Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjerkinn - Snøhetta - Dindalen evt. Linndalen: Løyper og føre mv.


tarjeib

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å gå turen fra Hjerkinn på Dovre til Dinndalen ved Oppdal i Påsken - med en avstikker til Snøhetta på veien. Jeg har vært i området før, men det er mange år siden og det er mye vi lurer på. Håper noen kan hjelpe med gode råd.

1. Adkomsten til foten av Snøhetta:

Jeg har søkt litt på forumtråder om Snøhetta og ser at veien vi tidligere kjørte - om sommeren eller når det var lite snø - er stengt. Hva er enkleste adkomst nå for tiden?

Vurderer joggesko på beina og skiene på sekken så langt som det er bart på veien til nye Snøheim. Hvis det begynner å bli vått er det vel best å kunne benytte broene. De ekstra høydemeterne fra Kongsvoll og opp langs Kaldvella og Stropla frister heller ikke hvis det skal være mulig å nå Dindalen uten overnatting og uten omfattende bruk av hodelykt.

2. Skispor:

Vet noen om det er/blir kjørt skispor langs den kvistede DNT-løypen fra Åmotdalshytta og til Dindalen? Eventuelt om det er/blir snøskuterspor der?

Vurderer å gå med lette rando-ski i stedet for fjellskiene hvis det ikke er gode skispor. Men hvis det er autostrada eller kjørte løyper mesteparten av veien må vi selvfølgelig heller bruke noe som passer i sporene.

3. Dindalen:

Er det nok snø? - og hvordan er forholdene ellers?

Det frister ikke å traske de siste kilometerne eller å måtte følge fjellsidene for å finne snø.

Alle tips eller råd om strekningen og området mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1. Adkomsten til foten av Snøhetta:

Jeg har søkt litt på forumtråder om Snøhetta og ser at veien vi tidligere kjørte - om sommeren eller når det var lite snø - er stengt. Hva er enkleste adkomst nå for tiden?

Snøheimveien ligger litt høyere enn terrenget omkring, og er blåst bar. Sykkel er det beste alternativet, men joggesko er også en god løsning. Dere kommer helt inn til Snøheim på denne måten.

2. Skispor:

Vet noen om det er/blir kjørt skispor langs den kvistede DNT-løypen fra Åmotdalshytta og til Dindalen? Eventuelt om det er/blir snøskuterspor der?

Her er det heldigvis ingen skispor! Løypa ble staka med skuter, og noen steder kan sporet fortsatt vises, men trolig snør dette ned før helga.

Vurderer å gå med lette rando-ski i stedet for fjellskiene hvis det ikke er gode skispor. Men hvis det er autostrada eller kjørte løyper mesteparten av veien må vi selvfølgelig heller bruke noe som passer i sporene.

Slik været ser ut nå er det to alterantiver: Enten blir det knallhardt og dere går på skaran hele turen, ellers blir det 20-30 nysnø som dere må brøyte dere gjennom. Vil uansett anbefale skikkelig utstyr, Dovrefjell er ikke er området du vil bli stuck i med ødelagt utstyr og dårlig vær

3. Dindalen:

Er det nok snø? - og hvordan er forholdene ellers?

Det er ok snøforhold når du kommer over 950 m.o.h. Under er snøen veldig råtten. Men det er meldt nordvest fra i dag og ut helga, og da bruker vi å få store snømengder i Oppdal, så dersom været holder seg kaldt kan det bli veldig fine snøforhold for påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble dessverre ingen høyfjellstur i år. Med en meter nysnø litt lengre vest ble det i stedet pudderpåske i fjordlandskapet ;)

Takk for svaret uansett. Håper det blir mulig å bli busset til Snøheim neste år, slik at Snøhetta blir mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dessverre ingen høyfjellstur i år. Med en meter nysnø litt lengre vest ble det i stedet pudderpåske i fjordlandskapet :D

Takk for svaret uansett. Håper det blir mulig å bli busset til Snøheim neste år, slik at Snøhetta blir mer tilgjengelig.

Snøhetta er mer enn nok tilgjengelig som den er. 1,5 mil på sykkel inn til Snøheim klarer alle som også klarer å gå siste biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De færreste har med seg sykkelen på skitur. Er det sykkelutleie på Hjerkinn? Og henter utleierne i såfall syklene på Snøheim for de som skal videre?

Alle som klarer å gå opp til toppen klarer også å løypene eller veien gjennom skytefeltet - enten på ski eller med skiene på sekken. Jeg, for min del finner dette å være den minst interessante delen av turen og kunne gjerne tenke meg å ha muligheten til å begynne ved foten av Snøhetta. Det er ikke derav gitt at jeg ville benyttet meg av tilbudet.

Hvorvidt utsagnet ditt om at: "Snøhetta er mer enn nok tilgjengelig som den er..." representerer realiteten, blir en subjektiv vurdering. Jeg registrerer at dette diskuteres blant interessentene. Selv mener jeg at der det finnes vei, så bør denne som hovedsak kunne brukes, men reinsdyra og moskusen er kanskje uenig med meg om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noe sykkelutleie.

Moskusen og reinen er nok trolig uenig, ja,, men de lærde strides vel om akkurat det også. Selvfølgelig kunne det vært fristende å kunne starte turen ved foten, men når jeg ser prisen jeg må betale for det, vil jeg heller gå hele veien. Å ha skyttelbusser innover vidda som lesser av turister hører ikke hjemme. Det er noe av sjarmen å bevege seg i et "utilgjengelig" område også, men med busser og motorisert ferdsel innover fjellet forsvinner denne sjarmen.

Men vi er jo på vei dit, at alt skal være så enkelt, og alt som er kjedelig og lite interessant velger vi bort. Jeg vet ikke hvor sunt akkurat det er ...

Det gjøres flere og flere inngrep i naturen rundt om i landet, enten det er veier, kraftlinjer eller hytteutbygging. Om vi kunne tilbakeføre en vei til naturen ville det vært fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noe sykkelutleie.

Moskusen og reinen er nok trolig uenig, ja,, men de lærde strides vel om akkurat det også. Selvfølgelig kunne det vært fristende å kunne starte turen ved foten, men når jeg ser prisen jeg må betale for det, vil jeg heller gå hele veien. Å ha skyttelbusser innover vidda som lesser av turister hører ikke hjemme. Det er noe av sjarmen å bevege seg i et "utilgjengelig" område også, men med busser og motorisert ferdsel innover fjellet forsvinner denne sjarmen.

Men vi er jo på vei dit, at alt skal være så enkelt, og alt som er kjedelig og lite interessant velger vi bort. Jeg vet ikke hvor sunt akkurat det er ...

Det gjøres flere og flere inngrep i naturen rundt om i landet, enten det er veier, kraftlinjer eller hytteutbygging. Om vi kunne tilbakeføre en vei til naturen ville det vært fantastisk.

Det er utleie av sykkel på Hjerkinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerkinn fjellstue som ligger like ved stasjonen har sykkelutleie.

I siste Fjell og Vidde står det at Knut Høyby på Hjerkinn stasjon leier ut sykkeler. Har ikke leid sykel av ham, men har hentet nøkkel til Statskog sin utleiehytte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.