Gå til innhold
  • Bli medlem

Reisefølge Finse til Haukelisæter i påsken


pikaia

Anbefalte innlegg

En turparter har fått skuldervondt og kan ikke dra på ski over Hardangervidda i påsken. Jeg er for uerfaren til å dra alene. Et det andre som skal fra Finse til haukeliseter i påsken og som kan tenke seg en ekstra i gruppen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten et spørsmål til dere som skal dra den ruta. Er ruta litlos-hellevassbu og hellevassbu -Haukeliseter merket ? De er alltid så trege med å merke den. Er ruta Kjeldebu -sandhaug merket eller må en evt gå via krekkja og stigstuv ? Jeg kjenner rutetidene om sommeren, men ikke om vinteren. Er det noen som vet forholdet skitider og gåtider om sommeren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Litlos Hellevassbu er merket nå. Hellevassbu Haukeli vil være merket i Påsken. Grunnen til dette blir gjort seint er begrensning i tiden de får ha kvisten oppe. Det må også kvistes uten bruk av skuter på denne etappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pikaia !

Ruten er en av "hovedveiene" over H.vidda i påsken, så du kommer nok ikke til å føle deg ensom og alene.

Men de øvrige betingelsene, (form og utstyr etc. etc.) må naturligvis være i orden.

Ruten skal normalt være kvistet hele veien. Se: "kvistekartet" som du finner på DNTs hjemmeside.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar fra Finse på formiddag på onsdag den 4. april. Hvis det er noen som ikke har tenkt å sette fartsrekord, så kan de jo slå følge. Det er mer som en sikkerhet hvis en skulle brekke beina...Det var forresten et spørsmål til...hvordan lang tid tar det å gå om vinteren på ski i forhold til sommeren. Jeg tenkte litt på Kjeldebu til sandhaug/Besso, hvor lang tid tar det for en amatør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan lang tid tar det å gå om vinteren på ski i forhold til sommeren.

Om sumaren går ein omtrent like raskt uansett forhold. På ski om vinteren derimot, er farten veldig avhengig av føre, fra under vanleg sumargangfart til 2-3x sumargangfart. Men ettersom du tydelegvis ikkje har så mykje skierfaring at du er klar over dette, bør du ikkje rekne med noko større fart enn om du skulle gå til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet det var et teit spørsmål om hvor langt en kan gå på ski om vinteren kontra å gå om sommeren.. :) jeg lurte på om det var realistisk å gå kjeldebu - sandahug direkte på en dag ...for en amatør som meg på smørefrie ski..og om direkteruta kjeldebu- sandhaug er merket eller om

det kun er kjeldebu - stigstuv - sandhaugs som er merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forrige uke med 50 kg pulk og kort feller. Gikk fint kjeldebu - sandhaug på en dag. Hele denne strekningen er merket, og videre til litlos, hellevassbu og Haukeli. Videre gikk jeg sandhaug - hellevassbu neste dag og til Haukeli siste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, vi er 2-5 stk ( ja litt uklart) som mest sannsynelig skal gå gå fra finse og tilbake til ustaoset, hvor vi har bilene... tar en god runde rundt, fra torsdag til søndag.

ruta og antallet unge menn er noe uklart. Vi har aldri vært på vidda før. sikkert plass til en til der oppe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer med toget fra Bergen og ankommer Finse på onsdag kl 1030. Jeg drar til Kjeldebu rett etterpå. Har på meg en knall rød Børge ousland ekspedisjonsjakke, Fjellreven skinnlue og fjellpulken ekspedisjonspulk. Bare ta kontakt om dere ser meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.