Gå til innhold
  • Bli medlem

Ett døgn på tur uten oppakning – liten smak av survival opplevelse :-)


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg hadde meg en litt annerledes tur sist helg. Selv om det var tur uten mat og veldig knapt med utstyr, kan det knapt kalles survival tur siden det bare varte ett døgn :) Men det ga meg en del aha opplevelser....bl.a. så er ikke kroppen min veldig glad i lavt blodsukker, og mars var litt i tidligste laget for å finne mengder med "karbomat". Jeg har laget et videoklipp fra hendelsen her, http://uteligger.com/wordpress/?p=784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler ikke om hvor tøff og barsk jeg er, men om hvor utrolig godt kroppene våre tross alt fungerer. Og kanskje aller mest - innstillingen.

I tillegg til et aktivt friluftsliv har jeg få testet den litt mer ekstreme varianten av "friluftsliv"i tre escape øvelser.

Escape er en øvelse i Luftforsvaret, hvor vi skal spille nedskutte flybesetninger og ta oss frem til egne linjer gjennom 50 km i luftlinje i fiendeterreng.

Området er nesten uten bebyggelse og veiene går mest på tvers av lengderetningen.

Start mandag - målgang fredag. Tidspunktet er i slutten av august, begynnelsen av september, og da er det skikkelig kalt om nettene i områdene rundt Mjøsa.

Fienden er HV, infanterienheter og politiskolen, samt at alle sivile er anmodet om å angi oss.

Utstyret vårt er hva vi vanlig blå tjenesteuniform, feltljakke , sovepose ellet fallskjerm. Jeg har alltid droppet sovepose. For mye drass. Om natten slår jeg armene rundt et tre, og henger, og speider mot øst og en ny dag, som kommer så sent så sent. Å legge seg ned på bakken fører til altfor mye varmetap

Og tittet solen frem på dagtid, var jeg rask til vrenge klærne av og få tørket dem. samt og ta en etterlengtet lur. Og som dagens høydepunkt - unne meg en "matbit". Vi hadde jo med oss mat - for en dag. Men det utrolig mye mat i vann, bær og sopp.

Og konklusjonen?

- kroppen tåler mye mer enn vi aner

- erfaringer er viktig, for hver gang jeg står overfor en vanskelig situasjon, tenker jeg;

du har vært oppi værre ting enn dette.

- i tillegg oppfordrer jeg flere til å gjøre som tråstarter, gjerne med en back up løsning i

rimelig nærhet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig påfunn! Tips: Jeg hadde ei veldig god og lun natt i en alt for tynn sovepose (teppepose) en gang jeg var på kanotur. Nattefrosten holdt jeg unna ved å stappe soveposen halvfull av det gresset du samler inn på filmen, i tillegg til at jeg laget en god madrass. Liggeunderlag hadde jeg ikke. Som tak over hodet brukte jeg kanoen oppå to tykke stokker, en i hver ende, slik at jeg fikk litt ekstra plass under "taket". Fungerte utmerket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen klarer seg med fint lite karbohydrater, men da må den først venne seg av med dem og gå over til å bruke/lage ketoner.

Tror nok jeg er litt for godt vant med søtsaker til vanlig ja :D

Artig påfunn :)

Jeg har nok kommet til å hatt med mat, jeg får alltid hodepine om jeg går for lenge uten mat :)

Bilen var bare en liten time unna, og den inneholdt noe mat, så det var under særdeles trygge omstendigheter :-)

Og konklusjonen?

- kroppen tåler mye mer enn vi aner

- erfaringer er viktig, for hver gang jeg står overfor en vanskelig situasjon, tenker jeg;

du har vært oppi værre ting enn dette.

- i tillegg oppfordrer jeg flere til å gjøre som tråstarter, gjerne med en back up løsning i

rimelig nærhet,

Enig i det. Kroppen tåler mye mer enn vi tror, og det er ikke så dumt å prøve seg frem, så vet en litt mer hvodan man takler en nødsituasjon over tid og hva en kan forvente seg av kroppen.

Artig påfunn! Tips: Jeg hadde ei veldig god og lun natt i en alt for tynn sovepose (teppepose) en gang jeg var på kanotur. Nattefrosten holdt jeg unna ved å stappe soveposen halvfull av det gresset du samler inn på filmen, i tillegg til at jeg laget en god madrass. Liggeunderlag hadde jeg ikke. Som tak over hodet brukte jeg kanoen oppå to tykke stokker, en i hver ende, slik at jeg fikk litt ekstra plass under "taket". Fungerte utmerket. :)

Det gresse skaper en veldig god varme, og tenker det fungerte greit i soveposen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.