Gå til innhold
  • Bli medlem

Når går isen på Hardangervidda?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er to stykker som har lyst til å padle Kvennavassdraget på Hardangervidda i sommer. Vi kommer til å starte i Røldal/Valldalen og bære kanoen (Ally) opp til Holmavatn hvor selve padlingen starter.

Det jeg lurer på er om noen har gode erfaringer med når isen pleier å gå i dette området? Vet at det alltid varierer fra år til, men kanskje noen vet en sammenheng mellom snømengde, istykkelse, tele i bakken osv?

Regner med at det er Holmavatn hvor isen ligger lengst i og med at det ligger høyest og i et vanligvis snørikt område.

Det er også verdt å påpeke at vi gjerne vil unngå for mye folk og fellesferie, så starter gjerne så tidlig som det lar seg gjøre.

Hva tror dere kan være fornuftig å planlegge ut fra? Kan det f.eks. gå an fra første uka i juli?

Er forresten veldig glad i å fiske like etter at isen er gått og ørreten er sulten og på hugget, så håper dette kan bli en suksess på denne turen :)

Håper å høre noen tips eller evnt rapporter fra folk som har vært i eller skal til området framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjaaa.. kan ihvertfall informere at isen gikk på Litlosvann 28juni i fjor.. Jarle Viskjer (eier av Litloshytta) målte 1,66m snødybde 27mars noe som er under gjennomsnittet for perioden 1930-2010... Så har Dere flaks så kan det hende dere rekker en tur før felles ferien.. Men vær og vind de neste mnd. er veldig avgjørende da..Så når isen vil gå på holmavatn blir spennende å følge ihvertfall...hvis det var til noen hjelp.. :) ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar. Ja, det hjelper jo litt å vite når isen går på Litlosvann. Skal ta kontakt med Litloshytta når det nærmer seg, men det er vel som du sier at de neste månedene vil avgjøre en del. Det at det er mindre snø en normalen er jo i så fall et godt teng, men denne våren har jo hatt store humørsvingninger så er jo vanskelig å forutsi hva som vil komme.

En ting jeg tenkte på er at det var jo veldig mildt i høst. Det var aldri noen lang frostperiode før snøen kom og heller ingen tele som hadde satt seg i bakken. Det betyr vel gjerne også at det heller ikke er stålis på vannene, men heller ulike lag med sørpe og is? Kan det stemme?

Kan man i så fall regne med at slik is smelter fortere enn stålis, selv om den skulle være tykkere i cm?

Hadde vært utrolig deilig å fått en tur før fellesferien ja. Noen som har noen gode fisketips til slikt fiske like etter at isen har gått i fjellet. Dorging etter kano f.eks., er det en suksess, wobbler da kanskje?

Gjerne kom med rapporter dere som leser dette etter hvert og har vært i området nylig.

Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg må irrettesette meg selv her ;) Tok litt feil i innlegget mitt..jeg leste feil tidligere.. beklager det,, hehe Snødybden ble målt i Januar og ikke i mars.. og nåå leste jeg nettopp at det var over 4 meter ... urk og det er endel.. så ikke ha for store forhåpninger.... Bare å følge med videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei.

Dette er samme tur som også jeg tenker å ta i år. Gleder meg enormt og tror det kan bli veldig fint etter hva jeg har hørt om vassdraget.

Sitter også å følger med på værmeldinger og senorge.no på snødybde. Det som er litt vanskelig er jo at senorge sier ingenting om isen. Det er jo ofte store lokale forskjeller på når isen går, vindutsatt, skygge, strøm osv.

Når vannene frøs i høst så var det mye samtidig som snøfall og mye mildvær, har jo også vært mye mildvær i mars før det ble kaldt igjen. Dette skal i prinsippet føre til at det er mest porøs is eller sørpeis. Denne typen is smelter mye fortere enn f.eks stålis, men dette kommer jo også litt an på hvor mye snå som ligger å isolerer over isen. Så det kan hende at isløsningen går veldig fort nå hvis det kommer mye regn, evnt mildvær + vind.

Men når isen kommer til å gå er vanskelig for meg å si. I verste fall kan man kanskje dra kanoen over isen på Holmavatn og begynne å padle etter hvert som man kommer lenger ned i vassdraget? Muligens isen løsner tidlig langs kanten og man kan padle der?

Noen andre som vet noe mer om dette enn meg? Noen som har vært i området i det siste? Kjørt bil over fjellet? Lokale kjensfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det fortsatt snødekte vatn over 1100 moh på Hardangervidda. I austre deler av vidda er det meste isfritt opp til 1000 moh, mens isen ligger mye lenger i vest der det er meir snø.

http://www.kamerakartet.no er det kamera som ser isen på bl.a Halnefjorden og Finsevatnet. Man får en viss peikepinn med å følge med der, men både snøen og isen ligger nok en del lenger på Holmavatnet.

NVE har også iskart på http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/iskart.html men det er relativt få vatn det blir lagt inn observasjonsrapporter på. NVE utarbeider også generelle ismeldinger opptil ei gong i veka, som finnes ved å klikke på "IM" på øverste linje på iskartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.