Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Korsvatnet 20-21 Mars (:MASSE bilder:)


jondanir

Anbefalte innlegg

Turen startet litt ploms på, da skoleundervisning ble avlyst i siste øyeblikk. Jeg visste at en kompis av meg og en av hans kompiser skulle på tur samme dag. Jeg ringte og lurte på hvor langt de hadde kommet, men fikk til svar at de ikke hadde dratt enda fordi kompisen til kompisen min måtte på sykehuset med høygravid kone. Så jeg pakka sekken i hu og hast og ble med kompisen min på tur. Komplisert, men starten på på tur! :)

Vi kjørte så langt det gikk vei til vår destinasjon, parkerte bilen der, fikk utstyret ut av bilen og noe av de tyngste av mine saker ble pakket i pulken hans som isbor og sovepose (Denali 5-season, 21 liter og 3.8kg). Stor sak som han fikk ta, siden jeg enda bare har sekk :) Dere ser hans sovepose (sorte) og min (den grønne). Størrelsesforskjell, samtidig som min er komprimert fra komprimeringspose XXXL som fulgte med til nylig kjøpt XL!

Vesentlig forskjell:
20120320_191632.jpg

Ingen av oss er erfarne skifolk, har vel strengt tatt ikke stått på ski siden jeg var 12-13 og nå er jeg bikka 25... Så skiferdighetene er ikke strålende, men jeg klarer fremdeles å stå oppreist med ski festa til beina :???::

Meg med ski på beina:
20120321_164935-1.jpg

Vi startet ikke turen før rundt 17:00 og vi gikk i rolig tempo i et relativ flatt terreng. Vi kryssa både Gunnarvatnet og Steinvatnet. Steinvatnet i seg selv er et stort vann. Under ser du strekningen vi gikk over Steinvatnet.

"Nesten" så langt øyet kan se:
20120321_1742392.jpg

Vel fremme slo vi opp telt, gravde oss kuldegroper inni forteltet, pakket på stormmattene og kokte opp hver vår real turmat. Fiskehull ble boret og fiskestenger ble satt. Vi hadde håp om ørret på noen av de 6 stengene til neste dag. Så makk og maggot ble pakket på krokene og sluppet uti. Mens vi gjorde dette var klokken bekket midnatt og himmelen var krystallklar med så mange stjerner man klarte å telle og dansende nordlys i både lilla og grønne farger. Rett og slett helt fantastisk!

Camp! (bildet er tatt fra dag 2):
20120321_102658.jpg

Kuldegropa i forteltet:
20120321_102742.jpg

Vi gikk til sengs rundt 01:30 og satte klokkene til ringing rundt 06:00. Vi visste vi ikke kom til å stå opp da uansett, men vi kunne jo håpe ;) Jeg fyrte opp litt varme i teltet, pakket klær i soveposen, snørte igjen halskragen og lukka øynene. Borte på et blunk. Den natten nådde vi ca 15-16 kalde, men sov som en stein den natten, hvis man ser bort fra at jeg våknet en gang og var så varm at jeg måtte løsne litt på halskragen.

Neste "morgen" våknet jeg 09:50 av ski som trosset hard skare. 2 venner av turkompisen min hadde tatt veien til vannet for å sjekke fiskeforholdene. Må jo bare si med en gang at tross 10 stenger samlet, ble det bare 2 napp og det var det hele. Skuffende, men fisk på fisketur er bare en bonus ;) Jeg skjønner ikke hvordan det ble blitt skikkelig vått mellom soveposen og liggeunderlaget mitt i løpet av natten, men det eneste jeg kan komme på i farten er at jeg har satt meg opp og "skallet" hodet i innerduken som har vært våt av kondens mens jeg løsnet på halskragen, slik at det har falt ned der jeg i ettertid har lagt meg igjen. Skjønner ikke helt dette heller, da jeg har luftet skikkelig i løpet av natten med alle luftekanaler åpne og begge inngangende til innerteltet har hatt en 30cm glippe for å sirkulere rikelig med luft, men men...

Posen måtte rett og slett henges til tørk:
20120321_102642.jpg

Fire mannfolk på et fiskevann, bare uten fisk:
20120321_104016.jpg

Vi lagde frokost. Bacon, pølser, muffins, brødskiver og alt godt som hører med :) Dagen gikk til å slikke sol, for det var en flott vær mens solen var oppe. Vi satt bare ute og pratet "mannskjit" i flere timer, drakk kakao og sjekket stengene ved jevne mellomrom. Så forlot de 2 som kom og vi begynte smått å pakke ned soveposer og liggeunderlag.

Flott vær hvor man bare ligger på expeden med jervenduken trukket rundt og tar livet med kokende ro:
20120321_111802.jpg

Her steikes det bacon for harde livet!
20120321_105450.jpg

Nedpakking av camp foregikk vel over 3 timer, er man på tur så tar man livet med ro ;) Turen hjem gikk greit med bare 1 fall! Begynte å blåse litt opp, men det er bare godt når man bærer tung sekk og er i kontinuerlig aktivitet... Flott tur til tross for at fisken sviktet oss.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Å dra med en slik pose på en-nattsturmå vel være som å ta med himmelseng på hotell... ;)

Er det vindstille så kan det nok bli kondens om vinteren samme hvor godt det åpnes for lufting...?

Bortsett fra at fisken var stappmett og posen bløt så smakte sikkert baconet godt og turen var fin.

Tjaaa... Med tanke på at det sikkert var -15 den natten, så har jeg ikke en annen lettere pose som kan holde mål... Så blir enten 4kg himmelseng eller 1.5kg sommer/tidlig høst-pose som har en ext. temp på -9 :P Men siden den havna på pulken, så gikk det greit :lol: Og må ha vært helt vindstille gjennom hele natta, siden det ble såpass kondens...

Fine bilder og fin rapport :lol:

Takk takk :) Flere skal det bli!

Baconet var nydelig, og en okei trøst siden fisken var mett :)

Flott turrapport JD :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.