Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda på tvers


Lofoten

Anbefalte innlegg

Har nylig gått Finnmarksvidda på tvers. Ruten går fra Assebakti som ligger ca 15 km vest for Karasjok og til Øvre-Stilla som ligger noen mil sør for Alta.
Det går en scooterløype hele veien som er godt merket. Deler av traséen fra Finnmarksløpet med hundespann følger denne ruten til Alta.
Om man skulle velge å gå turen utenom løypen vil man måtte bruke betraktelig lengre tid.

Terrenget er tidvis en del kupert, spesielt starten fra Assebakti. Etter hvert kommer man opp på snaufjellet hvor det er lite vegetasjon og noe flatere.
Temperaturen varierte fra - 17 grader til et par minus. Jeg gikk med taudrag til pulken noe som fungerte fint.
Jeg brukte fire netter i telt ved at jeg startet turen med å slå opp teltet kvelden før jeg skulle begynne å gå fra Assebakti.

Høyedepunktet på turen var å gå over Finnmarks største vann, Lesjavre. Det var ellers noe trafikk av snøscootere, spesielt fredag og lørdag, så man kan sikkert legge turen tidlig i uka for å unngå dette.
Jeg møtte også en del hundespann, så man bør ha mulighet for å gå med sin egen hund i bånd.

IMG_1515_web.jpg

Interesserte kan se flere bilder fra turen på http://andrebjo.blogspot.com/

Takk til _OS_ her på forumet for lån av Arctic Bedding! :)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte litt på hvordan det var over der sommerstid. Lar det seg gjøre å sykle over? Det var jo merket sykkel-løype et par steder.

Sikkert mange her som kan svare bedre enn jeg kan på det, men som du sier er det både sykkelsti, og traktorvei (fra Assebakti og et stykke), men det er også ganske tett lyng enkelte plasser - så tja vil jeg vel kanskje si. Kanskje andre har noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er ikke så mye hokuspokus å smøre. Anbefaler deg å sette deg inn i det, da det er en helt annen verden å faktisk kunne skli ned de slaaake bakkene vi har her. Holder du til i Alta?

En ting er når det går nedover, men hva når det går oppover og man går med en pulk som veier en del? Klarer man å smøre seg til godt nok feste da?

Som nevnt så sklir det faktisk ganske så greit med helfeller. Blir sikkert noen åsnes-ski med kortfeller med tiden tenker jeg. Jeg holder for tiden til i Båtsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk turen med pulk på 25kg og det var null problemer. Var i tillegg litt trøblete(mildt) føre. Tro meg når jeg sier at med feller så glir du ikke ift med smørning. Jeg har også langfeller jeg bruker om det er lange oppoverbakker. Men skifeller er kanskje litt for ofte en unnskyldning for ikke å sette seg inn i smørning. Er ikke så vanskelig. Kan tenke meg at det er ganske mye energi spart uten kontra med feller på skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er når det går nedover, men hva når det går oppover og man går med en pulk som veier en del? Klarer man å smøre seg til godt nok feste da?

Som nevnt så sklir det faktisk ganske så greit med helfeller. Blir sikkert noen åsnes-ski med kortfeller med tiden tenker jeg. Jeg holder for tiden til i Båtsfjord.

Jeg var av samme oppfatning som deg da jeg startet å gå med pulk. Fellene var på stort sett hele tiden. Oppdaget etter hvert det som andre skriver her, at det er ikke noe problem å smøre seg til mer enn godt nok feste. I hvert fall ikke under de temperaturene som du gikk under, som må anses som rimelig enkle smøreforhold.

Fellene brukes sjelden på pulktur lengre. Stort sett kun under skikkelig vanskelige smøreforhold og hardt og isete underlag som sliter mye smurning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor jeg står oppført som trådstarter ?????? :???::???: :???::???: :???:

Vistnok har jeg vært en del på Finnmarksvidda,

men er det ikke Lofoten som gikk turen og startet tråden ???

Det er en konsekvens av konverteringen. Rett og slette en BUG som vi ikke får ordnet, og som jeg har forklart noen ganger før. Det skyldes måten trådene blir sortert på i det gamle og det nye systemet. Noe måtte det være .. Men om en stund er det bare nye tråder og da er det ikke noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.