Gå til innhold
  • Bli medlem

Feste pulk til sekk


CHST

Anbefalte innlegg

Har brukt kombinasjon sekk/pulk i noen år, fordi det gir meg mulighet til å variere på lastfordeling. Det kan være tungt å trekke pulken til fjells, men lettere når du er oppe i høyden og skal vandre innover i lettere kupert terreng. Da laster jeg litt mere i sekken i starten, for så å laste over i pulken når jeg er oppe i høyden. Litt mere tyngde i sekken gir også bedre feste for smurning/feller. Jeg foretrekker Bergans pakkrammesekk, med D-ringer i hoftebeltet. Den ventilerer også godt i ryggen. Valg av sekk er individuelt, men det bør være et solid hoftebelte.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor fikk du kjøpt D-ringer i metall?

Tittet rundt etter det for ett års tid siden men fant ikke det noe sted. Endte med at jeg skar av ringende fra en gammel bag jeg skulle kaste.

L

Jeg fant ut at jeg hadde brukt feil navn. D-ring er noe annet, den som jeg mente var mer U-formet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schackel

Den er praktisk ved at du også kan åpne dem. Aner ikke hva den heter på norsk.

Min mann husket ikke hvor han kjøpte dem, men det var sannsynligvis på Maxbo, Clas Ohlson e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker D-ringer til dykkerutstyret. Kan kjøpes på www.fue.no.

De er sveiset isammen i "endene" der de er bøyd sammen, så det finnes ingen kjangs at du kan klare å slite de i stykker eller bøye de ut, uansett hvor hardt du måtte prøve. Rustfritt stål er de vel også. De tåler trolig hundrevis av kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo:-)

Litt ved siden av kanskje dette men....

Kompis av meg prøvde og dra bildekk i pulkfestet/ ringen til en Norøna 125 l reconpack pakramme sekk( gammel forsvarssekk) m d resultat at da dekket satte seg litt fast og han dro til, dro han så ringen åpnet seg. Trodde d skulle være idiotsikkert nermest?

Hvem produserer noe idiotsikkert ?

Jenseman

Hehe, man må vel ha noe idiotsikkert hvis man skal dekke behovene til en som drar rundt med bildekk etter seg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg hadde brukt feil navn. D-ring er noe annet, den som jeg mente var mer U-formet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schackel

Den er praktisk ved at du også kan åpne dem. Aner ikke hva den heter på norsk.

Min mann husket ikke hvor han kjøpte dem, men det var sannsynligvis på Maxbo, Clas Ohlson e.l.

HEter sjakkel på norsk. Har masse slike på bl.a biltema. Dog er de langt tykkere og tyngre i forhold til størrelse kontra D-ringer.

Kanskje jeg skulle bruke slike likegodt, evt karabiner,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt lær-nåler og nylontråd (sterk sak) og rigga til min topptursekk med D-ringar i metall(ikkje sjakkel). Desse ringane kjøpte eg på ein lokal garn/sy-butikk, og er av typen som er sveisa saman. Brukar altså ein "lett" topptursekk med godt hoftebelte til å drage min pulk, ein gammal barnepulk, ombygd til pakkpulk.. Og som ein annan kropp her inne sa: synest eg og det er greit å ha dunisen og andre artige ting, relativt lett tilgjengeleg:) Men dette er vel ei individuell sak.. kva som er "best", må ein finne ut sjølv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har d-ringer på hoftebeltet på sekken, foretrekker jeg å la sekken ligge på pulken og heller bare ha drag rundt livet. Det er en fantastisk frihet å kunne gå uten sekk. I tillegg er det mye lettere å ventilere på overkroppen når ikke sekken ligger klistret til ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har d-ringer på hoftebeltet på sekken, foretrekker jeg å la sekken ligge på pulken og heller bare ha drag rundt livet. Det er en fantastisk frihet å kunne gå uten sekk. I tillegg er det mye lettere å ventilere på overkroppen når ikke sekken ligger klistret til ryggen.

Har ikke problemer med å se den :)

Dersom jeg går til innkjøp av noe annet enn Parispulk så blir det nok sele og drag. Til nå har løsningen med Paris, el-drag og sekk fungert helt tilfredsstillende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på fordelen med sekk i tillegg til pulk, anbefales Rune Gjeldnes bok om kryssingen av Antarktis. Kanskje litt i overkant av hva vi vanlige friluftsfolk driver med, men likevel. Trond Strømdahl bruker også denne kombinasjonen. Men hva vet han, han som brukte ett år på å gå svenskegrensa på langs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på fordelen med sekk i tillegg til pulk, anbefales Rune Gjeldnes bok om kryssingen av Antarktis. Kanskje litt i overkant av hva vi vanlige friluftsfolk driver med, men likevel. Trond Strømdahl bruker også denne kombinasjonen. Men hva vet han, han som brukte ett år på å gå svenskegrensa på langs...

Måtte være slitsomt med pulken gjennom sommeren.. :)

Men hva sier de om dette, annet enn at de bruker sekk og pulk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke problemer med å se den :)

Dersom jeg går til innkjøp av noe annet enn Parispulk så blir det nok sele og drag. Til nå har løsningen med Paris, el-drag og sekk fungert helt tilfredsstillende for meg.

En annen fordel med løst hoftebelte kontra sekkens, er at beltet kan vris. Det er spesielt viktig ved kiting/skiseiling, der man ofte må stå skrått i forhold til fartsretningen. Det funker dårlig med sive drag. Om man må gå sidelengs opp en skråning f.eks kan man få det samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte være slitsomt med pulken gjennom sommeren.. :)

Men hva sier de om dette, annet enn at de bruker sekk og pulk?

Når det gjelder Gjeldnes, så skriver han at det er om og gjøre å få flyttet masse over fra pulken til den som drar. Dette gjelder da en pulk som veier 150-180 kg.

Strømdahl bruker kombinasjonen for å kunne variere mellom pulk og sekk. Jo brattere og ulendt terreng, jo mere i sekken og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Gjeldnes, så skriver han at det er om og gjøre å få flyttet masse over fra pulken til den som drar. Dette gjelder da en pulk som veier 150-180 kg.

Strømdahl bruker kombinasjonen for å kunne variere mellom pulk og sekk. Jo brattere og ulendt terreng, jo mere i sekken og omvendt.

Ser poenget for disse med enorme lass å dra på. Tror aldri jeg har hatt med meg mer enn 40 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ser det er mange år siden dette var i diskusjon.

Poenget med å dra pulk med sekk er for man bruker andre muskler når man drar pulken. Ryggmusklene jobber mer en hoftene, og fordelen med å dra med sekk er at man slipper såre hofter. Det blir og lettere å dra pulk med sekk siden det er flere muskulaturer i arbeid. Den største ulempen med å dra med sekk er at man begynner og svetter veldig fort og det blir slitasje på skuldrer.

Det å trekke med sekk er opp til vært individ om hva man føler seg behagelig med. Jo behageligere man har det jo bedre og lengre går man.

Så hvordan feste man draget til sekken. Jeg anbefaler vanlig pulk drag som igjen er festet i noen gummistrikker. Når man skal feste til sekken så foreslår jeg 2 klatrekarabinere som en festes på vær sin side av sekken på den mest solide plassen. Karabinere er enkle og ta av og lett å justere etter hvor du liker å ha feste til pulken på sekken. Å feste med tau er helt greit det og, men er stor ulempe i nedoverbakke. Ingen liker å få mange kilos pulk i hælene. Men som en nødløsning er dette kjempefint å ha ekstra i pulken itilfelle draget skulle ha tatt kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er overordnet enig i dine betraktninger og er selv etter en del års erfaring kommet frem til noenlunde det samme.

 

Jeg har 2 pariserpulke, den ene med taudrag til kort og forholdsvis jevn rute til hytta, Men pulken kjører som den selv vil i sidehelling og i de 2 utforbakkene som er.

 

Derfor har jeg et hjemmegjort stivt U-drag av alu-rør til langtur på den andre. (Beskrevet flere gange her på Forum) Det gir god styrbarhet i det meste terreng. Sideveis kan pulken forsynes med en liten "sving-kjøl" hvis man vil.

 

Når vi er 2 på tur med 2 huskyer med telt, mat, fuel og alt, så ligger det tunge i pulken. Vi har så sekk med lette, men volumiøse ting, som ekstra klesskift, dunjakke mm. Altså ikke noen tung sekk.

Men sekken er så pass tung, at den gir litt enerti i draget, så man unngår de mange små napp i korsrygg musklene - en strikk vil sikker også hjelpe.

En sekk er påsydd D-ringer til å kople draget med karabin kroker på. Det kan gi litt slakk ved bremsing og i utforbakke. Noen gange støtte jeg med venstre hånden på draget utfor.

En annen sekk har jeg kjørt en liten snor - løkke av fallskjermline tvert igjennom hoftebæreremmen, hvor denne dessuten er forsterket av sideveis strammeremmen.

Jo mindre denne løkke er jo mindre slark, men vanskeligere å tre karabinkroken på.

Det er den sekken jeg bruker mest til slike turer og dette har holdt i mange år! Inspiserte det grundig før og etter årets påske tur på Hardangervidda. Holder meget bra.

 

Hunden trekker foran, så draget også kommer i samme snor-løkke. Jeg blir så å si en "neutral" person i midten! Dvs. at jeg jo må dra en del oppover, ta opp rykk - og napp fra både hunden og pulken. Og bremse hele ekvipasjen inkl. hund i utfor bakke.

 

Men dette fungerer bra! Samme enkle snor-løkken bruker jeg også på et par rumpetasker, som dermed er omdannet til trekkbelter for hund.

 

Spesielt interessant ble det, da en mus søkte til overflaten og pilte rundt på snøen rett foran. Huskyer har stor jaktlyst!!

 

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange år siden dette var i diskusjon.

Poenget med å dra pulk med sekk er for man bruker andre muskler når man drar pulken. Ryggmusklene jobber mer en hoftene, og fordelen med å dra med sekk er at man slipper såre hofter. Det blir og lettere å dra pulk med sekk siden det er flere muskulaturer i arbeid. Den største ulempen med å dra med sekk er at man begynner og svetter veldig fort og det blir slitasje på skuldrer.

Det å trekke med sekk er opp til vært individ om hva man føler seg behagelig med. Jo behageligere man har det jo bedre og lengre går man.

Så hvordan feste man draget til sekken. Jeg anbefaler vanlig pulk drag som igjen er festet i noen gummistrikker. Når man skal feste til sekken så foreslår jeg 2 klatrekarabinere som en festes på vær sin side av sekken på den mest solide plassen. Karabinere er enkle og ta av og lett å justere etter hvor du liker å ha feste til pulken på sekken. Å feste med tau er helt greit det og, men er stor ulempe i nedoverbakke. Ingen liker å få mange kilos pulk i hælene. Men som en nødløsning er dette kjempefint å ha ekstra i pulken itilfelle draget skulle ha tatt kvelden.

Om man vil avlaste hoftene er det bare å bruke selene på pulkdraget. Da kan man gå med løst hoftebelte om man vil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.