Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem eier Finnmark?


larka

Anbefalte innlegg

Ja, spørsmålet er ikke så selvsagt som det høres ut. Mange samer er på hugget for å få eiendomsrett til landet. I dag falt det en rettsavgørelse om Stjernøya som ga reineierne et skudd for baugen. Men kampen fortsetter. Saken kan komme til å versere i norsk rettsvesen i årtier. Og også i utenlandske. I Nesseby har en reindriftsfamilie krevd eiendomsrett til hele området. Det er selvsagt mulighetene for å skaffe seg private fordeler av mineral og oljeforekomster som frister. La oss stanse denne galskapen så fort som mulig. Ta fra samene urfolksrettene. De har til overmål vist at de ikke har magemål og takler denne statusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var samer som krevde retten til hele Nesseby. For alle oppegående mennesker må vel dette være et godt eksempel på hvor galt det kan gå når noen ser muligheten for stor personlig vinning. Forøvrig har jeg gjentatte ganger bedt om bevis for at samene er urfolk i Norge. Svar utbedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt brutalt kan man kanskje si at vi, de hvite i Norge, har gjort en "feil" i møte med samene. Vi lot dem leve der oppe i nord. Se hva den hvite mann gjorde i møte med Nordamerikas indianere og hvor mange det er igjen av dem. (Var det noen som nevnte folkemord? )

http://no.wikipedia.org/wiki/Sitting_Bull

Selvfølgelig må ting ses i forhold til den tiden det skjedde i, og jeg mener slett ikke at vi skulle gjort med samene som de gjorde med indianerne, men jeg får et lite gufs av fortidens takesett når jeg leser om motstanden mot samene og samenes krav. Ser vi på historien så har nok heller ikke vi hatt særlig respekt for samene, deres kultur, religion og levesett. Ja ikke bare samene, men også andre folkegrupper som f.eks romanifolket (sigøynerne).

Jeg er enig i at det nok er best at staten eier så mye som mulig av Finnmark, og at bruken av utmarksområdene her reguleres til alles beste. Jeg mener også at samene burde ha hevd på å bruke dette området i henhold til sine tradisjoner, men de trenger ikke stenge andre ute eller forlage å få eie områdene.

Hvem eier luftens renhet og glitteret i vannet?

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/okologi/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men jeg får et lite gufs av fortidens takesett når jeg leser om motstanden mot samene og samenes krav"

"Jeg mener også at samene burde ha hevd på å bruke dette området i henhold til sine tradisjoner"

Mulig jeg ikke er så godt informert, men jeg trodde reindriftssamene hadde ganske omfattende rettigheter til å utnytte arealene på Finnmarksvidda? I tillegg har jeg hørt at de får en god del statlig støtte og har det ganske bra.

Det kunne ellers være interessant å visst hvor mye det er igjen av tradisjonene fra samenes livsstil i gamledager. Finnes det fremdeles noe av betydning som ikke er byttet ut med moderne hjelpemidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det nok er best at staten eier så mye som mulig av Finnmark, og at bruken av utmarksområdene her reguleres til alles beste. Jeg mener også at samene burde ha hevd på å bruke dette området i henhold til sine tradisjoner, men de trenger ikke stenge andre ute eller forlage å få eie områdene.

Det er ikke lenger staten som eier Finnmark, men Finnmarkseiendommen. Ifølge wikipedia eier de 96% av arealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså er FeFo grunneier, men hvem er FeFo? Er det et privat foretak eller et statlig foretak. Det betyr for så vidt ikke så mye for meg.

Hvor vidt samenes tradisjonelle reindriftsmetoder er blitt modernisert og motorisert burde vel ikke ha så mye å si for deres rettigheter i området. Slik jeg ser det så har de stort sett de rettighetene som trengs for å opprettholde sin livsstil og sitt levesett. Hvis de skal overta eierskapet på disse områdene så kan vi vel bare innse at et sameland med egen suverenitet blir det neste. Det må da være mulig for de få reindriftssamene vi har igjen å drive som de gjør selv om allemannsretten også gjelder for disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hvis de skal overta eierskapet på disse områdene så kan vi vel bare innse at et sameland med egen suverenitet blir det neste."

Hadde vært spennende og sett hvordan det hadde gått, innbiller meg at enkelte der oppe benytter seg av goder som subsidier, erstatning og trygd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hvis de skal overta eierskapet på disse områdene så kan vi vel bare innse at et sameland med egen suverenitet blir det neste."

Hadde vært spennende og sett hvordan det hadde gått, innbiller meg at enkelte der oppe benytter seg av goder som subsidier, erstatning og trygd...

Nå er Hammerfest den nye byen som kommer til å tjene penger på olje og gass. Så det kan hende at de hadde klart seg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Hammerfest den nye byen som kommer til å tjene penger på olje og gass. Så det kan hende at de hadde klart seg alene.

Spørs om de ikke blir nødt til å importere noen søringer til å hjelpe dem med å få tak i denne rikdommen. Reindrift og offshoraktiviteter går nok ikke så godt i hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp jepp, ingen nordfra som jobbe i oljeindustrien, her e bare reindrift, fiske, og bønder...

men alvorlig talt og forøvrig en digresjon så måtte man jo importere amrikanere for å få i gang oljeindustrien i nordsjøen?

det må vel antas at alle folk har individer som ville vært egnet i oljeindustrien, gitt utdanning og opplæring. oljeutvinning ble i hvertfall ikke oppfunnet av verken nordlendinger søringer eller samer.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg gjentatte ganger bedt om bevis for at samene er urfolk i Norge. Svar utbedes.

Hva mener du med urfolk? Samene er urfolk etter Unescos definisjon. Dvs at de hadde et tradisjonelt levesett da det ble dannet en nasjonalstat rundt dem. Urfolk etter denne definisjonen blir gitt særskilte rettigheter fordi de ikke hadde nedskreven rettspraksis og definert eiendomsrett da nasjonalstaten ble tredd nedover hodene på dem. Samene har gjennom århundrene fått territoriet sitt kraftig innskrenket. Plutselig var det noen som eide det landet deres forfedre hadde levd på. Finnmarksloven er sikkert ikke perfekt, men den er Norges forsøk på å gi samene som folkegruppe sterkere innflytelse.

I dagligtale bruker man ofte begrepet urfolk om folk som "var der først". All arkeologisk ekspertise i dag er enige om at dette er et fullstendig irrelevant spørsmål. Verken norsk eller samisk identitet ble dannet de første fem-seks tusen årene det bodde folk her.. Om skillet oppsto i neolitikum (yngre steinalder), bronsealder eller eldre jernalder diskuteres. Det ser i alle fall ut til at det er sementert noen nordlige og sørlige grupper mot slutten av yngre steinalder (ca 3-2000 f.Kr), men at det fins noe som kan defineres som samisk da er mer tvilsomt. I boka "samenes historie" (Hansen og Olsen) argumenteres det godt for at det oppsto en samisk identitet rundt 1000-900 f.Kr. Det fins INGEN arkeologiske spor som tyder på at det var "norske" folk i Troms eller Finnmark i den perioden. Ikke var det utviklet en norsk identitet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber endel med reindrift, men faren min jobber offshore...

overhodet ingen problemer. :)

jeg kunne vel helt klart jobbet som snekker, bonde , fisker, eller offshore, akkurat som mange andre men man kan jo som oftest bare velge et yrke.

hva man egner seg til er vel mer et spørsmål om individet, og ikke om etnisk opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reindrift og offshore bør gå helt greit i hop. Ingen konflikter om territorier..

Det var vel kanskje ikke helt slik jeg hadde ment det. Selvfølgelig kan samer jobbe i oljeindustrien, det er bare et spørsmål om utdanning. Områdekonflikter er det selvfølgelig heller ikke så mye av siden disse to stort sett oppererer i hver sine områder. Meningen var jo, som sikkert de fleste forstod, at reindriftssamer, eller for den del ganske mange andre tradisjonelle yrker der nord, ikke automatisk kan legge om til å produsere olje. Til dette må de kanskje gjøre som vi her i Stavanger gjorde da oljeeventyret startet her hos oss. Amerikanerne kom i hopetall og startet det hele, og så lærte Ola Nordmann faget sånn litt etter litt, og i dag ser vi stort sett bare amerikanere når cruiseskipene besøker oss om sommeren.

De trenger sikkert ikke amerikanere, det kan hende det holder med noen "søringer", men spiller de kortene sine riktig så kan kanskje også de oppleve en slik "gullalder" som vi har fått, både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel i rettferdighetens navn ikke bare samenes ressurser i sapmi.

jeg har ingenting imot verken nordmenn svensker eller finnlendere eller nasjonalstatene.

det jeg derimot er kritisk til er statenes behandling av vårt folk, helt frem og inkludert til våre dager.

noe av statens ''revitalisereing'' av samene, da særlig innlandssamene og reindrifta har etter mitt syn vært feilsslått og overdrevet.

Da sjøsamene har vært nesten usynlig i dette arbeidet, og at fokuset har kansje vært for mye fokusert på næring og ressurser.

dette kan jo også være av det gode, men ikke hvis man da må forskjellsbehandle familier på etnisk grunnlag som alle har levd i området i århundrer.

det jeg opplever som vanskligst med å være same i dag er skammen mange spesielt eldre samer føler, følelsen mange har, av å være et mindreverdig menneske.

samt rasismen som den dag i dag florerer og blomstrer i vårt samfunn, jeg har mange mange ganger blitt forulempet pga mitt etniske opphav.

og at barn den dag i dag lærer av sine foreldre at ''finnluggene'' er skittne bedragerske og griske folk som man ikke kan stoe på''

hvorfor er det galt av meg å være stolt av å være same? på samme måte som nordmenn kan være stolte av å være nordmenn?

Jeg har aldri hatt noen ambisjon om en samisk stat, og kjenner ingen som seriøst mener dette er gjennomførbart, men jeg har ambisjoner om at jeg en dag kan gå iført mine forfrdres drakt gjennom en by, uten å bli latterliggjort mistenkeliggjort og få slengt kommentarer etter meg.

å få oppleve en tid da det samiske, norske, svenske og finske er likeverdige folk, med gjensidig respekt. en dag da storsamfunnene anerkjenner sine overgrep mot oss og legger for dagen en seriøs innsats for å redde det samiske språk og den samiske kultur mot utslettelse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg opplever som vanskligst med å være same i dag er skammen mange spesielt eldre samer føler, følelsen mange har, av å være et mindreverdig menneske.

samt rasismen som den dag i dag florerer og blomstrer i vårt samfunn, jeg har mange mange ganger blitt forulempet pga mitt etniske opphav.

og at barn den dag i dag lærer av sine foreldre at ''finnluggene'' er skittne bedragerske og griske folk som man ikke kan stoe på''

hvorfor er det galt av meg å være stolt av å være same? på samme måte som nordmenn kan være stolte av å være nordmenn?

Jeg må innrømme at jeg trodde dette hørte fortiden til, og da helst pga av politikernes ideologiske ideer om tvangsfornorskning av alt og alle i skolesammenheng. Men jeg er jo født og oppvokst langt fra Finnmark. I sørnorge tror jeg aldri jeg har hørt om at samer har blitt sett på som noe annet enn ganske vanlige folk. Oslofolk var riktignok en gang litt skeptiske til Nordlendinger, men det var på grunn av store motsetninger på de sosiale planet.

Selv er jeg ikke spesielt stolt over å være nordmann, men den jeg er den er jeg. Slik hadde jeg tenkt om jeg var same også.

Ellers kjenner jeg faktisk en same. Noen ganger lurer jeg på om de er født dobbelt så sterke som andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg mener en del samer og de samiske organisasjonene legger opp til de motsetninger som finnes i Finnmark.

Vanlige Ola Nordmann er lei samenes særretter hva angår retten til land og vann. Erstatningskrav, søksmål, samenes frie rettshjelp og at de legger band på så og si all jord i Finnmark. Selv har jeg gjenntatte ganger forsøkt å bygge og å få utskilt tomt "hjemme" i Finnmark, men det er håpløst. Alt mulig rart dukker opp, for min del er det i hovedsak kjerneområde for rein, samt trekkveier, enda dette ikke stemmer. For andre kan det være kalving og parringsplass, trekkveier eller ettellerannet hellig noe, eventuelt en samisk "kulturminne" eldre enn 100 år.

I tillegg når en legger til at Reindrifta slik den er i dag mer eller mindre ødelegger fjellet med overbeiting ( http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7988373 ), kjøring med atv, motorsykkel, pick up og sneskuter sommerstid lager spor som er mer eller mindre uopprettelige så tror jeg faktisk vi hadde vært bedre uten. Om de for 50 år siden var naturfolk så virker det på meg som om det er en sagablott. Nå er det en bruk og kastmentalitet som er tragisk å være vitne til. Har selv observert leirplasser etter flere reindriftssamer, tomflasker (glass), bokser og alt levnes igjenn.

Siste tingen er krav, erstatning og søksmål. Skal det bygges noe, vei, kraftlinje eller ettellerannet så er det erstatning, bare det blaes opp nokk så er visst alt i skjønneste orden. Finnes det noe av verdi så skal samene ha krav på det. Det siste nå var Stjernøya http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8048892

Sitat linken overfor:

Kan skape presedens

Stjernøya er prøvesteinen. Neste felt ut er Nesseby. Der har en reindriftsfamilie krevd eiendomsretten til hele kommunen. Nå frykter de at avgjørelsen på Stjernøya skal skape presedens.

Synes det er utrolig at det går an og holde på slik. Eier ikke magemål.

Nå er ikke alle slik, gudsjelov. Har selv venner som er samer.

Men enkelte ødelegger for alle, med sine krav og eiendomretter, erstatning, ødelegging av natur eller andre ting. Krangling og våpenbruk.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3356473.ece

Eller denne......15% prosent svarer at de har blitt truet med våpen :):D:-) er det mulig?

http://www.sagat.no/sak&article=28164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8048892 :

– Å måtte be om lov til å bruke utmarka, det blir tungt. At alt det jeg gjør blir på annen manns eiendom.

Så gjelder ikke allemannsretten der oppe altså?

Mye av aktivitet i utmark i resten av landet foregår da på annen manns eiendom uten at de medfører de helt store problemer.

Ser denne personen veldig vrangt på det, eller kan disse reindriftssamene se bort fra allemannsretten som gjelder i resten av kongeriket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener en del samer og de samiske organisasjonene legger opp til de motsetninger som finnes i Finnmark.

Vanlige Ola Nordmann er lei samenes særretter hva angår retten til land og vann. Erstatningskrav, søksmål, samenes frie rettshjelp og at de legger band på så og si all jord i Finnmark.

"Ola Nordmann" burde vel heller være lei de politikerne de stemmer inn ved hvert eneste valg? Samer har ingen særretter som politikerne ikke har innvilget dem. På samme måte som reindrift kan være en belastning for (den nesten folketomme?) Finnmarksvidda gir politikerne økonomisk støtte til norske bønner og skogeiere for at de skal rasere de rene naturperler i sørnorge. Og det selv om totalregnskapet går i minus. Det dreier seg ikke om mindre mengder søppel, men om anleggsdrift, drenering av store våtmarksområder og omfattende avskoging, hyttebygging og alle andre former for ødeleggelse av natur. Og mange steder må man kjøpe en hel haug med fiskekort for å få lov til å fiske i et ganske lite område med småvann full av småfisk.

Nesten alle nordmenn tilhører en eller annen pressgruppe. Det uvanlige er ikke grådighet eller uhørt kravmentalitet. Det er heller regelen. Problemet er at politikerne ikke ser ut til å være i stand å sette normale og rettferdige grenser.

De fremstår ofte som utrolig amatørmessige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.