en firedelt fiskestang av et eller annet merke og en Abu Garcia snelle (195 gram). Kan vanskelig se at jeg kan få dette utstyret noe lettere, dessuten er det jo flunkende nytt.

Jeg mangler / vurderer å kjøpe inn / ønsker meg:

Kniv (ønsker helst en kniv som både kan brukes til å sløye fisk og skjære kvister o.l. Lettest mulig).

Tau

Et ekstra lett liggeunderlag som backup til lange turer.

Sommerpose: Har sett på Joseph Koteka 290 på 495 gram.

Men: Jeg har en liten og lett sovepose liggende med komfortemp 10 grader og en fleecelakenpose. Kunne kanskje gjort samme nytte? Tar riktignok mer plass og vil veie litt mer.

En liten og ultralett stekepanne.

En sekk i 50 liter klassen, bør være lett.

Softshelljakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville startet med å redusere på det du har. Mye på lista der som ikke er nødvendig, men luksusgjenstander. Still spørsmålet :

Hva greier jeg meg uten?

Etter at du har gått gjennom listen et par ganger og fjernet det du greier deg uten, kan du eventuelt putte tilbake ting som du selv synest er verdt den ekstra vekten. Noen eksempler på hva du greier deg uten fra lista:

GPS

Fleecepose

Du trenger kun et underlag, og så lenge du ikke skal ligge ved bålet kan du droppe Bamse

Balaclava er unødvendig luksus på sommeren. En enkel ull lue og hette på jakka er tilstrekkelig.

Og så tar du en runde til over lista, før du legger til luksusen.

Forslag til bytte

1. Dunpose: Sir Joseph Koteka 290 er dyr, og ville valgt en med et par grader ekstra. For eksempel Marmot Atom som koster litt mindre.

2. Sekk: Avhengig av hva som passer deg og volum. Arxteryx Altra er en grei storsekk på 2,3 kilo. Osprey Variant 52 er en favoritt med sin solide konstruksjon og funksjoner 1, 5kg. Alternativ kan være Osprey Exos som er litt lettere.

3. Andre ting å bytte ut er gassbrenner der du kan spare et par hundre gram.

4. Titan... Noen gram å hente på kokeutstyret, men koster mye per gram.

5. Kartmappe. Ortlieb mappe med kun plast.

6. Fjern heller unødvendig vekt du har en å bruke mye penger på lettere ting. Du trenger for eksempel ikke hele repp settet til teltet, men kun skjøtehylse og noen cm duct tape.

7. Du kan få lettere fiskeutstyr, avhengig av hvor seriøst du tar fiskingen. Men kroner per gram blir ekstremt. Kutt gjerne ned til et minimum av sluker, spinnere og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Som sagt er ikke dette en utstyrsliste for en konkret tur, mer en oppsummering av hva jeg har. Bamse-underlaget vil for eksempel bare bli brukt på skogsturer nært Oslo der jeg skal ligge ute, uten telt og hvor vekten derfor uansett er lav.

Fleecepose: Grunnen til at den i det hele tatt står på listen er at jeg lurer på om jeg kan klare meg med den og sommerposen som har 10 grader som komf temp. Men kanskje en Koneta er lurere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville satset på en lett 3 sesongs dunpose kontra fleece og sommerpose.

Tau....litt avhengig av bruk, tykkelse så det er vanskelig å si. Sportsnett selger div fra rull i ønsket lengde

Siden du ser på sekk så har de 25% på sekker i påsken på Sportsnett. KJløpte en OSprey Exos 58 i fjor der selv. Den er en liten fin sak på 1,2 kilo. Dog ville jeg vel ikke laste for mye i den. Kanskje max 15 kilo. Så den blir kanskje litt snau på lengre turer.

Stekepanne. Skal den kunne brukes på bål? Da er det fordel med noe i stål egentlig.

En som er liten og lett er denne fra Sportsnett http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1523&cid=685

Du kan spare litt på en annen gassbrenner, får vel ned i 50 gram men det koster jo. Den jeg bruker mest om sommeren er en 120gr sak fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-Expedition-17607/

Den har fungert supert i 2 sesonger.

Skal du ha en solid kniv til lett kløyving, spikking og skjøre fisk kan du titte på f.eks Gerber Big Rock. Har de på tilbud på Top Secret.

http://www.topsecret.no/ds_product_info.php?products_id=2342

Lliggeunderlag. Tenker du på et bare til nødbruk hvis du vraker Synmat'n`?

Jeg bruker Synmat UL 7 selv og her i tillegg med en veldig tynt og lett underlag fra Jysk. Mener å huske at det veier 100gr eller så. Bruker det til å sitte på ute samt under Synmat når jeg sover for å spare slitasje på Synmat. Billig er det også. http://www.jysk.no/165/752/419/4730300/a/catalog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lliggeunderlag. Tenker du på et bare til nødbruk hvis du vraker Synmat'n`?

Ja, jeg må vel kanskje ha et liggeunderlag til nødbruk på lengre turer hvor det kan være flere dager å gå til sivilisasjonen. Skal titte på det hos Jysk til 80 gram anbefalt i drømmelett sekk på sommeren, det holder vel fint. Evt. overlever man jo noen dager uten også, men kanskje fint å slippe å avbryte turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns du mangler er hvertfall noe å koke med og i. I første omgang bør du bestemme deg for gass eller sprit . Har lest noen tall på at Jetboil Ti er mer vekteffektiv enn sprit etter dag 5. Men den er bare for å koke vann i.

Koster 1200,- , 240g

Velger du Jetboil har de panne også. Koster 500,-, 340g

For turer over 5 dager har ikke jeg funnet noe som er lettere. (varm drikke på morgen, evt lunch og til frysetørret middag. Rundt 1 liter varmt vann pr dag.)

F.eks en Ajungilak Sphere Spring sovepose hadde vel vært grei å ha. 550 gram, 0 g komfort, 2500,-

Har denne selv. Med lakenpose i silke i tillegg 500,- 150g. Kan ikke uttale meg om den er bedre eller verre enn andre da dette er den eneste av den type sovepose jeg har hatt. Har en del døgn ute med den og er fornøyd hvertfall.

Kniv, har selv en Baladeo. Den veier ørsmå 22 gram. Grei til fisk og kan spikke pølsepinner. 300,-. Ganske morsom kniv egentlig. Veldig lett!

Tau, kjøp noe Dyneema line i stedet. Lett og sterkt.

Bruker selv NeoAir, ser ikke problemet med å gå lengre turer med det. Men har med reppsett!!

Sekk, igjen har jeg bare mine egne erfaringer å komme med, bruker en Bergans Helium, 55l. Veier 1.1 kg. 1700,-

Hadde ikke noe problem med ti dager i fjellheimen med den. Verken plass, vekt eller funksjon. Total oppakning var da 12.8 kg. Har ei pakkliste hvis du vil se den.

Fiskeutstyr, flue? sluk? Bruker en Slate signatur, 160g, 9 delt. 38cm lang. Helt herlig fluestang for pengene. 2700,-.

Da har du vel brukt 9500,-.

Resten bruker du på blomster til dama sånn at du kan komme deg ut på lange turer uten særlig mas!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det? :)

Hva med når du har unger som skriker i tillegg? Ett gavekort på spa, eller er det kun diamanter som gjelder?

Helt ærlig så veit jeg ikke, skilte meg i stedet (Kanskje er noe av grunnen at jeg brukte de siste 500 på meg selv :D ) . Men da ble det rom for å kjøpe inn lett utstyr. Det virker som det er diamanter som gjelder, ingen av kompisene har alltid dårlig råd, eller får aldri lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns du mangler er hvertfall noe å koke med og i. I første omgang bør du bestemme deg for gass eller sprit . Har lest noen tall på at Jetboil Ti er mer vekteffektiv enn sprit etter dag 5. Men den er bare for å koke vann i.

Nå er jeg ikke helt med. Er poenget ditt at det finnes redskap som bruker brennstoff mer effektivt? Det jeg har er altså en vanlig gassbrenner. Til vintersbruk har jeg også en omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt med. Er poenget ditt at det finnes redskap som bruker brennstoff mer effektivt? Det jeg har er altså en vanlig gassbrenner. Til vintersbruk har jeg også en omnifuel.

Det jeg mener er at det er spritbrennere og kjele som er mye lettere enn jetboilen.

La oss si at det til sammen veier 50g. Og at du bruker 25g sprit for å koke en liter vann.

Hvis du er ute en dag, vil koketingene dine veie 75g. To dager ute 100g, tre 150 osv.

Jetboilen veier la oss si 350g med gass. Så ved dag seks tangeres vekta og det vil være mer vekteffektivt å ha med jetboilen. I realiteten skjer dette noe før da jetboilen bare blir lettere og lettere pga gassforbruket.

Obs. disse tallene er helt ute av det blå, men mener det var ved 5 dager og lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det. De som lagde listen har en forkjærlighet for gass? Neida, jeg aner ikke. Den ene esbit brenneren jeg har veier 11 gram. Bruker 14 gram til 4dl vann. Da kan du jo regne på hvor mye det blir for en fire dagers tur som jeg tror den lista hadde som forutsetning.

Ulemper? Tja, at den ikke blir påvirket av kulda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er et oppdatert forslag til utstyrsliste for sekk + innhold for en opp til én ukes tur, basert på forslagene her. Kom med flere!

Bergans Helium 55 liter (NY, 1369 kr): 1200 g

Ajungilak Ajungilak Sphere Spring (NY, 2500 kr): 550 g Virker som et bra kompromiss mellom pris og vekt.

Evernew Titan stekepanne (NY, 384 kr): 138 g

Kniv (NY, 300 kr): Baladeo 22 g

Jeg er usikker på Baladeo-kniven – er denne god nok til å kutte opp småved til ett kaffebål etc.? Hvor selges den?

Jetboil ti (NY, 1199): 260 g

(Jeg vet at jeg kan få lettere gassbrennere, men forbruksegenskapene gjør denne bedre til lengre turer, et "tungt" argument).

Ortlieb (NY, 299 kr) kartmappe 200 g

SynMat 7 UL M : 470 g

Gassboks: 100 g

BD Lighthouse: 1500 g

Kart/kompass: 100 g

Fleecevanter 50g

Devold expedition baclava 235 g

Ullsokker: 100 g

Fyrstikker: 50 g

Fiskestang, Berkley Phazer: 145 g

Snelle, Abu Garcia: 195 g

Garmin Oregon (200 g) Kommer ikke unna denne.

Tau, rådet om Dyneema line i stedet er notert.

Four Seasons Vippkopp (ukjent vekt)

Spork (ukjent vekt)

Førstehjelpsutstyr (ukjent vekt)

Vekt: 5515 g - ganske bra.

Pris: Her kommer vi ned til 6650 – egentlig ganske pent.

Det mangler litt småting i sekken. Førstehjelpsutstyr (litt sportstape, plaster, sårrens) og kanskje også nødvendig med noe mer ullundertøy. Kom gjerne med forslag til hvordan listen kan bli bedre / lettere / billigere. Dette vil bli handlet inn frem til ca. fellesferien, så har ikke dårlig tid. Brukt kan vurderes om kvaliteten er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det begynner å bli en bra liste ja.

Du mangler, som du skriver, 1.hjelpspakke. f.eks denne http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellsikkerhet/forstehjelp/lifesystems-light-dry-micro-first-aid.html 114g

Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om baladeokniven vs gerber osv, men jeg er en av de som bruker den. Det er ikke en tollekniv, men jeg får da spikket fliser til opptenning, sløyet fisk, kappet tau osv. Til bål er som kjent tørre kvister best, og de knekker lett ;)

Jetboil ti er ett bra valg, men hvordan kombinasjonen med Evernew panna vet jeg ikke, men jeg er redd du får ett skikkelig hotspot. Vurder jetboil sin egen panne som har fluxring og distribuerer varmen litt bedre. Men den veier 200g mer...

Og så hadde jeg vurdert ett varmt campplagg, f.eks ei dunjakke, som også går under softshelljakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sovepose, ville jeg kjøpt ME Dewline 300 som Oslo Sportslager har på salg nå (to str) kr 2220-2340, vekt 670-820g.

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-dewline-300-dunsovepose-200-cm-7939.aspx

Så ville jeg byttet fleeceposen med silkepose.

Hvorfor det?

De har begge komfortempratur 5'C

Begge koster 2400,-

ME har ikke hette, Spring har hette

ME veier 820g, Spring 530g

ME har 700+ dun, Spring 850

For meg ser det ut som Spring er ett bedre kjøp...

Silkepose er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

De har begge komfortempratur 5'C

Begge koster 2400,-

ME har ikke hette, Spring har hette

ME veier 820g, Spring 530g

ME har 700+ dun, Spring 850

For meg ser det ut som Spring er ett bedre kjøp...

Silkepose er jeg enig i.

Hmmm... ingenting er som fakta for å drepe en diskusjon.

Er enig i at Sphere Spring fremstår som et bedre valg, og trekker anbefalingen av ME posen.

Har forøvrig selv en Mountain Hardwear Phantom til dette bruksområdet. Godt fornøyd, men den er ikke på tilbud nå så vidt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... ingenting er som fakta for å drepe en diskusjon.

Er enig i at Sphere Spring fremstår som et bedre valg, og trekker anbefalingen av ME posen.

Har forøvrig selv en Mountain Hardwear Phantom til dette bruksområdet. Godt fornøyd, men den er ikke på tilbud nå så vidt jeg vet.

Haha. Du har rett i det med fakta og diskusjon ja. Godt det finnes noen som deg som tar fakta for fakta og ikke ett personangrep. Ikke at det spiller noen rolle for meg hva som velges, jeg er bare en bruker og ikke forhandler.

Så på den Phantomen selv, men den var for dyr for meg gitt. Men så ut som en veldig bra pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ide er å lage seg ett regneark, som mitt HER hvor jeg har listet opp alt utstyret mitt (vel, nesten alt da) med vekt. Så plukker jeg fra den lista i forhold til hvordan tur jeg skal på. (Og lagrer den til senere bruk, evt skriver merknader). Denne lista jeg viser fram her er for en ti dagers fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysjerrig på den Ajungilak Sphere Spring soveposen, dere som har erfaring med den hvordan er den til bruk om høsten? Den har jo en comfor temp. på 0 grader noe som burde tilsi at det ikke skal være noe problem å bruke den når temperaturen synker ned til et par minus om nettene.

Er på utkikk etter en lett høst/vår/sommer pose som kan erstatte Helsport Filefjell posen som igrunn ikke er noe særlig varm til å ha en vekt på 1.9 kg. Dette er riktig nok en superbillig syntetisk pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysjerrig på den Ajungilak Sphere Spring soveposen, dere som har erfaring med den hvordan er den til bruk om høsten? Den har jo en comfor temp. på 0 grader noe som burde tilsi at det ikke skal være noe problem å bruke den når temperaturen synker ned til et par minus om nettene.

Har selv "haukli dun" http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/sovepose/sovepose-haukeli-dun-1043262 og brukte den får noen helger siden i nordmarka,det var rundt 0 og jeg er somregel litt varm i soveposen så tenkte att jeg ikke skulle ha noe klær på meg den natta her får og ungå og bli varm,jeg våknet faktisk etter kort tid og merke jeg var kaldt,tok på meg ullundertøy og sov som en stein resten av natta,jeg låg på et exped 7UL (skal fungere fint til -4) det er nok ikke verdenst beste sovepose,men tror ikke man skal "pushe" får langt den nedre grensen,men det her merker man jo veldig selv,er ikke noe særlig og ligge og fryse i soveposen :) (var veldig glad jeg hadde med ull undertøy) har ikke noe erfaring med Ajungilak og mulig dem har veldig "posetiv" temp så man er veldig varm i den vs helsport sine grader (skal ikke gå ut og si noe negativt om helsport men dem har vel kanskje helsport grader akuratt som dem har helsport gram på telt dvs ofte litt tyngre enn det som står på siden demes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.