Gå til innhold
  • Bli medlem

Klättermusen, holdbarhet?


CNB

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe Klättermusen Allgrön / Einride jakke, eller noe lignende. På hjemmesidene til produsenten er vannsøylen oppgitt etter 10 vask av plagget. Det jeg lurer på, er om noen har erfaring med dette? Da tenker jeg på hva som skjer når du har vaska jakka 20 ganger..? Blir den en svamp? Har ikke sett vannsøyle oppgitt på denne måten før, så jeg håper noen har erfaring med dette..

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg, men vannsøylen er oppgitt etter 10 vask på begge plaggene uansett. Og det er det jeg lurer på, hva skjer når disse er brukt og vasket en stund, siden de oppgir vannsøylen etter 10 vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at de oppgir vannsøyle etter x antall vask er for å vise at plaggene tåler å bli vasket. Alle plaggene til KM kommer med en vaskelapp som oppfordrer deg til å vaske dem ofte. Jeg har ikke hatt noen problemer med min Froste jakke eller Megin 2.0 bukse. Har heller ikke trengt å reimpregnere DWR-behandlingen på ytterstoffet - alt som trengs er en rask omgang med strykejernet på laveste temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Einride et par år og brukt den en del. Har ikke vasket den mer enn et par ganger, og den lekker som en sil. Kortvarig yr går bra, men langvarig yr eller en normal regnskur gjør jakka kliss våt. Heldigvis tørker den raskt.

På dager uten nedbør er det derimot en topp jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Einride et par år og brukt den en del. Har ikke vasket den mer enn et par ganger, og den lekker som en sil. Kortvarig yr går bra, men langvarig yr eller en normal regnskur gjør jakka kliss våt. Heldigvis tørker den raskt.

På dager uten nedbør er det derimot en topp jakke.

Jeg har hatt Einridejakka i snart 6 år og kan si meg enig i det festrus skriver.

Einride er ikke en skalljakke for lange regndager, det er en skalljakke for en og annen midre regnskur (hvor den holder deg rimelig tørr når det pågår).

Det den derimot er eminent til, er som beskyttelse for vind og som isolerende men godt pustende ytterlag.

Jeg har også brukt den rett på kroppen på soldager da jeg tidligere hadde klart å bli solbrent (det hadde blitt håpløst klamt med liknende jakke laget i f.eks. GoreTex eller Dermizax) Jekken ventilerer godt og er forholdsvis myk og lydløs i bomullsstoffet. Relativt tynt tekstil men tykt nok til å beskytte mot mygg og solid nok til å tåle "bushing".

Stoffet tørker også fort når det blir gjennomvått (hvilket det blir dersom du ikke nitidig sørger for reimpregnering og stryking (aktivering av vannmotstandhet). Selv når den er nybehandlet vil den ikke holde deg tørr gjennom en hel regnværsdag. Da må du over til andre membraner dersom det er hovedhensikten med innkjøpet av jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar!!

Jeg er på utkikk etter noe annet enn goretex, siden jeg får panikk av å gå og føle meg klam. Så sånn sett kanskje Einride passer meg best? Jeg vil jo med en sånn jakke uansett ha med meg en lett regnjakke hvis det blir for ille nedbør. Det er først og fremst vår og sommerturer jeg ser for meg med denne jakka, men jeg er veldig åpen for andre forslag også, hvis noen har noen bedre forslag til jakker som puster godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einride er jakken jeg velger til alt utenom øs, pøs regnværsdager.

På turer med usikre værmeldinger supplerer jeg med en relativt lett regnjakke i Goretex.

Vinterstid er jakken veldig fin til skiturer o.l. vinterkativiteter. Romslig nok til at jeg får en WM Flash dunjakke innenfor, hvilket gjør at jeg holder meg god og varm og kan styre med vedsanking og bål uten bekymringer for rifter og glør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan óg føra til at Einride er eit glimrande plagg til alt utanom øyseregn. Har brukt denne jakka i sterk vind og fuktig snødrev i vinter på snaufjellet og ho gjorde jobben sjølv om ho er litt kort. I kombinasjon med ei litt høgare bukse så er jakka flott til skiturar.

Einride er dyr, men det er inga tvil om at bomullen som er brukt er av høg kvalitet. Som nemnt av andre turkar plagget svært fort så sant véret tillet turking. Ei slik jakke gjer at eg held meg turrare innvendig enn eg gjer med membranplagg. Hetta er óg ganske så bra. Har brukt denne jakka til veldig mykje etter at eg kjøpte ho i haust. At ho er sydd i økologisk bomull er heller ikkje noka ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige med Etaproofs bomullsstoffvask (når jakka er tørka) er å "reaktivisere" bomullsstoffet tetthet med et strykejern (stilt inn på bomull), dette vil gjøre stoffet litt tettere. Et tips

Ellers kan jeg anbefale både Klättermusen Bilskriner (med forsterket regnfelt) eller Rimfaxe som er en perfekt vinterjakke, men ingen av disse jakkene samt Enride er direkte regnjakker, sjøl om de kan brukes i regn --

Og ja, jeg liker dem som turjakker -- stort sett hele året (men jeg pakker jo alltid en regnjakke når sesongen tilsier det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.