Gå til innhold
  • Bli medlem

Er min førstehjelpspakke grei?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Min førstehjelpspakke til helgeturer i fjellet inneholder:

-Sportstape

-Gnagsårplaster

-Støttebandasje

-Branngelè på en liten flaske. (Hjelper mot brannsår, solbrenthet og insektstikk)

-4 paracet

-4 zyrtec allergitabletter

-Litt norgesplaster

-Diverser plasterstørrelser.

-Sårserviett

Noe som mangler, eller evt noe som bare kan kuttes ut?

Jeg har vurdert enkeltmannspakke, men jeg tenker at støttebandasjen pluss en liten gjenstand gjør samme nytten. Men den er ikke steril da, slik enkeltmannspakken er, og ikke fullt like rask i bruk. Burde jeg ha dette med?

Hva har du med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Bacimycin pulver og Paralgin Forte. Dropp støttebandasjen til fordel for en "enkeltmannspakke", og les deg opp om taping av ankler og kne istedet. Berget meg ned fra Børgefjell engang, fikk tapet ankelen sammen igjen. Fikk ikke plass til støttebandasje i Lundhagsstøvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips!

Test det, slik at du vet hvordan du reagerer på det. Husk at du ikke kan kjøre bil etter inntak av medisiner med rød trekant, du stiller rimelig dårlig an, hvis noe skulle skje.

Kunsten er og ta passe dose, Starte lavt og heller ta en til etter en tid. Hovedhensikten er at du kommer deg ned - selv om det gjør vondt. Gjør det ikke vondt har du tatt for mye.

Les om det i legemiddelkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for alle svar ;)

Noe desinfiserende, kanskje? Pyricept, sprit?

Da her jeg lagt oppi en bitteliten flaske pyrisept, noen bomullsdotter og ett par q-tips. Sårserviettene utgår derfor.

Hei. Bacimycin pulver og Paralgin Forte. Dropp støttebandasjen til fordel for en "enkeltmannspakke", og les deg opp om taping av ankler og kne istedet. Berget meg ned fra Børgefjell engang, fikk tapet ankelen sammen igjen. Fikk ikke plass til støttebandasje i Lundhagsstøvelen.

Hva er Bacimycin pulver? Og Paralgin Forte får man vel kun på resept?

Hmm.. Er ikke helt sikker på om jeg bør droppe støttebandasjen. Den gjør vel jobben til en enkeltmannspakke, sammen med en liten hard gjenstand? Eller? Så kan den brukes til å spjelke en brukket arm eller fot?

Taping skal jeg lese meg opp på ja. Det kan være verdifull kunnskap.

Jeg tror jeg har et par sikkerhetsnåler og et sterilt skalpellblad i tillegg i min. Jeg har heller ikke noe norgesplaster, bare div plaster. Kanskje noe sårstrips?

Slik jeg ser det, så kan du enkelt bruke sportstape som sårstrips. Kanskje jeg tar feil, men jeg tror ihvertfall det.

Et tips!

Test det, slik at du vet hvordan du reagerer på det. Husk at du ikke kan kjøre bil etter inntak av medisiner med rød trekant, du stiller rimelig dårlig an, hvis noe skulle skje.

Kunsten er og ta passe dose, Starte lavt og heller ta en til etter en tid. Hovedhensikten er at du kommer deg ned - selv om det gjør vondt. Gjør det ikke vondt har du tatt for mye.

Les om det i legemiddelkatalogen.

Jeg vet ikke helt hva du mener jeg bør teste. Tenker du på paralgin Forte eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førstehjelpspakke til helgeturer i fjellet inneholder:

-Sportstape

-Gnagsårplaster

-Støttebandasje

-Branngelè på en liten flaske. (Hjelper mot brannsår, solbrenthet og insektstikk)

-4 paracet

-4 zyrtec allergitabletter

-Litt norgesplaster

-Diverser plasterstørrelser.

-Sårserviett

Noe som mangler, eller evt noe som bare kan kuttes ut?

Jeg har vurdert enkeltmannspakke, men jeg tenker at støttebandasjen pluss en liten gjenstand gjør samme nytten. Men den er ikke steril da, slik enkeltmannspakken er, og ikke fullt like rask i bruk. Burde jeg ha dette med?

Hva har du med deg?

Jeg hadde muligens hevet ut en del av de tyngste tingene (sportstape, støttebandasje, og masse plaster er muligens litt for mye.)

Etter en masse år ute på tur er det, i tillegg til paracet og plaster, to ting jeg har hatt bruk for, og som jeg derfor alltid har med: pinsett og strips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter turtype og turområde. Lettvekteren inneholder:

- Sølvtape

- Leatherman

- Noen få pakker sårservter

- Noen få selvklebende sårplaseter

- Mellomstor enkelmannspakke

- Naxopren

- Pepsid Duo

- (Paralgin Forte)

De siste veier 50g. Foretrekker Naxopren for muskelsmerter, strekk osv. Paracet ol. synes jeg fungerer dårlig (her er vel folk ganske forskjellige). Har to ganger måttet labbe hjem med fullt utstyr over to dager etter brist på ribben. Paralgin hjalp, paracet hjalp ikke.

Gnagsårplaster ødelegger sokkene. Sølvteip fungerer bedre, bare man har noe annet å dekke til såret med. Sølvteip dekker området til sportsteip og er bedre til reperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å kjøpe en av de små førstehjelpspakkene. De har et gjennomtenkt utvalg. Så putter jeg i noen Ibux og paracet (virker på forskjellige ting). En liten rull sportstape og noen flak compeed til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut pyrisept med sprit, så kan du bruke det sjolv om du ikkje blir skada ;)

Superlim/hudlim kan fint brukast i staden for sårstrips, genialt til små kuttskader o.l.

Bygg opp smerteterskelen din litt, snakkar ikkje om noko 'hardcore' spesialjeger greier her, men i mi erfaring fungerar berre Paracet mot skadar som er 'irriterande'.

Ta eit forstehjelpskurs/les deg opp. Du kan gjere betydeleg meir med det du tar med deg dersom du faktisk kan å bruke det. Dei fleste ser for seg at dei kan spjelke hvis dei skulle få behov for det, men betydelig faerre kan faktisk gjere det skikkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret:

Ja, jeg syns førstehjelpspakka du har er grei.

Hva du tar med er jo avhengig av hva du selv er komfortabel med, og erfaringer du gjør deg etter noen turer.

Klær kan fint brukes til bandasjer om det er behov, mens andre gjerne tar med feltkirurgisettet for å være sikker. Hvorfor samme personer samtidig drar med seg satelitttlf eller nødpeiler er jeg usikker på, de har jo med seg hele akutten uansett :P

Det her er vanligvis med i førstehjelpspakka:

-Tensotape istedet for sportstape.

-Paracet.

-Et par småplaster, et par sårstrips.

-Støttebandasje eller trekanttørkle.

-Alzyr (samme virkestoff som Zyrtec til halve prisen. 10stk for 40kr)

Ekstrautstyret som også er med i pakka:

-Loperamid. Etter en kjip opplevelse så er det alltid med fire tabletter. Tørker opp mye bedre enn imodium ;)

-Ekstra nett til gasslampe.

-Litt natron. Mat med mye karbohydrater kan gi meg litt halsbrann :P

Enkeltmannspakka blir hjemme til fordel for en støttebandasje eller tørkle.

De kan brukes til samme greia, at enkeltmannspakka er steril betyr svært lite om man trenger å stoppe en blødning. Bedre å få noen bakterier i såret enn å blø ihjel.

Compeed er ubrukelig på mine føtter som blir varme. Forebygger istedet med tensotape om det skulle være behov for det. Den første vårturen kan være kjip for to områder på mine føtter.

Er skaden skjedd ruller man en pølse av tapen, setter en tapebit like stor som rundingen lim mot lim mot en større tapebit som holder alt på plass. Da blir det ikke press mot såret, tapen limer seg ikke fast, og det får luft. Går gjerne over iløpet av en dag.

Noen sier sprit til desinfeksjon. Har ikke alle uansett med seg ei lita flaske med god whisky da?? ;)

Unner du deg ikke den gleden er vel kanskje et par spritservietter et tips.

Om jeg er med mange fler på tur blir det gjerne med en ekstra taperull, enkeltmannspakke, og litt mer plaster og paracet. Men det er vel muligens fordi jeg er vant med sanitetsbiten som gjerne følger med der en gruppe samles.

Og skader noen seg skikkelig, gi paraceten til den som skal løpe etter hjelp. Det er ikke alltid smertestillende skal brukes ved skader da den kan kamuflere smerter ved feks indre blødning.

Klemskade på legg feks kan være kritisk ettersom det ikke er så god plass til utvidelse ved blødning, og det økte presset kan resultere i skader på vev og amputasjon i kritiske tilfeller. Fall på eller klem hodet istedet ;)

Bacimycin er bakteriedrepende og kan brukes på sår i pulverform.

Men det er vel beregnet på "tørre sår", altså ikke ferske.

Som førstehjelp på fjelltur er det kanskje ikke optimalt? Man kommer seg jo til lege/hjem om en får såpass skader med åpent sår uansett.

Salven kan brukes på eksem og insektbitt også og er kanskje mer egnet?

Naxopren er blodfortynnende og kan dermed øke blødninger ved sår, i tillegg er de mest vanlige bivirkningene diare, svimmelhet, hodepine, døsighet, ringing i ørene, kvalme, magesmerte.

Medikamentet brukes oftest mot ulike gikt og reumatiske smerter, men forsåvidt også mot generelle milde smerter, og dermed så kan det nok være effektivt mot skuldersmerter og strekk. Om man bruker medikamentene en tar med på riktig måte ved rett tilfeller så er eneste begrensningen hvor stort apotek en orker drasse på.

Skal du ha blodfortynnende pga blodpropp og slag ta med dispril istedet.

Jo brattere du går eller klatrer, jo mer øker sjangsen for større skader. Ta med en teiprull ekstra for hver 500m du skal opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut pyrisept med sprit, så kan du bruke det sjolv om du ikkje blir skada :P

+1

Ta eit forstehjelpskurs/les deg opp. Du kan gjere betydeleg meir med det du tar med deg dersom du faktisk kan å bruke det. Dei fleste ser for seg at dei kan spjelke hvis dei skulle få behov for det, men betydelig faerre kan faktisk gjere det skikkeleg.

Viktig poeng! Har man øvd og plukka opp noen gode tips ser man kanskje ikke behovet for fem ulike bandasjer, masse plaster, og piller.

Den ledige plassen kan brukes på ei lita flaske whisky. Men det har jeg kanskje allerede nevnt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som oftest skjer er at førstehjelpspakken blir alt for stor.

En støttebandasje kan, som du sier, brukes til mye forskjellig. Et stykke av en T-skjorte og en støttebandasje + en stein eller en pinne erstatter en enkeltmannspakke. Sportstape og noen små gaskompresser erstatter plaster, og sportstape kan også i mange tilfeller erstatte gnagsårplaster.

Basemysinpulver kan være bra på større skrubbsår eller hvis du er på skitur og tryner på skaren. Dette drysses på såret før du legger på bandasje.

En bandasje som ikke skal stoppe en blødning skal helst være litt luftig. Bruk gjerne "Melolinkompresser". Disse fåes i mange størrelser og har en side som ser ut som plastik. Denne siden skal ligge inn mot såret for at ikke bandasjen skal gro fast. Hold kompressen på plass med sportstape eller "Mefix". Mefix er en slags bandasjetape som er laget som en finmasket netting. Til småsår kan du bruke en vanlig liten gaskompress og et stykke Mefix. Dette er mye bedre enn plaster.

Stort mer trenger du ikke bortsett fra en nål til å plukke ut fliser med, men det har du kanskje i et lite sysett. Medisiner og "dop" for å lindre smerter trenger du i svært liten grad. Kanskje litt mot hodepine hvis Cognakken skulle ha for dårlig kvalitet. Ved større skader og store smerter vil du ha problemer med å få effekt av piller. De blir stort sett bare liggende i magen siden magen, ved stor skader, vil forsøke å sende i retur det som kommer ned. (Det er derfor legene setter slike ting gjennom en nål.)

Ok, får du en natt ute med brukket fot så kan en pinex eller paralgin forte hjelpe deg til å få et par timers søvn.

Desinfisering av småsår kan du gjøre med litt kokt vann eller med spytt. Spytt er nesten like bra som Pyrisept.

Større skader som skal bekandles av lege eller sykehus trenger du ikke bry deg med å desinfisere. Det fikser de som har dette som jobb. Bandasjer slike skader med det du har for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bacimycin pulver og Paralgin Forte. Dropp støttebandasjen til fordel for en "enkeltmannspakke", og les deg opp om taping av ankler og kne istedet. Berget meg ned fra Børgefjell engang, fikk tapet ankelen sammen igjen. Fikk ikke plass til støttebandasje i Lundhagsstøvelen.

Bacimycinpulver fås ikke kjøpt lengre. Jeg spurte på apoteket i fjor og da sa de at det selges ikke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne "Melolinkompresser". Disse fåes i mange størrelser og har en side som ser ut som plastik. Denne siden skal ligge inn mot såret for at ikke bandasjen skal gro fast.

Veldig smart dette her ja. Man vet aldri om man kjører kniven i hånden eller låret. Men tror du kanskje at en bit plastfolie gjør samme nytten? Nå veier sikkert ikke en Melolinkkompress mer enn 10 gram da skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[og sportstape kan også i mange tilfeller erstatte gnagsårplaster]

Jeg synes gnagsårplaster er gull verdt. Compeed sitter på foten, mens den bader i svette. Sportsteipen løsner for lett, og gir ikke like god lindring. SYnes jeg da. Om jeg ikke hadde svettet like mye på bena, så hadde jeg kanskje hvert mer enig.

Deilig å se en sånn liste uten sutur, skalpell og halve felleskatalogen:-)

Ikke drop enkeltmannspakken, men flytt den-den skal ligge i jakken (helst venstre brystlomme..); hvorfor? fordi da har du den med deg. Veier nada.

Hehe, takk for det. Det hele går oppi en liten zip-lock plastpose. Skulle kanskje hatt en bitteliten pakkpose, mendet var no gratis med den ziplock posen da.

Har forandret littegrann på pakken, basert på bla. tilbakemeldinger i tråden her:

Det kommer selvfølgelig en del personlige preferanser inn i bildet, og den må tilpasses turen man skal på. Men for min del, generelle dagsturer og helgeturer på ski og til fots tror jeg dette kan være greit:

Førstehjelpspakke:

- Plaster (synes fortsatt en liten remse med norgesplaster er ganske greit, og veier veldig lite)

- Zyrtec (kjekt å ha ved plager eller insektsbitt)

- Smertestillende (mot hodepine og evt. febersymptomer hovedsaklig)

- Sportstape (Kan brukes til alt)

- Gnagsårplaster (bedre enn sportstape på mine føtter. Synes da Compeed holder bra)

- Støttebandasje (Kan brukes til mye. Støtte ved forstuning, støttebind til vonde knær, albuer, ankler, håndledd, forbinding av sår eller spjelking av brudd)

- Littegrann bomull (til å rense sår, polstre gnagsår og til evt. optemming av bål i nøden)

- Pyrisept i en bitteliten beholder. (til å rense sår med. Trenger man mer, eller må rense stygge sår/gnagsår flere ganger kan man som nevnt koke vann)

- 2 Q-tips (kjekt til å pelle rusk ut av øyet (med spytt på faktisk), dersom du har en kamerat eller ett speil)

- Noen piller imodium, eller annen pille mot diarè

- En liten flaske branngelè (Mot solbrenthet, insektstikk og brannskader dersom man fyrer med primus eller bål. Blir sikkert hjemme hvis bålbrenning og primusfyring uteblir)

- En Melolinkompress eller en bit plastfolie. (slik at en evt. bandasjering ikke gror fast i såret)

Da ser jeg ikke helt behovet for en enkeltmannspakke lenger egentlig. Trenger ihvertfall noen fornuftige argumenter for å ta den med. Den veier sikkert nada, og om man har den lommen tar den heller ikke plass i sekken. Så det kan jo være ett eget valg.

Tar gjerne imot enda flere inspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mondvirutz:

Jeg synes gnagsårplaster er gull verdt. Compeed sitter på foten, mens den bader i svette. Sportsteipen løsner for lett, og gir ikke like god lindring. SYnes jeg da. Om jeg ikke hadde svettet like mye på bena, så hadde jeg kanskje hvert mer enig.

Hvis gnagsårplasteret settes på etter bruksanvisningen så sitter det godt, hvis ikke så faller også dette av etter en liten stund.

Poenget med sportstape er at den settes på dagen i forveien og på de stedene du vet at du får gnagsår. Hvis gnagsåret allerede er et faktum så er det for sent med sportstape.

- Littegrann bomull (til å rense sår, polstre gnagsår og til evt. optemming av bål i nøden)

Du skal ikke bruke bomull til å rense sår med, men en bit gasbind eller en gastupfe. Bommuld setter seg i såret og du risikerer at kroppen reagerer på bomuldsfibrene som et fremmedlegeme og da får du raskt infeksjon i såret. ("Elementært doktor Watsen".)

Til gnagsår synes nå jeg at det funker best uten polstring. Sett tape eller compeed rett på såret. Da er det ingen ting som beveger seg og fortsetter "å gnage".

Men til å tenne bål med, hvis du bruker fyrstål, er bomuld perfekt.

Men tror du kanskje at en bit plastfolie gjør samme nytten?

Nei det tror jeg ikke. En melolinkompress er perforert og suger opp veske fra såret samtidig som den slipper luft inn. En plastfolie kan i noen tilfeller legges over bandasjen for å holde den tørr, og hvis vi snakker store skader med f.eks. brukkne ribbein som har laget hull på skinnet og punktert lunger eller lungesekk så kan en plastpose og noe sportstape brukes for å få bandasjen lufttett.

Men jeg er enig i at man godt kan ha med en enkeltmannspakke, og gjerne i lommen. Da får du tak i den hvis du kutter deg så mye at en slik er nødvendig.

Men som regel har du god tid. Du kan blø ganske mye før det begynner å bli farlig. Tøm ut en halvliter melk på gulvet på kjøkkenet ditt og tenk deg at det er blod. Det blir ganske mye søl og det går med noen kluter eller håndklær til å tørke opp. Dette er ikke mer enn ca. den mengden som tappes fra en blodgiver som etter en flaske brus eller lignende setter seg i bilen og kjører hjem eller tilbake på jobb.

Men kutter du deg i lysken eller i halsen og en hovedpulsåre ryker så kommer du ikke langt med en enkeltmannspakke. Da får det bli en knyttneve eller lignende og så får vi håpe at luftabulansen helst var varslet på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen moderate gnagsår og litt fliser i fingeren er vel litt av sjarmen med villmarkslivet, eller?

Jeg tenker at førstehjelp burde sees i sammenheng med hvor man drar og hvor mange man er. Er man tre og har muligheter for mobilforbindelse fra f.eks et topp trenger man vel ikke bekymre seg så sant ikke skaden i seg selv er livstruende. Er man to så vil man vel også være rimelig trygg rent statistisk selv om én skulle skade seg. Er man derimot alene så mener jeg man burde tenke nøye gjennom hva man har med. Ser for meg at svært sterke smertestillende medikamenter kan være avgjørende for liv eller død. Jeg tenkte en gang å skaffe meg dette, men tenkte at det sikkert var nesten umulig. Det nest viktigste kan faktisk være noe så enkelt som en kjepp. Hvis man f.eks går alene i fjellet og skader en ben kan en solid kjepp være det lille som skal til for at man kan gå videre.

Men denne stadige glorifiserende holdningen til alkoholdrikking har har jeg liten sans for. Knapt noe forårsaker så mye skader som rus og fyllesyke. Nylig ble det avdekket at alkoholisme er vanlig helt nede i skolealder. Tror ikke positive alkoholkommentarer på slike forum som dette akkurat vil begrense de stadig større mengdene med ølbokser og brennevinsflasker som kastes rundt i skog og fjell.

Første skritt på vei til alkoholisme er når det "ikke blir noe koselig uten alkohol", sier mange alkoholikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glorifiserende holdning til alkoholdrikking, og større belastning på naturen pga forsøpling pga uvettige fjellforumere som raver dritings omkring i norsk fjellheim?

Og alt dette får du utav en tråd som omhandler førstehjelp og hva man har med i sekken som kan brukes til slikt.

Positive alkoholkommentarer i disse innlegg?

Hvordan ville du ordlagt deg om den som nevner dårlig cognac her hadde kommet med navn på gode cognacer som anbefales i stedet? Hysterisk drikkepress?

Stakkars, håper påsken din er til å holde ut. Opphavet til vår påske var en raus fyr som delte ut mat og alkohol til 5000 på fjelltur, får håpe de rydda opp etter seg og ikke var til sjenanse for andre.

Nå er det ferie, husk kart og kompass, førstehjelpsutstyr, kvikklunsj og varme klær, og gjør som meg: Del den lovlige kosen du har med om den du møter på neste topp er gramjeger og ikke bærer med seg litt ekstra. Jeg har mer enn en gang opplevd å bli servert både god mat og drikke på de rareste steder, ikke så uvanlig som man kanskje tror om neste du møter har både skjærefjøl, spekemat, og annet godt med opp på neste fjelltopp.

Ikke akkurat førstehjelp, men garantert godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såklart skal man ikke rense sår med bomull som du sier. Kanskje jeg bare skal hive ut bomullen fra førstehjelpspakken, og legge inn littegrann gasbind. Greit å kunne rense litt stygge kutt, så man er sikker på at det ikke blir noe større plage utover turen.

Stemmer sikkert bra det du sier med melolinkompress også. Så å he med en liten sånn er nok lurt.

Til Cornix:

Mulig jeg misforstår deg. Men jeg mener:

Ett gangsår er på ingen måte sjarmerende. Kanskje det er det dersom du har ett gnagsårplaster å hive på, så har du noe å vise til når du kommer hjem. Men det er ikke noe kjekt å gå med, når du ikke kan lindre smerten, og det bare blir større og større før det til slutt blir så jævlig at du ikke kan gå videre, og kanskje får betennelse. Ett gnagsårplaster som veier 2 gram kunne ha reddet hele turen.

Eller ett lite kutt i hånden/fingeren, som åpner seg hver eneste gang du tror det har begynt å gro og skal ta i noe er også grusomt plagsomt. Spesielt når du får masse drit inn i såret, som svir hver gang, og dagen etterpå begynner fingeren din eller hånden din å bli rød og "dunkende" fordi du har en liten infeksjon på gang. En plasterbit, litt pyrisept og sportstape hadde reddet hele turen din.

Og om man er flere stykker og skal på en helgetur, eller en langhelgtur er det uansett greit å ha med en bitteliten pose med det aller mest nødvendige. En liten skade er aldri så gale at man ikke kan snu å gå hjem. Men det er så mye greiere å kunne ta en enkel "fiks" på problemet der og da, og heller fortsette turen som planlagt.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn å gå på ski med ett diger gnagsår på hælen, og ikke gidde å ha ett gnagsårplaster i sekken. Og når stroppene på stavene insisterer på å løsne hver eneste gang du tar litt i, er det kjempegreit å ta en liten runde sportstape slik at du slipper mer irritasjon. Eller når du våkner og begynner å få febersymptomer, så kan en paracet gjøre tilværelsen mye greiere. Eller det synes ihvertfall jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glorifiserende holdning til alkoholdrikking, og større belastning på naturen pga forsøpling pga uvettige fjellforumere som raver dritings omkring i norsk fjellheim?

Og alt dette får du utav en tråd som omhandler førstehjelp og hva man har med i sekken som kan brukes til slikt.

Positive alkoholkommentarer i disse innlegg?

Det var selvsagt ikke rettet mot deg personlig. Jeg skrev ikke "fjellforumere" heller, men det kan i hvert fall se ut som om det er ganske mange som følger slike råd:

Den ledige plassen kan brukes på ei lita flaske whisky. Men det har jeg kanskje allerede nevnt Wink

Dette nevnes så ofte i samfunnet i dag at rusmisbruk har blitt normalisert. Slik som det var i Norge i perioder før i tiden. Da Norge var et skittent fattig uland.

Hvordan ville du ordlagt deg om den som nevner dårlig cognac her hadde kommet med navn på gode cognacer som anbefales i stedet? Hysterisk drikkepress?

Stakkars, håper påsken din er til å holde ut. Opphavet til vår påske var en raus fyr som delte ut mat og alkohol til 5000 på fjelltur, får håpe de rydda opp etter seg og ikke var til sjenanse for andre.

Hvis noen hadde spurt meg hadde jeg kanskje jeg hadde sagt at jeg har møtt mange som begynte med "gode merker", men som til slutt endte opp med hva som helst de greide å få tak i.

Jeg vet ikke hvem som delte ut alkohol til 5000 på påsketur, men jeg vet f.eks at langt flere barn lider under omsorgssvikt på grunn av foreldrenes alkoholforbruk. Spesielt i ferietider som f.eks påske. Jeg vet også at titusenvis av unge er på vei inn i alkoholisme uten at de en gang forstår hva det dreier seg om.

For ikke å bli helt OT kaller jeg det "førstehjelpsutstyr" med motsatt virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.