Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med hund i telt


bmoses

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal gå til anskaffelse av både hund og nytt telt med det første. Jeg har aldri hatt med meg hund i telt tidligere, og lurer mest på om man må forvente at klørne fra bikkja vil skade teltduken? Er ikke spesielt interessert i at telt til tusenvis av kroner skal bli lekk etter noen netter med bikkja inni. Ettersom jeg får en valp vil jeg jo måtte venne han til teltlivet og litt romstering er nok ikke til å unngå. Er ofte ute i sikkelig grisevær på vinteren og skal ikke ha den typen hund som gladelig ligger ute/i yttertelt når 40 kalde og 20 m/s river i teltduken.

Er det eventuelt spesielle ting man må ta hensyn til ved klipping av klør o.l? At bikkja skal sove med sokker på er jo ikke aktuelt mtp blodtilførsel. Om noen erfarne folk har noe å dele her, setter jeg pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar min flatcoated retriever ligge inni teltet og har ikke opplevd noe problemer med det. Han har vært med på telttur siden han var 4mnd, så han vet hvor han skal ligge og at han skal ligge i ro. Har alltid med et jervehi som han ligger/trør på i teltet. Klørne klippes jevnlig. Han trør også ofte på soveposen når han skal ut og må over meg, og har heller ikke der opplevd noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig tunnel-fjelltelt og har hunden med inn i teltet. Det har gått helt fint til nå.

Han ligger rett på gulvet/teltduken.

På sommeren vil han gjerne være med inn når jeg legger meg, men etter en eller to timer vil min hund ut igjen pga det blir for varmt.

Jeg klipper ikke på noen spesielt måte, bare helt vanlig.

Så tror ikke du bør være engstelig for teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt med to hunder og en hund...

Min erfaring tilsier at etter en hel dag ute og 4-6timer vandring så er hunden nesten like sliten som du, å når du roer deg ned så gjør også hunden det.

Så mye romstering på nattes tid tror jeg ikke det skal bli, får den "tulletak" så er det bare å slippe den ut..

Når det gjelder klør så må man være flink hundeeier og holde de nede så de ikke vokser seg lange og skarpe...

Er man fortrolig med kloklipp så klipper man så kantene blir runde, ikke kantete og spisse...

Når det gjelder teltduken så bruker jeg å legge utover jakke/klær eventuelt ledig liggeunderlag i teltet, hunden finner seg en plass på klærne og legger seg ned..

Den er også ute til jeg legger meg.. Når vi går inn i teltet er det sovetid...

Jeg har ikke erfart at hunden har ødelagt noe, men det er nok best å ta sine forhåndsregler både med telt og oppblåsbare liggeunderlag.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal uansett litt til for en hund og ødelegge en teltduk med klørne. SÅ skarpe er de ikke.

å nei da, første turen min med hund så bestemte bikkja seg for og vandre oppå teltet. endte med 7 små hull etter klør. Heldigvis i motsatt ende av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke hunden ligge i forteltet? Det er jo kjempefint for både deg og hunden så sant det er tett og vinden ikke slipper inn. Tidligere da jeg hadde schafer, lå denne i forteltet på eget skumunderlag og det er helt kurrant for båden hund og eier.

Nå har jeg en polarhund som fint kan ligge ute i veldig kaldt og dårlig vær, men den kommer nok også til å ligge i fortelt på vinteren.

Her er noen tips:

- klipp klør en uke før du skal på tur. Får du ikke gjort dette før tett på turen, vil jeg anbefale en runde med en fil sånn at de ikke kan rive opp evt sovepose og luftmadrass.

-jeg har skaffet meg en Exped multimat til ca 350 kr på amfibi. Denne har mange funksjoner, men er vanntett, isolerende, veldig slitesterk og kommer i hovedsak til å bli brukt som bunn i det ene forteltet som hunden skal ligge i på vinterstid. Se lenke: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=49401

-Nå kan det hende du allerede har skaffet deg telt, men jeg vil anbefale telt med to innganger. På den måten har du din side med inn og utgang og matlaging, og hunden har sitt eget område i andre enden og den vil aldri behøve å bevege seg over soveposer, madrasser og annet utstyr. Du slipper også masse hundehår inni teltet, i soveposen og i middagen. På denne måten vil nok både du og hunden din ha det flott på tur :) Dette forutsetter selvfølgelig at forteltet er stort nok for hunden din å sove i.

EDIT: må også få legge til at jeg har aldri hatt noe problemer med teltduken og hund, men for guds skyld, hold bikkja unna bardunene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nei da, første turen min med hund så bestemte bikkja seg for og vandre oppå teltet. endte med 7 små hull etter klør. Heldigvis i motsatt ende av teltet.

Hehe, ja vel. Så uflaks har iallefall jeg aldri hatt med mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Likte den multimat ved første øyekast, så bra ut. Men den får bikkja bære :) Vil ikke ha bikkja i yttertelt, enkelt og greit fordi jeg planlegger å kjøpe Hilleberg Unna som ikke har yttertelt ;) Til de riktig kalde vinterturene blir det nok et annet telt så det er bedre plass til både bikkje, utstyr og meg. Både klipping av klør en uke før tur og evt filing var gode ideer, får bare prøve meg frem og satse på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Likte den multimat ved første øyekast, så bra ut. Men den får bikkja bære :) Vil ikke ha bikkja i yttertelt, enkelt og greit fordi jeg planlegger å kjøpe Hilleberg Unna som ikke har yttertelt ;) Til de riktig kalde vinterturene blir det nok et annet telt så det er bedre plass til både bikkje, utstyr og meg. Både klipping av klør en uke før tur og evt filing var gode ideer, får bare prøve meg frem og satse på det beste!

Ja multimat'en er et simpelt men kjempe anvendelig produkt. Kan brukes til footprint på teltet for å beskytte bunnen mot steinete underlag, til hund i telt, nødtarp, underlag til deg selv osv osv. Her er en videosnutt fra exped på den:

Ok, hvis det blir et telt uten fortelt har du jo ikke så mye valg. Da ville jeg hvertfall hatt en multimat, så hunden sover oppå den ene halvdelen av den også legger du den kanten nærmest deg over siden på madrassen og evt soveposen forå beskytte de. Da bør det ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste "problemet" jeg har hatt med hund i teltet er att bikja rappa soveposen min i løpet av natta :P

Det var varmt i teltet når jeg la meg så jeg brukte soveposen som dyne...

...våkna av att jeg hutra litt og fikk se firfotingen ligge på rygg i stjerneformasion og snorke storveis

med soveposen godt stappa under seg :D

Er man opportunist, så er man :D

  • Liker 5
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg lot bikkja være igjen i teltet en gang. Var ikke mulighet for å binne hene fast utenfor, så lukket igjen teltet med myggnettingen. Skulle bare være borte en halvtimes tid, men når jeg kom tilbake hadde hun klort seg gjennom myggnettingen og ut av teltet. Har nok noe å gjøre med at hun var ung på den tiden. Ville ikke skjedd igjen nå.

Eneste "dårlige" erfaringen jeg har med hund i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

har alltid med 40kg hann-schæfer i teltet. Aldri opplevd problemer.

Han tar gjerne morgenstrekken (med relativt velltrimmende klør, samboer nøye på det) både rett på telt-gulvet og begge forlabber godt plantet i enten telt-gulvet, soveposen eller oppblåsbare liggeunderlag. No problems

Ofte har jeg med en jerven-duk som han ligger på.

Nyere telt har ofte meget sterke duker og gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hund inne i teltet her i gården. For det første så bøller han meg ved å dytte for å kapre plass, noe som reduserer min søvnkvalitet. Så snorker og promper han noe sinsykt. For det tredje så hadde han et tisseuhell i teltet, det ble syndefloden deluxe.

Nei, telt med 2 fortelt, da har han sin egen "la'casa" å boltre seg i, og jeg min. Der har han et halv liggeunderlag om sommeren, og det samme på vinteren, sammen med en gammel omsydd sovepose og jervenpose.

Det kan være kjekt å lære hunden å sove både inne og ute.

Vår hund tar gjerne morgenstrekken og presset labbene i duken på lettvektsteltet Tarptent Scarp 2, og det går helt fint.

Nikke.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor forteltet med eget liggeunderlag. Han er fæl til å 'kante' klørne når han strekker og de går nok tvers igjennom duken.

To grunner til at han ligger innenfor, han er en frysepinne uten særlig pels og vi telter ofte i ulveområder så han kan aldri være mer enn meteren unna meg og må derfor alltid være i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mange turer i telt med bikkja. Litt forskjellgi telt og. Ikke opplevd nor problem. Passer på å klippe klørne noen dager i forkant hvis de er lange. Da rekker de bli litt avrundet før tur.

hun har tråkket i ale telt jeg har og på opblåsbare liggeunderlag uten uhell. Det kan vel dukke opp før eller siden da.

Eneste skade var like etter jeg overtok henne. Da hade hun gjenrne en tendens til lit usikkerhet og begynte grave når jeg ikke var i nærhet. Følgen ble at hun gravde i stykker en stormklaff på Svalbard teltet sidn hun rakk bort til det. Men det var jo en enkel sak å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i teltet er en nødvendighet. Ikke for hunden sin del, men det er så behagelig for meg å bruke bikkja som hodepute mens jeg kosefyrer med primus.

Har ikke opplevd noe særlig merslitasje i teltbunnen på grunn av hunden. Klipper klørne passe kort noen dager før vi drar på tur og etter en dag med gåing er dem ganske avrundede. Foretrekker uansett å nyte turen istedenfor å engste meg for slitasje på utstyret. Kan heller kjøpe nytt telt litt oftere.

Det eneste negative jeg merker med hund i teltet er i røytesesongen når det er hår overalt. Spesielt i grøten på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er bekymret for hull i teltet pga hund så er min påstand at man ikke klipper klørne til hunden på riktig måte.

For at klørne og nerven inni ikke skal krype for langt ut så skal hundeklør klippes litt og ofte, venter du mer enn to uker mellom hver gang ender tilslutt klørne opp med å ha nerve som stikker for langt ut og alle som har klippet litt for mye vet hva det resulterer i av såre tær og smerte hos hunden.

For lange klør resulterer faktisk i feilbelastning for hunden, og kan ende opp som ryggskader.

Og at oppblåsbare underlag fort tar skade er ikke noe som jeg har opplevd på tur.

Når min dobermann fant ut at downmat er nydelig å ligge på klarte han fint å hente den ut fra teltet om jeg ikke stengte igjen myggnettet etter å ha stått opp på morran. Da var matta ledig, og veldig grei å ligge på mens man ventet på at leir ble pakket ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en hund som er rolig er det bare trivelig å ha hund i telt, men jeg har hørt om hunder som har spist seg ut av teltet. Skal du ha med en unghund eller valp på tur er råd nr. 1 å aldri forlate hunden i teltet. Så lenge du passer på er det ikke noe problem. Jeg ville ikke vært redd for å ta med en hund i et nytt telt så lenge det er en hund som er mulig å kontrollere. Det jeg kanskje ville tenkt mer på er at en valp godt kan begynne å tygge på sovepose, liggeunderlag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.