Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski med lav vekt?


raymlaur

Anbefalte innlegg

Annonse

Sjå på Dynafit Mustag ata, dynastar altitrail powder eller altitrail light, dynafit haute route med meir. Til smalare ski til lettare er dei stort sett, så her må du berre finne eit kompromiss du kan leva med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på bredden du ønsker deg. Skal det være brede ski som bærer i løs snø osv.

Skal du derimot har lette ski til vårskiturer, kan du gå ned til smalere ski.

Ski trab ble nevnt av forrige skribent.

Drar du den helt ut og skaffer deg ski trabs letteste ski, racingskia, og setter Atk rt-binding på, får du ei ski som er 64mm bred, har tech-binding med justerbar utløsning og ei match-vekt på rundt 900 gram! Lettere enn noen fjellski jeg noen sinne har hatt.

Traff det svenske rado-landslaget til fjells i Sverige og de hadde et lignende oppsett. Og det var imponerende å se hva de presterte nedover på dette utstyret!

Pratet med flere av dem som gjerne brukte dette utstyret til det meste av vanlige toppturer når de ikke konkurrerte, og snøen ikke var for løs. Var det skikkelig løs snø hadde de bredere, tyngre ski. Slik er fysikken, og slik er livet.

ATK RT-bindingene får du på Fast-bikes.no for ca 3500, og Kårvatn selger fjorårets Trabmodeller til halv pris nå.

Har nettopp kjøpt selv, og ser fram til å prøve utstyret til fjells. (Om ikke alt regner bort da...)

Og jeg går inn i det med åpne øyne: utstyret er ekstremt lett, men det gir sikkert ikke samme opplevelse nedover som Stoke-skia mine, i hvertfall ikke om snøen er løs.

Men med lange anmarsjer, som Snota og Snøhetta, tror jeg det blir uovertruffent.

Du må tenke gjennom hva du skal bruke utstyret til. Bor du i vest hvor du skal kjøre bratt og gå bratt blir valget kanskje et annet enn i Trøndelag med til dels lange anmarsjer. Og kanskje slipper du ikke unna to par ski om du vil ha begge deler.

Et mindre ekstremt valg er ei av de litt bredere skia til Ski trab, eller f. eks Dynafit Broad Peak.

Lykke til. Spent på hva du finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte slike (Dynafit tr8) i fjor vår. Med racefeller, så klarer jeg vel vel å omtrent dobbel fart (ikke målt - men det føles slik) av det jeg klarer med ca 90mm-midjeskiene. Skiene fungerer utrolig bra til å være fjellski, men krever skikkelig konsentrasjon dersom de brukes som rando/alpinski. Hovedgrunnen er lengden: litt myke ski på 160 blir litt snaut for en kar på 184/83kg (selv om jeg er vant emd å kjøre 165 alpin-racing-ski).

Jeg har ikke brukt de i løssnø, men i gjennomslagsføre. Jeg slet med å stole på skiene, og gjorde den klassiske feilen å legge meg bakpå - noe som aldri fungerer...og ihvertfall ikke med korte og myke ski. Når jeg kom meg frem, var de helt greie å kjøre med, men jeg klarte/turte ikke å følge kompisen med vanlige smålubne rando-ski.

To videoer som viser tenkt bruk:

(Tanken var egentlig å gå en tur med lengre annmars til fots...)

Jeg kan ikke anbefale slike ski som eneste ski...da nok noe med rundt 80-90mm midje å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.