Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner i fiske!


ELNB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fisket et par ganger opp gjennom livet, men da har jeg vært lita, og ikke helt visst hva jeg har drevet med. Det besto i at andre fikset hva jeg skulle kastet ut, mens jeg kastet ut og dro inn den eventuelle fisken. ;)

Jeg har en fiskestang, og en fin liten samling av sluker, spinnere, kroker og våtfluer. Jeg har null peiling på hva som egner seg til hva, og hvordan våtfluer brukes. Noen som vil gi meg en liten kjapp innføring? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en teleskopstang, men ikke noe snøre enda. Og blir vel litt fiske rundt omkring, fjell, tjern osv. Trenger ikke å gå noe dypt i detalj, bare veldig overfladisk! :lol:

Som f.eks: Hvordan brukes en våtflue? Kastes den bare uti? Enkle spørsmål som det - jeg er ganske så fersk på dette! 8)

Takk for link, skal sjekke den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å fiske seg "gjennom" et vann rent geografisk og variere hvor dypt du lar sluk/spinner synke. Innosen fra en elv kan ofte være en god plass å begynne, men også plasser hvor det skapes naturlig strøm i vannet er etter min erfaring bra. For eksempel i et smalt sund mellom en øy og land, eller mellom inn- og utos. Generelt er det prøve og feile-metoden som gjelder, spesielt med tanke på når, hva og hvordan det fiskes. Husk å variere innsveivnga og legge inn små rykk i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kaster med sluk så er det greit å kaste i "vifteform" altså kaste langs land til venstre og ta flere kast i en vifteform til du har kastet inntil land mot høyre.

Når du har gjort dette beveger du deg videre rundt vannet og fortsetter.

Lyst ute- lyse sluker

Mørkt - mørke

Overskyet - kobber er ofta bra

Kaldt i vannet - lyse farger gjerne hvit

varmt - mye funker, men prøv gjerne grelle farger for å trigge litt ekstra. Når det er veldig varmt blir fisken litt slapp pga lite o2 i vannet.

-Morran og kvelden er ofte best, men man kan få fisk hele døgnet.

-Når det blåser så piskes overflatevannet og det blir mer 02 i vannet, noe som ofte trigger fisken.

-På sommeren når det er varmt, kan en regnskyll trigge fisken, da vannet faller litt i temp.

-På våren så er sjeldent regn bra, da temp i vannet allerede er kaldt.

-Temp rundt 12 grader i vannet er optimalt for ørret, da er det mest aktive.

Våtflyene kan også bindes inn over sluken for å øke sjansene for fisk. Bruk gjerne "sildeknuten", ligger nok beskrivelse av den enkle knuten på nettet.

Det enkle er ofte det beste! Grav elller kjøp mark i en sportsbutikk. Dette fisket kalles meitefiske, og er både behagelig og veldig effektivt. gjør slik:

- snøret som kommer fra stanga, tre inn ett kulesøkke / rundt søkke med hull i, bind på svivel uten hempe, slik at søkket er nermest stangtuppen og stopper da i svivelen. Ta 1 til 1,5m med snøre og bind i svivelen igjen og bind på en krok i andre enden. Du har da til slutt ett glidende søkke med en fortom med krok.

Fest mark på kroken, tre marken inn på kroken ca midt på marken og 1cm inni kroppen og ut. Ha på 3-4 mark slik at det hele ser ut som meduzas hår :lol:

Kast dette ut og la det ligge på bunn. Fisken kan ta marken og svømme avgårde uten å kjenne motstand fra søkket.

Legg stanga fra deg gjerne med bøylen på snelle av og slapp av med en kaffe mens du venter på å se bevegelse i snøret.

Dette er den fremgangsmåten jeg selv bruker mest, både til sjøørret og vanlig ørret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grav elller kjøp mark i en sportsbutikk. Dette fisket kalles meitefiske, og er både behagelig og veldig effektivt. gjør slik:

- snøret som kommer fra stanga, tre inn ett kulesøkke / rundt søkke med hull i, bind på svivel uten hempe, slik at søkket er nermest stangtuppen og stopper da i svivelen. Ta 1 til 1,5m med snøre og bind i svivelen igjen og bind på en krok i andre enden. Du har da til slutt ett glidende søkke med en fortom med krok.

Fest mark på kroken, tre marken inn på kroken ca midt på marken og 1cm inni kroppen og ut. Ha på 3-4 mark slik at det hele ser ut som meduzas hår :lol:

Kast dette ut og la det ligge på bunn. Fisken kan ta marken og svømme avgårde uten å kjenne motstand fra søkket.

Legg stanga fra deg gjerne med bøylen på snelle av og slapp av med en kaffe mens du venter på å se bevegelse i snøret.

Dette er den fremgangsmåten jeg selv bruker mest, både til sjøørret og vanlig ørret.

Dette hørtes ut som et spennende tips, kunne du forklart hvordan lager til med søkke litt nærmere (fet skrift)? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Sene er ferskvare, spesielt monofilamentsene. Det er spesielt lys som ødelegger den. Dersom sena har stått framme i butikk flere år kan den være svekket. Er den lagret mørkt og kjølig holder den mye bedre, gjerne flere år uten at det merkes på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.