Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsport.no


Hege P.

Anbefalte innlegg

Var inne på Fjellsport.no og kikket litt på primuser. Så at de selger Optimus Hiker+ for "redusert pris" (1995,-), angivelig nedsatt fra 2699,-. Andre nettbutikker selger den for ca. 1500,-. Det jeg stusser på er om denne primusen virkelig kan ha kostet rundt 2700 kroner? Eller er det Fjellsport.no som smører på ganske kraftig her?

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/multifuelbrennere-1/optimus-hiker.html

Her er forresten prisen hos Outnet.no >>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er derfor jeg reagerer. En tusenlapp mer enn hos Optimus selv? Jeg har en slik primus, kjøpt i fjor fra TurLageret.no for 1499,-.

Lurer veldig på om noen virkelig har kjøpt den til full "Fjellsportpris" (2699). De må i alle fall føle seg lurt, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er det bare å legge seg flat. Vi har ikke oppdatert før-prisen og det finnes det ingen god unnskyldning for. Uansett er nå før-prisen slettet og salgsprisen redusert (http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/multifuelbrennere-1/optimus-hiker.html). For ordens skyld får naturligvis alle kunder mellomlegget refundert om de føler seg lurt. Den ansvarlige på huset vil bli straffet og må spise lunch i en uke med en brukket spork :)

Seriøst så er det supert med slike tilbakemeldinger - det hender dessverre at det glipper noen ganger for oss også. Om noen er interesserte, så vil vi sannsynligvis i løpet av kort tid gå over til et et-pris-system på vanlige varer, så slipper man å forholde seg til førpriser/veiledende priser o.l.

mvh

Fjellsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst så er det supert med slike tilbakemeldinger - det hender dessverre at det glipper noen ganger for oss også. Om noen er interesserte, så vil vi sannsynligvis i løpet av kort tid gå over til et et-pris-system på vanlige varer, så slipper man å forholde seg til førpriser/veiledende priser o.l.

mvh

Fjellsport.no

Jeg synes det er veldig greit at veil.-pris som er satt av produsent står oppført i tillegg til deres pris. Da kan jeg med en gang vite om varen er priset fornuftig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zabel skrev Ons Mar 28, 2012 13:58

Jeg synes det er veldig greit at veil.-pris som er satt av produsent står oppført i tillegg til deres pris. Da kan jeg med en gang vite om varen er priset fornuftig eller ei.

Ser poenget og vi arbeider med å få en ny løsning på dette. Utfordringen er bl.a. at enkelte veiledende priser er mer villedende og at forbrukermyndighetene ikke er så glad i dette. Om noen har gode forslag som tilfredsstiller alle, gi oss gjerne tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zabel skrev Ons Mar 28, 2012 13:58

Ser poenget og vi arbeider med å få en ny løsning på dette. Utfordringen er bl.a. at enkelte veiledende priser er mer villedende og at forbrukermyndighetene ikke er så glad i dette. Om noen har gode forslag som tilfredsstiller alle, gi oss gjerne tips...

Hei, og takk for tilbakemelding.

Mulig jeg misforstår nå, men hva er problemet med å bruke anbefalt utsalgspris/veiledende pris fra de dere kjøper varen av? For jeg antar at alt dere kjøper inn har en slik anbefalt utsalgspris/veilende pris ut til oss som kunder (en pris som er satt av de dere kjøper varen av)?

Ble litt rotete dette, men du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Jeg skjønner ikke hvorfor forbrukermyndighetene ikke er glad i dette? Det må jo være glimrende at den faktisk tiltenkte utsalgsprisen er klar, og ikke en hvilken som helst utsalgspris satt av butikken?

Det skulle vært påbudt etter min mening, så vi slipper prislapper som: Før "3000, nå 2500!", hvor 3000 er en før/veil.-pris satt av butikken, mens den egentlige satt av produsent/importør er 2700. Da sparer man plutselig 200 i stedet for 500. Typisk XXL-markedsføring, med andre ord.

Ellers, kudos for å svare åpent her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for tilbakemelding.

Mulig jeg misforstår nå, men hva er problemet med å bruke anbefalt utsalgspris/veiledende pris fra de dere kjøper varen av? For jeg antar at alt dere kjøper inn har en slik anbefalt utsalgspris/veilende pris ut til oss som kunder (en pris som er satt av de dere kjøper varen av)?

Ble litt rotete dette, men du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Jeg skjønner ikke hvorfor forbrukermyndighetene ikke er glad i dette? Det må jo være glimrende at den faktisk tiltenkte utsalgsprisen er klar, og ikke en hvilken som helst utsalgspris satt av butikken?

Det skulle vært påbudt etter min mening, så vi slipper prislapper som: Før "3000, nå 2500!", hvor 3000 er en før/veil.-pris satt av butikken, mens den egentlige satt av produsent/importør er 2700. Da sparer man plutselig 200 i stedet for 500. Typisk XXL-markedsføring, med andre ord.

Ellers, kudos for å svare åpent her på forumet!

Hei. Har snakket litt med Forbrukerombudet ang. priser og annonsering for noen år siden. Saken da gjaldt en en stor bilrekvisita/dekkforhandler i Trondheim. De annonserte med 50 % avslag på utvalgte dekk. Slo til, og bestilte dekk og time. Sjekket likevel litt rundt før den bestilte timen, og fant ut at mine bestilte dekk var litt dyre likevel. Ringte tilbake og spurte hva slags pris det var 50 % på? Joda, det var den såkalte vei(vill)ledende prisen satt av importør, ikke den vanlige prisen på det aktuelle dekket. Det viste seg at til vanlig solgte de mine dekk til 70 % av den veiledende prisen. Forbrukerombudet sa da at alle annonser der det ser ut til at noe er billigere enn vanlig, f.eks store røde tall, ordet avslag o.l, som ikke har oppgitt riktig eller ingen førpris, er ulovlige. Det koker da ned til at hvis nettbutikker opererer med røde tall på sine hjemmesider, er de lovpålagt å opplyse om sin førpris på de aktuelle produktene. Vil forøvrig skryte av Fjellsport.no for meget god kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg trodde problemet her var at butikkene skrudde opp veiledende pris. Men importørene har sine svin på skogen de også, altså? Hvordan fant du da ut riktig veiledende pris, hvis importør også jukset? Sammenlignet med utenlandske priser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, tror utfordringen her er at noen veiledende priser dessverre er mer forvirrende enn forklarende. Om "ingen" selger til veiledende priser mener forbrukermyndighetene (med rette) at kundene blir lurt til å tro at tilbudene er for gode. Dette har vi ikke noe problem med å være enige i.

Det som er synd er at dettte problemet gjør det vanskelig å skrive anbefalte utsalgspriser også på produkter hvor disse er reelle. Tror de fleste liker å se når prisene virkelig er satt godt ned (og motsatt så misliker vi å se urealistiske "før-priser"). Spesielt utfordrende er dette på produkter som er nye i sortimentet og som vi kjører introduksjonstilbud på. Den foreløpige løsningen vår er som tidligere nevnt å bruke kun en pris som hovedregel. Så grubler vi videre på hvordan man kan vise frem de virkelig gode tilbudene på en ryddig og fin måte...

Takk forresten for hyggelige tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg litt mer. Takk for oppklarende svar. Fint at dere etterstreber en framstilling som gjør det enkelt for oss kunder. Det er nok av butikker der ute som opererer på kanten og gjerne litt over også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg trodde problemet her var at butikkene skrudde opp veiledende pris. Men importørene har sine svin på skogen de også, altså? Hvordan fant du da ut riktig veiledende pris, hvis importør også jukset? Sammenlignet med utenlandske priser?

Det var en elendig setning jeg skrev, hadde nettopp våknet...Så vidt jeg vet er det importør/produsent som setter de veiledende prisene. Her til lands er ofte vanvittige høye. Se bare på Helsports priser på hjemmesiden deres... Når det gjelder dekk, er det det samme, den veiledende prisen er skyhøy, ingen kjøper dekk til fullpris. Du får hele tiden 50 til 70 % avslag. Poenget var at det skal stå i annonsen hva det er avslag på, den veiledende prisen eller den prisen produktet vanligvis blir solgt for på det aktuelle utsalgstedet. Det er altså ulovlig for f.eks XXL å kjøre store oppslag på sin hjemmeside uten å opplyse om hva produktet vanligvis blir solgt for.

Et eksempel: Helsport Svalbard 3 High Camp har en veildende utsalgspris på 8950,-!

XXL selger dette teltet til fast lavpris 5299,-. (Grønt).

XXL kan da ikke uten videre klaske på en "30 % avslag" uten å opplyse om hva det er avslag på. Hvis det er veidende pris det er snakk om, vil den nye utsalgsprisen i dette tilfellet bli høyere enn hva den vanligvis er, dette er ulovlig markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen finnes det jo problemer med "Før-priser" også. De fleste butikker har f.eks. noen type av tilbud runt/etter jul. Det har (i hvert i Sverige) flere ganger blitt skrevet om butikker som høyer prisene litt før jul så at de siden kan sette "nye, lave" priser. Det viker som at det ikke finnes noen perfekt løsning på problemet. Kanskje er det best at sammenligne med "Best of Prisjakt.no" eller "Average Prisjakt.no" eller lignende. Kan det finnes noen butikk som har "guts" nok at gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke skrive produsent-/importør- pris i rødt, og nettbutikkens pris i grønt? Legg merke til at Fjellsport.no ofte har mye mere avslag på Helsports produkter enn f.eks Hilleberg og Exped... Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden jobbet jeg i fotobutikk. En dag kom det inn en kontrollør fra pristilsynet og ville ha dokumentasjon på at vi hadde solgt et kamera til den "før-prisen" vi hadde annonsert med. Det holdt på ingen måte å vise til prislister fra kjeden, eller importørens veiledende. Vi måtte grave frem gamle kassaruller og kvitteringer.

Annonserer man med en før-pris, skal man kunne dokumentere at man faktisk har solgt produktet til denne prisen.

Hvor mange tror dere for eksempel har solgt Nort Face duffelbaggene til full pris? De er konstant på halv pris-tilbud. Overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.